Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,569
Etelä-Suomen sanomat tietää kertoa, että Scanian sopimusvalmistaja, Lahden Jokimaalla toimiva Lahden Autokori Oy hakeutuu konkurssiin. Konkurssi jäi ainoaksi vaihtoehdoksi, kun Scania ilmoitti, että se siirtää koko linja-autovalmistuksen omalle tehtaalleen Puolaan.

http://www.ess.fi/?article=428149
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Myös Ylen radiouutisissa oli tästä äskettäin juttua.
Mikä olisi estänyt Lahtea jatkamasta itsenäisenä korittamona? Saahan kai Scanialtakin ostettua pelkän alustan. Samalla olisi voitu palata myös korittamaan Volvon ja jonkun muunkin alustan päälle?

Loppuuko Omniexpressin valmistus kokonaan, vai kävikö tässä vanhanaikaiset ja tuotanto jatkuu Puolassa?
 
Surullinen uutinen. Viimeinen iso suomalaiskorittaja sulkee ovensa.

Mikä olisi estänyt Lahtea jatkamasta itsenäisenä korittamona? Saahan kai Scanialtakin ostettua pelkän alustan. Samalla olisi voitu palata myös korittamaan Volvon ja jonkun muunkin alustan päälle?

www.ess.fi sanoi:
Autokori ei tuotantoon liittyvien syiden vuoksi ole voinut toimia muiden merkkien sopimusvalmistajana, joten vaihtoehtoja tuotannon uudelleen järjestämiselle ei näin lyhyellä aikavälillä ole olemassa, hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Juhani Saario sanoo.
 
Vissiin tuo Scalan valmistuksen lopettaminen heijastuu tähän. Scalaa on kuitenkin tullut niin paljon viime vuosina tehtaalta ulos, että uskon sen olleen yksi syy.
 
Todella ikäviä tietoja suomalaisen teollisuustuotannon tilanteesta myös tällä alalla (varsinkin siis jatkona kaikille metsäyhtiöiden, mobiililaitevalmistuksen, telakoiden etc. uutisille…).
 
Todella ikäviä tietoja suomalaisen teollisuustuotannon tilanteesta myös tällä alalla (varsinkin siis jatkona kaikille metsäyhtiöiden, mobiililaitevalmistuksen, telakoiden etc. uutisille…).

Suomalaisella teollisuudella on kaksi suurta ongelmaa, jotka oikeastaan kietoutuvat yhteen. Kehitysmaat sananmukaisesti kehittyvät, jolloin tavara voidaan valmistaa muuallakin. Ja palkkataso siellä on aivan toinen kuin täällä.

Impivaaralaisuutta tai ei, suomalaisen teollisuuden pitivät pystyssä korkeat suojatullit ja Neuvostoliitto. Enää ei ole kumpaakaan, on vain maita, joissa työläinen ei ikinä tule saavuttamaan samanlaista elintasoa kuin joskus saavutti Suomessa. Teollisuuden katoamisen myötä katoaa myös osaaminen. Sitä on tuskallista luoda uudelleen tyhjästä, jos joskus pitäisi.
 
Lahden Autokorin perustaessa Jokimaan tehtaan 2007 yrityksessä oli tehty laskelmia, kannattaako tehdas tehtä Suomeen vai Itä-Eurooppaan. Yrityksen tilanne voisi nyt olla aivan toinen, jos tehdas oli tehty 2007 Puolaan tai johonkin muuhun Itä-Euroopan maahan.
 
Suomalaisella teollisuudella on kaksi suurta ongelmaa, jotka oikeastaan kietoutuvat yhteen. Kehitysmaat sananmukaisesti kehittyvät, jolloin tavara voidaan valmistaa muuallakin. Ja palkkataso siellä on aivan toinen kuin täällä.
Tähän pitäisi osata vastata kehittymällä sellaisessa, missä halpa työvoima ja suuret sarjat eivät ole kilpailukykyisiä. Suuret määrät samanlaisia busseja voi olla pahinta mahdollista tässä mielessä. Sillä määrät ovat liian pieniä korkeaan tuotantoteknologiaan, eli edellyttävät suurta ihmistyön osuuttaa. Mutta määrät ovat liian suuria vaativaa ihmistyötä edellyttävään yksilöllisyyteen, johon halvan työvoiman sarjatuotannossa ei enää pystytä.

Hyvä esimerkki on Valtran traktorituotanto, joka ostaa alihankintana ohjaamot pohjanmaalaiselta Junkkarilta (tai tarkemmin samaan konserniin kuuluvalta Maaseudun koneelta). Traktoreita valmistetaan enemmän kuin Lahden Autokori tekee (teki) busseja, mutta kiinalaiset ovat kerta toisensa jälkeen hävinneet alihankintasopimuksen suomalaisille. Kiinalaiset tekisivät kyllä edullisesti tuhat samanlaista ohjaamoa. Mutta kun Pohjanmaalla ei ole tehty suunnilleen yhtään samanlaista ohjaamoa, vaikka ohjaamoja on tehty jo tuhansia.

Menestyksen avain on siinä, että traktorituotanto on viety pidemmälle kohti asiakasta kuin esim. autotuotanto. Asiakas tilaa ohjaamoonsa mitä tarvitsee ja haluaa. Tuotantolinja sitten tekee juuri sellaisen traktorin, kun asiakas halusi. Ja kuitenkin kilpailukykyiseen hintaan verrattuna siihen, joka jättää asiakkaan toiveiden toteuttamisen asiakkaalle itselleen. Tämä taas on mahdollista siten, että korkean osaamisen kautta erilaisten ohjaamojen tuotanto on suunnilleen samanhintaista kuin samanlaistenkin ohjaamojen tekeminen. Se vaatii osaamista tuotannon suunnittelussa ja ohjaamisessa, sekä itse asennustyössä.

Varmaan tuotanto- ja tuotefilosofia ovat myös asennekysymys. Yritys voi valita, haluaako se tehdä rahaa halvalla bulkilla vai vaativalla osaamisella. Ahneus johtaa yleensä ensimmäiseen, kunnianhimo ja ammattiylpeys jälkimmäiseen. Jälkimmäiselläkin voi tulla erittäin hyvin toimeen, eikä tarvitse lähteä kehitysmaihin puristamaan viimeistä senttia tuotantokustannuksista.

En väitä, että traktorituotannon ideat voidaan toteuttaa bussituotannossa. Mutta ehkä bussituotannossa peli on menetetty jo siinä, että yritetään kilpailla sellaisten bussien markkinoilla, jotka ovat houkuttelevan suuret. Sillä silloin ne markkinat ovat myös hinnaltaa huonoimmat ja niillä pärjää se, joka tekee mahdollisimman halvalla, ei mahdollisimman hyvää. Jos on bussibusineksessa, pitää katsoa, mikä siellä on uutta ja innovatiivista, teknisesti vaativaa ja haastavaa. Ja jos on rahkeita, pitää suuntautua sinne ja jättää suurien sarjojen standardit dieselbussit niille, joilla ei ole kunnianhimoa, ainoastaan rahanhimoa.

Antero
 
Menee nyt jälkiviisasteluksi, mutta ihmettelin kovasti sitä että he ajoivat oman tuotannon alas ja ryhtyivät pelkäksi Scanian sopimusvalmistajaksi. Nähtiinhän tämä kehitys jo Volvon kohdalla :icon_frown:
 
Menestyksen avain on siinä, että traktorituotanto on viety pidemmälle kohti asiakasta kuin esim. autotuotanto. Asiakas tilaa ohjaamoonsa mitä tarvitsee ja haluaa. Tuotantolinja sitten tekee juuri sellaisen traktorin, kun asiakas halusi. Ja kuitenkin kilpailukykyiseen hintaan verrattuna siihen, joka jättää asiakkaan toiveiden toteuttamisen asiakkaalle itselleen. Tämä taas on mahdollista siten, että korkean osaamisen kautta erilaisten ohjaamojen tuotanto on suunnilleen samanhintaista kuin samanlaistenkin ohjaamojen tekeminen. Se vaatii osaamista tuotannon suunnittelussa ja ohjaamisessa, sekä itse asennustyössä.

Antero

Näinhän se suomessa oli myös linja-autokoriteollisuudessa pitkälle 1970-luvulle asti. Yhtiöt tilasivat autot tarkasti sellaisina kuin halusivat, ja useammat korivalmistajat tekivät lähes kaikki mahdollisesti asiakkaan toivomat muutokset ja lisäykset perusyksikköön. Tällöin asiakkaiden oman kiireellisyyden (autot oli saatava mahdollisimman nopeasti käytettäväksi) Wiima alkoi tuottaa ensimmäisenä "liukuhihna-autoja" varastoon, josta asiakas sai perusvarustellun auton vaikka heti ostoreissullansa mukaan, ilman kuukausien odottamista. Tämä on siis ollut suomalaisessa linja-autojen korirakentamisessa jo hallussa. Nykyinen tilanne valtaviin massatuotantoihin hyvin tarkasti rajattuina ajankohtina on ihan nykyisen kilpailuttamismallin ja rakenteen syytä ja seurausta: jos parhaan katteen ja varmimman voiton saat aina tarjoamalla kohteeseen uutta kalustoa, se johtaa siihen että aina kilpailutusten myötä tulee suuret uusien autojen hankintaryppäät jotka pääsääntöisesti kohdistuvat samaan ajankohtaan. Lisäksi kilpailuvaatimukset ovat yleensä niin yleisiä ja tarkasti määriteltyjä, että variaatioita ei voi eikä saa tulla.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:45 ----------

Menee nyt jälkiviisasteluksi, mutta ihmettelin kovasti sitä että he ajoivat oman tuotannon alas ja ryhtyivät pelkäksi Scanian sopimusvalmistajaksi. Nähtiinhän tämä kehitys jo Volvon kohdalla :icon_frown:

Asiantuntija en ole, mutta olettaisin siihen vaikuttaneen useampien seuraavien syiden:

-variaatioiden määrä supistuu ja mahdollisten "harvinaisten" alustojen kohdalla tehtävän ylimääräisen lisätyön määrä vähenee.
-olettaisin Scanian jakavan "enemmän" tietoa tulevista suunnitelmista, eli mahdolliset muutokset alustarakenteissä eivät tule korivalmistajalle täytenä yllätyksenä vaan niistä on jo joku haju ja mahdollisesti piirustuksia joihin on jo soviteltu oma korituotanto.
-oletan etä tällä sopimusvalmistajuudella on tullut jonkinmoinen alennusprosentti alustojen hankintaan.
-jonkinlainen "varmuus tulevasta" on ollut, vaikka se ei nyt kestänyt tätä kauempaa. Lyhyellä tähtäimellä moinen sopimusvalmistaminen antaa takuuta ja varmuuttaa toiminnan jatkuvuudesta mutta nykymaailman taloustilanteessa tämä 5 vuottako kestänyt tilanne on varmaan maksimi mitä varmuutta tuosta saa.

Ja varmasti moni muu syytä, mitä ei tässä kohtaa vain ymmärrä.
 
Menee nyt jälkiviisasteluksi, mutta ihmettelin kovasti sitä että he ajoivat oman tuotannon alas ja ryhtyivät pelkäksi Scanian sopimusvalmistajaksi. Nähtiinhän tämä kehitys jo Volvon kohdalla :icon_frown:

Todennäköisesti ilman diiliä sopimusvalmistamisesta tuotanto olisi ajettu alas jo vuosia sitten. Lahden tuotteita ostettiin pitkälti alustan takia ja vaihtoehtoisia ostajia kiinnostavia alustoja ei kovin montaa ole tarjolla.
 
Takaisin
Ylös