Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/40

Viestiketju: Bussien matkustajaperävaunut

  1. #1

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Bussien matkustajaperävaunut

    http://www.sueddeutsche.de/muenchen/...-vor-1.1761629
    lähes sama kapasiteetti kuin jollain skurulla ja kulut murto-osa
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 27.11.2013 kello 22:21. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
    antti

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    http://www.sueddeutsche.de/muenchen/...-vor-1.1761629
    lähes sama kapasiteetti kuin jollain skurulla ja kulut murto-osa
    Jutun mukaan kapasiteetti on 130 matkustajaa. Se on vähän vähemmän kuin 20-metrisessä 1970-luvun HKL-nivelessä ja suunnilleen puolet nykyaikaisen ratikan matkustajakapasiteetista.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jutun mukaan kapasiteetti on 130 matkustajaa. Se on vähän vähemmän kuin 20-metrisessä 1970-luvun HKL-nivelessä ja suunnilleen puolet nykyaikaisen ratikan matkustajakapasiteetista.
    Aivan. Yksi variantti teemasta 4-akselinen bussi. Mutta minusta aika huono sellainen. Nivel- tai tuplanivelbussi käänytvine taka-akseleineen antaa sentään vähän anteeksi kaarteissa, tämä ei sitäkään.

    Näitähän oli vielä noin 10 vuotta sitten Tallinnassa. Ei ole enää. Aikaisemmin Tallinnassa ajettiin Skodan johdinautoja yhteenkytkettyinä. Siinä oli sentään se etu, että pervaunussakin oli veto, jolloin kiihtyvyys saatiin pidetyksi ennallaan yksikön pituuden kasvusta huolimatta.

    Bussiteollisuudella on luonnollisesti intressi yrittää kilpailla ratikoita vastaan. Vuosikymmenten kokemus on vain osoittanut, että bussi on parhaimmillaan enintään 3-akselisena ja sellaisessa käytössä, jossa sen kapasiteetti riittää ilman vippaskonsteja. Teknisesti on mahdollista tehdä busseista vaikka monivaunuinen juna, mutta kaupallisesti ja tominnallisesti siinä ei ole järkeä. Junat kulkevat raiteilla, eivät asfaltilla.

    Antero

  4. #4
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Mulla on ainakin muistikuva, että olisin vielä ainakin viime vuoden puolella nähnyt perävaunubusseja Tallinnassa.

    Suomessa lainsäädäntö estää näiden käytön.
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Myös Skånetrafiken testaa bussiperävaunuja Kristianstadissa, Ruotsissa.

    http://www.bussmagasinet.se/2013/08/...a-satsning-ut/
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #6
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2542

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Suomessa lainsäädäntö estää näiden käytön.
    Aivan, kuten yleensäkkin perävaunussa matkustajien kuljettamisen, harmi. :/ Tälläisellä ratkaisulla pätkästä saisi todella helposti ja halvalla nivelen jos tarve tulisi (nythän täällä niitä tarvittaisiin vaikka ja missä.)

  7. #7
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Pummilla matkustaminen lienee aika helppoa tuossa perävaunussa, kun kuljettaja on johtoautossa

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Pummilla matkustaminen lienee aika helppoa tuossa perävaunussa, kun kuljettaja on johtoautossa
    No, samaa luokkaa kuin ratikassa, metrossa, lähijunassa tai Suomenlinnan lautalla.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #9
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Pummilla matkustaminen lienee aika helppoa tuossa perävaunussa, kun kuljettaja on johtoautossa
    Ihan yhtä helppoa, kun avorahastuksella yleensä
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  10. #10

    Liittynyt
    27.10.2005
    Viestejä
    471

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Mulla on ainakin muistikuva, että olisin vielä ainakin viime vuoden puolella nähnyt perävaunubusseja Tallinnassa.

    Suomessa lainsäädäntö estää näiden käytön.
    On edelleenkin. Viimeksi maanantaina tuli vastaan linjalla 60 tai 63, joilla niitä yleisimmin näkee ruuhka-aikaan.

