Erikoisin ajamasi bussi/bussityyppi

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Kysymys foorumimme kuljettajajäsenille:

Mikä on erikoisin ajamasi bussi/bussityyppi?

Itselläni oli kunnia työskennellä muutaman kuukauden ajan ex-HKL 8500:llä, joka oli tietysti yksi HKL:n aikanaan testaamista proto-nivelbusseista (Volvo B10MA-55/Wiima N201). Tämä auto oli varustettu ns. "musiikki-zf-vaihteistolla" (harrastajat tuntenevat ko. termin), mutta siitä puuttui lukkiutumattomat abs-jarrut (tämän sain tuta syksyn 1993 ensiliukkailla Junatien jäisellä sillalla). Ajoin sillä linjaa h59 (Ilmala-Herttoniemi) kolmen kuukauden ajan, jonka jälkeen minun ajosarjaani lomallani tuuraamaan tullut kuljettajakollega vaihtoi sen pois ensityökseen, koska ei suostunut ajamaan "niin vanhalla romulla".
Lukuunottamatta tuota kolmen kuukauden aikaa, jolloin ex-HKL 8500 oli työkalunani, se oli pääasiassa erään toisen, vanhemman kollegani ruuhka-ajosarjassa linjalla h21v, oikein nimikkona siis.

Tässä kuvassa ex-HKL 8500 Tallinnan liikenteessä, jossa se oli TAK:n palveluksessa Helsingistä poistonsa jälkeen:

www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/muut/tallinna_0403/ex8500.jpg

Toinen erikoinen auto, jolla olen ajanut oli ex-HKL 9401 eli rekisteritunnuksen GAS-1 omannut nestekaasu-MAN/Wiima K202 , jolla työskentelin linjalla h24, jossa se oli pitkään nimikkona. Sillä työskenteleminen ei ollut mitenkään juhlaa, sillä sen ohjaus oli todella outo; suurta, lähes pystyasennossa ollutta rattia sai veivata monta kierrosta, ennenkuin jotain kääntymiseen viittaavaa alkoi tapahtua.

Kuvassa ex-HKL 9401:

www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/carrus/k202_lpg_hkl01.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nykyään ehjällä bussilla ajaminen on jo aika kova saavutus :D

Itselläni erikoisuudet rajoittuvat harvinaisiin busseihin helb 9603-9606 ja helb 1-3 kivoja autoja vaikkakin aika väsähtäneitä olivat (jo) tuolloin ja kuitenkin pidän ennemmin samalla korilla varustetuista volvoista

Joskus tuli jonkin verran ajettua 360-364, 539 ja v35:lla helbin mersuilla 23-31 ja itse tykkäsin niistä sympaattisista pikkuörisijöistä :D jotenkin käteen sattuva auto vaikka oli yli pelkistetty ja kun löysi napeille (joita on miljoona) käyttötarkoituksen homma vain helpottui. Näistä ei kyllä monet juurikaan pidä. Ymmärtääkseni tästä luotettavampaa bussia saa etsiä

Mielestäni on väärin että tuo uniikki 9401 on viety jv bussi groupin pihalle happanemaan. Minnehän ne jälkikäteen nestekaasutetut tornivolvot ovat joutuneet?
 
Viimeksi muokattu:
Jos erilaiset museobussit jätetään pois, niin mieleen on jäänyt vm. 1957 hetkuscania, jolla ihan oikeita töitä pääsi tekemään Lahden paikallisliikenteessä vuonna 1980. Ei ollut ohjaustehostinta, ohjaus ei myöskään palauttanut, käsijarrua sai vetää puolentusinaa kertaa ja tietysti manuaali pitkällä kepillä ja pitkillä kepin liikkeillä.
Olihan kokemus nuorelle linja-autonkuljettajalle:smile:
Uudemmista aika erikoista oli ajaa DABeja. Ne tahtoivat pyrkiä kiinni liikenteenjakajiin ohjauspyörän paikasta johtuen.
 
Löytyisikö jostain/joltain vähän enemmänkin tietoa tuosta ex-HKL:n 8500:sta? Kauan vehje oli HKL:llä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Löytyisikö jostain/joltain vähän enemmänkin tietoa tuosta ex-HKL:n 8500:sta? Kauan vehje oli HKL:llä?

Pari kuvaa löytyi foorumin omasta galleriasta, jonka yhteydessä hieman tietoakin (josta tosin ei ilmene ko. bussin poistoa).

http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=508&cat=all&ppuser=877

http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=510&cat=all&date=1203098298

Noiden nivelbussien kokeilu ajoittui (muistaakseni) vuoteen 1984, jolloin tuon Volvon lisäksi testattiin myös kolmea muuta nivelbussia; Sisun, Mersun sekä Scanian silloiset nivelbussimallit. Sisulla oli korinaan myöskin Wiima N201, kun taas Mersulla ja Scanialla oli Ajokin korit. Kun Volvojen tilaukset sitten aloitettiin jäi myös tämä testi-Volvo (eli ex-8500) HKL:lle ja liitettiin kalustoon. Scania meni Westendin Linjalle ja sekä Mersu että Sisu menivät STA:lle.
 
Muistelisin, että keväällä 1985 HKL:n nivelbussien numerot olivat 5, 8501, 8502 jne. 8505:een saakka. Nro 5 oli se, josta tuli myöhemmin 8500. Rekisteritunnuskin muuttui ATJ-348:sta AVJ-500:ksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon voin uskoa, milloin näistä on eroon hankkiuduttu? Taisi olla jo poistetguiba STA:n aikoihin?

Ettei peräti jo 90-luvun lopulla? Turussa muistan nähneeni tuollaisen vielä 2005-2006 aikoihin ja Tallinnassa joskus senkin jälkeen. Yksi niistä ajoi ilmaista prismabussia siellä muistaakseni. Nykyään sitä ajaa vähintään yhtä kamala säffle 2000 erikoisella 2+0+2 ovituksella jossa takaovet ovat aivan takakulmassa
 
Jonkun verran mitä itse ajellut niin Volvo B10M 6x2 Wiima K202 (ex. TKL #208) on ehdottomasti asiallisin vehje mitä ajanut. Ja ihan kunnolla pitempää matkaa olen ajanut on L113 TLL / Lahti 402 (TAO). Hirveimmät vehkeet mitä tullu ajettua on K230 ja K280 / Lahti Scala. Tuon Jätti-Wiiman voi jotenkuten erikoiseksi laskea sen vähäisen määrän Suomessa.
 
Tuon voin uskoa, milloin näistä on eroon hankkiuduttu? Taisi olla jo poistetguiba STA:n aikoihin?
Vuosimalli -97 ja ei kyllä ollut meillä varmaan kahta vuotta H47:lla... jos nyt en ihan väärin muista ;) Tällaista http://www.raba.voittaa.com/albumi/Linjavaunut/sta/22544 puoliautomaattia en itse ehtinyt ajaa mutta isäni kyydissä istuin joskus :lol:

---------- Viestit yhdistetty klo 18:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:08 ----------

Järkyttävä laite olis myös tämä http://www.raba.voittaa.com/albumi/Linjavaunut/helb/32675
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös