
Alunperin kirjoittanut
Rattivaunu
Taitaa suurin hyöty olla myyntimiehien mahdollisuus rehennellä jostain sellaisesta, mitä esimerkiksi automaailmassa ei ole oikein teoriassakaan mahdollista hyödyntää ja mikä samalla kuullostaa "hienolta"...

Höps! Helsingissä oli Tanskasta lainassa jo 80-luvun alkuvuosina paineakkubussi, jossa nimenomaan hyödynnettiin jarrutusenergiaa liikkeellelähdössä. Auto liikkui ainakin linjalla 50. No, tietysti siinä mielessä Rattivaunu on oikeassa, että ei tässäkään bussissa nafta lisääntynyt tankissa jarrutettaessa...
En muista tarkasti teknistä toteutusta, mutta muistaakseni toiminta oli hydraulinen. Jarrutettaessa kardaanilla (?) ollut hydraulimoottori toimi pumppuna ja "latasi" paineakkua. Samalla ko. pumppu toimi lisäjarruna helpottaen varsinaisten pyöräjarrujen elämää, kuten nykyiset hydrauliset hidastimet, joissa tosin liike-energiaa ei "ladata" mihinkään, vaan haihdutetaan ilmaan lämpönä. Liikkeelle lähtiessä sama häkkyrä toimi taas moottorina, johon paineakkuun varastoitu energia purettiin. Diesel tuli mukaan, kun akun energia oli ehtynyt riittävästi. Näppärää, mutta ilmeisesti jälleen kerran liian kallista, koska ei ole sanottavammin yleistynyt.