Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/20

Viestiketju: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

  1. #1

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Tieliikennelaissa lukee tälläistä:

    Kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton korokkeettoman pysäkin kohdalla pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.
    Sisäkaistalla sijaitsevat linja-autopysäkit ovat tämän virkkeen valossa siis täysin laillisia ilman koroketta. Ei taida missään päin Suomea olla tälläistä korokketonta sisäkaistalla sijaitsevaa bussipysäkkiä? Vai onko se jonkun laillisen liukumiinan toisaalla kieltämä järjestely?

    Liikenneturvallisuuden sinänsä kannalta järjestely on samaa luokkaa liikennevalottoman suojatien kanssa, joita on Helsingissä sumeanaan vilkkaimpia pääkatuja myöten.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Käytännössä noita bussipysäkkejä on vaikka kuinka paljon, vaikka teoriassa ei olisikaan. Ei ole kerta eikä kaks kun bussi ei viitsi tai osaa ajaa jalkakäytävän reunaan vaan ajaa suoraa ajolinjaa ja pysähtyy autokaistalle, parin metrin päähän jalkakäytävän reunasta. Matkustajat sitten astuvat kadulle ja tassuttelevat siitä jalkakäytävälle. Mä käytän bussia muutaman kerran vuodessa mutta olen silti saanut kokea tämän vaikka kuinka monta kertaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Sisäkaistalla sijaitsevat linja-autopysäkit ovat tämän virkkeen valossa siis täysin laillisia ilman koroketta. Ei taida missään päin Suomea olla tälläistä korokketonta sisäkaistalla sijaitsevaa bussipysäkkiä? Vai onko se jonkun laillisen liukumiinan toisaalla kieltämä järjestely?
    Raitiotiellähän tuon tarve on selvä. Mielenkiintoista kyllä että miksi linja-autokin on kirjattu samaan pykälään. Lainsäätäjän huolimattomuutta tai turhaa varmistelua? Onko noita Helsingin ratikoillakaan enää jäljellä, kun Bulevardiltakin ne jo poistuivat?

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Käytännössä noita bussipysäkkejä on vaikka kuinka paljon, vaikka teoriassa ei olisikaan. Ei ole kerta eikä kaks kun bussi ei viitsi tai osaa ajaa jalkakäytävän reunaan vaan ajaa suoraa ajolinjaa ja pysähtyy autokaistalle, parin metrin päähän jalkakäytävän reunasta. Matkustajat sitten astuvat kadulle ja tassuttelevat siitä jalkakäytävälle. Mä käytän bussia muutaman kerran vuodessa mutta olen silti saanut kokea tämän vaikka kuinka monta kertaa.
    Minua kiinnostaa tietää, että millä linjalla ja millä pysäkillä noin on tapahtunut? Oliko pysäkillä jotain estettä, esim. väärinpysäköityjä autoja tai jokin työmaa, minkä vuoksi sinne ei voinut ajaa? Itselleni ei ole käynyt useinkaan niin, että pitää jättää ja poimia matkustajia ajoradalta. Lukuunottamatta yhtä pysäkkiä, jossa se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus: linjoilla 58/58B Kustaankadun (2158) pysäkki AKK:lla. Siinä on lähes aina jotain autoja pysäkin täydeltä, jolloin pysäkille ei pitkällä telibussilla pääse. Yleensä yritän vähintään etuoven kuitenkin taivuttaa pysäkin reunaan, jotta liikuntarajoitteisten kulku bussista/bussiin helpottuu.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #5

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Minua kiinnostaa tietää, että millä linjalla ja millä pysäkillä noin on tapahtunut?
    Minulta et kyselly mutta nyt ainakin talvella olen huomannut että etenkin harvemmin liikennöidyillä tieosuuksilla kuljettajat helposti pysähtyvät tielle, eivät aja pysäkin viereen, todennäköisesti sen vuoksi että pelkäävät juuttuvansa pysäkille, renkaat pyörii tyhjää. Näin on käynyt nyt lumisateisina päivinä 76A/B:llä, 05N:llä yhtenä yönä, renkaanjäljistä päätellen ei ollut ainoa kuljettaja joka niin oli tehnyt, saman oli tehnyt edelliset vuorot. Myös 74:llä oli viime viikolla sama juttu, taisi olla aamun toinen tai kolmas vuoro. Eli siis talvella noin saattaa useammin tapahtua, juurikin sen takia ettei jumiin pysäkille jää. Tietysti nuo ahtaat pysäkit on toinen juttu.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Minua kiinnostaa tietää, että millä linjalla ja millä pysäkillä noin on tapahtunut? Oliko pysäkillä jotain estettä, esim. väärinpysäköityjä autoja tai jokin työmaa, minkä vuoksi sinne ei voinut ajaa?
    Esimerkiksi Munkkiniemen puistotien pysäkillä, molemmissa ajosuunnissa, sekä PL:n että HelB:n dösällä. Keskustan suuntaan tuossa ei ole pysäköintipaikkoja ollenkaan ja maalle päin pysäkin pysäköintikielto on kymmenien metrien mittainen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Esimerkiksi Munkkiniemen puistotien pysäkillä, molemmissa ajosuunnissa, sekä PL:n että HelB:n dösällä. Keskustan suuntaan tuossa ei ole pysäköintipaikkoja ollenkaan ja maalle päin pysäkin pysäköintikielto on kymmenien metrien mittainen.
    No, on aika outoa.

    Itselläni ei ole ollut juurikaan vaikeuksia päästä pysäkin reunaan noilla pysäkeillä. Munkkivuoren suuntaan mentäessä (linja 58) pysäkki on joskus ollut tukittuna väärinpysäköidyillä autoilla. Siinähän on se rautakauppa, jonka asiakkaat joskus pysäköivät suoraan liikkeen oven eteen. Mutta yhden käden sormin voi laskea tapaukset, jossa ei pysäkille ole päässyt.

    Toiseen, keskustan suuntaan, ajettaessa pysäkki on hieman hankala. Pitkällä telibussilla on hankalahkoa päästä siihen ihan suoraksi ja pysäkiltä lähtö on myös haasteellinen, sillä aktiivisella, ohjaavalla taka-akselilla varustetut telibussit koukkaavat reilusti jalkakäytävän puolelle, kun siitä lähdetään niin jyrkästi. Onpa siinä onnettomuuskin käynyt jalankulkijan kanssa, em. syystä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #8
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Toiseen, keskustan suuntaan, ajettaessa pysäkki on hieman hankala. Pitkällä telibussilla on hankalahkoa päästä siihen ihan suoraksi ja pysäkiltä lähtö on myös haasteellinen, sillä aktiivisella, ohjaavalla taka-akselilla varustetut telibussit koukkaavat reilusti jalkakäytävän puolelle, kun siitä lähdetään niin jyrkästi. Onpa siinä onnettomuuskin käynyt jalankulkijan kanssa, em. syystä.
    Tähän on tulossa muutos, pysäkkikoroke tehdään nykyisen pysäköintikaistan levyiseksi ulokkeeksi molemmissa ajosuunnissa ja samalla pysäkki siirtyy heti Tammikujan länsipuolelle. Silloin bussin ei tarvitse koukata, ja autot jäävät teoriassa bussin taakse odottelemaan. Toivottavasti siitä ei synny vaaratilanteita jalankulkijoille, autot kun eivät mielellään ylimääräisiä odottele ja ajorata on kuitenkin sen verran leveä, että kiinni korokkeeseen ajavan bussin ohi saattaa pikkuautolla mahtuakin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #9
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Tuollaiset korokkeettomat raitiopysäkithän aivan tavallisia esim. Tallinnassa ja Saksassa, mm. Freiburgissa, olen nähnyt ratkaisuja, jossa tällainen keskikaistalla oleva raitiopysäkki on viereiseen ajorataan nähden hieman eri tasossa, jolloin raitiovaunun ovet ovat estettömällä korkeudella. Samalla takaa tuleva autoliikenne pysäytetään erillisellä liikennevalolla ratikkapysäkin taakse.

    Meillä Helsingissä olen nähnyt joskus Bulevardilla (ennen nykyisiä korokkeita) tapauksia, jossa kutosen ratikasta pois jäävä matkustaja on joutunut hyppäämään henkilöauton yli, jotten olisi jäänyt sen alla poistuessaan ratikasta. Karmeaa katsottavaa kun ovista ulos tuleva matkustaja tajuaakin, että hänen kohdalleen on tulossa auto, eikä ole enää mahdollista palata taaksepäin. Tässä tapauksessa nuori mies tosiaankin loikkasi ko. auton kohdalla. Tässä valossa en kannata ollenkaan tällaisia pysäkkejä "helsinkiläisissä eritysoloissa".

