- Liittynyt
- 12 Joulukuu 2010
- Viestit
- 610
En tiedä onko viestiketjun termi oikea, joten saa korjata. Jos tästä on keskusteltu jossain muussa ketjussa, ylläpito voinee siirtää tämän jutun oikeaan ketjuun. Haulla en ainakaan löytänyt kysymykseeni vastausta.
Mutta asiaan. Muistelisin joskus vielä 1990-luvulla kaukoliikenteen dösissä olleen ns. vaihteiston "tuplaajia". Eli vaihdekepissä oli sellainen punainen etusormella nostettava kieleke, jossa oli muistaakseni asennot H ja L. Kun dösä saavutti tavoiteajonopeuden, kuski nosti "tuplaajan" asentoon H ja sitten mentiin. Muistaakseni se toimi siten, että kuski nosti kielekkeen asentoon H ja painoi sitten kytkintä, jolloin ylävaihde kytkeytyi.
Oliko paikallisliikenteen autoissa moista "tuplaajaa" käytössä (Helsingin alueella)? Sen ainakin muistan hämärästi, että muun muassa Vantaan Liikenteen autoissa oli vaihdekepissä "tuplaajan" paikassa pelkkä aukko, mutta itse kielekettä ei ollut. Vantaan Linjan turistibussissa sellainen sen sijaan oli. Älkää kysykö autojen numeroita, sillä niitä en muista.
Minkä merkkisestä vaihteistosta oli kyse? Löytyiskö tästä vaihteistosta kuvia jostain?
Sen verran ohi aiheen, että oliko Vantaan Liikenteen #213 ensimmäinen Vantaan Liikenteen automaattilootainen peli? Jos oli, niin tuliko tämä Vantaan Liikenteelle vuonna 1989? Toinen hieman ohi aiheen menevä kysymys on se, milloin HKL luopui viimeisestä keppivaihteisesta autostaan? Siis HKL, ei Suomen Turistiauto Oy.
Tämä kaikki siis muistinsyövereistä, joten yksityiskohdista en mene takuuseen. Joku todellinen asiantuntija sen sijaan voinee valottaa hommaa hieman enemmän.
Mutta asiaan. Muistelisin joskus vielä 1990-luvulla kaukoliikenteen dösissä olleen ns. vaihteiston "tuplaajia". Eli vaihdekepissä oli sellainen punainen etusormella nostettava kieleke, jossa oli muistaakseni asennot H ja L. Kun dösä saavutti tavoiteajonopeuden, kuski nosti "tuplaajan" asentoon H ja sitten mentiin. Muistaakseni se toimi siten, että kuski nosti kielekkeen asentoon H ja painoi sitten kytkintä, jolloin ylävaihde kytkeytyi.
Oliko paikallisliikenteen autoissa moista "tuplaajaa" käytössä (Helsingin alueella)? Sen ainakin muistan hämärästi, että muun muassa Vantaan Liikenteen autoissa oli vaihdekepissä "tuplaajan" paikassa pelkkä aukko, mutta itse kielekettä ei ollut. Vantaan Linjan turistibussissa sellainen sen sijaan oli. Älkää kysykö autojen numeroita, sillä niitä en muista.
Minkä merkkisestä vaihteistosta oli kyse? Löytyiskö tästä vaihteistosta kuvia jostain?
Sen verran ohi aiheen, että oliko Vantaan Liikenteen #213 ensimmäinen Vantaan Liikenteen automaattilootainen peli? Jos oli, niin tuliko tämä Vantaan Liikenteelle vuonna 1989? Toinen hieman ohi aiheen menevä kysymys on se, milloin HKL luopui viimeisestä keppivaihteisesta autostaan? Siis HKL, ei Suomen Turistiauto Oy.
Tämä kaikki siis muistinsyövereistä, joten yksityiskohdista en mene takuuseen. Joku todellinen asiantuntija sen sijaan voinee valottaa hommaa hieman enemmän.