Kaikissa linja-autoissa -oliko se 1987 vai 86 jälkeen rekisteröidyissä autoissa pitää olla rajoitin. Katureissakin on rajoitin uusissa se on asetettu 85 nopeuteen, mutta joissakin se on 100 km/h.
Kyllä carruksissakin on rajoitin ja sen pitäisi vielä toimiakin. Nobinan Carruksissa ja Ikaruksissa rajoitin tarraa siinä n. 90km/h:ssa kiinni Scaloissa ja uudemmissa Volvoissa 81-82km/h:ssa. Ruotsista tulleissa säffleissä rajoitin on vasta 100km/h:ssa. Veolialla taitaa kaikissa olla rajoitin lähellä 90km/h:ta, tai ainakin hätäisimmät kuskit ohittelee Länsiväylällä komeasti päästäkseen nopeammin samoihin ruoholahden liikennevaloihin
Miksipä rajoittimien kunnosta pidettäisiin huolta, kun ei monesta muustakaan asiasta välitetä?
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Lainaukset www.finlex.fi
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248
4 luku
Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet, varusteet ja ympäristöominaisuudet
25 §
Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet ja varusteet
Turvallista käyttämistä varten liikenteessä käytettävässä ajoneuvossa on oltava:
12) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa nopeusmittari sekä M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvossa nopeudenrajoitin;
Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090
16 § (21.4.2009/256) Nopeudenrajoitin
1. Ajoneuvolain 25 §:n 1 momentin 12 kohdassa tarkoitetun nopeudenrajoittimen tulee estää M2- ja M3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 100 km/h. Nopeudenrajoittimen tulee estää N2-ja N3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 90km/h.
2. M3-luokan ajoneuvoissa, joiden enimmäismassa on yli 10 tonnia ja jotka on rekisteröity ennen 1 päivää tammikuuta 2005, saa käyttää sellaista nopeudenrajoitinta, joka on säädetty rajoittamaan nopeus enintään 100 km/h.
3. Nopeudenrajoitinta ei vaadita:
d) yksinomaan taajamaliikenteessä käytettävässä M2- ja M3-luokan ajoneuvossa; eikä
e) autossa, jonka nopeus ei sen rakenteen johdosta voi nousta 1 momentissa tarkoitettuja arvoja korkeammaksi.
Ja muistin vahvistamiseksi: Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090 2 luku
Ajoneuvojen perusluokitus
10 §
Auto
2) M2- ja M3-luokan ajoneuvo linja-auto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle; M2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 5 tonnia ja M3-luokan ajoneuvon yli 5 tonnia;
Viimeisin muokkaaja Samppa; 28.10.2012 kello 10:58.
MB Integroissa (esim. Ventoniemi #2) olen havainnut myös sellaisen nopeudenrajoittimen, että kuljettaja voi viiksestä nappia painamalla valita enimmäisnopeuden (senhetkinen ajonopeus). Tämä ei tietenkään ohita sitä lakisääteistä rajoitinta, mutta on sen lisäksi käytettävissä. Sitten on myös vakionopeudensäätimeen yhdistettyjä nopeudenrajoitintoimintoja useissakin automalleissa, eli jos asetetaan vakionopeudensäätimeen tavoite 80 km/h niin samalla siihen voidaan määritellä, että hidastin kytkeytyy päälle esim. 85 km/h vauhdissa.
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Em. systeemi myös ainakin PL:n Irisbus Crossway LE:issä. Itse käytän sitä aika usein esim. kantakaupungissa, jossa on 30-40km/h:n nopeusrajoitus. Ei nopeus nouse vahingossakaan yli sallitun.
Joukkoliikenneharrastaja
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta