Alkolukko

Liittynyt
25 Syyskuu 2012
Viestit
7
Onko näissä Pohjolan Liikenteen uusissa autoissa alkomittarit olin tänään kattovinani että olisi ollut alkomittari siinä sivu ikkunassa

mutta tosiaan tämä oli joku lohja-nummela-pusulan auto eli tuosta mallista en ole ihan varma mutta näitä uusia oli kuiteskin :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

Onko näissä Pohjolan Liikenteen uusissa autoissa alkomittarit olin tänään kattovinani että olisi ollut alkomittari siinä sivu ikkunassa

mutta tosiaan tämä oli joku lohja-nummela-pusulan auto eli tuosta mallista en ole ihan varma mutta näitä uusia oli kuiteskin :lol:

Kyllä on alkomittarit, onhan ne nykyään pakolliset kaikissa uusissa. :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

Kyllä on alkomittarit, onhan ne nykyään pakolliset kaikissa uusissa. :lol:
Täsmennän hiukan: alkolukko. Sellaisella varustettu ajoneuvo ei käynnisty tai muuten lähde liikkeelle, ennenkuin on puhallettu hyväksytty tulos. Uusissa Volvoissamme se vaikuttaa ovijarruun, joka ei irtoa ennen puhallusta ja alkolukon näytössä tekstiä "testi ok".
 
Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

Täsmennän hiukan:Uusissa Volvoissamme se vaikuttaa ovijarruun.

Siis lähteekö teillä auto käyntiin mutta ovet ei toimi jos ei puhalla? :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

Siis lähteekö teillä auto käyntiin mutta ovet ei toimi jos ei puhalla? :D
Eikun ovijarru ei irtoa (eli ei pääse liikkeelle).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

Eikun ovijarru ei irtoa (eli ei pääse liikkeelle).

Mutta ovijarrun poistamalla käytöstä pääsisi liikkeelle? En kyllä tiedä kuinka helppoa se uusissa autoissa on, vanhoissahan se on kuulemma ollut liiankin helppoa. Ei tietenkään täällä kannata alkaa kertomaan miten ja kuinka helposti se onnistuu, eikä tarvitsekkaan. Kiinnostaa vain tietää onko se helppoa ja onnistuuko sillein kiertää, koska näin ajateltuna se toimisi noin.

Alkolukossa se aikaraja on myös sinänsä ihan järkevä mutta toisaalta taas mahdollistaa kännipäissään ajamisen. Eli siis joissakin olen nähnyt että kun auton sammuttaa, niin vaatii uudelleen puhalluksen vasta 45minuutin päästä. Esim. jos on kuljettajan vaihto ja auton sammuttaisi, ei uuden kuljettajan tarvitsisi puhaltaa ollenkaan, vaan voisi ihan vapaasti kännissä tulla töihin. Tai vaikka kuljettajalla tulee tauko ja tauolla kävisi hörppäämässä ja palaisi sitten taas samalle autolle (tälläisiä ajosarjoja on esim. Nobinalla Tikkurilassa että kuljettaja ajaa koko päivän samalla autolla, tauoilla auto seisoo), ei hänen tarvitsisi uudestaan puhaltaa..
 
Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

Nobinan vastaavissa volvoissa alkolukko on sidottu vaihteistoon, vaihde ei kytkeydy ennen puhallusta. Sitten ohjaamossa on kuittausnappi jota pitää painaa kuljettajanvaihdon yhteydessä, jolloin uusikin kuljettaja joutuu puhaltamaan :)
 
Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

Nobinan vastaavissa volvoissa alkolukko on sidottu vaihteistoon, vaihde ei kytkeydy ennen puhallusta. Sitten ohjaamossa on kuittausnappi jota pitää painaa kuljettajanvaihdon yhteydessä, jolloin uusikin kuljettaja joutuu puhaltamaan :)
Samalla lailla meilläkin toimii, mutta vaikuttaa ovijarruun. Ja pitää siis painaa samaista nappia, joka meillä on määrätty pakolliseksi toimenpiteeksi noilla busseilla vaihtoa suoritettaessa.

Itselläni ei ole asiassa mitään peiteltävää ja voisin puhaltaa alkolukkoon koska vaan ja missä vaan, työvuoroni aikana.

Ainahan järjestelmät saattavat olla kuitenkin jollain tapaa kierrettävissä. Meillä on tehty selväksi, että sellainen toiminta ei ole hyväksyttävää.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Pohjolan Liikenteen kalustoa

Itselläni ei ole asiassa mitään peiteltävää ja voisin puhaltaa alkolukkoon koska vaan ja missä vaan, työvuoroni aikana.

Ainahan järjestelmät saattavat olla kuitenkin jollain tapaa kierrettävissä. Meillä on tehty selväksi, että sellainen toiminta ei ole hyväksyttävää.

Sama täällä aina voin puhaltaa, ja yhdessä Ikaruksessa johon on jälkeenpäin lukko laitettu, oli semmoinen vika ettei tunnistanut auton käynnistämistä ja aina 45min välein, eli käytännössä joka sammutuksen jälkeen piti puhaltaa uudelleen :D

Jotkut puhuvat että samaiset ikarukset lähtevät takakäynnistys napista ilman puhallusta, mutta en ole jaksanut kokeilla :) Crossareissa on sinetöity ohitusnappi kojetaulussa, jonka käytöstä jää jälki, vikatilanteiden takia.
 
Eikös kaikki alkolukot pidä asentaa siten, että niiden mahdollisesta ohittamisesta jää aina jälki alkolukon muistiin ja se voidaan lukea varikolla jälkikäteenkin. Itsekin olin kerran ongelmissa kun alkolukon asentaja oli laittanut autoon liian lyhyen johtosarjan joka ei mahdollistanut ratin etäisyyssäädön käyttämistä ylös asti. Aamulla auto käynnistyi normaalisti mutta kun olin nostanut ratin ylös niin seuraavalla päätepysäkillä ei enää käynnistynytkään. Siinä tilanteessa jo neuvoteltiin korjaamopäivystäjän kanssa alkolukon ohittamisesta... Onneksi tilanne ratkesi sillä, että laskin hetkeksi ratin taas alas ja alkolukko toimi normaalisti.
 
Takaisin
Ylös