Omituiset jutut joukkoliikenteessä

Tuohon kuljettaja-asiaan liittyen itsellenikin on tullut tässä viimepäivinä vastaan lisää ihmeellisiä kuljettajia täällä Tampereellakin, tai siis TKL:llä. Ainakin kaksi kuljettajaa on raivonnut mulle siitä, että kuvaan mukamas niitä vaikka sanoin että kuvaan linja-autoa, en teitä ja te ette näy edes kuvassa. Ohimennen kanssa kun olen kuvannut linja-autoja, niin juurikin kaksi kuljettajaa on peittänyt kasvonsa ajosarjalla tai kädellä, kun olen ottanut kuvan. Tämän jälkeen hidastanut vauhtia, katsonut vihaisesti ja näyttänyt sormilla "tsot tsot". Sen jälkeen kun olen mennyt autoon kyytiin, niin kuljettaja rupee taas raivoamaan että näytä se kuva minkä otit, näytä, et kuvaa mua.. ja niin edelleen.. On ne sitten vähän rauhottunut kun oon selittäny asian. Molemmat maahanmuuttajia.
 
Molemmat maahanmuuttajia.

Mä en ole rasisti missään nimessä, sanon nyt tän tähän vaikka kukaan sitä tuskin epäilee, muttei ainakaan tule mitään juttuja. Mutta siis itsekkin oon huomannut että juuri maahanmuuttajat/toisesta maasta olevat on vähemmän sellaisia jotka tollaisesta pitää siitä että kuvataa niitä (eli siis bussia ei niitä) ja saattavat valittaa, näyttää keskisormea, nyrkkiä tms. Karosalle osu kohdalle yksi virolainen kerran, mulla on muutama virolainen esitellyt nyrkkiään jne. Virolaiset näyttäisi olevan niitä "pahimpia"..
 
Tämä ketju on Muuta busseista osiossa mutta kai tähän sopii ihmettelyä myös raideliikenteestä.

Mikähän siinä on että metrossa pursutaan niille oville monen pysäkin väliksi vaikka käytävät ovat tyhjät? Onko ajatus se että "jee jee ollaan ruuhkassa" vai aikomus ryöstää lompakot ihmisten taskuista luomalla ruuhkaa?

Toinen on se että joko ihmisten jalat ovat aiempaa pidemmät tai jokaisen henkilökohtainen tila on kasvanut viime aikoina koska tuntuu siltä että penkeillä istutaan lomittain usein. Hyvin mahtuu vaikka vastapäätä oleva sitten katsookin tuskasen näkösenä ja sen jälkeen jotain katossa olevaa asiaa jota minä en ainakaan näe. Tyhjä katse joka on nauliintunut kiinteästi johonkin kohteeseen kunnes metro tai bussi tulee on kanssa naurettavuuden huippu, maailmassa on kyllä nähtävää kokoajan joten miksi tuijottaa monta minuuttia suoraan eteenpäin tönkkönä seisoen? Eikö se ole aikasta tylsää pitkiä aikoja päivittäin saman kohteen tuijottaminen?

Sitten vielä se että miksi on pakko tunkea ovista sisään vaikka ulostulijoita olisi vielä runsaasti, ei metro lähde vaikka odottaa sen pari sekunttia ja samalla ottaa toiset huomioon. Tämän osaa jo moni mutta vain ehkä 2-3sek ajan sitten se vissiin unohtuu siltä kertaa.

Yleisesti huvittaa se että kun metro tai bussi saapuu isolle asemalle niin ovista purkautuneet ihmiset astelevat tiivissä jonossa lähes peräkanaa ja kaikki samasta ovesta vaikkapa metroasemalle, silti, vaikka ovia on monta vierekkäin. Ei sitä tarttee oikeasti olla niin aivot narikassa kuitenkaan. Tai jos on liukuportaat ja normiportaat vierekkäin niin miksi pitää mennä jonossa niihin hitaisiin liukuportaisiin kun normiportaita pääsee ylös ripeämmin eikä näytä niin typerältä kanalaumalta. Ei elämä niin ankeata ole, kyllä sitä saa ajatella omilla aivoilla sekä tehdä omia valintoja jne eikä aina "kun toikin tekee niin" kyllästyneen näkönen karjalauma tyyliin. Vaikka olis ollut miten rankka päivä niin silti mulla on omat aivot ja niin kaikilla muillakin joten pois se aivoton karjalauma tyyli.

Tuntisin itseni idiootiksi jos kulkisin tuolla ankea ilme naamalla peräkanaa muiden ihmisten kanssa ja tuijottaisin seinää tai puuta iät ja ajat täysin tönkkönä. Ohitan sen kanajonon ja kuljen siitä ovesta jota suurinosa ei tajua käyttää ja olen luonteeltani semmonen etten edes osaa tehdä sitä ankeaa ilmettä ja pitää sitä ilman että pokka pettää. :lol: Katselen myös ihmisiä, autoja, busseja jne kun odotan vaikka pysäkillä. Mukava kulkea väljästi kun muu kanssa kulkee ahtaasti jonossa samasta ovesta tunkien (samasta ovesta kulkee usein kahteen suuntaan ihmisiä vetoketjuna vaikka niitä toimivia ovia on edelleen monta vierekkäin). Ei minua ärsytä tämä, päinvastoin, mutta ihmettelen.

Vähän rentoutta elämään ei se muuta vaadi. Jos työn takia ei kykene rentoutumaan niin ehkä alan vaihto olisi aiheellinen koska työ ei selvästi sovi tällöin kyseiselle henkilölle jos keho/aivot oireilee siitä, tai sitten tehdään asiat jotenkin oudosti vaikeimman kautta.
 
Ihmettelyä matkustajien toiminnasta raideliikenteessä.

Aamun työmatkalla junalla Pasilassa poistuvat matkustajat nousevat istuimiltaan oville jo Oulunkylässä, viimeisimmät Käpylässä. Itse nousen ylös vasta kun junan ovet Pasilassa avautuvat. Sen jälkeen rauhallisesti kävellen ohitan liukuportaissa nämä ovella jo Oulunkylästä asti seisoneet.
Pelkäävätkö matkustajat etteivät pääse junasta ulos haluamallaan asemalla? Itse olen kuitenkin tähän mennessä aina päässyt.

Toinen sisäisesti huvittava juttu on sitten kotimatkan alkaessa. Ihmiset seisovat Pasilassa jossakin kohtaa, mutta kun juna lähestyy, porukat alkavat ryysimään junan menosuuntaan laiturilla eteenpäin.
 
Toinen sisäisesti huvittava juttu on sitten kotimatkan alkaessa. Ihmiset seisovat Pasilassa jossakin kohtaa, mutta kun juna lähestyy, porukat alkavat ryysimään junan menosuuntaan laiturilla eteenpäin.

Kaikki eivät tiedä mihin kohtaan juna pysähtyy (jos siis tätä meinasit) ja kun juna lähestyy lähtevät ne jahtaamaan junaa. Itse osaan lukea pysähtymismerkit, mutta sitten taas monet kuljettajat kaahaavat reilusti niiden ohi, mm. täällä Tapanilassa Flirtit ajavat melkein aseman päähän johon pysähtyy 2-4yksikköiset junat..
 
Kaikki eivät tiedä mihin kohtaan juna pysähtyy (jos siis tätä meinasit) ja kun juna lähestyy lähtevät ne jahtaamaan junaa. Itse osaan lukea pysähtymismerkit, mutta sitten taas monet kuljettajat kaahaavat reilusti niiden ohi, mm. täällä Tapanilassa Flirtit ajavat melkein aseman päähän johon pysähtyy 2-4yksikköiset junat..

