Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Berliinin bussiliikenteen kalusto

  1. #1
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Berliinin bussiliikenteen kalusto

    Käydessäni Berliinissä kesäkuussa 2004 jäi minua ihmetyttämään se että miksi siellä on niin paljon kaksikerroksisia busseja? Voisiko joku kertoa?
    Berliinissä on myös samanlaisia MAN-telibusseja kuin mitä HELB osti nyt vuodenvaihteessa, mutta ilman maakaasua.
    Todella mukavia matkustaa. Berliinissä näitä käytetään myös lentokenttäbusseina. Niihin on laitettu kuskin puolelle taakse telin kohdalle matkatavarateline.
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  2. #2
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Kaksikerrosbusseista tuli Länsi-Berliinissä, raitiovaunut korvatessaan kaupungin tavaramerkki 1960-luvun kuluessa, käsittääkseni. Korjatkaa, jos olen väärässä. Tilanne muistuttaa pitkälti Lontoota (siellä korvattu liikennemuoto oli tosin lähinnä johdinautoverkko), eli tahdottiin jokin tavallisesta poikkeava, omaleimaisuutta tuova ratkaisu. Osaltaan kaksikerrosbussien selviytymiseen on vaikuttanut tietysti liikenteen ruuhkaisuus, ja se että korvattu järjestelmä oli kuormitetumpi kuin keskiverto bussijärjestelmä.
    terveisin
    JE

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    220

    oletus Sadan vuoden perinne

    Kaksikerroksisia polttomoottoribusseja on Berliinissä liikkunut vuodesta 1905 alkaen: käsittääkseni niitä on aina ollut merkittävä osa bussikalustosta.
    Tuplakerroksisuus on siis myös ominaisuus, johon totuttiin hyvin varhain.

    Kaupungin jaon jälkeen Itä-Berliiniinkin hankittiin uusia tupladekkereitä vielä 1950-luvulla, mutta 60-luvulta alkaen itäpuolen "maksibussiksi" vakiintui yksikerroksinen nivel-Ikarus (SEV-standardi ).

  4. #4
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1265

    oletus

    Tässä vielä yksi syy: Länsi-Berliinissä ryhdyttiin kylmän sodan aikana boikotoimaan DDR -vetoista S-Bahnia. "Kuin sattumalta" Länsi-Berliinin liikennelaitos BVG perusti bussilinjoja, jotka ajoivat S-Bahn -linjojen kanssa samansuuntaisia reittejä. Kaksikerrosbussit olivat kapasiteeltiltaan sopivia "korvaamaan" S-Bahnia. Saksassa alkoivat nivelbussit yleistymään toden teolla vasta 1970-luvulla. Berliinissä ei oikeastaan vieläkään ole voitu korvata kaksikerrosbusseja nivelbusseilla, koska keltaiset kaksikerrosbussit ovat melkein yhtä tärkeä tunnusmerkki kaupungille kuin punaiset kaksikerrosbussit ovat Lontoolle.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  5. #5
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Myös tuo S-Bahn-motiivi ajoittuu samalle ajanjaksolle raitioteiden lakkautuksen kanssa, eli 1960-luvulle. Boikotti roihahti täyteen mittaansa nimenomaan muurin rakentamisesta 1961. Boikotin seurauksena S-Bahnia supistettiin 1980-84, jonka jälkeen jäänteet annettiin länsipuolen liikennelaitokselle. Nimenomaan kausi 1960-luvulta S-Bahnin "lännettämiseen" ja myös tiettyjen U-Bahnlinjojen toteuttamiseen (mm. Spandaun linja 1980-luvulla) saakka lienee ollut kaksikerrosbussien parasta kultakautta länsisektoreilla.
    terveisin
    JE

Vastaavia viestiketjuja

  1. h45:n kalusto
    kirjoittanut joboo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 03.02.2012, 08:03
  2. Linjan 24 kalusto
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 06.05.2008, 14:18
  3. Berliinin kuvauskohteet
    kirjoittanut Elmeri foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 15.11.2007, 18:11
  4. Tampere - Lahti kalusto?
    kirjoittanut jtm foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 27.04.2007, 00:12
  5. h54:n kalusto
    kirjoittanut jansku foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 28.05.2006, 19:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •