Kabus Oy lopettaa linja-autojen valmistuksen

Niin, onko niitä robottivaihteisia Kabuseja tehty noin kymmenisen yhteensä? Todella pienestä määrästä puhutaan.

Oulussa on tosiaan kokonaiset 75 Kabusia. Tosin Koskilinjoilta poistuu n. 30 auton kokonaisuus ensi syksystä lähtien, joten oletettavasti myös Kabuseja uudelleensijoitetaan muihin yksiköihin. Itse asiassa Oulussa tulee 23.10.2019 täyteen 10 vuotta Kabus-aikaa, sillä ensimmäiset TC4A4:t aloittivat liikennöinnin juuri 23.10.2009.


Olisko robotteja 11 kappaletta? Kuusi Oulussa ja viisi Porvoossa?

Kabussien sijoittelu saattaa tosiaan muuttua lähivuosina. Ikärajat antavat esimerkiksi Jyväskylässä vielä useita vuosia myöten ja Jyväskylästäkin löytyy lähivuosina poistettavia 2005 ja 2006-mallisia autoja melko paljon (vajaa 30kpl). Porvoossa ja Raumalla ei ikärajoja ole toistaiseksi. Kelpaisi kai ne HSL-liikenteeseenkin? Olikohan niin, että jokusia Kabusseja on myös päivitetty Euro-kutosiksi, jolloin niille voisi kyllä povata vielä vuosien käyttöikää?
 
Olisko robotteja 11 kappaletta? Kuusi Oulussa ja viisi Porvoossa?

Kabussien sijoittelu saattaa tosiaan muuttua lähivuosina. Ikärajat antavat esimerkiksi Jyväskylässä vielä useita vuosia myöten ja Jyväskylästäkin löytyy lähivuosina poistettavia 2005 ja 2006-mallisia autoja melko paljon (vajaa 30kpl). Porvoossa ja Raumalla ei ikärajoja ole toistaiseksi. Kelpaisi kai ne HSL-liikenteeseenkin? Olikohan niin, että jokusia Kabusseja on myös päivitetty Euro-kutosiksi, jolloin niille voisi kyllä povata vielä vuosien käyttöikää?

Juu, kylhän ne sopis ihan hyvin myös HSL-alueelle, vaikkeivät mitään komistuksia olekaan. Varsinkin Helbin keskustalinjoille. Ois mielenkiintoista sit kuulla Helbin kuljettajien kokemukset noista rumiluksista. Vaikken ole ite mikään Kabussien ystävä tai kannattaja, niin eihän se Kabus TC nyt mikään hassumpi näky olis Helsingin keskustalinjoilla. Varsinkin vara-auton roolissa...
 
Pari Kabusia on liikkunut tänäkin vuonna Espoossa, ja pian niillä alkavat työt Helsingissä linjalla 55. Ja mitä ihmeen Kabuseja ne sellaiset sitten ovat? Ihan näitä konversio-Linkkereitähän ne. Ajoneuvorekisterissähän ne elävät edelleen Kabuseina.
 
Ja on muuten uskomattoman ruma auto esteettisesti tuo Linkker/Kabus.

Makuasioita. Linkkerin malli on rohkea ja ajaton siinä mielessä että se ei seuraa pintamuotia. sopii siten erittäin hyvin busseihin. Ja ilmeisesti esimerkiksi ajovalon umpio on huomattavasti edullisempi.
 
Sais tulla mun puolesta kyllä Solariksia, Volvoja tai Scanioita Kabusien tilalle Ouluun. Hirviä melu ja tärinä sisällä, huonoimpia busseja millä oon matkustanut ikinä.
 
Juu, Veoliat #516-#520 tuli I-shiftillä koska ne tulivat linjoille 147-150, joiden reiteillä ajettiin pitkä pätkä Länsiväylää.
Ja nyt niillä ajellaan varsin usein pitkää pätkää Hervannan valtaväylää :)

Mitä vielä tulee kabuseista mieleen, niin ainakin itse jopa voisin sanoa tykkääväni tämän viimeisen sarjan autoista. Ainoa pieni miinus niissä on sisään kantautuva moottorimelu joka ei varsinaisesti häiritse mutta on kuitenkin suurempi kuin vaikkapa volvon tai scanian pikavuorobussissa. Tämä siis matkustajan mielipide...
 
Sais tulla mun puolesta kyllä Solariksia, Volvoja tai Scanioita Kabusien tilalle Ouluun. Hirviä melu ja tärinä sisällä, huonoimpia busseja millä oon matkustanut ikinä.

Olen täysin samaa mieltä sun kanssas. Jopa VDL on auto, jos vertailukohteeksi pistetään "Kakkabus". Ne saattaa toki toimia ihan hyvin vara-autojen roolissa, jos vaikka joku Volvo/Scania/VDL menee rikki jne. Ite en usko että kuljettajatkaan noista rumiluksista hirveesti tykkää, kun talossa on paljon parempaakin kalustoa. Omasta mielestä se on vain hyvä asia ettei Kabus ole koskaan valmistanut telibusseja, sillä jos joidenkin Kabusseilla ajettavien linjojen uusiin sopimuksiin vaaditaan enimmäkseen telibusseja, vähenee Kabus-painajaisten käyttö huomattavasti. Ite toivon että Jyväskylässä yhä useammalle linjalle vaadittais telibusseja. Ainakin ne Citywidet on ihan mukavia matkustaa ja kuljettajatkin vaikuttaa tykkäävän...
 
Olen täysin samaa mieltä sun kanssas. Jopa VDL on auto, jos vertailukohteeksi pistetään "Kakkabus". Ne saattaa toki toimia ihan hyvin vara-autojen roolissa, jos vaikka joku Volvo/Scania/VDL menee rikki jne. Ite en usko että kuljettajatkaan noista rumiluksista hirveesti tykkää, kun talossa on paljon parempaakin kalustoa. Omasta mielestä se on vain hyvä asia ettei Kabus ole koskaan valmistanut telibusseja, sillä jos joidenkin Kabusseilla ajettavien linjojen uusiin sopimuksiin vaaditaan enimmäkseen telibusseja, vähenee Kabus-painajaisten käyttö huomattavasti. Ite toivon että Jyväskylässä yhä useammalle linjalle vaadittais telibusseja. Ainakin ne Citywidet on ihan mukavia matkustaa ja kuljettajatkin vaikuttaa tykkäävän...

Mä en ihan täysin ymmärrä tuota Kabusin dissaamista. Ei sillä etteikö kyseisessä värkissä olisi noita negatiivisiakin ominaisuuksia, mutta kyllähän kunnossa olevan Kabussin matkustusmukavuus on parempi kuin esimerkiksi VDL:n. Se että linja-auto ei ole mikään kedon kaunein kukkanen ulkoa tai sisältäkään tai että äänieristyksessä olisi parantamisen varaa ei kuitenkaan tee siitä käyttökelvotonta. Ymmärtääkseni Kabusseilla on Kabuskaupungeissa vuosien saatossa siirrelty lukematon määrä ihmisiä paikasta toiseen ilman sen suurempaa kärsimystä. Ja tiemmä polttoainettakin on kulunut tähän vähemmän kuin joillain muilla autoilla olisi mennyt.
 
Omasta mielestäni kaikilla Lahdessa olevilla Allisonilla varustetuilla katuri-Kabuseilla ajaa mielellään ja yleensä ilman ongelmia. Ne on helppoja ajaa, ajomukavuuskin kärsii lähinnä miljoonan istutun penkin vuoksi. En tosin vertaa niitä Volvo- tai Scania-teleihin, vaan samaan kokoluokkaan kuuluvaan VDL Citea LLE-120:een, jonka Kabus voittaa mennen tullen.

Kaukoautot ovat sitten erikseen, mutta ei niilläkään ajaminen erityisesti poikkea muista merkeistä.
 
Kabusseista itsellä on hyvin vähän kokemusta, mutta kun kuopiossa niillä matkusti nii olivat kyllä äänekkäitä, ja tärisivät siihen malliin kuin vetelisivät viimeisiä kilometrejä. Noista KAbus/Linkker autoista on sitte vähän enemän kokemusta ja niistä voin sanoa että jousituksessa on jotain mätää mikä aiheuttaa matkustajan kannallta hyvin epämukavan kyydin. Kun tulee vähän jyrkempikin mutka jossain niin koko bussi tilttaa 35 astetta niin että meinaa tippua penkiltä ja tähän ei auta edes grammerin pehmeämmät penkit...
 
Mä en ihan täysin ymmärrä tuota Kabusin dissaamista. Ei sillä etteikö kyseisessä värkissä olisi noita negatiivisiakin ominaisuuksia, mutta kyllähän kunnossa olevan Kabussin matkustusmukavuus on parempi kuin esimerkiksi VDL:n. Se että linja-auto ei ole mikään kedon kaunein kukkanen ulkoa tai sisältäkään tai että äänieristyksessä olisi parantamisen varaa ei kuitenkaan tee siitä käyttökelvotonta. Ymmärtääkseni Kabusseilla on Kabuskaupungeissa vuosien saatossa siirrelty lukematon määrä ihmisiä paikasta toiseen ilman sen suurempaa kärsimystä. Ja tiemmä polttoainettakin on kulunut tähän vähemmän kuin joillain muilla autoilla olisi mennyt.
Kabuseissa tais kyllä olla hieman parempi polttoainekulutus, mutta sanoisin että ainakin näissä Oulun VDL:issä matkustusmukavuus oman kokemuksen mukaan on kyllä huomattavasti paljon parempi. Aamuisin kyllä huomaa, että ei nämä Kabusit ja VDL:t matkustajakapasiteetin puolesta riitä.
 
Minkä takia Kabus TC:tä valmistettiin jollain Allison-vaihteistolla, mikä ei ole ymmärtääkseni tänä päivänä (tai ole ollut edes koko 2000-luvulla) kovin yleinen kaupunkibusseissa? miksei ne valmistettu suositummalla ZF:llä tai Voithilla, jotka ovat paljon yleisempiä ja käytetympiä kaupunkibusseissa? ite vain tiedän että Allison-vaihteistoa käytettiin aikoinaan joissakin Wiima K202-autoissa (ja mahdollisesti myös muissa), mut muuten Allison on itelleni (ja varmaan myös monelle muulle nuoremmalle sukupolvelle) täysin tuntematon vaihteisto. Ite en ainakaan tunnistaisi Allisonia äänen perusteella samalla tavalla kuin tutuiksi tulleet ZF ja Voith.
 
Takaisin
Ylös