Linja-autojen nopeudenrajoittimet

En nyt todellakaan tarkoittanut, että pitäisi sakkolappuja alkaa jakamaan, mutta tilaaja voisi esim. raportoida havaitsemistaan tapauksista liikennöitsijöille, jotka sitten ryhtyisivät (tai jättäisivät ryhtymättä) tarvittaviin toimiin asiaan suhteen. Poliisin toimialueeseen ei luonnollisestikaan voida mennä (enkä sitä todellakaan edes tarkoittanut).
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Puhelin paikantaa usein kymmeniä metrejä pieleen. Bussin katto estää yhteyden muutamaan satelliittiin, ja paikannustarkkuus kärsii. Kahden virheellisen paikannuksen väli voi olla huomattavasti pitempi kuin todellisten reittipisteitten väli. Virhe vaikuttaa myös puhelimen nopeusnäyttöön.

Kun joskus matkustin pikavuorolla Helsingistä Tampereelle, oma puhelimeni näytti sijainniksi lähistön pikkukatujen osoitteita, vuorotellen moottoritien kummaltakin puolelta, joskus hyvinkn kaukaa.

Tässä oletetaan nyt, että puhelimen nopeusnäyttö toimisi siten, että se laskisi saatujen sijaintipisteiden välillä käytettyä aikaa, mikä on ihan toimiva tapa vaikka juoksulenkin pituuden ja nopeuden mittaamiseen, mutta huono tapa toteuttaa nopeasti liikkuvan laitteen nopeusmittausta. GPS-järjestelmä toimii siten, että sijaintitiedon lisäksi jokaiseen mittauspisteeseen sisältyy myös hetkellinen suunta ja nopeustieto, joiden laskemisessa hyödynnetään muun muassa doppler-ilmiötä. Puhelinten GPS-yksiköiden laadusta en tiedä, mutta esimerkiksi autonavigaattorit tyypillisesti ottavat uuden mittauksen joka sekunti, laskevat kaikkien havaitsemiensa GPS-satelliittien perusteella sen hetkisen sijainnin, nopeuden ja suunnan, korjaavat suunnan ja nopeuden mahdollista virhettä keskiarvottamalla muutamaa edellistä mittausta. Tästä johtuen GPS-nopeusnäyttö reagoi kiihdytyksiin ja jarrutuksiin pienellä viiveellä, mutta on tasaisessa nopeudessa huomattavasti ajoneuvon omaa nopeusmittaria tarkempi. Nopeusmittarissa kun on virhelähteenä niin kalibraatio-ongelmat asteikon eri kohdissa, mittarivirhe kuin renkaiden kuluminen ja paineetkin. GPS:ää tarkempaan nopeusmittaukseen käytetäänkin sitten tutkaa.
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Nuo lentokentän Mannit sen verran vanhoja että niissä tarkka rajoitin arvo on 89 km/h... Uusissa Scaloissa ja Volvoissa se on tasan 80 km/h, siinä välissä se oli 85 km/h.800-900-sarjan Manneista en sano mitään, niillä harvemmin ajellut..
Onko tosiaan rajoitinarvo tasan 80 km/h joissakin autoissa? Nyt ei ole kyllä tuoreita ajokokemuksia kaupunkiliikenteen autoista, mutta tuntuu aivan järjettömältä. Joutuuko siis ajamaan jatkuvasti rajoitinta vasten, jos haluaa edetä normaalinopeudella 80 km/h? Ja polttoaineen syöttöä katkotaan jatkuvasti? Minusta tuo 89 km/h oli aivan järkevä arvo, koska tällöin pystyi pitämään nopeuden tasaisena 80:n ja 85:n välillä ilman, että rajoitin aktivoitui ollenkaan.
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Onko tosiaan rajoitinarvo tasan 80 km/h joissakin autoissa? Nyt ei ole kyllä tuoreita ajokokemuksia kaupunkiliikenteen autoista, mutta tuntuu aivan järjettömältä. Joutuuko siis ajamaan jatkuvasti rajoitinta vasten, jos haluaa edetä normaalinopeudella 80 km/h? Ja polttoaineen syöttöä katkotaan jatkuvasti? Minusta tuo 89 km/h oli aivan järkevä arvo, koska tällöin pystyi pitämään nopeuden tasaisena 80:n ja 85:n välillä ilman, että rajoitin aktivoitui ollenkaan.

Näyttää kyllä reilusti vaihtelevan tuo rajoitus, Crossway LE:ssähän se on 85km/h, ja taas ainakin yhdessä ex-HelBin Scalla (NF 697) pääsi tuttuni suoralla moottoritiellä 84km/h (puhelimen gps, ja silmämääräinen arvio nopeusmittarista).
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Ainakin uudet Volvot (8707 ja 8712), joita olen ajanut kulkevat tasan tuon 80 km/h, eikä yhtään yli.
Eli onko kyseessä 8700 B7RLE ja 8700 B12BLE ? Ja jos on niin mitkä ovat nämä uusimmat Volvot mitä PL:llä on? En jaksa nyt luntata.
 
Sorry, nyt oikaisu omaan viestiini: PL:n 2005-malliset Volvot (807-812 ja 841, 864, 867, 869,874 ja 887) kulkevat kovempaa kuin tuo 80km/h. Uudemmat Volvot (870 ja 701-722) sekä Nobinan 483-499, 600 sekä 601-619, joita ajoin ollessani töissä Concordia Bus Finlandilla. Arvatenkin muissakin, noita uudemmissa, ko. yhtiön 8700 sekä 8900 Volvoissa on samanlainen nopeudenrajoitin.
 
Arvatenkin muissakin, noita uudemmissa, ko. yhtiön 8700 sekä 8900 Volvoissa on samanlainen nopeudenrajoitin.

Ja korjataan vielä sen verran jos Nobinaa lainatulla osuudella tarkoitin niin Nobinalla on 8500LE Volvoja. Nobinan ensimmäiset 8900LE Volvot tulevat syksyksi ;)
 
Vs: Linja-autojen rajoitukset

Onko tosiaan rajoitinarvo tasan 80 km/h joissakin autoissa? Nyt ei ole kyllä tuoreita ajokokemuksia kaupunkiliikenteen autoista, mutta tuntuu aivan järjettömältä. Joutuuko siis ajamaan jatkuvasti rajoitinta vasten, jos haluaa edetä normaalinopeudella 80 km/h? Ja polttoaineen syöttöä katkotaan jatkuvasti? Minusta tuo 89 km/h oli aivan järkevä arvo, koska tällöin pystyi pitämään nopeuden tasaisena 80:n ja 85:n välillä ilman, että rajoitin aktivoitui ollenkaan.
Helbin kaikki 8700 volvot eli 7xx-> kulkee tasan 80km/h. Miksi niillä pitäisi päästä 85 km/h kun niillä ei saa ajaa kuin 80 km/h? Ei ole pakko ajaa rajoitinta vasten, voi ajaa vaikka 79 km/h eikä jää sen enempää jalkoihin.. :lol:
 
Myös TKL:n 8700/8900 -sarjalaiset Volvot on rajoitettu kulkemaan tasan tuon 80km/h, eli lienee hyvin pitkälle "oletusarvo" näissä autoissa. Scaloissa tuntuu olevan vähän höllempi käytäntö, rajoitin "ottaa kiinni" 85 km/h -> 95 km/h välillä, mikä ei tietenkään tarkoita, että niillä saisi ajaa tuota 80km/h lujempaa. Yksikin rekisteröity seisomapaikka tai matkustamon turvavöiden puuttuminen pudottaa suurimman sallitun nopeuden 100 -> 80 km/h.

Ja vaikka teoriassa tuolla 80km/h ei pitäisi moottoritiellä olla kenenkään jaloissa, niin samalla sallitulla maksiminopeudella varustetut raskaat yhdistelmät vetävät surutta ohitse, parhaimmillaan ylämäkeen, mutta tämä onkin sitten jo oma aiheensa...
 
Ja vaikka teoriassa tuolla 80km/h ei pitäisi moottoritiellä olla kenenkään jaloissa, niin samalla sallitulla maksiminopeudella varustetut raskaat yhdistelmät vetävät surutta ohitse, parhaimmillaan ylämäkeen, mutta tämä onkin sitten jo oma aiheensa...

Juu, varsinkin linjalla 71b tuntuu olevan kaikkien jaloissa, kun ajaa moottoritietä autolla jossa rajoitin on tasan 80 km/h :)
 
Nyt heitän kevyesti mutua eli automallien erot rajoittimen toiminnassa liittyvät nähdäkseni myös ns. ajotietokoneeseen ja/tai vakionopeudensäätimeen. Tarkoitan tällä sitä, että esim. Ventoniemen #28 (Volvo B12-alustalla) antaa hetken verran mennä yli asetetun tavoitenopeuden ennen kuin "hellittää kaasua". Koskee myös rajoitinta, joka on tässä autossa asetettu analogisesta nopeusmittarista päätellen arvoon 99 km/h. Toisena esimerkkinä voisi olla Ventoniemen #27 eli Scania K380 jossa rajoitin ja vakionopeudensäädin "nappaa" heti tavoitenopeuden saavuttamisen jälkeen polttoaineensyötön kokonaan pois.
 
Takaisin
Ylös