Kampin bussiterminaali

sm3

Suljettu tunnus
Liittynyt
16 Kesäkuu 2010
Viestit
1,343
Tässä ketjussa voi käydä keskustelua Kampin bussiterminaalista. Aloitan itse kysymyksellä:

Katsoin tässä uutisessa olevaa kuvaa numero neljä, ja rupesin miettimään miten evakointitilanteessa (tässä uutisen tapauksessa evakointia ei tapahtunut, mutta jos niin kävisi) hoidetaan bussissa olevat matkustajat tai juuri bussiin menossa olevat. Tai mitenkä mahdollisesti bussit evakoidaan jos tilanne yltyisi oikeasti pahaksi. Rupesin vaan pohtimaan asiaa, ja halusin asiasta kysyä.
 
Kamppikoulutuksesta on jo aika paljon aikaa, ehkä hsl voisi ns. samojen asiakaspalvelu koulutusten sijasta järjestää kampin kertauskurssin jossain vaiheessa (wink wink)
Kuitenkin tunnelin suulla on portti joka menee kiinni jolloin terminaaliin ajo estyy ja käyttöön otetaan maanpäällinen asema varalaitureineen. Tosin maanpäällinenkin on muuttunut ratkaisevasti vuodesta 2005, jonka mukainen ohjekartta varalaitureista on mm. kampin taukotiloissa.. Ehkäpä pitää toimia vain vaistojen mukaan ;)
 
Katsoin tässä uutisessa olevaa kuvaa numero neljä, ja rupesin miettimään miten evakointitilanteessa (tässä uutisen tapauksessa evakointia ei tapahtunut, mutta jos niin kävisi) hoidetaan bussissa olevat matkustajat tai juuri bussiin menossa olevat. Tai mitenkä mahdollisesti bussit evakoidaan jos tilanne yltyisi oikeasti pahaksi. Rupesin vaan pohtimaan asiaa, ja halusin asiasta kysyä.

Olen pari kertaa ollut Kampissa lähdössä bussilla kun tuli (ilmeisesti aiheeton) palohälytys. Toisen kerran pääsin viimeisten joukossa omaan bussiini, joka lähti normaalisti (en muista oliko lähtöaika jo koittanut, vai lähdettiinkö etuajassa). Toisella kerralla jäin ties kuinka monen muun kanssa vain odottamaan terminaaliin, vaikka kaikille näytöille nuo poistumisohjeet ilmestyivätkin ja kellot soivat. Busseihin ei päässyt, mutta suurin osa busseista jäi paikoilleen odottelemaan ovien aukeamista. Minkäänlaista evakuointia ei järjestetty, paikalla ollut vartija seisoskeli tarkkailemassa tilannetta kuin kuka tahansa matkustaja. Epäilen, että jos siellä joskus jotain todellista sattuu, ihmisiä jää loukkuun ihan vain senkin takia, että osa ajattelee hälytyksen olevan aiheeton ja normaalin toiminnan jatkuvan kohta.
 
Olen pari kertaa ollut Kampissa lähdössä bussilla kun tuli (ilmeisesti aiheeton) palohälytys. Toisen kerran pääsin viimeisten joukossa omaan bussiini, joka lähti normaalisti (en muista oliko lähtöaika jo koittanut, vai lähdettiinkö etuajassa). Toisella kerralla jäin ties kuinka monen muun kanssa vain odottamaan terminaaliin, vaikka kaikille näytöille nuo poistumisohjeet ilmestyivätkin ja kellot soivat. Busseihin ei päässyt, mutta suurin osa busseista jäi paikoilleen odottelemaan ovien aukeamista. Minkäänlaista evakuointia ei järjestetty, paikalla ollut vartija seisoskeli tarkkailemassa tilannetta kuin kuka tahansa matkustaja. Epäilen, että jos siellä joskus jotain todellista sattuu, ihmisiä jää loukkuun ihan vain senkin takia, että osa ajattelee hälytyksen olevan aiheeton ja normaalin toiminnan jatkuvan kohta.

Tuo "se on kuitenkin aiheeton tai harjoitus" asenne on todella yleinen. Sitä kuulee oikeastaan aina kun jossain on palohälytys.

Mutta ihmetyttää sekin että henkilökunta (tässä tapauksessa vartija) automaattisesti olettaa että kyseessä on aiheeton. Eihän sitä kukaan voi ennalta tietää onko kyseessä vika, pieni tulipalo, keskisuuri palo vai suurpalo. Väliinpitämätön asenne voi joskus koitua kohtaloksi... Evakuointi pitäisi tehdä aina, ja jatkaa sitä kunnes saadaan lisätietoja (ilmoitetaanko edes jos oli aiheeton?). En haluaisi olla esim. kaukoliikennepuolen terminaalissa jos ylätasolla todella palaa kunnolla eikä evakuointia tehdä, Espoon terminaali sentään on muistaakseni/käsittääkseni maantasalla.

Ne laituriovet ja seinämät lienevät palonkestäviä ja lämpöä eristäviä, muuten voivat paikalleen jääneet bussitkin ruveta roihuamaan jo ihan kuumuuden takia.

Nak lienee ihan oikeassa siinä että homma ei toimi koska koulutusta ei järjestetä säännöllisesti ja ohjeet ovat vanhentuneita. Eli kuljettajat toimivat miten parhaaksi näkevät. Mutta ei siellä toisaalta taida olla ohjeita edes matkustajille, joten homma ei toimi jos jotain sattuu.
 
Evakuointi pitäisi tehdä aina, ja jatkaa sitä kunnes saadaan lisätietoja (ilmoitetaanko edes jos oli aiheeton?). En haluaisi olla esim. kaukoliikennepuolen terminaalissa jos ylätasolla todella palaa kunnolla eikä evakuointia tehdä, Espoon terminaali sentään on muistaakseni/käsittääkseni maantasalla.

Tietääkseni jos kyseessä on harjoitus pitää tästä ilmoittaa selvästi ennen harjoituksen alkua. Toki jos kyseessä on vika/ilkivalta niin silloinhan ensisijaisesti tulisi toimia evakuointiohjeiden mukaan. Mistäs sen tietää onko kyseessä oikea vaara vai vain kolttonen paloilmoittimeen.

Espoon terminaali on joo maantasolla, tavallaan. Ja kyllähän kaukoliikenneterminaalistakin pääsee ulos bussien ajorataa pitkin jos vaikka tulipalo olisi terminaaliin johtavassa portaikossa :)
 
Kampissahan kuuluu kuulutukset, jos on palohälytys: http://www.youtube.com/watch?v=xI5ODtAAdlc

Tuossakaan tapauksessa ei missään näkynyt vartijoita, ihmiset kävelivät ja toimivat ihan normaalisti jne. Puolen tunnin päästä vasta tuli samantyylinen kuulutus, mutta meni tyyliin "Tiedotus henkilökunnalla ja asiakkaile. Palohälytys oli aiheeton, hissejä voi jälleen käyttää. Tapahtuma ei vaadi toimenpiteitä" ja sama kaikilla kielillä. Vastaavaa olen kyllä nähnyt myös Itiksessä, kun siellä Anttilassa töissä olin. Palohälytys tuli, kaikki on vain kuin ei mitään olisikaan tapahtunut... Mitä jos se suurpalo oikeasti tulee? ;) "Varmaan jokin harjoitus, jäädään tähän ja grillaannutaan". No joo, ehkä siinä vaiheessa saattaisi liikettä tulla, jos palaisi kunnolla jossain.
 
Palohälytys tuli, kaikki on vain kuin ei mitään olisikaan tapahtunut...

Niinhän se ohje juuri käskeekin tehdä. Nimenomaan on oikein, että jäädään paikalleen ja odotetaan poistumisohjeita eikä säntäillä. Pakokauhu olisi pahin vaihtoehto. Ketään ei myöskään kielletä poistumasta. Et ole varmaankaan nähnyt mitään "todellista toimintaa", koska siihen ei ole ollut aihetta. Palohälytin on jossakin paikassa lauennut, ja tietysti ensimmäinen toimenpide on, että vartijat tai muu turvahenkilökunta tarkastavat paikan. Ei se, että aletaan tyhjentää tavarataloa tietämättä mitä ja missä on tapahtunut.
 
Niinhän se ohje juuri käskeekin tehdä. Nimenomaan on oikein, että jäädään paikalleen ja odotetaan poistumisohjeita eikä säntäillä. Pakokauhu olisi pahin vaihtoehto. Ketään ei myöskään kielletä poistumasta. Et ole varmaankaan nähnyt mitään "todellista toimintaa", koska siihen ei ole ollut aihetta. Palohälytin on jossakin paikassa lauennut, ja tietysti ensimmäinen toimenpide on, että vartijat tai muu turvahenkilökunta tarkastavat paikan. Ei se, että aletaan tyhjentää tavarataloa tietämättä mitä ja missä on tapahtunut.

Juuri näin, itse työskentelen Jumbon kauppakeskuksessa ja muutaman kerran on automaattihälytys lauennut, meitä on ohjeistettu pysymään rauhallisena ja odottamaan lisätietoja/ohjeita vartijoilta. Yleensä lauennut paloilmoitin voidaan paikantaa jo turvavalvomosta ja vartija käy kyseisen tilan tarkastamassa. Se on kyllä totta että poistumisharjoituksia ja hätäpoistumisteiden sijainteja pitäisi kerrata määrätyin väliajoin.
 
Siellä oli tänään vähän ennen seitsemää jotain savua. Itse olin juuri lähdössä sieltä bussilla. Itse en savua nähnyt, mutta Ruoholahden "infonäytöllä" oli ilmoitus että siellä on savua ja että liikenne menee Runeberginkadulle (?). Ja toki se saattoi olla jäänyt aamusta ylempään viestiin viitaten.
 
Siellä oli tänään vähän ennen seitsemää jotain savua. Itse olin juuri lähdössä sieltä bussilla. Itse en savua nähnyt, mutta Ruoholahden "infonäytöllä" oli ilmoitus että siellä on savua ja että liikenne menee Runeberginkadulle (?). Ja toki se saattoi olla jäänyt aamusta ylempään viestiin viitaten.

Tuo sama ilmoitus taitaa rullata siinä näytössä edelleenkin! Olen nyt tänään neljä kertaa ajanut siitä ohi kamppiin ja vasta nyt viimeisellä kerralla kiinnitin huomiota, että siinä ei olekaan vain kellonaika, vaan jotain muuta. Ohi ajaessani ehdin nähdä tekstin "iaikasesti Runeb" :D
 
Tuo sama ilmoitus taitaa rullata siinä näytössä edelleenkin! Olen nyt tänään neljä kertaa ajanut siitä ohi kamppiin ja vasta nyt viimeisellä kerralla kiinnitin huomiota, että siinä ei olekaan vain kellonaika, vaan jotain muuta. Ohi ajaessani ehdin nähdä tekstin "iaikasesti Runeb" :D

:lol: Kannattaisi ottaa ilmoitus pois, saattaisi mennä joillekkin kuskeille täydestä. ;)
 
Mitkä ovat Kampin kauko- ja seututerminaalien kokorajoitukset? Mahtuisiko esim. kaksikerroksinen tai nivelbussi sisään?
 
Takaisin
Ylös