Puolitoistakerrosbussi paikkuriksi

Pohjapiirros vaikuttaa mielenkintoiselta. Voisi olla toimivakin raskaimmilla linjoilla ja varsinkin tungosaikoina. Mutta kysymys mahdollisesta ilkivallasta, kansoittavaisitko nuorisoporukat yläkerran? Miten valvonta onnistuisi? Olen nähnyt kuvia 1950-luvun vastaavanlaisiata konstruktioista kaupunkiliikenteessä Saksasta.
 
Hape sanoi:
Mutta kysymys mahdollisesta ilkivallasta, kansoittavaisitko nuorisoporukat yläkerran? Miten valvonta onnistuisi?
Onhan niitä täyskorkeita kaksikerrosbusseja monessakin suurkaupungissa. Esim. Lontoo, Berliini, Hong Kong, Singapore y.m.
Vanhemmissa Lontoon tupladeckereissä oli jonkinlainen periskooppi. Nykyisin luultavasti videovalvonta.

Hape sanoi:
Olen nähnyt kuvia 1950-luvun vastaavanlaisiata konstruktioista kaupunkiliikenteessä Saksasta.
Oliko niissä yläkerroksen käytävä myös tuolla vasemmalla alas laskettuna? Minulla on tälle nimittäin EU:n mallisuoja.

Tästä samasta aiheesta on keskustelua ja kuvia myös täällä.
 
Ertsu, mainitsemani viisikymmenluvun 'puolitoistakerrosbussit' olivat kokolailla erilaisia kuin tämä idea. Ensinnäkin niihin noustiin sisälle takaa ja maksettiin aitiossaan istuvalle rahastajalle, uloskäynti etu- ja keskiovista, kaksikerrososuus oli auton takaosassa, ilmeisesti alakerrassa oli kaksikerrososuudessa pekit vain toisella puolelle, yläkerrassa käytävä keskellä, penkit reunoilla, etuosa kuin normaalissa kaupunkibussissa.
 
Ertsu sanoi:
Vanhemmissa Lontoon tupladeckereissä oli jonkinlainen periskooppi. Nykyisin luultavasti videovalvonta.
Muistaakseni Englannin bussejen lisäksi olen nähnyt ainakin berliinissä peilin yläkerrassa. Ratkaisu on siis periskooppiakin yksinkertaisempi. Eli taustapeilin rinnalla toinen, joka on suunnattu kerrosten välissä olevan reiän läpi. Halpaa ja yksinkertaista, joskaan ei niin tehokasta. Lontoon uusissa on kamerat (olisiko tallentava terroristikamera?), mutta muu Britannia taitaa olla vielä tyytyväinen peileihin.
 
Vesa Nurminen sanoi:
Lontoon uusissa on kamerat (olisiko tallentava terroristikamera?), mutta muu Britannia taitaa olla vielä tyytyväinen peileihin.
Kyllä uusia double-deckereitä on Britannia väärällään ja niissäkin luotetaan kameravalvontaan.
 
Lauri Räty sanoi:
Kyllä uusia double-deckereitä on Britannia väärällään ja niissäkin luotetaan kameravalvontaan.
Brightonissa en muista nähneeni kolme vuotta sitten ainuttakaan kameraa. Noh... Britannia on muuttunut niinkin lyhyessä ajassa. Onhan siellä todellinen tarvekin kameroille.
 
Vesa Nurminen sanoi:
Muistaakseni Englannin bussejen lisäksi olen nähnyt ainakin berliinissä peilin yläkerrassa. Ratkaisu on siis periskooppiakin yksinkertaisempi. Eli taustapeilin rinnalla toinen, joka on suunnattu kerrosten välissä olevan reiän läpi. Halpaa ja yksinkertaista, joskaan ei niin tehokasta.
Ainakin Berliinin liikennelaitoksen BVG:n vuosina 1986-1992 hankkimissa Waggon Union-MAN SD202 -kaksikerrosbusseissa on kyseisenlainen peilijärjestelmä. Valitettavasti noita peilejä ei kannata katsella muulloin kuin bussin ollessa pysähdyksissä: Sen verran muualle kuin tien tasolle joutuu kuljettaja tirkistelemään.

BVG:n uusissa Neoman A39 -kaksikerrosbusseissa sen sijaan on videovalvonta. Lisätietoa kyseisestä bussimallista BVG:n kotisivulta.
 
Vesa Nurminen sanoi:
Itse olen Berliinissä tosiaan 90-luvun alussa noita peilejä nähnyt. sen jälkeen en olekaan siellä kaynyt...
Kävin pari viikkoa sitten Berliinissä ja täytyy valitettavasti sanoa, että en ole missään törmännyt noin törkyisiin busseihin. Etenkin kaksikerroksiset bussit olivat sisältä melko kamalassa kunnossa vandaalien jäljiltä: ikkunoita raaputeltu ja penkkejä töherretty. Matkustin sattuneesta syystä harvemmin ylemmässä kerroksessa - valitettavasti myös alemmassa kerroksessa oli kamala siivo. Ilmeisesti toiseen kerrokseen johtavat portaat olivat ainakin antaneet näkösuojan, jonka takana on saanut tehdä tuhojaan ja "merkata reviiriään".:(

Muuten BVG:n kalusto jatkaa totutulla linjalla: kaluston uusimisvauhti on tällä Saksan suurimmalla liikennelaitoksella huomattavasti hitaampaa kuin muilla saksalaisliikennöitsijöillä. Jopa vm. 1988 kaksikerrosbusseja tuli nähtyä liikenteessä.
 
Tässä olisi päivitetty kuva samasta kapistuksesta.
http://groups.msn.com/freak4logistic/linjaautot.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=11

Tässä on istumapaikkoja enää 55. Vähensin kolme penkkiä ensin yläkerrasta liikkumisen helpottamiseksi. Siis yhden rivin ja harvensin rivivälejä.
Sitten poistin vielä 4 penkkiä lastenvaunutilasta.

Harmi, ettei täällä pääse muokkaamaan viestejä.

MODEDIT/kuukanko: kyllä viestejä pääsee muokkaamaan itse puolen tunnin sisällä viestin kirjoittamisesta ja niin näköjään olet tehnytkin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ertsu sanoi:
Tässä on istumapaikkoja enää 55.
Hienoa, 15 metriseen 1-kerroksiseen teliautoonkin saa sen 55 paikkaa. Voi vaan kysyä, että paljonko halvemmaksi 1-kerrosratkaisu tulee.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
killerpop sanoi:
Hienoa, 15 metriseen 1-kerroksiseen teliautoonkin saa sen 55 paikkaa. Voi vaan kysyä, että paljonko halvemmaksi 1-kerrosratkaisu tulee.

Ehkä ne ovat suunnilleen samassa hintaluokassa. Ei telikään halpa ole. Yläkerran penkkien määrääkin voisi kokeilla jollain simulaattorilla. Vähensin jälkeenpäin kolme penkkiä liikkumisen helpottamiseksi. Lastenvaunutilasta otin neljä istuinta pois.

Kertoisitko vielä, paljonko telibussissa on istumapaikkoja, jos keskisillan seisoma/lastenvaunupaikalla ei ole istuimia ja taittopenkkejä ei lasketa ?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Telibussi on n. 20000 e kalliimpi kuin vastaava 13-metrinen 2-akselinen.

55 kiinteää istumapaikkaa on nykyään 15-metrisissä 221-ovisissa low entry -kaupunkitelibusseissa, joissa on kahden lastenvaunun lastenvaunupaikka (esim. Concordian Jokeribussit). Lastenvaunupaikalla mahdollisesti olevat klaffipenkit eivät sisälly tähän 55 istumapaikkaan.
 
Takaisin
Ylös