    ---------- Viesti lisätty kello 13:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:45 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    ...Saksassa, mm. Freiburgissa, olen nähnyt ratkaisuja, jossa tällainen keskikaistalla oleva raitiopysäkki on viereiseen ajorataan nähden hieman eri tasossa, jolloin raitiovaunun ovet ovat estettömällä korkeudella. Samalla takaa tuleva autoliikenne pysäytetään erillisellä liikennevalolla ratikkapysäkin taakse.
    Olisiko jollakulla kuvaa tällaisesta ratkaisusta?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #10
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Olisiko jollakulla kuvaa tällaisesta ratkaisusta?
    http://www.g-st.ch/trambasel/bvb_blt...t_musical.html

  11. #11

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Liikennevaloin suojattuna tuollainen voisi hyvin toimia täällä kamikazeautoilijoiden ihmemaassakin.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tuollaiset korokkeettomat raitiopysäkithän aivan tavallisia esim. Tallinnassa ja Saksassa, mm. Freiburgissa, olen nähnyt ratkaisuja, jossa tällainen keskikaistalla oleva raitiopysäkki on viereiseen ajorataan nähden hieman eri tasossa, jolloin raitiovaunun ovet ovat estettömällä korkeudella. Samalla takaa tuleva autoliikenne pysäytetään erillisellä liikennevalolla ratikkapysäkin taakse.

    Olisiko jollakulla kuvaa tällaisesta ratkaisusta?
    Saksassa kyseinen ratkaisu tunnetaan nimellä Zeitinsel. Kuva Berliinistä tälläisestä ratkaisusta.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Saksassa kyseinen ratkaisu tunnetaan nimellä Zeitinsel. Kuva Berliinistä tälläisestä ratkaisusta.
    Meillä on kielletty ohittaa pysäkillä seisova raitiovaunu tällaisessa tilanteessa, joten ei tarvita liikennevaloja. Eri asia on, kuinka moni autoilija tietää että näin on ja moniko välittää asiasta. Muistan nähneeni usein sekä väkisin matkustajien sekaan tunkeutumista että vaunun ohittamista vasemmalta. Mutta nykyään ei tosiaan taida enää tallaisia pysäkkejä olla Hesassa. Viimeksi olen nähnyt tällaista Pietarissa, muistaakseni 6-kaistaisen kadun keskellä. En tiedä Pietarissa voimassa olevasta laista, mutta henkensä kaupalla siinä pari matkustajaa kulki. Tallinnassa taitaa myös olla vielä korokkeettomia ratikkapysäkkejä leveidenkin katujen keskellä.

    Antero

  14. #14

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Meillä on kielletty ohittaa pysäkillä seisova raitiovaunu tällaisessa tilanteessa, joten ei tarvita liikennevaloja. Eri asia on, kuinka moni autoilija tietää että näin on ja moniko välittää asiasta. Muistan nähneeni usein sekä väkisin matkustajien sekaan tunkeutumista että vaunun ohittamista vasemmalta. Mutta nykyään ei tosiaan taida enää tallaisia pysäkkejä olla Hesassa.
    Berliinissäkin on voimassa laki, joka kieltää raitiovaunun ohittamisen oikealta puolelta pysäkin kohdalla. Vastaava laki on kaiken järjen mukaan voimssa muissakin osavaltioissa. Uskoisin lain tulevan ihan StVo:sta.
    Tuollainen liikennevalojärjestely todella on nykyäänkin käytössä joillain pysäkeillä. Katselin äsken kuukkelikartoilla katukuvasta paikkoja, joissa muistan sellaisen olevan käytössä tutkiakseni, millä logiikalla noita on sijoiteltu. Käytännössä ainakaan se, missä Bezirkissä pysäkki sijaitsee ei näytä vaikuttavan, koska samasta Bezirkistä (Mitte) löytyivät molemmat alempana linkkaamani esimerkit. Liikennemäärä kuitenkin vaikuttaisi merkitsevän, koska Bernauer Strassella on kohtalaisen vähäinen liikenne, kun taas Invalidenstrassella, jossa nuo valot ovat, liikennettä löytyy varsin paljon. Toisaalta taas esim. Konrad-Wolff-Strassella Hohenschönhausenissa (muistaakseni Bezirk Pankow) liikennettä on sielläkin aika paljon, mutta aikasaaria ei ole. Hirveän tarpeellisiksi en niitä kyllä koekaan, koska ratikanohittelijoita löytyy aika vähän ja matkustajan on helppo tarkistaa kulkutiensä vapaanaolo aivan kuten katua ylittäessäänkin. Kannattaa muista sekin, että tuolla kadut ylitetään siitä kohdin, jossa jalankulkija sattuu olemaan ja suojateitä on vain riskipaikoissa, esim. ala-asteiden edustoilla, joissa autoliikennettä on hyvin vähän. Muissa paikoissa autoilla on etuajo-oikeus ja jos auto joutuu tienylittäjän takia hidastamaan vauhtiaan, kyseessä on liikenteen vaarantaminen.

    Aikasaarta voidaan käyttää myös joissain tilanteissa, jossa heti pysäkin jälkeen on valo-ohjattu risteys. Koska matkustajien ei haluta joutuvan pomppimaan valoihin pysähtyneen autoletkan läpi, autot pysäytetään tällaisissa tilanteissa raitiovaunua taaemmaksi. Ne päästetään liikkeelle siten, että juuri niiden saavuttaessa pysäkin toisella puolen olevat valot, myös ne vaihtuvat vihreiksi.
    Esimerkki aikasaarettomasta pysäkistä: http://g.co/maps/cmg8n
    Esimerkki aikasaarellisesta pysäkistä: http://g.co/maps/zszxw

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Viimeksi olen nähnyt tällaista Pietarissa, muistaakseni 6-kaistaisen kadun keskellä. En tiedä Pietarissa voimassa olevasta laista, mutta henkensä kaupalla siinä pari matkustajaa kulki. Tallinnassa taitaa myös olla vielä korokkeettomia ratikkapysäkkejä leveidenkin katujen keskellä.

    Antero
    Millä perusteella sanot, että ne matkustajat kulkivat henkensä kaupalla? Ja jos kulkivat, kuka ihme heidät siihen muka pakotti? Pietarissa kuukauden viettäessäni käytin kohtuullisen usein raitiovaunuakin, eikä raitiovaunusta poistuminen tai siihen nouseminen mitenkään vaarallista ollut. Ainoa vaarallinen asia siinä taitaakin olla suomalaisten typerät ennakkoluulot, joiden aikaansaamien sumuisenharmaiden lasien läpi päivänkakkaratkin näyttävät synkeiltä ja masentavilta.
    Arviolta 85% autoista pysähtyy ratikkaa taaemmas ja jäljellejäävistä 10 prosenttiyksikköä pysähtyy sellaiseen kohtaan ratikan vierustaa, että oviaukot eivät tukkiudu. Viitisen prosenttia sitten tuntuisi jättävän välittämättä. Mutta eihän ratikkaan nousevan tai siitä poistuvan ole mikään pakko lähteä tien yli ennen kuin tie on selvä. Jos ensimmäinen auto kaahaakin läpi, toinen - tai joskus harvoin vasta kolmas - kyllä pysähtyy, samalla estäen kaahaamisen takanaantuleviltakin. Ja ratikka kyllä odottaa, että tie on selvä. Venäjän liikenteessä moni asia näyttää suomalaisen lällärihamsterin silmin paljon järjettömämmältä kuin se todella on, vaikka sitä järjettömyyttäkin kyllä piisaa. Kuitenkin, sen järjettömän ajon osuus on vain murto-osa siitä, mitä Suomessa väitetään. Aivan kuten järjettömän toiminnan osuus muutenkin.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Korokkeeton pysäkki sisäkaistalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Millä perusteella sanot, että ne matkustajat kulkivat henkensä kaupalla? Ja jos kulkivat, kuka ihme heidät siihen muka pakotti? Pietarissa kuukauden viettäessäni käytin kohtuullisen usein raitiovaunuakin, eikä raitiovaunusta poistuminen tai siihen nouseminen mitenkään vaarallista ollut.
    Olenkin varmaan lällärihamsteri, kun en ole asunut kuukautta Pietarissa. Kolme kaistaa suuntaansa ja keskellä pysähtyy yksinäinen ratikka, josta astuu ulos pari ihmistä. Vaunun pysähtyminen ja ihmisten ilmestyminen keskelle tätä kaupunkimotaria ei vaikuttanut autoliikenteeseen yhtään mitään. Sama toistui niiden muutaman kerran aikana, jotka oli tilaisuus nähdä.

    Olen käynyt Pietarissa muutamia kertoja sosialisimin kaatumisen jälkeen, ja liikennekulttuuri on sinä aikana mielestäni vain pahentunut autojen määrän lisääntyessä. Vertaan sitä tietenkin pääasiassa helsinkiläiseen liikennekulttuuriin. Ehkä pietarilainen liikenne alkaisi näyttää toiselta, jos siellä olisi kuukauden. Tosin ystäväni, joka on asunut siellä koko ikänsä, on samaa mieltä kuin minä. Ehkä hänkin on lällärihamsteri.

    Lällärihamsteri

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Postitalon pysäkki ja häpeävaihde
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 12.05.2012, 14:33
  2. TJ: Tipotien pysäkki siirtyy
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 29.10.2011, 22:44
  3. TJ: Komediateatterin pysäkki siirtyy
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 19.07.2011, 09:20
  4. HKL: Uusi pysäkki Koskelantielle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.09.2009, 09:50
  5. Mikä pysäkki ja 21V:n reitti?
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.11.2005, 11:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •