Näytetään tulokset 1-11/11

Viestiketju: Alkolukko

  1. #1

    Liittynyt
    25.09.2012
    Viestejä
    7

    oletus Alkolukko

    Onko näissä Pohjolan Liikenteen uusissa autoissa alkomittarit olin tänään kattovinani että olisi ollut alkomittari siinä sivu ikkunassa

    mutta tosiaan tämä oli joku lohja-nummela-pusulan auto eli tuosta mallista en ole ihan varma mutta näitä uusia oli kuiteskin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 31.10.2012 kello 07:27. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut raid Näytä viesti
    Onko näissä Pohjolan Liikenteen uusissa autoissa alkomittarit olin tänään kattovinani että olisi ollut alkomittari siinä sivu ikkunassa

    mutta tosiaan tämä oli joku lohja-nummela-pusulan auto eli tuosta mallista en ole ihan varma mutta näitä uusia oli kuiteskin
    Kyllä on alkomittarit, onhan ne nykyään pakolliset kaikissa uusissa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 31.10.2012 kello 07:28. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  3. #3
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palomaa Näytä viesti
    Kyllä on alkomittarit, onhan ne nykyään pakolliset kaikissa uusissa.
    Täsmennän hiukan: alkolukko. Sellaisella varustettu ajoneuvo ei käynnisty tai muuten lähde liikkeelle, ennenkuin on puhallettu hyväksytty tulos. Uusissa Volvoissamme se vaikuttaa ovijarruun, joka ei irtoa ennen puhallusta ja alkolukon näytössä tekstiä "testi ok".
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #4
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Täsmennän hiukan:Uusissa Volvoissamme se vaikuttaa ovijarruun.
    Siis lähteekö teillä auto käyntiin mutta ovet ei toimi jos ei puhalla?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 31.10.2012 kello 07:29. Syy: jaettu viesti kahtia

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palomaa Näytä viesti
    Siis lähteekö teillä auto käyntiin mutta ovet ei toimi jos ei puhalla?
    Eikun ovijarru ei irtoa (eli ei pääse liikkeelle).
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 31.10.2012 kello 07:30. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #6
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Eikun ovijarru ei irtoa (eli ei pääse liikkeelle).
    Ok, ymmärsin siis vain väärin tarkoituksesi.

  7. #7

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Eikun ovijarru ei irtoa (eli ei pääse liikkeelle).
    Mutta ovijarrun poistamalla käytöstä pääsisi liikkeelle? En kyllä tiedä kuinka helppoa se uusissa autoissa on, vanhoissahan se on kuulemma ollut liiankin helppoa. Ei tietenkään täällä kannata alkaa kertomaan miten ja kuinka helposti se onnistuu, eikä tarvitsekkaan. Kiinnostaa vain tietää onko se helppoa ja onnistuuko sillein kiertää, koska näin ajateltuna se toimisi noin.

    Alkolukossa se aikaraja on myös sinänsä ihan järkevä mutta toisaalta taas mahdollistaa kännipäissään ajamisen. Eli siis joissakin olen nähnyt että kun auton sammuttaa, niin vaatii uudelleen puhalluksen vasta 45minuutin päästä. Esim. jos on kuljettajan vaihto ja auton sammuttaisi, ei uuden kuljettajan tarvitsisi puhaltaa ollenkaan, vaan voisi ihan vapaasti kännissä tulla töihin. Tai vaikka kuljettajalla tulee tauko ja tauolla kävisi hörppäämässä ja palaisi sitten taas samalle autolle (tälläisiä ajosarjoja on esim. Nobinalla Tikkurilassa että kuljettaja ajaa koko päivän samalla autolla, tauoilla auto seisoo), ei hänen tarvitsisi uudestaan puhaltaa..

  8. #8
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

    Nobinan vastaavissa volvoissa alkolukko on sidottu vaihteistoon, vaihde ei kytkeydy ennen puhallusta. Sitten ohjaamossa on kuittausnappi jota pitää painaa kuljettajanvaihdon yhteydessä, jolloin uusikin kuljettaja joutuu puhaltamaan
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  9. #9
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Nobinan vastaavissa volvoissa alkolukko on sidottu vaihteistoon, vaihde ei kytkeydy ennen puhallusta. Sitten ohjaamossa on kuittausnappi jota pitää painaa kuljettajanvaihdon yhteydessä, jolloin uusikin kuljettaja joutuu puhaltamaan
    Samalla lailla meilläkin toimii, mutta vaikuttaa ovijarruun. Ja pitää siis painaa samaista nappia, joka meillä on määrätty pakolliseksi toimenpiteeksi noilla busseilla vaihtoa suoritettaessa.

    Itselläni ei ole asiassa mitään peiteltävää ja voisin puhaltaa alkolukkoon koska vaan ja missä vaan, työvuoroni aikana.

    Ainahan järjestelmät saattavat olla kuitenkin jollain tapaa kierrettävissä. Meillä on tehty selväksi, että sellainen toiminta ei ole hyväksyttävää.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 31.10.2012 kello 09:41. Syy: typon korjaus

  10. #10
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Itselläni ei ole asiassa mitään peiteltävää ja voisin puhaltaa alkolukkoon koska vaan ja missä vaan, työvuoroni aikana.

    Ainahan järjestelmät saattavat olla kuitenkin jollain tapaa kierrettävissä. Meillä on tehty selväksi, että sellainen toiminta ei ole hyväksyttävää.
    Sama täällä aina voin puhaltaa, ja yhdessä Ikaruksessa johon on jälkeenpäin lukko laitettu, oli semmoinen vika ettei tunnistanut auton käynnistämistä ja aina 45min välein, eli käytännössä joka sammutuksen jälkeen piti puhaltaa uudelleen

    Jotkut puhuvat että samaiset ikarukset lähtevät takakäynnistys napista ilman puhallusta, mutta en ole jaksanut kokeilla Crossareissa on sinetöity ohitusnappi kojetaulussa, jonka käytöstä jää jälki, vikatilanteiden takia.
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  11. #11
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Alkolukko

    Eikös kaikki alkolukot pidä asentaa siten, että niiden mahdollisesta ohittamisesta jää aina jälki alkolukon muistiin ja se voidaan lukea varikolla jälkikäteenkin. Itsekin olin kerran ongelmissa kun alkolukon asentaja oli laittanut autoon liian lyhyen johtosarjan joka ei mahdollistanut ratin etäisyyssäädön käyttämistä ylös asti. Aamulla auto käynnistyi normaalisti mutta kun olin nostanut ratin ylös niin seuraavalla päätepysäkillä ei enää käynnistynytkään. Siinä tilanteessa jo neuvoteltiin korjaamopäivystäjän kanssa alkolukon ohittamisesta... Onneksi tilanne ratkesi sillä, että laskin hetkeksi ratin taas alas ja alkolukko toimi normaalisti.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •