Linja-autojen nopeudenrajoittimet

Palomaa

Suljettu tunnus
Liittynyt
4 Tammikuu 2012
Viestit
1,178
En löytänyt sopivaa ketjua niin miten autot ovat rajoitettu nopeuksissa kun menimme eilen zige94:n kanssa 615T:llä Lentokentälle ja tuntui kun istuisi vuoristoradassa kun tämä kuski ajaa sillä MAN-telillä 94km/h.. Muistelin että autot olisivat rajoitettu 85km/h, huom. Jos siis muistan oikein.
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Muistelin että autot olisivat rajoitettu 85km/h, huom. Jos siis muistan oikein.

Niin ja siis ovatko tosissaan HelBin mannet rajoitettuja edes tuohon 85km/h:n? Uudemmat autot ovat, mutta miten sitten noiden vähän vanhempien kanssa? Ja eikö kaupunkiliikenteenautoilla ole lakisääteinen rajoitus max 80km/h?
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

En löytänyt sopivaa ketjua niin miten autot ovat rajoitettu nopeuksissa kun menimme eilen zige94:n kanssa 615T:llä Lentokentälle ja tuntui kun istuisi vuoristoradassa kun tämä kuski ajaa sillä MAN-telillä 94km/h.. Muistelin että autot olisivat rajoitettu 85km/h, huom. Jos siis muistan oikein.
Mannit on rajoitettu 90 km/h... ja alamäessä menee vähän yli :lol:
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Mannit on rajoitettu 90 km/h... ja alamäessä menee vähän yli :lol:

Tuossa kohdassa oli juuri pikkuisen alamäkeä, jos nyt en ihan väärin muista :) Oma puhelimeni mittaili siinä 88-93km/h välin Käskynhaltijantie - Tammisto.
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Niin ja siis ovatko tosissaan HelBin mannet rajoitettuja edes tuohon 85km/h:n? Uudemmat autot ovat, mutta miten sitten noiden vähän vanhempien kanssa? Ja eikö kaupunkiliikenteenautoilla ole lakisääteinen rajoitus max 80km/h?

Ulkomuistista sanoisin lentokentämannien 601–607 kulkevan sen 85 km/h, mutta en lähde väittelemään chaufferin kanssa yhdeksästäkymmenestä. Rajoitettuja ne ovat joka tapauksessa kuten muutkin lentokenttäautot (Ruhasta liikennöivä Volvo, #702, taitaa kulkea "vain" 80 km/h), ja toisinaan Veoliat pyyhkivätkin vasemmalta ohi.

Harvemmin bussilla ajetaan ylinopeutta motarilla, mutta ei ole kovinkaan harvinaista, että Mannerheimintietä painellaan 70 km/h etenkin iltaisin...

---------- Viesti lisätty kello 17:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:49 ----------

Hetkinen, mitäs se laki nyt sitten sanoo? Eikö laki sanokaan 85? Sori, en nyt ehdi etsiä.

Ainakin kevytkuorma-autot – tarkoittaen MB Sprinteriä ja vastaavia – rajoitetaan kulkemaan 90 km/h, vaikka suurin sallittu nopeus onkin 80 km/h. Linja-autoa en ole koskaan katsastuttanut, joten en uskalla enempiä lähteä arvailemaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Nopeudenrajoittimesta www.finlex.fi
6 § (21.4.2009/256) Nopeudenrajoitin
1. Ajoneuvolain 25 §:n 1 momentin 12 kohdassa tarkoitetun nopeudenrajoittimen tulee estää M[SUB]2[/SUB]- ja M[SUB]3[/SUB]-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 100 km/h.

3. Nopeudenrajoitinta ei vaadita:
d) yksinomaan taajamaliikenteessä käytettävässä M[SUB]2[/SUB]- ja M[SUB]3[/SUB]-luokan ajoneuvossa; eikä
e) autossa, jonka nopeus ei sen rakenteen johdosta voi nousta 1 momentissa tarkoitettuja arvoja korkeammaksi.

M[SUB]2[/SUB]- ja M[SUB]3[/SUB]-luokan ajoneuvo (linja-auto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle; M[SUB]2[/SUB]-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 5 tonnia ja M[SUB]3[/SUB]-luokan ajoneuvon yli 5 tonnia;
 
Istun mieluummin Tuusulanväylällä bussissa joka ajaa rajoitinta vasten kun se, että välillä jotkut ajavat Tuusulanväylää 50 km/h:lol:
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Hetkinen, mitäs se laki nyt sitten sanoo? Eikö laki sanokaan 85? Sori, en nyt ehdi etsiä.
Nuo lentokentän Mannit sen verran vanhoja että niissä tarkka rajoitin arvo on 89 km/h... Uusissa Scaloissa ja Volvoissa se on tasan 80 km/h, siinä välissä se oli 85 km/h.800-900-sarjan Manneista en sano mitään, niillä harvemmin ajellut..
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

...Oma puhelimeni mittaili siinä 88-93km/h...

Puhelin paikantaa usein kymmeniä metrejä pieleen. Bussin katto estää yhteyden muutamaan satelliittiin, ja paikannustarkkuus kärsii. Kahden virheellisen paikannuksen väli voi olla huomattavasti pitempi kuin todellisten reittipisteitten väli. Virhe vaikuttaa myös puhelimen nopeusnäyttöön.

Kun joskus matkustin pikavuorolla Helsingistä Tampereelle, oma puhelimeni näytti sijainniksi lähistön pikkukatujen osoitteita, vuorotellen moottoritien kummaltakin puolelta, joskus hyvinkn kaukaa.
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Puhelin paikantaa usein kymmeniä metrejä pieleen. Bussin katto estää yhteyden muutamaan satelliittiin, ja paikannustarkkuus kärsii. Kahden virheellisen paikannuksen väli voi olla huomattavasti pitempi kuin todellisten reittipisteitten väli. Virhe vaikuttaa myös puhelimen nopeusnäyttöön.

Kun joskus matkustin pikavuorolla Helsingistä Tampereelle, oma puhelimeni näytti sijainniksi lähistön pikkukatujen osoitteita, vuorotellen moottoritien kummaltakin puolelta, joskus hyvinkn kaukaa.
Kyllä tuo puhelimen nopeusnäyttö siitä huolimatta on harvinaisen tarkka, suurimman osan ajasta, pieniä piikkejä saattaa tulla ajoittain...
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Kyllä tuo puhelimen nopeusnäyttö siitä huolimatta on harvinaisen tarkka, suurimman osan ajasta, pieniä piikkejä saattaa tulla ajoittain...

Samaa mieltä tässä. Sitä voi kuka tahansa verrata vaikkapa auton nopeusmittariin. Tasaisesti se esimerkiksi tuolla matkalla näytti sen 92km/h, välillä pomppas alemmas ja välillä ylemmäs. Olen useamman kerran mittaillut puhelimella ja ei se ikinä ole reilusti enempää näyttänyt. 1-2km/h suuntaan toiseen voi olla heittoa. Verrattu esimerkiksi Nobinan Volvo 8500LE:n nopeusmittarin kanssa moottoritiellä.
 
Erikoista, että tuollaiseen kaahailuun ei tilaajan taholta puututa mitenkään, vaikka ainakin GPS-seurannassa olevien autojen nopeus pystytäänkin haluttaessa tarkistamaan. Toki onhan se tilaajatahon etu, että autot pysyvät aikatauluissaan, mutta bussiliikenteen mainetta tuo ei kyllä paranna, matkustajaturvallisuudesta puhumattakaan.

Eivätkä ne aikataulut tuolla parane, ennemminkin päinvastoin.
 
Erikoista, että tuollaiseen kaahailuun ei tilaajan taholta puututa mitenkään, vaikka ainakin GPS-seurannassa olevien autojen nopeus pystytäänkin haluttaessa tarkistamaan.
Tilaaja voi puuttua vain liikennöintisopimukseen liittyviin poikkeamisiin. Ylinopeuksiin puuttuu poliisi ja kuljettajien toimintaan yleensä työnantaja.
 
Takaisin
Ylös