Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/52

Viestiketju: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

  1. #1
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Etelä-Suomen sanomat tietää kertoa, että Scanian sopimusvalmistaja, Lahden Jokimaalla toimiva Lahden Autokori Oy hakeutuu konkurssiin. Konkurssi jäi ainoaksi vaihtoehdoksi, kun Scania ilmoitti, että se siirtää koko linja-autovalmistuksen omalle tehtaalleen Puolaan.

    http://www.ess.fi/?article=428149
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 11.09.2013 kello 15:21. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  2. #2
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Myös Ylen radiouutisissa oli tästä äskettäin juttua.
    Mikä olisi estänyt Lahtea jatkamasta itsenäisenä korittamona? Saahan kai Scanialtakin ostettua pelkän alustan. Samalla olisi voitu palata myös korittamaan Volvon ja jonkun muunkin alustan päälle?

    Loppuuko Omniexpressin valmistus kokonaan, vai kävikö tässä vanhanaikaiset ja tuotanto jatkuu Puolassa?
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  3. #3
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Surullinen uutinen. Viimeinen iso suomalaiskorittaja sulkee ovensa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Mikä olisi estänyt Lahtea jatkamasta itsenäisenä korittamona? Saahan kai Scanialtakin ostettua pelkän alustan. Samalla olisi voitu palata myös korittamaan Volvon ja jonkun muunkin alustan päälle?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut www.ess.fi
    Autokori ei tuotantoon liittyvien syiden vuoksi ole voinut toimia muiden merkkien sopimusvalmistajana, joten vaihtoehtoja tuotannon uudelleen järjestämiselle ei näin lyhyellä aikavälillä ole olemassa, hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Juhani Saario sanoo.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Olihan uutinen! Eli hyvästi mm. OE320LE.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #5
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Vissiin tuo Scalan valmistuksen lopettaminen heijastuu tähän. Scalaa on kuitenkin tullut niin paljon viime vuosina tehtaalta ulos, että uskon sen olleen yksi syy.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  6. #6
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Tämä vain vajaa kuukausi sitten julkaistu lehdistötiedote oli vielä toivoa täynnä.

  7. #7
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin



  8. #8

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    285

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Todella ikäviä tietoja suomalaisen teollisuustuotannon tilanteesta myös tällä alalla (varsinkin siis jatkona kaikille metsäyhtiöiden, mobiililaitevalmistuksen, telakoiden etc. uutisille…).

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    Todella ikäviä tietoja suomalaisen teollisuustuotannon tilanteesta myös tällä alalla (varsinkin siis jatkona kaikille metsäyhtiöiden, mobiililaitevalmistuksen, telakoiden etc. uutisille…).
    Suomalaisella teollisuudella on kaksi suurta ongelmaa, jotka oikeastaan kietoutuvat yhteen. Kehitysmaat sananmukaisesti kehittyvät, jolloin tavara voidaan valmistaa muuallakin. Ja palkkataso siellä on aivan toinen kuin täällä.

    Impivaaralaisuutta tai ei, suomalaisen teollisuuden pitivät pystyssä korkeat suojatullit ja Neuvostoliitto. Enää ei ole kumpaakaan, on vain maita, joissa työläinen ei ikinä tule saavuttamaan samanlaista elintasoa kuin joskus saavutti Suomessa. Teollisuuden katoamisen myötä katoaa myös osaaminen. Sitä on tuskallista luoda uudelleen tyhjästä, jos joskus pitäisi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #10
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Lahden Autokorin perustaessa Jokimaan tehtaan 2007 yrityksessä oli tehty laskelmia, kannattaako tehdas tehtä Suomeen vai Itä-Eurooppaan. Yrityksen tilanne voisi nyt olla aivan toinen, jos tehdas oli tehty 2007 Puolaan tai johonkin muuhun Itä-Euroopan maahan.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Suomalaisella teollisuudella on kaksi suurta ongelmaa, jotka oikeastaan kietoutuvat yhteen. Kehitysmaat sananmukaisesti kehittyvät, jolloin tavara voidaan valmistaa muuallakin. Ja palkkataso siellä on aivan toinen kuin täällä.
    Tähän pitäisi osata vastata kehittymällä sellaisessa, missä halpa työvoima ja suuret sarjat eivät ole kilpailukykyisiä. Suuret määrät samanlaisia busseja voi olla pahinta mahdollista tässä mielessä. Sillä määrät ovat liian pieniä korkeaan tuotantoteknologiaan, eli edellyttävät suurta ihmistyön osuuttaa. Mutta määrät ovat liian suuria vaativaa ihmistyötä edellyttävään yksilöllisyyteen, johon halvan työvoiman sarjatuotannossa ei enää pystytä.

    Hyvä esimerkki on Valtran traktorituotanto, joka ostaa alihankintana ohjaamot pohjanmaalaiselta Junkkarilta (tai tarkemmin samaan konserniin kuuluvalta Maaseudun koneelta). Traktoreita valmistetaan enemmän kuin Lahden Autokori tekee (teki) busseja, mutta kiinalaiset ovat kerta toisensa jälkeen hävinneet alihankintasopimuksen suomalaisille. Kiinalaiset tekisivät kyllä edullisesti tuhat samanlaista ohjaamoa. Mutta kun Pohjanmaalla ei ole tehty suunnilleen yhtään samanlaista ohjaamoa, vaikka ohjaamoja on tehty jo tuhansia.

    Menestyksen avain on siinä, että traktorituotanto on viety pidemmälle kohti asiakasta kuin esim. autotuotanto. Asiakas tilaa ohjaamoonsa mitä tarvitsee ja haluaa. Tuotantolinja sitten tekee juuri sellaisen traktorin, kun asiakas halusi. Ja kuitenkin kilpailukykyiseen hintaan verrattuna siihen, joka jättää asiakkaan toiveiden toteuttamisen asiakkaalle itselleen. Tämä taas on mahdollista siten, että korkean osaamisen kautta erilaisten ohjaamojen tuotanto on suunnilleen samanhintaista kuin samanlaistenkin ohjaamojen tekeminen. Se vaatii osaamista tuotannon suunnittelussa ja ohjaamisessa, sekä itse asennustyössä.

    Varmaan tuotanto- ja tuotefilosofia ovat myös asennekysymys. Yritys voi valita, haluaako se tehdä rahaa halvalla bulkilla vai vaativalla osaamisella. Ahneus johtaa yleensä ensimmäiseen, kunnianhimo ja ammattiylpeys jälkimmäiseen. Jälkimmäiselläkin voi tulla erittäin hyvin toimeen, eikä tarvitse lähteä kehitysmaihin puristamaan viimeistä senttia tuotantokustannuksista.

    En väitä, että traktorituotannon ideat voidaan toteuttaa bussituotannossa. Mutta ehkä bussituotannossa peli on menetetty jo siinä, että yritetään kilpailla sellaisten bussien markkinoilla, jotka ovat houkuttelevan suuret. Sillä silloin ne markkinat ovat myös hinnaltaa huonoimmat ja niillä pärjää se, joka tekee mahdollisimman halvalla, ei mahdollisimman hyvää. Jos on bussibusineksessa, pitää katsoa, mikä siellä on uutta ja innovatiivista, teknisesti vaativaa ja haastavaa. Ja jos on rahkeita, pitää suuntautua sinne ja jättää suurien sarjojen standardit dieselbussit niille, joilla ei ole kunnianhimoa, ainoastaan rahanhimoa.

    Antero

  12. #12
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    19

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Menee nyt jälkiviisasteluksi, mutta ihmettelin kovasti sitä että he ajoivat oman tuotannon alas ja ryhtyivät pelkäksi Scanian sopimusvalmistajaksi. Nähtiinhän tämä kehitys jo Volvon kohdalla

  13. #13

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    346

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Menestyksen avain on siinä, että traktorituotanto on viety pidemmälle kohti asiakasta kuin esim. autotuotanto. Asiakas tilaa ohjaamoonsa mitä tarvitsee ja haluaa. Tuotantolinja sitten tekee juuri sellaisen traktorin, kun asiakas halusi. Ja kuitenkin kilpailukykyiseen hintaan verrattuna siihen, joka jättää asiakkaan toiveiden toteuttamisen asiakkaalle itselleen. Tämä taas on mahdollista siten, että korkean osaamisen kautta erilaisten ohjaamojen tuotanto on suunnilleen samanhintaista kuin samanlaistenkin ohjaamojen tekeminen. Se vaatii osaamista tuotannon suunnittelussa ja ohjaamisessa, sekä itse asennustyössä.

    Antero
    Näinhän se suomessa oli myös linja-autokoriteollisuudessa pitkälle 1970-luvulle asti. Yhtiöt tilasivat autot tarkasti sellaisina kuin halusivat, ja useammat korivalmistajat tekivät lähes kaikki mahdollisesti asiakkaan toivomat muutokset ja lisäykset perusyksikköön. Tällöin asiakkaiden oman kiireellisyyden (autot oli saatava mahdollisimman nopeasti käytettäväksi) Wiima alkoi tuottaa ensimmäisenä "liukuhihna-autoja" varastoon, josta asiakas sai perusvarustellun auton vaikka heti ostoreissullansa mukaan, ilman kuukausien odottamista. Tämä on siis ollut suomalaisessa linja-autojen korirakentamisessa jo hallussa. Nykyinen tilanne valtaviin massatuotantoihin hyvin tarkasti rajattuina ajankohtina on ihan nykyisen kilpailuttamismallin ja rakenteen syytä ja seurausta: jos parhaan katteen ja varmimman voiton saat aina tarjoamalla kohteeseen uutta kalustoa, se johtaa siihen että aina kilpailutusten myötä tulee suuret uusien autojen hankintaryppäät jotka pääsääntöisesti kohdistuvat samaan ajankohtaan. Lisäksi kilpailuvaatimukset ovat yleensä niin yleisiä ja tarkasti määriteltyjä, että variaatioita ei voi eikä saa tulla.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 9:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:45 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iTapio Näytä viesti
    Menee nyt jälkiviisasteluksi, mutta ihmettelin kovasti sitä että he ajoivat oman tuotannon alas ja ryhtyivät pelkäksi Scanian sopimusvalmistajaksi. Nähtiinhän tämä kehitys jo Volvon kohdalla
    Asiantuntija en ole, mutta olettaisin siihen vaikuttaneen useampien seuraavien syiden:

    -variaatioiden määrä supistuu ja mahdollisten "harvinaisten" alustojen kohdalla tehtävän ylimääräisen lisätyön määrä vähenee.
    -olettaisin Scanian jakavan "enemmän" tietoa tulevista suunnitelmista, eli mahdolliset muutokset alustarakenteissä eivät tule korivalmistajalle täytenä yllätyksenä vaan niistä on jo joku haju ja mahdollisesti piirustuksia joihin on jo soviteltu oma korituotanto.
    -oletan etä tällä sopimusvalmistajuudella on tullut jonkinmoinen alennusprosentti alustojen hankintaan.
    -jonkinlainen "varmuus tulevasta" on ollut, vaikka se ei nyt kestänyt tätä kauempaa. Lyhyellä tähtäimellä moinen sopimusvalmistaminen antaa takuuta ja varmuuttaa toiminnan jatkuvuudesta mutta nykymaailman taloustilanteessa tämä 5 vuottako kestänyt tilanne on varmaan maksimi mitä varmuutta tuosta saa.

    Ja varmasti moni muu syytä, mitä ei tässä kohtaa vain ymmärrä.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    Unhappy Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Admiral Observer Näytä viesti
    Lisäksi kilpailuvaatimukset ovat yleensä niin yleisiä ja tarkasti määriteltyjä, että variaatioita ei voi eikä saa tulla.
    Tuossa putosin kärryiltä
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.09.2013 kello 20:52. Syy: korjattu lainaus

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    305

    oletus Vs: Lahden Autokori hakeutuu konkurssiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iTapio Näytä viesti
    Menee nyt jälkiviisasteluksi, mutta ihmettelin kovasti sitä että he ajoivat oman tuotannon alas ja ryhtyivät pelkäksi Scanian sopimusvalmistajaksi. Nähtiinhän tämä kehitys jo Volvon kohdalla
    Todennäköisesti ilman diiliä sopimusvalmistamisesta tuotanto olisi ajettu alas jo vuosia sitten. Lahden tuotteita ostettiin pitkälti alustan takia ja vaihtoehtoisia ostajia kiinnostavia alustoja ei kovin montaa ole tarjolla.

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Lahden paikallisliikenne
    kirjoittanut MCW foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 170
    Viimeisin viesti: 10.12.2017, 19:56
  2. Westendin Linja Oy konkurssiin
    kirjoittanut citybus foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 258
    Viimeisin viesti: 09.02.2016, 13:49
  3. Lahden seudun paikallisjunaliikenne
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Junat
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 17.09.2013, 19:55
  4. Lahden lähiliikenne
    kirjoittanut lamarjam foorumissa Junat
    Vastauksia: 60
    Viimeisin viesti: 12.02.2011, 21:55
  5. Lahden linja-autoasema
    kirjoittanut Epa foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.09.2007, 16:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •