Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/40

Viestiketju: Linja-autojen nopeudenrajoittimet

  1. #16

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    672

    oletus Vs: Linja-autojen nopeudenrajoittimet

    En nyt todellakaan tarkoittanut, että pitäisi sakkolappuja alkaa jakamaan, mutta tilaaja voisi esim. raportoida havaitsemistaan tapauksista liikennöitsijöille, jotka sitten ryhtyisivät (tai jättäisivät ryhtymättä) tarvittaviin toimiin asiaan suhteen. Poliisin toimialueeseen ei luonnollisestikaan voida mennä (enkä sitä todellakaan edes tarkoittanut).

  2. #17

    Liittynyt
    05.04.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    112

    oletus Vs: Linja-autojen rajoitukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Arvo Aikuinen Näytä viesti
    Puhelin paikantaa usein kymmeniä metrejä pieleen. Bussin katto estää yhteyden muutamaan satelliittiin, ja paikannustarkkuus kärsii. Kahden virheellisen paikannuksen väli voi olla huomattavasti pitempi kuin todellisten reittipisteitten väli. Virhe vaikuttaa myös puhelimen nopeusnäyttöön.

    Kun joskus matkustin pikavuorolla Helsingistä Tampereelle, oma puhelimeni näytti sijainniksi lähistön pikkukatujen osoitteita, vuorotellen moottoritien kummaltakin puolelta, joskus hyvinkn kaukaa.
    Tässä oletetaan nyt, että puhelimen nopeusnäyttö toimisi siten, että se laskisi saatujen sijaintipisteiden välillä käytettyä aikaa, mikä on ihan toimiva tapa vaikka juoksulenkin pituuden ja nopeuden mittaamiseen, mutta huono tapa toteuttaa nopeasti liikkuvan laitteen nopeusmittausta. GPS-järjestelmä toimii siten, että sijaintitiedon lisäksi jokaiseen mittauspisteeseen sisältyy myös hetkellinen suunta ja nopeustieto, joiden laskemisessa hyödynnetään muun muassa doppler-ilmiötä. Puhelinten GPS-yksiköiden laadusta en tiedä, mutta esimerkiksi autonavigaattorit tyypillisesti ottavat uuden mittauksen joka sekunti, laskevat kaikkien havaitsemiensa GPS-satelliittien perusteella sen hetkisen sijainnin, nopeuden ja suunnan, korjaavat suunnan ja nopeuden mahdollista virhettä keskiarvottamalla muutamaa edellistä mittausta. Tästä johtuen GPS-nopeusnäyttö reagoi kiihdytyksiin ja jarrutuksiin pienellä viiveellä, mutta on tasaisessa nopeudessa huomattavasti ajoneuvon omaa nopeusmittaria tarkempi. Nopeusmittarissa kun on virhelähteenä niin kalibraatio-ongelmat asteikon eri kohdissa, mittarivirhe kuin renkaiden kuluminen ja paineetkin. GPS:ää tarkempaan nopeusmittaukseen käytetäänkin sitten tutkaa.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Linja-autojen rajoitukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Nuo lentokentän Mannit sen verran vanhoja että niissä tarkka rajoitin arvo on 89 km/h... Uusissa Scaloissa ja Volvoissa se on tasan 80 km/h, siinä välissä se oli 85 km/h.800-900-sarjan Manneista en sano mitään, niillä harvemmin ajellut..
    Onko tosiaan rajoitinarvo tasan 80 km/h joissakin autoissa? Nyt ei ole kyllä tuoreita ajokokemuksia kaupunkiliikenteen autoista, mutta tuntuu aivan järjettömältä. Joutuuko siis ajamaan jatkuvasti rajoitinta vasten, jos haluaa edetä normaalinopeudella 80 km/h? Ja polttoaineen syöttöä katkotaan jatkuvasti? Minusta tuo 89 km/h oli aivan järkevä arvo, koska tällöin pystyi pitämään nopeuden tasaisena 80:n ja 85:n välillä ilman, että rajoitin aktivoitui ollenkaan.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  4. #19

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Linja-autojen rajoitukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Onko tosiaan rajoitinarvo tasan 80 km/h joissakin autoissa? Nyt ei ole kyllä tuoreita ajokokemuksia kaupunkiliikenteen autoista, mutta tuntuu aivan järjettömältä. Joutuuko siis ajamaan jatkuvasti rajoitinta vasten, jos haluaa edetä normaalinopeudella 80 km/h? Ja polttoaineen syöttöä katkotaan jatkuvasti? Minusta tuo 89 km/h oli aivan järkevä arvo, koska tällöin pystyi pitämään nopeuden tasaisena 80:n ja 85:n välillä ilman, että rajoitin aktivoitui ollenkaan.
    Näyttää kyllä reilusti vaihtelevan tuo rajoitus, Crossway LE:ssähän se on 85km/h, ja taas ainakin yhdessä ex-HelBin Scalla (NF 697) pääsi tuttuni suoralla moottoritiellä 84km/h (puhelimen gps, ja silmämääräinen arvio nopeusmittarista).

  5. #20
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Linja-autojen rajoitukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Onko tosiaan rajoitinarvo tasan 80 km/h joissakin autoissa?
    Ainakin uudet Volvot (8707 ja 8712), joita olen ajanut kulkevat tasan tuon 80 km/h, eikä yhtään yli.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #21
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: Linja-autojen rajoitukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ainakin uudet Volvot (8707 ja 8712), joita olen ajanut kulkevat tasan tuon 80 km/h, eikä yhtään yli.
    Eli onko kyseessä 8700 B7RLE ja 8700 B12BLE ? Ja jos on niin mitkä ovat nämä uusimmat Volvot mitä PL:llä on? En jaksa nyt luntata.

  7. #22
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Linja-autojen rajoitukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palomaa Näytä viesti
    Ja jos on niin mitkä ovat nämä uusimmat Volvot mitä PL:llä on?
    Autot 701-722, joiden vuosimalli on 2008. Teli-Volvoja PL:lle ei ole tullut sitten vuoden 2005.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Linja-autojen nopeudenrajoittimet

    Sorry, nyt oikaisu omaan viestiini: PL:n 2005-malliset Volvot (807-812 ja 841, 864, 867, 869,874 ja 887) kulkevat kovempaa kuin tuo 80km/h. Uudemmat Volvot (870 ja 701-722) sekä Nobinan 483-499, 600 sekä 601-619, joita ajoin ollessani töissä Concordia Bus Finlandilla. Arvatenkin muissakin, noita uudemmissa, ko. yhtiön 8700 sekä 8900 Volvoissa on samanlainen nopeudenrajoitin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #24

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Linja-autojen nopeudenrajoittimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Arvatenkin muissakin, noita uudemmissa, ko. yhtiön 8700 sekä 8900 Volvoissa on samanlainen nopeudenrajoitin.
    Ja korjataan vielä sen verran jos Nobinaa lainatulla osuudella tarkoitin niin Nobinalla on 8500LE Volvoja. Nobinan ensimmäiset 8900LE Volvot tulevat syksyksi

  10. #25
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Linja-autojen nopeudenrajoittimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Nobinalla on 8500LE Volvoja.
    Näitä siis tarkoitin, joo. Nehän ovat teknisesti samanlaisia, koria lukuunottamatta, kuin yhtiön Volvo 8700, joilla osalla olen siis ajanut.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #26

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Linja-autojen rajoitukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Onko tosiaan rajoitinarvo tasan 80 km/h joissakin autoissa? Nyt ei ole kyllä tuoreita ajokokemuksia kaupunkiliikenteen autoista, mutta tuntuu aivan järjettömältä. Joutuuko siis ajamaan jatkuvasti rajoitinta vasten, jos haluaa edetä normaalinopeudella 80 km/h? Ja polttoaineen syöttöä katkotaan jatkuvasti? Minusta tuo 89 km/h oli aivan järkevä arvo, koska tällöin pystyi pitämään nopeuden tasaisena 80:n ja 85:n välillä ilman, että rajoitin aktivoitui ollenkaan.
    Helbin kaikki 8700 volvot eli 7xx-> kulkee tasan 80km/h. Miksi niillä pitäisi päästä 85 km/h kun niillä ei saa ajaa kuin 80 km/h? Ei ole pakko ajaa rajoitinta vasten, voi ajaa vaikka 79 km/h eikä jää sen enempää jalkoihin..

  12. #27

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    672

    oletus Vs: Linja-autojen nopeudenrajoittimet

    Myös TKL:n 8700/8900 -sarjalaiset Volvot on rajoitettu kulkemaan tasan tuon 80km/h, eli lienee hyvin pitkälle "oletusarvo" näissä autoissa. Scaloissa tuntuu olevan vähän höllempi käytäntö, rajoitin "ottaa kiinni" 85 km/h -> 95 km/h välillä, mikä ei tietenkään tarkoita, että niillä saisi ajaa tuota 80km/h lujempaa. Yksikin rekisteröity seisomapaikka tai matkustamon turvavöiden puuttuminen pudottaa suurimman sallitun nopeuden 100 -> 80 km/h.

    Ja vaikka teoriassa tuolla 80km/h ei pitäisi moottoritiellä olla kenenkään jaloissa, niin samalla sallitulla maksiminopeudella varustetut raskaat yhdistelmät vetävät surutta ohitse, parhaimmillaan ylämäkeen, mutta tämä onkin sitten jo oma aiheensa...

  13. #28
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    887

    oletus Vs: Linja-autojen nopeudenrajoittimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rester Näytä viesti
    Ja vaikka teoriassa tuolla 80km/h ei pitäisi moottoritiellä olla kenenkään jaloissa, niin samalla sallitulla maksiminopeudella varustetut raskaat yhdistelmät vetävät surutta ohitse, parhaimmillaan ylämäkeen, mutta tämä onkin sitten jo oma aiheensa...
    Juu, varsinkin linjalla 71b tuntuu olevan kaikkien jaloissa, kun ajaa moottoritietä autolla jossa rajoitin on tasan 80 km/h

  14. #29
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Linja-autojen nopeudenrajoittimet

    Nyt heitän kevyesti mutua eli automallien erot rajoittimen toiminnassa liittyvät nähdäkseni myös ns. ajotietokoneeseen ja/tai vakionopeudensäätimeen. Tarkoitan tällä sitä, että esim. Ventoniemen #28 (Volvo B12-alustalla) antaa hetken verran mennä yli asetetun tavoitenopeuden ennen kuin "hellittää kaasua". Koskee myös rajoitinta, joka on tässä autossa asetettu analogisesta nopeusmittarista päätellen arvoon 99 km/h. Toisena esimerkkinä voisi olla Ventoniemen #27 eli Scania K380 jossa rajoitin ja vakionopeudensäädin "nappaa" heti tavoitenopeuden saavuttamisen jälkeen polttoaineensyötön kokonaan pois.

  15. #30
    Prompter avatar
    Liittynyt
    29.03.2012
    Sijainti
    Mäntsälä
    Viestejä
    649

    oletus Vs: Linja-autojen nopeudenrajoittimet

    Milloinkas nopeudenrajoittimet tulivatkaan pakolliseksi? Menin tossa vähän aikaa sitten Veolia 155:llä (vm. 1997 ex. lentokenttä-City L) linjalla 731 niinkin haipakkaa kuin 106 km/h.

    http://i.imgur.com/XkRc9.png

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Linja 120 lakkautetaan. Uusi linja 107 aloittaa 1.1.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 12.01.2011, 13:55
  2. Joensuun Linja Linja-Karjalalle
    kirjoittanut Ozzy foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 11.11.2008, 17:43
  3. Vara-autojen ja -kuljettajien lähettäminen tilalle poikkeustapauksissa
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 16.12.2007, 16:56
  4. Ex-STA:n autojen numeroinnit HelBillä
    kirjoittanut moxu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 29.04.2006, 22:47
  5. Paikallislinja-autojen sijoitus Turussa
    kirjoittanut kal_luppi foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 11.01.2006, 21:47

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •