Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-19/19

Viestiketju: Hybridibusseista

  1. #16

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus

    Kaasuturbiineja on kokeiltu junien päävoimanlähteina Amerikassa. Siellä luopumisen syy oli, että moottorit eivät kestäneet jatkuvaa sammutusta ja käynnistystä tms. Veikkaan, että turbiini ei tällaisenaan kelpaa busseihinkaan.

    Yhdysvalloissa nykyisin on muotia ostaa akkukäyttöisiä vaihtovetureita. Näissä on yleensä 1-2 moottoria tuottamassa akkuihin virtaa. Näitä vetureita valmistavat National Railway Equipment Company ja RailPower. Muistaakseni jotakin veturia saa myös kaasuturbiinilla. Tämä tekniikka olisi varmasti siirrettävissä busseihin ja dieselmoottorijuniin. Ajatelkaa hyötyjä: Jarrutusenergia voitaisiin varastoida akkuihin ja kiihdytyksessä saataisiin suuri teho käyttöön.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  2. #17
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Kaasuturbiineja on kokeiltu junien päävoimanlähteina Amerikassa. Siellä luopumisen syy oli, että moottorit eivät kestäneet jatkuvaa sammutusta ja käynnistystä tms. Veikkaan, että turbiini ei tällaisenaan kelpaa busseihinkaan.
    Vetureissahan ei tarvitse jatkuvasti käynnistellä ja sammutella moottoria, kuten ei busseissakaan. Dieselvetureissa on myös sähköinen voimansiito kuten laivoissa. Dieseli pyörittä generaattoria ja tuotetulla sähköllä pyöritetään ajomoottoreita (sähkö), joita on helppo säätää ja dieseli saa käydä vakioteholla suurimman osan käyntiajastaan. Turbiineista luopumisen syy on mitä ilmeisimmin ollut sen huono hyötysuhde dieseliin verrattuna (polttoaineen kulutus).

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Ajatelkaa hyötyjä: Jarrutusenergia voitaisiin varastoida akkuihin ja kiihdytyksessä saataisiin suuri teho käyttöön.
    Jos dieselveturissa haluttaisiin hyödyntää jarrutusenergiaa akuilla, niitä (akkuja) pitäisi olla ehkä 20 tonnia, ennenkuin veturi liikahtaa.

  3. #18

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu
    Jos dieselveturissa haluttaisiin hyödyntää jarrutusenergiaa akuilla, niitä (akkuja) pitäisi olla ehkä 20 tonnia, ennenkuin veturi liikahtaa.
    Mitäs ihmeen hyötyä sellaisesta veturista olisikaan, jossa olisi vain joku kännykän akku? Muistaakseni Green Goatissa akkujen massa on yli 20 t, mutta en tietenkään löytänyt tällekään tiedolle mitään lähdettä Internetistä. RP Road Switcherin teknisissä tiedoissa mainitaan akun jännitteeksi 700 V ja varaukseksi 600 Ah. Akkuun on siis varautunut energiaa 420 kWh ja suurin akuista saatava teho on 500 kW. Vaihtoveturi GreenGoatissa akkuja on tuplamäärä. Eikö se riitä?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  4. #19
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Mitäs ihmeen hyötyä sellaisesta veturista olisikaan, jossa olisi vain joku kännykän akku? Muistaakseni Green Goatissa akkujen massa on yli 20 t,
    Tämä aihe menee nyt ehkä vähän sivuun busseista, mutta eihän veturissa ole kuin hyötyä tuosta yli 20 tonnin ylimääräisestä massasta. Linja-autopuolella akuista tulee turhaan ylimääräistä painoa (mielestäni).
    Turbiinimoottorin teho riittäisi hyvin liikuttamaan bussia ilman akkujakin generaattori -> sähkömoottorisysteemillä. Kannattaa huomata, että vaikka akkuihinkin voikin ladata energiaa, niiden liikuttaminen taas kuluttaa energiaa. Jarrutusenergian talteenotto sähkön muodossa onkin parhaimmillaan sähkövetureissa ja ratikoissa, joissa se voidaan syöttää takaisin verkkoon. Ylimääräistä massaa ei siis tarvitse liikuttaa mukana.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •