AKT taas vauhdissa, lakko 19.2. klo 18

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Tulee mieleen muisto menneiltä vuosilta, kun AKT taas haluaa paremmat työehdot. Mikä siellä bussipuolella oikein mättää, kun koko ajan on lakkoja vireillä? Tämä syö luottamusta joukkoliikenteeseen, kun ei voi olla varma pääseekö perille vai ei...

Linkki tiedotteeseen.
 
AKT:n lakkouhkailut

www.hs.fi:

Helsingin Sanomat sanoi:
AKT:n lakko uhkaa pysäyttää bussit ja kuorma-autot

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT on jättänyt lakkovaroituksen.

Valtakunnallinen lakko pysäyttäisi 54 linja-autoyrityksen ja 21 kuorma-autoyrityksen liikenteen sekä sulkisi noin sata tavaraterminaalia ja 12 matkahuoltoasemaa.

Lakko alkaa koko maassa 19. helmikuuta kello 18, jos työntekijä- ja työnantajapuoli eivät pääse sopuun ennen sitä.

Pääkaupunkiseudulla jäisivät ajamatta Connexin, Concordian ja Pohjolan Liikenteen vuorot. Valtakunnallinen lakko koskisi kaikkiaan 11 000 työntekijää.

Autoliikenteen kolmivuotiset työehtosopimukset umpeutuivat muutama päivä sitten tammikuun lopussa.

Neuvottelut aloitettiin jo marraskuussa, ja viime viikot niitä on käyty tiiviisti.

AKT jätti lakkovaroituksensa osa-aikatyötä koskevien erimielisyyksien vuoksi. AKT:n mielestä jokaisella työntekijällä on oikeus vakituiseen ja kokoaikaiseen työhön.

Työnantajan mielestä osa-aikaisia tarvitaan aamu- ja iltaruuhkien hoitamiseen.

”Näin kokoaikatyötä tekeville voidaan järjestää mielekkäät 7–10 tunnin työvuorot. Muuten työvuorot voivat venyä 13:een tuntiin”, sanoo työantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela.

Työntekijäliitto AKT:n mielestä osa-aikaisten käyttö loisi alalle kahden kerroksen työmarkkinat.

”ALT:n esitykset antaisivat työnantajille mahdollisuuden käyttää rajattoman määrän osa-aikaisia. Kuljetusalalla ei tarvita osa-aikaisia työntekijöitä. Sopimukseen on saatava tästä selkeä kirjaus”, sanoo AKT:n puheenjohtaja Timo Räty.

Muitakin erimielisyyksiä on, työntekijöiden mielestä isoimpana työpäivän pituus.

AKT lakkoili viimeksi marraskuussa 2004, kun kahden bussiyhtiön Connexin ja Concordian osa-aikaisten bussinkuljettajien käytöstä syntyi riitaa.

Niin sitä pitää. Sopimusneuvottelut kesken ja heti ollaan uhittelemassa lakolla. :?:

MODEDIT/kuukanko: Yhdistetty kaksi eri lakkokeskustelua yhdeksi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikä ole lakon tavoitteessakaan paljon kehumista. Ajatus osa-aikaisuuden totaalisesta lopettamisesta on täysin epärealistinen, eikä ole hyödyksi kenellekään, ei täysaikaisille eikä osa-aikaisille kuljettajille. Käsittämätöntä, että muutama liiton toimitsija katsoo tietävänsä, montako tuntia ihminen haluaa tehdä työtä ja sen perusteella sitten pitäisi pakottaa kaikki toimimaan samoin. Nykyiset osa-aikaiset ovat osa-aikaisia omasta tahdostaan, eikä täysaikaisista työpaikoista ole alalla mitään pulaa.

Valitettavaa, jos reilu vuosi sitten jo kertaalleen käyty ja epäonnistunut rettelö osa-aikaisuudesta alkaa taas. Jo viime kerralla lakkoon jätti osallistumatta ennätysmäärä kuljettajia, mikä osoittaa, että omilla aivoillaan ajatteleviakin on melkoiset määrät, eikä kaikkiin kapinoihin enää lähdetä ylemmän käskystä.

Jatkuvat, mielivaltaiset lakot varmistavat ainakin yhden asian: bussiala pysyy julkisuudessa negatiivisissa asioissa ja fiksut, ammatinvalintaansa miettivät ihmiset pysyvät kaukana alasta. Sekö on rähinäliiton tavoite?
 
Bussipuolella ei mätä muu kuin nämä elämäänsä sisältöä lakkoilusta hakevat muutamat rettelöitsijät, jotka mielivaltaisten syiden takia järjestävät näitä tempauksiaan kerran vuodessa. Heille on mahdotonta hyväksyä sitä, että enää ei ole 1980-luku, Vantaan Liikennettä ja Espoon Autoa ei ole, eikä linja-autoliikenteen hoitamisesta makseta yrityksille ja sitä kautta työntekijöille tuntuvaa ylihintaa, kuten ennen kilpailuttamista tehtiin.

Osa kuljettajistakin näyttää kyllästyneen tähän rähinöintiin. Viime kerralla lakkoa boikotoi jo kolmasosa kuljettajista.
 
Resiina sanoi:
Tässä AKT:n versio asiasta
AKT:n ja ALT:n julkisuuteen toimittamat versiot mahdollisen lakon syistä tuntuvat olevan aika lailla erilaisia. Kun AKT puhuu työnantajan esityksestä, joka "antaisi työnantajille mahdollisuuden käyttää rajattoman määrän osa-aikaisia", niin ALT sanoo "Työnantaja oli valmis takamaan sopimusteitse, että kokoaikaiset työntekijät tekevät linja-autoliikenteessä 90 prosenttia yrityksen työtunneista."
 
tkp sanoi:
Kun AKT puhuu työnantajan esityksestä, joka "antaisi työnantajille mahdollisuuden käyttää rajattoman määrän osa-aikaisia", niin ALT sanoo "Työnantaja oli valmis takamaan sopimusteitse, että kokoaikaiset työntekijät tekevät linja-autoliikenteessä 90 prosenttia yrityksen työtunneista."
Vai liekö kyse siitä, miten asia esitetään. 90 prosenttia työtunneista ei vielä sano montako osa-aikaista voidaan käyttää. Se voi olla vaikkapa rajattomasti. Järkeä käyttäen 90% työtunneista on tässä tapauksessa paljon rationaalisempi määrite kuin lukumäärä n.
 
Olin joku vuosi sitten eräässä AKT:n tiedotustilaisuudessa, jossa kysyin heidän puheenjohtajaltaan, miksei voida sopia että osa-aikaisia saa olla enintään esim. 10%. Tunnelma kiihtyi välittömästi. AKT on jo vuosikaudet ajanut absolutististista kantaansa, ettei osa-aikaisia kuljettajia saa olla lainkaan. Mitään järkevää selitystä tällaiseen ehdottomaan vaatimukseen ei ole esitetty.

AKT levittää taas julkisuudessa sellaista väitettä, että yrittäjät pyrkivät luomaan alalle "osa-aikatyöntekijöiden markkinat" ja syrjäyttämään täysaikaisen työn. Mitään tällaista pyrkimystä ei ole ollut käytännössä havaittavissa. Työvoimatoimistoissa on jatkuvasti kokopäiväisiä työpaikkoja tarjolla, eikä ketään ole pakotettu osa-aikaiseksi, vaan osa-aikaiset ovat lyhyemmällä työajalla omasta tahdostaan. Mielivaltaista touhua.

Odotamme taas sitä mediashowta, jossa kansaa liehitellään liiton tueksi sekoittamalla keskusteluun pätkätyöt (joita ei bussialalla juuri ole) ja sen kaiken kurjuuden, jota kuljettaja joutuu kokemaan ajaessaan nykyaikaisia linja-autoja koulutuksen lyhyyteen nähden varsin mukavalla palkalla.

Todelliset ongelmat: alipalkkaus, raskas työ ja liiallinen osa-aikaisten käyttö ovat naisvaltaisilla aloilla, ei linja-autoliikenteessä.
 
Bussiliikennettä on muuallakin kuin vain pääkaupunkiseudulla ja kuljettajien ansiotasot melkoisesti paljon alhaisemmat. Jos näitä vähiäkin sunnuntailisiä tulee ns. tuntimiehet ajamaan, niin se entisestään vaikuttaa ns. vakinaisten kuljettajien ansiotasoon heti ja vuositasolla esim. alhaisempana lomakorvauksena keskituntiansion pienentyessä. Täällä maaseudulla on aina ollut ja tulee aina olemaan (vaikka minkälaiset sopimukset saataisiin) bussifirmoilla ns. firaabelimiesten reservit, vaikka niiden käyttäminen ei olisikaan työvuorojärjestelyistä johtuvia vaan sillä yksinkertaisesti työnantaja säästää loma- yms. korvausten maksamisen.

Mitä taas tulee kuljettajien palkkoihin, niin alle 11 euron tuntipalkkaa ei kai nyky-Suomessa voi oikein hyväksi liksaksi sanoa, varsinkin jos kaiken sen työn josta kertyisi ns. olosuhdelisiä käy ns. firaabelimiehet ajamassa.

Kun en tiedä nyt neuvoteltavan sopimuksen tarkempaa sisältöä, olisiko siellä työnantajan ehdotuksena ns. vakituisten osa-aikakuljettajien järjestelmän luominen vaiko vain tämän maakunnissa käytössä olevan firaabelikuljettajajärjestelmän "laillistaminen" totean sen, että vakituisille osa-aikaisille sitten kuuluisi myös nämä loma- yms. korvaukset, joita nyt kierretään keikkamiehiä käyttämällä.

Lopuksi voin sanoa sen, että omalla työpaikallani ei ole yhtään firaabelimiestä ajamassa ja kaikki ajot ovat tulleet hoidetuksi omalla vakinaisella väellä ja työehtosopimusta noudattaen, tähänkin siis bussiliikenteessä on mahdollisuus!
 
mhbus sanoi:
Jos näitä vähiäkin sunnuntailisiä tulee ns. tuntimiehet ajamaan, niin se entisestään vaikuttaa ns. vakinaisten kuljettajien ansiotasoon heti ja vuositasolla esim. alhaisempana lomakorvauksena keskituntiansion pienentyessä.
Sunnuntailisiä ei oteta huomioon keskituntiansiota laskettaessa.
 
mhbus sanoi:
vakituisille osa-aikaisille sitten kuuluisi myös nämä loma- yms. korvaukset, joita nyt kierretään keikkamiehiä käyttämällä.
Vakituisella osa-aikaisella työntekijällä on sama vuosilomaoikeus kuin muillakin ja loma-aika määräytyy tehdyn työn määrän mukaan, kuten kokoaikaisillakin.
 
Tosiaankin on niin, ettei pyhälisät nosta keskituntiansiota, mutta asia mitä ajoin takaa varmaankin tuli selväksi ja nytkin tänään näkyi olevan paikallisesssa paikkurifirmassa ns. ei-vakituinen ajamassa juuri niitä vähiä sunnuntailisätunteja, jotka voisivat olla tarpeen tästä työstä vakituiseen toimeentulonsa ansaitsevalle.
 
osa-aikaisuudesta

Lakon ajankohta on mielestäni väärä jos neuvotteluhalua tosiaan olisi.
Osa-aika kuskille kertyy vuosilomaa muttei pekkasia.
Jos yhtiöt tosiaan haluaisivat saada osa-aika kuskeja pitää , tulisi mielestäni maksaa esimerkiksi 5 euroa per tunti osa-aikalisää?
 
Tykillähän tässä hyttysiä taas ammutaan. En ole havainnut alalla mitään laajempaa pyrkimystä osa-aikaisten käyttämiseen. Muutamasta hullusta sunnuntaivuorosta tappeleminen ei ole mikään 11 000 työntekijää käsittävän, puoli Suomea sekoittavan lakon aihe.
 
Aina löytyy ihmisiä, joille osa-aikatyö sopii, esim. opiskelijat. Miksi pitäisi kieltää heiltä tämä ansionsaantimahdollisuus.?
Ja joukkoliikennealan työtaisteluissahan eniten kärsii ne asiakkaat joilla ei ole omaa autoa ja myös koululaiset. Ja mitäköhän työtaistelu vaikuttaa joukkoliikenteen imagoon luotettavana tapana liikkua kaupungilla....
Onneksi tässä on vielä aikaa neuvotella...
 
Takaisin
Ylös