Päätepysäkkikäyttäytyminen

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Tulipa tuossa taas tänään seurattua koomista näytelmää. Ihmettelin, kun eräs tyttö seisoskeli yliopistomme tuulikaapissa ja odotteli selvästi jotain. No, kohta pihan pysäkillä seisonut linjan 1 auto siirtyi noin puoli auton mittaa eteenpäin, minkä tyttö tulkitsi oikeaksi merkiksi ja lähti ulos kohti autoa.

Minä en kyllä voi käsittää, minkä vuoksi matkustajia ei voi päästää sisälle saman tien, kun päätepysäkille on kerran tultu. Onko tämä nyt taas joku ihmeen viimeinen pätemisen keino, tapa kyykyttää matkustajia, joita joka lähdölle riesaksi asti sisään tunkee. Millaisia psyykkisiä vammoja kuljettajalle aiheutuu, jos lähtöaikaa odotellessa autossa onkin matkustajia, kauheaa! :shock:

Tästä muistuu mieleen välikohtaus vanhoilta hyviltä ajoilta Puistolan asemalta. Olin sinisellä bussilla linjalla 75A, siis häirikkö Oy Liikenne Ab:n kentällä. Tulin Puistolan terminaaliin Siltamäestä ja ennestään terminaalin kaaressa nyhjäsi kolme LOY:n autoa, linjoilla 75, 76A ja 76B. Nämä olivat vallanneet täysin purkulaiturin, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ajaa suoraan lähtölaituriin ja päästää matkustajat pois siinä. Noh, meni hetki ja viereen tulee joku edellämainituista LOY:n autoista, jonka kuljettaja alkaa pää punaisena mouhoamaan siitä, että olin ajanut ennen häntä lähtölaituriin. Totesin, että ympyrääkö tässä siten pitäisi ajaa, kun te olette vallanneet koko purkulaiturin ettekä siirry ajoissa lähtölaituriin. Ei vaikutusta, vaan kuljettaja käy tuomassa minulle oman aikataulunsa jatkaen keuhkoamista. :lol:
 
Joitakin ihmisiä todella viehättää tilanne, missä he omalla käyttäymisellään aiheuttavat muille ongelmia ilman että se on kuitenkaan suoranaisesti heidän vika. Mitä suurempia ongelmia, sitä parempi. Tätä lajia kyllä löytyy monesta paikkaa, mutta heidän suosikkipaikkojaan tuntuvat olevan erilaiset "asiakaspalvelutehtävät", joissa asiakkaalla ei ole käytännössä mahdollisuuksia jättää "palvelua" käyttämättä. Kuten juuri bussin asiakas, joka on jo pysäkillä. Erilaiset kassat, puhelinvaihteet ja vastaanotot ovat myös suosikkeja. Laji on sukua pahanilmanlinnuille, jotka nauttivat ikävien uutisten kertomisesta muille.

Kertomassasi tapauksessa lajinmääritys on selvä ja syy kaverin keuhkoontumiseen oli se, että kehtasit mennä pilaamaan hänen ilonsa ratkaisemalla ongelman. Sinun olisi sen sijaan tosiaankin pitänyt jäädä kiertämään ympyrää taikka mennä valittamaan kuskille purkulaiturilla, jonka jälkeen hän olisi voinut nautinnollisesti kertoa, minkä tähden hän ei voi siirtyä vielä lähtölaituriin.

Tämän lajin kanssa tulee toimeen seuraavasti: missään tapauksessa ei pidä näyttää hermostumistaan taikka ärtymystään. Sen sijaan on oltava rauhallinen ja päättäväinen, näytettävä, että heidän aiheuttama ongelma ei häiritse lainkaan ja että on valmis ratkaisemaan sen tavalla taikka toisella. Näin muutut mahdollisesta ilonaiheesta potentiaaliseksi ongelmaksi. Kun nyt vielä pyydät apua, niin hyvällä tuurilla lajityypin edustaja on valmis tyytymään siihen, että saa tuntea itsensä tärkeäksi. Avusta kiittäminen ja arvostuksen osoittaminen jälkeenpäin kannattaa, olipa aihetta tai ei, sillä tämän jälkeen lajityypin edustaja saattaa seuraavan kerran kohdatessa muuttua sinua kohtaan hyvinkin avuliaaksi.
 
TEP70 sanoi:
Eräs tyttö seisoskeli yliopistomme tuulikaapissa ja odotteli selvästi jotain. No, kohta pihan pysäkillä seisonut linjan 1 auto siirtyi noin puoli auton mittaa eteenpäin, minkä tyttö tulkitsi oikeaksi merkiksi ja lähti ulos kohti autoa.
Tässähän kävi hyvin: tyttö pääsi kyytiin. Sellaistakin on käynyt, että kuljettaja lähtee samantien eikä edes kuvittele, että siellä lämpimässä tuulikaapissa kukaan odottelisi!
 
Mutta ilmeisesti on tämäkin tyttö käynyt pari kertaa turhaan koputtamassa etuovea, kun on kerran oppinut tällaisen toimintamallin. Hyvin on helsinkiläisetkin opetettu: esimerkiksi linjan 65A Veräjämäen päässä kun ei poikkeuksellisesti jää nysväämään kääntöpaikan kaarteeseen, vaan ajaa suoraan pysäkille, niin matkustajat kysyvät, voiko sisään jo tulla. :roll:
 
TEP70 sanoi:
Hyvin on helsinkiläisetkin opetettu: esimerkiksi linjan 65A Veräjämäen päässä kun ei poikkeuksellisesti jää nysväämään kääntöpaikan kaarteeseen, vaan ajaa suoraan pysäkille, niin matkustajat kysyvät, voiko sisään jo tulla. :roll:
Heh... itsekin ajoin aina suoraan lähtöruutuun, kun matkustajana kävi ärsyttämään melko monen "hesalaisen" kuskin tapa ilmaantua taukotilasta / käynnistää auto kääntösilmukassa alle minuutin ennen lähtöaikaa, vonguttaa autoon paineet hihnat kiljuen, jonka jälkeen hirveällä kiukulla laituriin ja saman tien radalle vielä seisovista matkustajista piittaamatta. Onneksi työmatkat sujuvat nykyään sähköllä :wink:
 
Ville O. Turunen sanoi:
Joitakin ihmisiä todella viehättää tilanne, missä he omalla käyttäymisellään aiheuttavat muille ongelmia ilman että se on kuitenkaan suoranaisesti heidän vika.
Kaikkia lajin edustajia yhdistää alhainen koulutus ja ammatin suoma asema, jossa asiakkaisiin kykenee käyttämään valtaa pienissäkin määrin.
 
a__m sanoi:
Kaikkia lajin edustajia yhdistää alhainen koulutus...
Ai kaikkiako todella? Kyllä esimerkiksi osa-aikakuljettajien joukossa on diplomi-insinöörejä, kieltenopettajia ja toisaalta aikatauluneuvojina puhelinpalvelussa maistereita jne. Sinänsä olisi mielenkiintoista tutkia, hoitavatko akateemiset asiakaspalvelijat asiakaspalvelutyönsä jollain tapaa erilailla kuin vain peruskoulun käyneet kolleegansa.
 
a__m sanoi:
Kaikkia lajin edustajia yhdistää alhainen koulutus ja ammatin suoma asema, jossa asiakkaisiin kykenee käyttämään valtaa pienissäkin määrin.
Kyllä meitä on vielä sellaisiakin bussiammattilaisia, jotka haluavat tehdä ammattimme kunnolla. "Mätämunia" löytyy joka ammattikunnasta, valitettavasti. Sellaiset pilaavat helposti koko ammattikunnan maineen.

Bussinkuljettajan koulutus ja työ ei ole alhaista; koulutus jatkuu niin kauan, kun tuota työtä tekee. Se on yksi niistä ammateista, joita ei ikinä opi täydellisesti ja aina tulee eteen jotain uusia asioita. Riippuu paljolti ammattikuljettajan asenteesta, kuinka näinkin yhteiskunnallisesti arvokkaan ja tarkeän homman hoitaa. Tuo asennekysymys on kaiken a ja o: se erottaa "suharit" ja "arskat" joukkoliikenneammattilaisista. Kaikki eivät siihen sovellu, näin se vain on. Se on lisäksi erittäin raskas ammatti. Kun tyoajat ovat mitä sattuu, niin perhe yms. asiat ovat todella kovalla koetuksella.
 
Tottakai ymmärrän itsekin kuljetusalalla työskennelleenä kuinka raskasta ja arvokasta työnne ilman mitään selittelyitä on. Olipa kommenttini vain tuollainen torstai-illan provo.
 
vristo sanoi:
Kyllä meitä on vielä sellaisiakin bussiammattilaisia, jotka haluavat tehdä ammattimme kunnolla. "Mätämunia" löytyy joka ammattikunnasta, valitettavasti.
Otsikossa mainittu päätepysäkkikäyttäytyminen on jo asia, jossa oletusarvoksi on muodostunut että bussi tulee laituriin lähtöminuutilla (paitsi Itä-Helsingin terminaaleissa, joissa bussi on valmiina laiturissa, mutta kuski tulee paikalle 2 min lähtöajan jälkeen). Kunnolla ammattinsakin tekevät kuljettajat ajavat sitten laituriin vasta lähtöaikaan, koska se ei muodostuneen käytännön mukaan ole huonoa palvelua. Sellaisia kuljettajia, jotka tieten tahtoen haluavat tarjota parempaa palvelua kuin tuo oletustaso, näyttäisi ainakin pääkaupunkiseudulla olevan pieni vähemmistö.
 
kuukanko sanoi:
Sellaisia kuljettajia, jotka tieten tahtoen haluavat tarjota parempaa palvelua kuin tuo oletustaso, näyttäisi ainakin pääkaupunkiseudulla olevan pieni vähemmistö.
On varsin valitettavaa, että monesti tällaisia työnsä huolella tekeviä leimataan, jopa kolleegoidensa toimesta, liikenneyhtiöissä jonkinlaisiksi pyrkyreiksi, pomon nuolijoiksi tms. Kun tekee työnsä ns. "vasemmalla kädellä", tiuskii ja kyykyttää matkustajia, hoitaa huonosti tuon mainitun päätepysäkkipalvelun, kaahaa ylinopeudella yms. saa sankarin maineen työkavereiden keskuudessa. Niillä voi sitten rehvastella taukopaikoilla, rinta rottingilla. Kumpa bussiammattilaisemme alkaisivat arvostaa ammattiaan hieman toiselta kantilta.
 
Kuljettajissa on monia asiakaspalvelun todellisia helmiä. Mutta valitettavasti myös todella töykeitä, jotka varmasti ajavat hyvin, mutta joiden taidot yleisön palvelijoina ovat heikot. Tuntuu kuin muilla palvelualoilla tunnettu motto 'asiakas on kuningas' ei olisi voimassa osalla kuljetusalaa.
Varmasti kuljettajien asenne asiaksapalvelijoina vaikuttaa osaltaan joukkoliikenteen imagoon
 
Jatketaan Lappeenrannan paikallisliikenteen haukkumista. Sunnuntaisin bussi numero 5 lähtee aina puolelta rautatieasemalta. Yleensä Helsingin suunnasta tulevat junat saapuvat asemalle sopivasti noin 20 yli. IC 77 saapumisaika on 18.26. Tänään juna oli muutaman minuutin myöhässä, aikataulunäytöissä uudeksi saapumisajaksi ilmoitettiin 18.29. Noin klo 18.32 linja-auto lähti rautatieasemalta ja kun bussi oli ajanut 5 metriä niin juna saapui asemalle. Bussissa oli tuolloin kaksi matkustajaa. Jos bussi olisi odottanut muutaman minuutin niin auto olisi varmasti tullut täyteen. Ymmärrän että linja-autojen täytyy jossain määrin noudattaa aikataulua mutta eikö ole viisaampaa odottaa muutama minuutti kolmea kymmentä matkustajaa kuin lähteä aikataulun mukaan lähes tyhjänä? Tosin siihen menee aikaa kun kymmenet matkustajat nousevat bussiin ja joka toinen maksaa käteisellä ja joka toinen Matkahuollon onnettoman hitaalla sirukortilla mutta ei junan myöhästyminen ole asiakkaiden vika. Tänään junalla tulleet matkustajat joutuivat odottamaan tunnin klo 19.30 lähtevää bussia.

Olisi hyvä jos linja-auton kuljettajalla olisi jonkinlainen pieni tietokone josta näkisi junien mahdolliset myöhästymiset. Jos linja-autojen ja junien yhteistyö ei toimi niin ihmiset siirtyvät henkilöautoihin.
 
Olisi hyvä jos linja-auton kuljettajalla olisi jonkinlainen pieni tietokone josta näkisi junien mahdolliset myöhästymiset. Jos linja-autojen ja junien yhteistyö ei toimi niin ihmiset siirtyvät henkilöautoihin.
Tukholmassa olen joillain juna-asemilla nähnyt suurikokoisia kelloja, joissa ilmoitetaan seuraavan junan lähtöaika kumpaankin suuntaan. Nämä kellot on yleensä sijoitettu niin, että ne näkyvät liityntäterminaalista lähteville busseille. Junien lähtöajan lisäksi on ilmoitettu vielä todelliset lähtöajat eli jos juna on vaikkapa myöhässä. Tällöin linja-autonkuljettajilla on ainakin periaatteessa mahdollisuus sovittaa ajokkinsa lähtöaika niin, että junan pientä myöhästymistä voi odottaa tovin. Sitä en vain tiedä, miten tämä toimii käytännössä eli odottelevatko linja-auton kuljettajat tosiaan sen pari minuuttia, jos juna on myöhässä. ;)
 
Kun joitakin vuosia sitten matkustin (yhteensä ehkä sata kertaa) Helsingissä linjalla 20 Lauttasaareen, niin Erottajalla bussi oli ennen lähtöään ovet auki ilman kuljettajaa niin, että matkustajat pääsivät sisään. Kuljettaja tuli (tauolta?) yleensä vasta vähän ennen lähtöä ja ehti rahastaa harvat liputtomat.
 
Takaisin
Ylös