Hiekoitus

Liittynyt
15 Lokakuu 2007
Viestit
298
Tänään taas katselin, miten linja-auto yritti kitkutella irti postitalon liukkaalta pysäkiltä kohti ylämäkeä. Yritti ja yritti, vaan ei onnistunut. Eikä jostain syystä uskaltanut myöskään peruutella Asema-aukiolle ottamaan vauhtia. Sitä toimitusta katsellessa rupesin ihmettelemään, miksi busseista ei löydy raideliikenteestä tuttua hiekoitusta. Vetävän akselin molemmille puolille vaan hiekoitusputket, niin bussi voi tehdä itse itselleen viiden tai kymmenen metrin pituisen "kiihdytyskaistan" hiekoitushiekalla.

Miksei busseissa siis jo ole hiekoituslaitteita?
 
Miksei busseissa siis jo ole hiekoituslaitteita?

Syyksi veikkailen kustannuksia. Eli ne vaativat toki osaltaan myös ylläpitoa. Edelleen veikaten; olisivat varmaan verrattain pienellä käytöllä. Sitten kun hiekkaa pitäisi pahassa paikassa ampua tiehen niin putket olisikin tukossa?
Monessa kuorma-autossahan on vetopyörien kitkan parantamiseen ketjunheittäjät ja niistä on kyllä jeesiä.
 
HAKK:ssa (nyk. Sataedu) oli ainakin kahdessa bussissa hiekotuslaite seitsemän vuotta sitten, kun olin kuljettajakurssilla. Hiekote laskettiin renkaan päälle, niin se kulkeutuu ajosuunnassa katsoen renkaan etupuolelle. En päässyt kokeilemaan, vaikka talvella kurssin kävinkin. En myöskään kuullut puhetta toimintahäiriöistä. Liian isot rakeet pitää seuloa pois. Hiekote ei kovettunut, kun sekaan kaadettiin pari kahvikupillista käytettyä pakkasnestettä. Suola syövyttäisi laitteet pilalle nopeasti.
 
ainakin kahdessa bussissa hiekotuslaite seitsemän vuotta sitten, kun olin kuljettajakurssilla.

Okei, tämä oli itselleni uutta tietoa. Tuntumani mukaan kuorma-autoissa vetopyörien kitkan lisäämiseksi ketjunheittäjät ovat yleisempiä, mutta joissakin puunkuljetusautoissa ja muutamassa muussa haastaviin oloihin tarkoitetussa autossa olen nähnyt hiekoittimia. Kyseessä siis kai noin 50 litran säiliöllä varustettu laite, joka haluttaessa pudottaa hiekkaa/sepeliä vetopyörien eteen. Mutta harvinaisia ovat tai sitten ei ole vaan omiin silmiin paljon noita osunut.
 
Kyllä hiekoittimet on aika yleiset kuorma-auto puolella www.alucar.com sivustolla näkyvässä kuvassa hiekoittimet ovat jopa näkyvillä (sattumalta tukki-auto sekin). Siis ne kolmion malliset säiliöt vetopyörien etupuolella. Nykyään kuitenkin kuorma-autoissa on aika hyvin alleajo suojia yms, jolloin pöntöt jäävät hyvin piiloon.

Linja-autopuolella vastaan tulee oman arvioni mukaan kaksi asiaa. 1. Säiliöt painavat aika paljon + vievät tilaa, tämä on pois matkustajamääristä ja ei sovellu kokomatalalle alustatyypille lainkaan. 2. Myös täyttö tulee olemaan ongelmallinen ellei kyljessä ole kunnon luukkuja tätä varten, yksi vaihtoehto on myös bussin sisälle lattialuukut.

Kolmantena voisin tietysti mainita sen, että jos kuljettajat/tankkarit/vrk-huoltajat eivät saa välttämättä pissapojan nestettä tai AD-blueta tankattua, niin millä ne silloin saisi hiekkasäiliöt täytettyä? ;)

Hiekoitin olisi muuten todella hyvä apuväline!
 
Kyllä hiekoittimet on aika yleiset kuorma-auto puolella www.alucar.com sivustolla näkyvässä kuvassa hiekoittimet ovat jopa näkyvillä (sattumalta tukki-auto sekin). Siis ne kolmion malliset säiliöt vetopyörien etupuolella. Nykyään kuitenkin kuorma-autoissa on aika hyvin alleajo suojia yms, jolloin pöntöt jäävät hyvin piiloon.

No joo ainakin rahtiautoissa ne on melko (hyvin) harvinaisia oman tuntuman mukaan. Tosin aika harvoissa niissä on ketjujakaan. Mutta ilmeisesti vähänkin huonompiin olosuhteisiin suunnatuissa laitteissa liukkaudentorjuntakalusto lienee sitten yleisempää.
 
Olen itsekin monasti ihmetellyt miksei linja-autoissa käytetä hiekoitusta ratikoitten tapaan. Jos kerran ratikkapuolella onnistuu täydennys ym. niin on sen onnistuttava muuallakin. Ratikoissahan hiekka on istuinten alla olevissa laatikoissa - joten linjureihin voisi takapyörien kohdalle ainakin laittaa istuinten alle pienet hiekkalaatikot.
 
Takaisin
Ylös