Pietarin suomalaiset bussit

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Pietaristakin löytyy joitakin vanhoja suomalaisia autoja. Kannattaa mennä esimerkiksi keltaisen metrolinjan Prospekt Bolshevikovin asemalle, jonka ympäristössä pyörii linja K161, jolla on ainakin kaksi vanhaa TKL:n autoa. Tälle TT-Lain (/Line)-nimiselle yhtiölle on tullut viime aikoina uusia Scania OmniLinkejä, joten kalustolista lienee vastaavasti lyhentynyt raatopäästä. Eilen 8.1. yksi vaikeasti tunnistettava TKL:n Ajokki 5300 oli kuitenkin linjalla. Edes matkustaminen ei auttanut, en saanut auton numeroa selville. Tätä TKL 560 ei eilen näkynyt, muita autoja linjalla olivat joku SL-Säffle, kaksi OmniLinkiä ja Turkin Mercedes, joka on näemmä saanut markkinointinimen Conecto.

Kuptshinon metroaseman lähellä voi bongata linjan K159, jolla liikkuu Baltikstar-yhtiön ex-HKL:n 88-Scanioita. Perjantaina 6.1. näin kyseisellä linjalla 8837:n.

Sen sijaan linjalla K105, jolla oli vielä keväällä neljä 88-Scaniaa, on nykyään uusia Liazeja, enkä ole enää nähnyt 88-Scanioita siellä. Tässä vielä muistoksi kuva 8838:sta Nevski Prospektilla. :)
 
88-Scanioita ei ole viimeisillä etsintäretkillä enää löytynyt. Täytyisi joku päivä matkustaa tuolla 159:llä koko reitti läpi, että näkee, tuleeko vastaan yhtään Wiiman tuotetta. Luulen, että noutaja niille on nyt kyllä tullut.
 
Sinäänsä huolestuttavaa että meidän vanhoja busseja viedään maahan, joka jo muutenki saastuttaa ihan tarpeeksi. Pietariin ja muualle pitäisi tilata uusia vähemmän saastuttavia autoja, eikä noita meidän vanhoja ilman saasteita sinne kuskata..
 
Pietariin ja muualle pitäisi tilata uusia vähemmän saastuttavia autoja, eikä noita meidän vanhoja ilman saasteita sinne kuskata..

Pitäis pitäis siinä maassa vaikka mitä, kukas uudet autot maksaa? Voipi olla että vanhat onnikat ovat niistä murheista pienimpiä. Onhan tännekkin raahattu muualla metropoleissa työnsä tehneitä busseja.
 
Sinäänsä huolestuttavaa että meidän vanhoja busseja viedään maahan, joka jo muutenki saastuttaa ihan tarpeeksi. Pietariin ja muualle pitäisi tilata uusia vähemmän saastuttavia autoja, eikä noita meidän vanhoja ilman saasteita sinne kuskata..
Äläs kuule mollaa mun vanhaa työkaluani; ex-HKL-Bl 8838 oli uskollinen kaveri ja ainoa laatuaan sarjassaan (ex-HKL 8814-8838). Siinä oli oli mm. loisteputket matkustamossa vuoden -89 mallien tapaan sekä pienet valkoiset äärivalot edessä (muissa sarjan autoissa oli vanhemmat isot keltaiset ja pyöreät). Lisäksi se oli ainoa IIMA/CANIA ;).
 
Sinäänsä huolestuttavaa että meidän vanhoja busseja viedään maahan, joka jo muutenki saastuttaa ihan tarpeeksi. Pietariin ja muualle pitäisi tilata uusia vähemmän saastuttavia autoja, eikä noita meidän vanhoja ilman saasteita sinne kuskata..
Ehkä vm.88 - Scania saastuttaa kuitenkin vähemmän kuin 260 -sarjan Ikarus. Ensiksi mainitut bussit ovat todennäköisesti kuitenkin korvanneet viimeksi mainittuja kulkupelejä Pietarissa(kin).

Olisihan se tosiaan hienoa, että kaikkialla Euroopassa olisi liikenteessä vähintään Euro IV -tason busseja, mutta siihen nyt ei ainakaan vielä taida olla taloudellisestikaan järkevää ryhtyä.
 
Ehkä vm.88 - Scania saastuttaa kuitenkin vähemmän kuin 260 -sarjan Ikarus. Ensiksi mainitut bussit ovat todennäköisesti kuitenkin korvanneet viimeksi mainittuja kulkupelejä Pietarissa(kin).

Olisihan se tosiaan hienoa, että kaikkialla Euroopassa olisi liikenteessä vähintään Euro IV -tason busseja, mutta siihen nyt ei ainakaan vielä taida olla taloudellisestikaan järkevää ryhtyä.
Uusia Scania OmniLinkejä on tullut Pietariin melkoinen lasti viime aikoina. Enemmän niitä siellä on kuin koko Suomessa yhteensä. :) Eli ei tilanne ollenkaan toivoton ole.

Uuden Liaz 5256:n sijoittumisesta Euro-päästönormistoon en osaa sanoa, mutta venäläinen Volzhanin on korittanut Scania L94-alustoja jonkinmoisen määrän myös.

edit: Caterpillarin koneella Liaz 5256 täyttää Euro II-normit. http://self.bus.ru/eng/prod_liaz5256s.htm
 
Äläs kuule mollaa mun vanhaa työkaluani; ex-HKL-Bl 8838 oli uskollinen kaveri ja ainoa laatuaan sarjassaan (ex-HKL 8814-8838).

En mollaa en. Tuo oma kommenttini oli yleisesti ottaen, eikä vain yhtä ja tiettyä mallia koskien. Lähinnä vain se, että on ympäristöystävällisempää hankkia niitä, jotka saastuttavat vähemmän, kuin niitä jotka ovat jo työnsä hyvin tehneet. Se miten saasteita voisi vähentää myös, on se että asennetaan vanhempiin busseihin jonkinlaiset suodattimet voimalaitosten tapaan vähentämään päästöjä. Tämä maksaa, mutta vähemmän kuin uusien bussien hankinta. Lisäksi, venäjä on iso maa, jolla on paljon luonnonvaroja millä se voisi olla yksi maailman rikkaimmista maista. Se ei vain osaa käyttää niitä oikein.
 
Kaikesta päätellen ainakin yksi Pietarissa palvellut 88-Scania on saanut uuden kodin Tsherepovetsistä. Pietarissa Baltikstarilla autot olivat juuri tällaisia kokovalkoisia. Eli tuossa kuvassa on joko 8831, 8832, 8837 tai 8838. Uudemmassa kuvassa sitten pimp my 88-Scania. :D
 
Takaisin
Ylös