  11. #11

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    428

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Bussin matkustajaperävaunu ei tainnut olla mikään iso harvinaisuus vielä kuutisenkymmentä vuotta sitten Pohjolan perukoilla. Taisi olla liukkaalla kelillä aika vaikea ajettava, koska niistä luovuttiin. ja pommilla matkustamienkaan ei onnistunut koska mukana oli rahastaja.

    http://www.sparvagssallskapet.se/vag...php?typ_id=465

    http://www.sparvagssallskapet.se/vag...php?typ_id=466
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.11.2013 kello 23:57. Syy: korjattu linkki
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  12. #12

    Liittynyt
    10.07.2005
    Viestejä
    316

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Olihan näitä Paunullakin 1950-luvun alkupuolella...

  13. #13

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Pari itseäni iäkkäämpi Tamperelaisherra on yhtä mieltä, että Tampereella oli vain yksi erityisluvalla jollain ruotsalaislisenssillä tehty matkustajaperävaunu 40 - 50 -luvun vaihten tienoilla. Oli maalattuna sekä Takl:n ja Paunun kuosiin, mutta kumpikaan ei ottanut tätä kokeilun jälkeen käyttöön. Tuohon aikaan oli liikaa ongelmia varsinkin talvikelillä. Sen ajan bussien moottorit oli liian heikkotehoisia veturitöihin, samoin veturin renkaat lipsuivat lumessa ja perävaunun lämmityskin oli vaikeaa järjestää.
    Mutta nykyisellään tällaisella perävaunulla pystytään lähes tuplaamaan kapasiteetti ja hiljaisempaan aikaan jättää perävaunun tauolle.
    Onhan Sveitsissä ja Saksassakin talviolosuhteita ja kummasti tuntuvat pärjäävän tällaisten kanssa. Samoin kumpikin maa on tunnettu taloudellisesta osaamisestaan.
    Kun lasketaan kylmästi kustannukset, eikä tunteellisesti romantisoida kiskoliikennettä, niin 550:lle voisi tällaiset junat olla ihan käyttökelpoinen ratkaisu.
    antti

  14. #14
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Kun lasketaan kylmästi kustannukset, eikä tunteellisesti romantisoida kiskoliikennettä, niin 550:lle voisi tällaiset junat olla ihan käyttökelpoinen ratkaisu.
    Pikaratikan käyttöikä, kapasiteetti ja matkustusmukavuus nyt kuiteskin edelleen hujahtaa noista perävaunuista ohi heittämällä. Toki jos laskelmia on perusteeksi heittää halpuudesta niin siitä vaan, mutta jos kaksinivelinen dösäkään ei tässä kilpailussa pärjää niin miten ihmeessä perävaunut?

    Nämä perävaunut on aika kummallinen juttu, kun itse olen ollut tähän päivään saakka siinä uskomuksessa, että EU olisi mokomat kieltänyt, jonka johdosta vain Sveitsin Lausannessa näitä olisi.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Bussien matkustajaperävaunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Nämä perävaunut on aika kummallinen juttu, kun itse olen ollut tähän päivään saakka siinä uskomuksessa, että EU olisi mokomat kieltänyt, jonka johdosta vain Sveitsin Lausannessa näitä olisi.
    Itse asiassa niitä on Lausannen lisäksi Luzernissakin, ja sielläkin niitä vedetään johdinautoilla. Luzern-kuvia heinäkuulta 2011.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussien kunto
    kirjoittanut EmilB foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 377
    Viimeisin viesti: 09.03.2017, 04:49
  2. Bussien piirustukset
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 27.01.2013, 17:02
  3. Bussien paloturvallisuus
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 06.05.2011, 21:11
  4. Bussien nimet
    kirjoittanut ultrix foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 09.01.2010, 18:01
  5. Bussien päällipesu
    kirjoittanut PKL-YTV foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 01.01.2009, 11:50

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •