Koiviston Auto -yhtymän värit

Liittynyt
2 Toukokuu 2007
Viestit
2,402
Mistä syystä Gold Linen bussit eivät ole KA:n väreissä, vaan omissa valko-oranssisissaan?
 
Mua ihmetyttää myös miksi Satakunnan Liikenne ja Kuopion Liikenne ovat sinisellä raidalla ja muut sitten oranssilla, osaako joku tarinoida miksi näin?
 
Mua ihmetyttää myös miksi Satakunnan Liikenne ja Kuopion Liikenne ovat sinisellä raidalla ja muut sitten oranssilla, osaako joku tarinoida miksi näin?

Kai se liittyy jotenkin siihen, että firman omissa väreissä on ollut sinistä, niin ne on laitettu sinisiin raitioihin. Esim Koskilinjatkin on sinisissä väreissä, kun niissä oli sinistä ennenkin. Jostain muistan joskus lukeneeni näin.
 
Kai se liittyy jotenkin siihen, että firman omissa väreissä on ollut sinistä, niin ne on laitettu sinisiin raitioihin. Esim Koskilinjatkin on sinisissä väreissä, kun niissä oli sinistä ennenkin. Jostain muistan joskus lukeneeni näin.

Kas kun eivät Lahden sinistä säilyttäneet. Tosin oranssiraitaisia busseja oli Lahdessa jo ennen Lahden liikenteen siirtymistä KA:lle
 
Mistä syystä Gold Linen bussit eivät ole KA:n väreissä, vaan omissa valko-oranssisissaan?
On tainnut harmaa väri loppua kesken.

Tai sitten ei, kyllä Gold Linen kalustossakin on ollut ja on edelleenkin myös konsernin väritysmallin mukaisia autoja. Ehkä tulevaisuudessa enemmänkin.

AKZ-539 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=225
HTL-771 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=46
JBA-862 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=48
RAI-70 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=403
RMI-337 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=247
TGN-507 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=567
UVN-918 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=439
UVN-936 http://kalusto.arktisetbussit.com/picture.php?photo=440
 
Ok. Hetken kuvittelin, että heillä olisi ollut joku sopimus jossa on ehtona, että busseissa pysyy omat värit.
 
Ok. Hetken kuvittelin, että heillä olisi ollut joku sopimus jossa on ehtona, että busseissa pysyy omat värit.


Vuonna 1999 tapahtuneen GL/KA yrityskaupan yhteydessä olleessa uutisoinnissa kerrottiin tosiaan myös siihen liittyvästä vaatimuksesta säilyttää värit ja merkki. Nyt vielä kolmetoista vuotta GL:n yksityistämisen jälkeenkin on käytössä se PTL-Postin ajoilta vuodelta 1986 periytyvä liukuväriraita valkoisella pohjalla sekä vuosia myöhemmin tullut GL-logo. On tämä siis poikkeuksellinen tilanne muihin KA-yrityskauppoihin verrattuna. Yleensähän autot menevät suoraan KA-raitamaalaamoon ja kylkeen jää yhtiön nimi standardi-KA-fontilla.
 
Vuonna 1999 tapahtuneen GL/KA yrityskaupan yhteydessä olleessa uutisoinnissa kerrottiin tosiaan myös siihen liittyvästä vaatimuksesta säilyttää värit ja merkki.

Ok. Mielenkiintoista kuulla. Näin bussiharrastajan näkökulmasta toivoisin Koskilinjojenkin tehneen tämänkaltaisen ehdon.
 
Ok. Mielenkiintoista kuulla. Näin bussiharrastajan näkökulmasta toivoisin Koskilinjojenkin tehneen tämänkaltaisen ehdon.

Lähilinjojen kaupassa muistan kanssa kuulleenni vastaavaa. Ainakin autot pysyivät vuosia = loppuun asti omissa väreissään.
 
Lähilinjojen kaupassa muistan kanssa kuulleenni vastaavaa. Ainakin autot pysyivät vuosia = loppuun asti omissa väreissään.

Nyt kun Lähilinjat otit puheeksi, niin kuitenkin yrityksen nettisivuilla oli aikanaan hieman tutumpaa raitaa ;) Oheinen kuvaruutukaappaus ajoittuu vuoden 2004 kesälle.

lahilinjat.jpg
 
Turussa Koiviston Autolla oli käytössä tuttu TLO väritys viittä Liikenteeltä siirrettyä Lahti 400 autoa lukunnottamatta. Jopa uudet Vegat ja Citarot tuli TLO väreillä, vaikka Savonlinja ja Pohjolan Liikenne käytti omia värejään uusissa autoissa. Toisaalta myynti olikin sitten helpompaa Turkulaisille liikennöitsijöille. Satakunnan Liikenteen siniraitaa perusteltiin aikanaan sillä, että haluttiin säilyttää perinteiset Satakunnan Liikenteen värit...:D No, siniraita on kyllä huomattavasti asiallisempi verrattuna oranssiraitaan.
 
Turussa Koiviston Autolla oli käytössä tuttu TLO väritys viittä Liikenteeltä siirrettyä Lahti 400 autoa lukunnottamatta. Jopa uudet Vegat ja Citarot tuli TLO väreillä, vaikka Savonlinja ja Pohjolan Liikenne käytti omia värejään uusissa autoissa. Toisaalta myynti olikin sitten helpompaa Turkulaisille liikennöitsijöille. Satakunnan Liikenteen siniraitaa perusteltiin aikanaan sillä, että haluttiin säilyttää perinteiset Satakunnan Liikenteen värit...:D No, siniraita on kyllä huomattavasti asiallisempi verrattuna oranssiraitaan.

Onko KA liikennöinyt Turussa? :eek:
 
Jyväskyläänkään ei oranssiraita jalkautunut heti JL:n omistajavaihdoksen myötä. KA:sta tuli isäntä keväällä 1984 ja ensimmäinen ei-perinteisen värinen auto oli tilausajoauto XJN-100 vuodelta 1985. Kaupunkiliikenne jatkoi vanhan omistajan väreissä. Vuonna 1987 alkoi tulla puolituristeja lähinnä Muuramen, Säynätsalon ja Tikkakosken "maaseutulinjoille". XJN-100:n tavoin nekään eivät alkuun olleet oranssiraidalla, vaan KA-raidan tilalla oli punaraita. Osa vuosina 1987 - 88 tulleista vastaavista puolituristi-Kabuseista sai vähän oranssimman sävyisen KA-raidan. Kaupunkiliikenne ARE Oy:n aikaisine kalustoineen jatkoi edelleen ARElta tutuissa punaisissa väreissä. Vuonna 1989 (syksystä alkaen) JL:lle tuli Vantaalta käytettyjä Wiimoja, joissa oli "puhtaat" KA-värit (hopeanharmaa alahelma puuttui tosin). Joissakin tällä välillä hankituissa JL:n Maantie-Kabuseissa oli myös oranssi raita. Vasta tämän jälkeen varsinaisessa katurissa alettiin nähdä KA-oranssia. 1990 lähtien tuli Kabus 2C-kalustoa raakaan kaupunkiajoon sekä suunnilleen siitä alkaen vanhoja ajokkilaisia ja lahtelaisia alettiin maalata KA-väreihin. Toisaalta Scania BR111M:t jatkoivat loppuun saakka vanhoissa tutuissa jyväskyläläisissä väreissään (niiden aikakausi päättyi lopullisesti vuonna 1993).
 
Takaisin
Ylös