Kokemukseni mukaan tuo junan "jahtaaaminen" on joku ihmeellinen alitajuinen tapa.
Ja juu, vaikka periaatteessa tiedän, millä kohtaa oikean oven junaan noustessa pitäisi olla suhteessa haluamaani poistumiskohtaan, niin joskus harvoin kuljettajat ajavat pitkäksi tai poistuessa lyhyeksi.
Ei nämä jutut nyt kuitenkaan ole elämää suurempia, mielestäni on vain sisäisesti huvittavaa seurata ihmisten käyttäytymistä.
 
Tuota junan jahtaamista tapahtuu myös metroasemilla jossa kuitenkin juna pysähtyy aina tiettyyn kohtaan.

Sinänsä tämä on hyvä asia (vaikka en itse sitä harrasta vaan odottelen siinä kohti johon tiedän oven osuvan) koska se saa ihmiset jakautumaan tasaisemmin sillä asemilla on muutama vakipaikka johon ihmiset kerääntyvät (erityisesti ahtailla asemilla joissa penkit ja muut pakottavat tähän) ja muuten juna ehkä täyttyisi epätasaisesti. Tämä junan perässä kulkeminen on vissiin vanha tapa koska niin on minusta tehty aina juna/metro-asemilla.

Toki joskus se vaikuttaa olevan enemmän lievästi panikoitua säntäilyä aivan kuin junassa olisi vain yksi ovi per vaunu tms. Enkä oikeastaan käsitä miksei tuotakin jahtaamista voisi tehdä ilman lievää panikointia koska ovia piisaa kaikille ja juna ei lähde, ellei sitten jää norkoilemaan oven ulkopuolelle jolloin kuljettaja päättelee ettei henkilö ole tulossa junaan.

Minulla ei ole kokemusta paikallisjunista kuin viimeksi kai vuodelta 2009 joten en niistä tiedä. Sampan viestistä käsitin että homma olisi sitä tuttua pillastunut karjalauma tyylistä menoa. :lol: Miksei voi odottaa että juna pysähtyy ja kävellä rauhassa sille lähimmälle ovelle joka ei koskaan liene yli 3m päässä kuitenkaan, kyllä kyytiin aina pääsee normaalijalkainen ihminen ihan hätäilemättäkin.

Hiukan sivu aiheen, mutta pysäkillä oleva bussi saa ihmiset juoksemaan vaikka siinä olisi moottori sammuksissa... Hölmöintä siinä on se että bussi odottaa vielä monta minuuttia siinä pysäkillä ja tämä siihen turhaan juossut ihminen penkoo yhä sitä matkakorttia laukun pohjalta vielä silloin kuin se bussi oikeasti lähtee.

Tosimaailman esimerkki: On kaksi ihmistä, toinen on selvästi sitä kaikesta panikoivaa sorttia ja toinen rauhallinen. Päättärillä on bussi jossa on moottori sammuksissa. Panikoivaa sorttia oleva lähtee kiivaaseen juoksuun heti kun näkee bussin ja huutaa tälle toiselle "juokse nyt se lähtee jo" ja vielä ovelta huikkaa "vauhtia nyt tää lähtee ihan just". Noo, bussi nökötti siinä yhä noin 5min päästä ;) Miksi ihmiset panikoivat hirveästi? En käsitä ollenkaan. Miten yksi bussi, juna tai mikä vaan vaikuttaa niin vahvasti ihmisiin että kaikki harkintakyky ja muu pettää monilla täysin, jopa niin, että juoksevat bussia kohti päin punasia ja jäävät auton alle... Eikö kuitenkin ole parempi odoittaa sitä seuraavaa bussia tai ratikkaa kuin päätyä hautaan tahi viettää loppuikä pyörätuolissa tms.

HSL voisi valistaa ihmisiä näistä asioista kun ei selvästi oikein osata kulkea joukkoliikenteellä ilman suurta paniikkia tai sähläystä, runnomista, tönimistä jne.

Ei voi muuta sanoa kuin viri viri tööt tööt.
 
Ihmettelyä matkustajien toiminnasta raideliikenteessä.

Aamun työmatkalla junalla Pasilassa poistuvat matkustajat nousevat istuimiltaan oville jo Oulunkylässä, viimeisimmät Käpylässä. Itse nousen ylös vasta kun junan ovet Pasilassa avautuvat. Sen jälkeen rauhallisesti kävellen ohitan liukuportaissa nämä ovella jo Oulunkylästä asti seisoneet.
Pelkäävätkö matkustajat etteivät pääse junasta ulos haluamallaan asemalla? Itse olen kuitenkin tähän mennessä aina päässyt.

Tuskin. Mutta ehkä heistä ei ole kivaa kävellä ihmisruuhkassa ja haluavat mieluummin ruuhkan etupuolelle, jossa on enemmän tilaa?
 
Tuskin. Mutta ehkä heistä ei ole kivaa kävellä ihmisruuhkassa ja haluavat mieluummin ruuhkan etupuolelle, jossa on enemmän tilaa?

Enemmän tilaa? Minun puolestani seisokoon ihmisruuhkassa ovilla 5 min. ja sitä ruuhkaahan riittää vielä Pasilassa ylätasanteesella.
 
Itse osaan lukea pysähtymismerkit, mutta sitten taas monet kuljettajat kaahaavat reilusti niiden ohi, mm. täällä Tapanilassa Flirtit ajavat melkein aseman päähän johon pysähtyy 2-4yksikköiset junat..

Pysähtymismerkit on suunniteltu kaksivaunuisille n. 55 metriä pitkille junayksiköille, joiden lipunmyynti on joko ainoan, tai useamman yksikön tapauksessa kulkusuutaan nähden toisen yksikön Helsingin puoleisessa vaunussa. Tällöin noin pääsääntöisesti laiturilla oleva "tähän kohtaan pysähtyy lipunmyyntivaunu"-kyltti osuu lipunmyyntivaunun kohdalle.

Sm5 on nelivaunuinen, n. 75 metriä pitkä junayksikkö, jossa lipumyyntivaunu on joko ainoan tai kulkusuuntaan nähden taaemman yksikön kahdessa keskimmäisessä vaunussa. Tästä voi näppärä jätkä laskea, miten hyvin lipunmyynti osuu laiturikyltin lupaamalle kohdalle eri kalustoilla, eri junapituuksilla ja eri kulkusuunnilla, joko pysähtymällä pysähtymismerkkien mukaan tai sitten pysähtymällä jotenkin toisella tapaa.

Sellaista "kaahaamista".
 
Sm5 on nelivaunuinen, n. 75 metriä pitkä junayksikkö, jossa lipumyyntivaunu on joko ainoan tai kulkusuuntaan nähden taaemman yksikön kahdessa keskimmäisessä vaunussa. Tästä voi näppärä jätkä laskea, miten hyvin lipunmyynti osuu laiturikyltin lupaamalle kohdalle eri kalustoilla, eri junapituuksilla ja eri kulkusuunnilla, joko pysähtymällä pysähtymismerkkien mukaan tai sitten pysähtymällä jotenkin toisella tapaa.

Sellaista "kaahaamista".

Kyllä minä sen tiedän. Mutta osa kun pysähtyy tarkasti siihen ykkösen kohdalle ja osa taas ajavat sinne reilusti ohi. Osa taas ajaa esim. Puistolassa kaksiosaisen liian taakse Tikkurilaan mentäessä. Sinä tlajunen tiedät näistä tavoista, miten on teitä ohjeistettu pysäyttämään yksi yksikköinen flirtti? Entäs kaksi yksikköinen? Itsehän näen tämän niin että yksi yksikköinen pysäytettäisiin yhden yksikön merkin kohdalle ja kaksi yksikköinen 3:n kohdalle. Flirteissähän kyllä osuu hyvin ne lipunmyyntimerkit kohdalleen sillä melkein koko yksikkö on lipunmyyntivaunua.
 
Kyllä minä sen tiedän. Mutta osa kun pysähtyy tarkasti siihen ykkösen kohdalle ja osa taas ajavat sinne reilusti ohi. Osa taas ajaa esim. Puistolassa kaksiosaisen liian taakse Tikkurilaan mentäessä. Sinä tlajunen tiedät näistä tavoista, miten on teitä ohjeistettu pysäyttämään yksi yksikköinen flirtti? Entäs kaksi yksikköinen? Itsehän näen tämän niin että yksi yksikköinen pysäytettäisiin yhden yksikön merkin kohdalle ja kaksi yksikköinen 3:n kohdalle. Flirteissähän kyllä osuu hyvin ne lipunmyyntimerkit kohdalleen sillä melkein koko yksikkö on lipunmyyntivaunua.

Sanotaan nyt näin, että viranomainen ohjeistaa "pysähtymään henkilölaituriin". Yhtiön sisäisistä ohjeistuksista ja niiden ehdottomuustasoista en ryhdy julkisesti kertomaan. Sen kuitenkin tiedän sanoa, että koko pysähtymispaikkamerkkisysteemin tarkoitus on pysähdyttää lipunmyyntivaunu matkustajan odottamalle paikalle, ja että Sm5 ei ole nykyisen pysähtymispaikkamerkkisysteemin kanssa lainkaan yhteensopiva.

Flirteissähän "melkein koko yksikkö" ei ole lipunmyyntivaunua, vaan melko tasan puolet. Ja kuten jokainen voi laskea, esimerkiksi yhdellä yksiköllä Helsinkiin päin ajaessa "ykkösmerkille" pysähtyvän Sm5-yksikön lipunmyyntivaunu ei osu sen suurehkon keltaisen kyltin kohdalle, sillä Sm5:ssä ensimmäisessä vaunussa ei ole lipunmyyntiä, mutta kaikissa kaksivaunuisissa on. Oma "ongelmansa" on toki siinäkin, että monessa paikkaa yhdellä 55-metriselläkään ykkösmerkille pysähdyttäessä merkki ei osu kohdalle. Ei voi mitään.

Kumpi on sinun mielestäsi parempi: se, että lipunmyyntivaunu pysähtyy siitä kertovan kyltin kohdalle, vai se, että junan keula pysähtyy pysähtymispaikkamerkin kohdalle ja lipunmyyntivaunu on aivan missä sattuu?
 
Kumpi on sinun mielestäsi parempi: se, että lipunmyyntivaunu pysähtyy siitä kertovan kyltin kohdalle, vai se, että junan keula pysähtyy pysähtymispaikkamerkin kohdalle ja lipunmyyntivaunu on aivan missä sattuu?

Se että juna pysähtyy samaan kohtaan suunnilleen aina eikä tarvitse juosta eri puolille asemaa. Harvalle ne keltaset kyltit enään merkkaa mitään, juuri kertomistasi syistä. Tapanilan asemallakin huomaa että ihmiset osaavat mennä oikeaan vuorokaudenaikaan oikeaan kohtaan, esim. jotkut haluavat välttämättä mennä junan etuosaan ja ihmiset silloin odottavat junaa siinä mihin se etuosa yleensä pysähtyy. Veturinkuljettajille tällä ei välttämättä ole merkitystä mutta matkustajille voi olla ;)

Jossei näillä ole mitään merkitystä, miksi ne ovat olemassa sitten edes? Nehän voidaan poistaa viimeistään Kehärataa avatessa tai muuttaa vastaamaan Sm5-junia että nuo mukamas tärkeät vihreät kyltit ovat kohdallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös