HelBin osalta ei ehkä voida puhua tehottomuudesta, se tuntuu toimivan vähintäänkin yhtä tehokkaasti kuin kilpailijat pääkaupunkiseudulla. Tulokseen vaikuttaa enemmänkin hintatason yleinen kehitys, jota HelB ei itse ainakaan halua painaa tappiolliseksi. HKL-Bussiliikenteen viimeinen vuosihan oli voitollinen.Alunperin kirjoittanut Allison
Sinänsä huoli monopolin tai oligopolin synnystä taitaa olla teoreettinen. Kynnys tulla mukaan kilpailutettuun liikenteeseen on pieni, jos hintataso vain on kohdallaan. Esim. läänien ostoliikenteestä ja tilausajoista nähdään, että uusia yrittäjiä tulee mukaan koko ajan.
Veikkaisin, että jollakin (mahdollisesti kuitenkin varsin pitkällä) aikavälillä HelB myydään. TuKLin kohtaloksi taas koitunee lakkautus jossakin vaiheessa, jos se ei nouse voitolliseksi ja ala itse osallistua tarjouskilpailuihin.