AKT taas vauhdissa, lakko 19.2. klo 18

yli25v sanoi:
Eikä tälle alalle pääse opiskelijat, koska heillä harvemmin on ajokorttia joka oikeuttaa linja-auton ajamiseen, saati että suostuisivat näin huonoon palkkaan.
Jotta pysyttäisiin asiatiedoissa oikeilla raiteilla niin opiskelijat työskentelevät yleensä ammateissa, joilla palkka on selvästi pienempi kuin kuljettajilla, esim. myyjä, kassanhoitaja, hampurilaisbaarin työntekijä, ravintolatyöntekijä.
 
"yli25v" puhuu täyttä asiaa.

Keskittykää te opiskelijat siihen opiskelemiseen. Me työssä käyvät keskitymme työmme hoitamiseen.

Ammattiliiton pääasiallinen tehtävä on mahdollistaa jäsentensä inhimilliset elinehdot yhteiskunnassa, jossa alati kasvava voitontavoittelu unohtaa moraaliset ja eettiset velvoitteet eikä järjestellä opiskelijoille osa-aikatyökiintiöitä alalta elantonsa hankkivien kustannuksella.

"Kani":lta omituista provosoivaa besserwisserismiä.
 
bassman sanoi:
Keskittykää te opiskelijat siihen opiskelemiseen. Me työssä käyvät keskitymme työmme hoitamiseen.
Nykyisin opiskelijan on pakko tehdä töitä opiskelunsa ohessa. Miksi opiskelija ei saisi ajaa linja-autoa? Onko myyjä, hampurilaisbaarin työntekijä, taksinkuljettaja tai jokin muu työ jotenkin vähäarvoisempaa kuin linja-auton kuljettajan työ? Opiskelijalla on oltava oikeus ajaa myös linja-autoa jos hän sitä haluaa.
 
Eira sanoi:
Tuosta osa-aikaisuudesta on työoikeuden proffan asiantunteva kirjoitus TS:ssa 11.3.2006.
Kiitoksia linkistä Eiralle, artikkeli oli mielenkiintoinen. Minun huomioni kiinnittyi Seppo Koskisen mainitsemaan vapaaehtoisuuden periaatteeseen. Osa-aikainen työ avaa myös kuljettajan työtä päätyökseen tekevälle mahdollisuuden opiskeluun, yrityksen perustamiseen tai muuhun vastaavaan toimintaan. Osa-aikaisuus on harvoin pysyvä ratkaisu, eikä sen sellainen tarvitse henkilökohtaisella tasolla ollakaan, mutta kuten Seppo Koskinen mainitsee, niin osa-aikatyöhön siirtyminen pitäisi työntekijän kannalta tehdä mahdollisimman helpoksi. Se antaa mahdollisuuksia työskennellä juuri itselle sopivan määrän.

Seuraava askel mielestäni olisi, että AKT alkaisi oikeasti rekrytoida osa-aikaisia kuljettajia jäsenikseen. Kaksi vuotta on aikaa haalia uusia jäseniä, kuunnella heitä ja miettiä, miten seuraava työehtosopimus voisi parantaa vapaaehtoisesti osa-aikatyötä tekevien olosuhteita. Vastakkainasettelun ajan pitäisi olla ohi.
 
Osa-aikaiset sai tässä sopimuksessa suhteessa tehtyihin tunteihin pekkasia. Parannus tämäkin eikö totta? Eipä osa-aikaiset ole huomioineet, että myös heidän etujan tässä parannettiin.
 
pakki sanoi:
Osa-aikaiset sai tässä sopimuksessa suhteessa tehtyihin tunteihin pekkasia. Parannus tämäkin eikö totta ? Eipä osa-aikaiset ole huomioineet ,että myös heidän etujan tässä parannettiin.
Eivätkö varmasti ole huomioineet?
 
Takaisin
Ylös