Kabus Oy lopettaa linja-autojen valmistuksen

Voisin kuvitella, että Villähteellä hyödyntään tästä. Tarvitsee KA-konserni kuitenkin autoja jatkossakin. Se että Kabus lopettaa valmistuksen ei tuo iloa matkustajille kun ehkä 30 vuoden päästä jolloin viimenen metsäpietilän tekele on paalattu..
 
Jutussa kerrottiin että valmistavat vielä tuotannossa olevan pikavuoroautosarjan loppuun. Eli ilmeisesti lopulta tätä KC-6 -mallia ei sitten niin montaa yksilöä olekaan tulossa kuin aiemmin uumoiltiin, vai kuinka?
:D
 
"Kabuksen tehtäväksi jää yhtiön valmistamien linja-autojen korikorjaukset ja konsernin linja-autoliikennettä palvelemien erilaisten teknisten kehitysprojektien hoitaminen."

Tarkoittavatkohan tekniset kehitysprojektit esimerkiksi jousen asentamista kaasupolkimien alle, radion poistamista, kuljettajan sivuikkunan umpinaistamista ja oikeanlaisten pölykapseleiden asennusta muualta hankittaviin busseihin. :lol:
 
Hyvä kuitenkin, että lupaavat tehdä uuden pika-Kabus sarjan valmiiksi.
Montakohan näitä nyt sitten tehdään? Luulisi ettei kovin montaa ehditä väsätä jos syksyllä pitäisi olla valmista. Olisko kymmenkunta kappaletta tai korkeintaan vähän päälle? Ei taida kuitenkaan olla kyse samoista määristä mitä alunperin suunnittelivat.
 
Nyt pitäs olla joku tietovuotajasnowden se kertomaan :cool:

Ainakin se proto on sen näköinen häkkyrä, ettei varmaan ihan kamalasti maksanut kehitystyö. No, jälkiviisaana voi tietysti pohtia, olisiko tilanteeseen vaikuttanut se, että joskus olisi suostuttu myymään muillekin niitä autoja? Tosin silloin olisi varmaan pitänyt myös suunnitella jotain sellaista, joka myös kelpaisi muille. Onhan tietty ainakin noiden kaupunkibussi ihan asiallisen tuntuinen kulkine ainakin näin matkustajan kannalta..
 
Olen pidätellyt kommenttiani Kabus-pikavuoroautoista, mutta nyt kun edesmeno varmaa...

Kokemukset pääasiassa 2-tieltä ja TC-6Z3/7300 mallista matkustajana:
+ Lattia nousee loivasti aina auton perälle. Sisääntulo laukun kanssa jotenkin vain helppoa portaista huolimatta.
+ Istuimet leveitä ja vielä käsinojat upotettu ulkoseinään. Lisäksi penkit sovitettu pystypalkkien suhteen. Ja jalkatilaa löytyy.
+ Tavarahyllyt avoimet ja tilavat ilman turhia luukkuja.
+ Selkeys ja kliinisyys. Ei turhaan kangasta.

Toki samoja ominaisuuksia saa muihin koreihin, mutta yleensä pikavuoroautot lähes yksi yhteen tilausajokaluston kanssa, mikä sinällään harmi. Negatiivinen liittyy samoihin asioihin kuin muillakin eli esim. jousitus olematon ja penkit jopa liian pehmeät.
 
Viimeksi muokattu:
Voisinpa veikata, että nämä maailmankaikkeuden viimeiset Kabus -linja-autot sijoitetaan Lahteen ja mahdollisesti muutama Satakuntaan. Näin siksi, että matka tuonne 10 henkilöä työllistävään "merkkihuoltoon" on sitten lyhyt, Porvoossa, Kuopiossa ja Jyväskylässä näitä ei varmaankaan tarvita ja Lappi on aiemminkin säästynyt tämän merkkisiltä busseilta. Lisäksi Lahdessa on liuta entisiä Sukuloita (ym.) joiden elo alkaa olla ehtoopuolella. Samoin Satakunnasta löytyy 90-luvun Carruksia ynnä muita, jotka ovat samankaltaisessa tilanteessa.
 
Porvoossa, Kuopiossa ja Jyväskylässä näitä ei varmaankaan tarvita ja Lappi on aiemminkin säästynyt tämän merkkisiltä busseilta. Lisäksi Lahdessa on liuta entisiä Sukuloita (ym.) joiden elo alkaa olla ehtoopuolella. Samoin Satakunnasta löytyy 90-luvun Carruksia ynnä muita, jotka ovat samankaltaisessa tilanteessa.

Jospa näistä tulisikin keskimoottorisia rahtiperäbusseja pohjoiseen sekä Lappia-Expressiin. Porin ja Lahden pikavuorotarpeisiin saisi sopivia pikavuoroautoja muiltakin valmistajilta.

Kohtahan sen sitten näkee :)
 
Jospa näistä tulisikin keskimoottorisia rahtiperäbusseja pohjoiseen sekä Lappia-Expressiin. Porin ja Lahden pikavuorotarpeisiin saisi sopivia pikavuoroautoja muiltakin valmistajilta.

Kohtahan sen sitten näkee :)
Noista kun tekisi heti uutena sen viimeisen Kuopion DD-moottorisen rahti-Kabusin kaltaisia vempeleitä max. 9:llä matkustajapaikalla, niin pääsisivät vuosiksi ansionsa mukaiseen ajoon. Jonnekin, missä kyydissä kulkee vain "hiljaista kuormaa" joka ei itse kyytiin kävele/nouse.

Koska näin ei valitettavasti kuitenkaan luultavimmin käy, niin eiköhän ne sijoiteta kaikki yhteen ja samaan toimipisteeseen. Ei tarvitse opettaa kuin yhden varikon henkilökunta pärjäämään keksintöjen kanssa :)
 
Takaisin
Ylös