Kabus Oy lopettaa linja-autojen valmistuksen

Noista kun tekisi heti uutena sen viimeisen Kuopion DD-moottorisen rahti-Kabusin kaltaisia vempeleitä max. 9:llä matkustajapaikalla, niin pääsisivät vuosiksi ansionsa mukaiseen ajoon. Jonnekin, missä kyydissä kulkee vain "hiljaista kuormaa" joka ei itse kyytiin kävele/nouse.

Koska näin ei valitettavasti kuitenkaan luultavimmin käy, niin eiköhän ne sijoiteta kaikki yhteen ja samaan toimipisteeseen. Ei tarvitse opettaa kuin yhden varikon henkilökunta pärjäämään keksintöjen kanssa :)

Viime sunnuntaina näin rahtiperällisen 9700:n ajelevan Lahdenväylää pohjoiseen Mäntsälän kohdilla Swebussin väreissä. Saattaa tietysti tuokin löytää tiensä johonkin Kabuskaupunkiin.
 
Noista kun tekisi heti uutena sen viimeisen Kuopion DD-moottorisen rahti-Kabusin kaltaisia vempeleitä max. 9:llä matkustajapaikalla, niin pääsisivät vuosiksi ansionsa mukaiseen ajoon. Jonnekin, missä kyydissä kulkee vain "hiljaista kuormaa" joka ei itse kyytiin kävele/nouse.
Tätä kommenttia en ymmärrä yhtään. Nimenomaan matkustajien kannalta maantiekabusit ovat olleet varsin miellyttäviä. Ymmärrän, jos jollakin kuljettajalla on erilainen näkemys, mutta on outoa sekoittaa "kävelevä kuorma" tähän.
 
Noista kun tekisi heti uutena sen viimeisen Kuopion DD-moottorisen rahti-Kabusin kaltaisia vempeleitä max. 9:llä matkustajapaikalla, niin pääsisivät vuosiksi ansionsa mukaiseen ajoon. Jonnekin, missä kyydissä kulkee vain "hiljaista kuormaa" joka ei itse kyytiin kävele/nouse.

Koska näin ei valitettavasti kuitenkaan luultavimmin käy, niin eiköhän ne sijoiteta kaikki yhteen ja samaan toimipisteeseen. Ei tarvitse opettaa kuin yhden varikon henkilökunta pärjäämään keksintöjen kanssa :)


No jopas on hämmästyttävän pahansuopaa ja ennakkoluuloista puhetta, mikä ei mitenkään anna kirjoittajastaan uskottavaa vaikutelmaa. Kyseisestä autosta ei edes vielä ole julkisia ajo-/matkustuskokemuksia tai tarkempia teknisiä tietoja :roll:

Toivottavasti Bussiammattilainen-lehteen tulee se lupailtu Kabusin koeajo, jotta saataisiin lukea asiallista tekstiä :)
 
Tätä kommenttia en ymmärrä yhtään. Nimenomaan matkustajien kannalta maantiekabusit ovat olleet varsin miellyttäviä. Ymmärrän, jos jollakin kuljettajalla on erilainen näkemys, mutta on outoa sekoittaa "kävelevä kuorma" tähän.
Saat vapaasti olla myös ymmärtämättä. Itse en osaa pitää pomputtavalla jousituksella varustettua, karun "kliinistä" ja liian pehmeillä penkeillä varustettua alumiiniputkea "varsin miellyttävänä". Korostan, että kirjoitan nyt tästä toistaiseksi uusimmasta, Cummins-koneisesta mallista joita on tehty sekä sileästä, että aaltopellistä. Kirjoitan myös ihan omasta matkustuskokemuksestani, en kaverilta kuultuna. Kavereilta on tullut kuultua niitä kuljettajakokemuksia, joita en viitsi tähän kirjoittaa...
 
Onko muuten mitään tietoa koska Kabus-merkkisten kaupunkibussien aika on kokonaan ohi (TC-6A4 ja 4A4 mallit)? minkä ikäisinä Kabussit poistetaan yleensä?
 
Ei sitä ikinä tiedä, varmaan sitten kun jokaisessa kaupungissa on tiukat vaatimukset.

Ainakin Jyväskylän Liikenteen kaikki Kabussit ovat vm.2006, joten en ihmettele jos ne poistuvat lähiaikoina. En usko että kuljettajatkaan niistä hirveesti tykkää. Tällä hetkellä Kabusseja taitaa olla eniten Oulussa ja Kuopiossa, eli sinne Kabus-fanin kannattaa suunnata. Ymmärtääkseni uusimmat TC:t ovat just siellä.
 
Ainakin Jyväskylän Liikenteen kaikki Kabussit ovat vm.2006, joten en ihmettele jos ne poistuvat lähiaikoina. En usko että kuljettajatkaan niistä hirveesti tykkää. Tällä hetkellä Kabusseja taitaa olla eniten Oulussa ja Kuopiossa, eli sinne Kabus-fanin kannattaa suunnata. Ymmärtääkseni uusimmat TC:t ovat just siellä.
Uusin katuri-Kabus löytyy Porvoosta; IJX-397 (#10) on rekisteröity 2011-05-20 joten sillä on ikää vasta reilut 8 vuotta. Tätä edeltävät yksilöt toimitettiin niinikään Porvooseen sekä Kuopioon, mutta uusimmat oululaiset eivät kovin paljoa vanhempia ole.
Uskoisin ettei kabuseista ihan heti eroon päästä. Ne ovat käsittääkseni polttoainetaloudellisia busseja. Vanhimmasta päästä varmaan niitä toki alkaa lähiaikoina poistumaan joitakin mutta paikkakunnilla joilla kalustovaatimuksia ei ole tai ne ovat löysät, saatetaan kabusitkin ajaa loppuun. Eiköhän useampi vuosi vielä niiden kanssa mene...
 
Uusin katuri-Kabus löytyy Porvoosta; IJX-397 (#10) on rekisteröity 2011-05-20 joten sillä on ikää vasta reilut 8 vuotta. Tätä edeltävät yksilöt toimitettiin niinikään Porvooseen sekä Kuopioon, mutta uusimmat oululaiset eivät kovin paljoa vanhempia ole.
Uskoisin ettei kabuseista ihan heti eroon päästä. Ne ovat käsittääkseni polttoainetaloudellisia busseja. Vanhimmasta päästä varmaan niitä toki alkaa lähiaikoina poistumaan joitakin mutta paikkakunnilla joilla kalustovaatimuksia ei ole tai ne ovat löysät, saatetaan kabusitkin ajaa loppuun. Eiköhän useampi vuosi vielä niiden kanssa mene...

JyLin Kabussit ovat vanhimmat edelleen käytössä olevat Kabus TC:t, joten Jyväskylä taitaa olla ensimmäinen KA-kaupunki, missä noista "Kabus-painajaisista" päästään eroon. Jyväskylässä Kabussien määrä on muutenkin vähentynyt. Ymmärtääkseni osa Koskilinjojen Kabusseista ovat entisiä Jyväskyläläisiä, jotka ovat kai siirretty sieltä Ouluun, kun JyLi on uusinut kalustoaan.
 
JyLin Kabussit ovat vanhimmat edelleen käytössä olevat Kabus TC:t, joten Jyväskylä taitaa olla ensimmäinen KA-kaupunki, missä noista "Kabus-painajaisista" päästään eroon. Jyväskylässä Kabussien määrä on muutenkin vähentynyt. Ymmärtääkseni osa Koskilinjojen Kabusseista ovat entisiä Jyväskyläläisiä, jotka ovat kai siirretty sieltä Ouluun, kun JyLi on uusinut kalustoaan.

Jyväskylän Kabussien käyttöikä päättyy parin vuoden sisällä Linkkiliikenteessä. Tuolloin ne ovat 15-vuotiaita jolloin niille voinee löytää käyttöä nykyisten ehtojen mukaisesti Porvoosta tai Raumalta. Tämä ei tietenkään välttämättä tarkoita että Jyväskylä jäisi kabussitta sillä muiden kaupunkien tilanne voi aiheuttaa uudempien siirtymistä.

Oulun Kabus-kalusto koostuu Koskilinjoille alunperin tulleista Kabusseista, sekä Lahdesta, Jyväskylästä sekä Kuopiosta vuonna 2014 tulleista autoista. Näitä siirtyneitä autoja on kymmeniä. Myös hieman myöhemmin Jyväskylästä siirtyi vielä kolme 2011-mallista robotti-Kabussia.
 
Ite olen kauan miettinyt miksei Kabus TC-autoja ole varustettu perinteisellä ZF- tai Voith-vaihteistolla, vaan jollain ZF Astronic-puoliautomaattivaihteistolla, mikä sopii paljon paremmin kaukoliikennebusseihin, eikä se tunnu kovinkaan mukavalta kaupunkibusseissa. Must vaikuttaa vähän siltä että väärä vaihteistovalinta on yks tekijä siihen, että Kabusseja moititaan niin paljon. Jos ne olis valmistettu ihan perinteisellä ZF:llä tai Voithilla niinkuin muut bussit, niin uskon että niistä tykättäis ainakin vähän enemmän kuin nyt. Kun esim. jo poistunutta TM-6Z2 mallia valmistettiin tavallisella ZF-vaihteistolla, niin miksei Kabus voinut valmistaa sitä samaa vaihteistoa myös uudemmille paikurimalleilleen? ZF*Astronic ei vaan ole suunniteltu kaupunkiliikennebusseihin... :tongue:
 
Ite olen kauan miettinyt miksei Kabus TC-autoja ole varustettu perinteisellä ZF- tai Voith-vaihteistolla, vaan jollain ZF Astronic-puoliautomaattivaihteistolla, mikä sopii paljon paremmin kaukoliikennebusseihin, eikä se tunnu kovinkaan mukavalta kaupunkibusseissa. Must vaikuttaa vähän siltä että väärä vaihteistovalinta on yks tekijä siihen, että Kabusseja moititaan niin paljon. Jos ne olis valmistettu ihan perinteisellä ZF:llä tai Voithilla niinkuin muut bussit, niin uskon että niistä tykättäis ainakin vähän enemmän kuin nyt. Kun esim. jo poistunutta TM-6Z2 mallia valmistettiin tavallisella ZF-vaihteistolla, niin miksei Kabus voinut valmistaa sitä samaa vaihteistoa myös uudemmille paikurimalleilleen? ZF*Astronic ei vaan ole suunniteltu kaupunkiliikennebusseihin... :tongue:

Oletan, että robottilootalla haettiin parempaa polttoainetaloutta. Ehkäpä se oli myös oikeaa automaattia edullisempi hankintahinnaltaan. Tosin robottilootalla varustettuja kaupunkimalleja tehtiin niin vähän, että kyseessä saattoi olla ihan vaan kokeilu. SLHS:n vieraillessa Kabusin tuotantolinjalla (vaikka kyseessä oli pieni valmistaja, näen tuotantolinjan oikeana sanana) oli silloin isäntänä Martti Tommola. Asennusta kaupunkibussiin odotti Allisonin automaattiloota. Se oli valmistettu Unkarissa. Tämä kävi ilmi kun joku kysyi Tommolalta mistä ne tulevat. Tommola vastasi, että USA:sta, mutta kysyjä huomasikin merkinnän Unkarista valmistusmaana ja tämän joutui myös hämmästynyt Tommola toteamaan samaisesta merkinnästä. Kabus käytti myös Allisonia aikaisemmin, kun käytettyjen Volvo-alustojen alkuperäinen vaihteisto korvattiin automaatilla ja alustat saivat päälleen Kabusin korin.

Veolia/Transdev kokeili muutamassa bussissaan oikean automaatin korvaamista Volvon I-shiftillä. En tiedä kenen aloitteesta tämä kokeilu syntyi, mutta kuulin ruuhkissa matelun olleen liikaa I-shiftin kytkimelle. KA-yhtymään palatakseni; Porvoon Liikenteelle uutena tulleet, lähinna Helsingin linjoille hankitut, 9700S-Volvot ovat kaikki tietääkseni oikealla automaatilla, tässä tapauksessa ZF:llä. Ehkäpä sen arvioitiin olevat I-shiftiä parempi vaihtoehto linjoille, jotka ovat kuitenkin paljolti kaupungissa ajamista, vaikka maantietä tai moottoritietä mennäänkin kaupungista toiseen siirryttäessä.
 
Ivecomies, kyllähän uusinta kaupunki-Kabusia valmistettiin iso määrä usean vuoden aikana perinteisellä, hydraulismekaanisella täysautomaatilla. Vaihteiston merkki ei kuitenkaan ollut Voith eikä ZF, vaan Allison. Vasta viimeisinä vuosina tehdyissä yksilöissä oli aiempana mainittu robottivaihteisto, joka vastaa toimintaperiaatteeltaan aika lailla vaikkapa Volvo i-shiftiä.

Melamiehelle muistutan, että Volvon hybrideissä on kuitenkin tämä robottivaihteisto. Ja ne on tarkoitettu nimenomaan kaupunki- ja lähiliikenteeseen. Itse en tätä robottia pidä kovin miellyttävänä laitteena matkustajakokemuksieni perusteella ("pykältää" koko ajan...).
 
Niin, onko niitä robottivaihteisia Kabuseja tehty noin kymmenisen yhteensä? Todella pienestä määrästä puhutaan.

Oulussa on tosiaan kokonaiset 75 Kabusia. Tosin Koskilinjoilta poistuu n. 30 auton kokonaisuus ensi syksystä lähtien, joten oletettavasti myös Kabuseja uudelleensijoitetaan muihin yksiköihin. Itse asiassa Oulussa tulee 23.10.2019 täyteen 10 vuotta Kabus-aikaa, sillä ensimmäiset TC4A4:t aloittivat liikennöinnin juuri 23.10.2009.
 
Veolia/Transdev kokeili muutamassa bussissaan oikean automaatin korvaamista Volvon I-shiftillä. En tiedä kenen aloitteesta tämä kokeilu syntyi, mutta kuulin ruuhkissa matelun olleen liikaa I-shiftin kytkimelle.

Juu, Veoliat #516-#520 tuli I-shiftillä koska ne tulivat linjoille 147-150, joiden reiteillä ajettiin pitkä pätkä Länsiväylää.
 
Takaisin
Ylös