Suomalaisbusseja Baltiassa

Sillamäen paikallislinjan 34 liikennöitsijä on vaihtunut kilpailutuksen myötä. Järve Bussipark on väistynyt, ja nyt linjaa liikennöi paikallinen OÜ Aleksandr Reisid. Linjalla voi nähdä entisen Turun Citybus 233:n.
DSC_0191 (1280x853).jpg

Aleksandr Reisid ajaa myös työläisvuoroja teollisuusalueille Narvan seudulla. Yhtenä autona voi nähdä entisen Pohjolan Liikenne 863:n.
DSC_0244 (1280x853).jpg
 
Letraset-Pahvitronics taitaa olla yksi Baltian suosituimmista joukkoliikenteen määränpääkilpijärjestelmätoimittajista. TextMark-Pahvitronics-kilpiäkin näkyy, mutta harvakseltaan. Eivät nuo Suomessakaan mitään kadonnutta kansanperinnettä edusta, varsinkaan jälkimmäinen.

Tuulilasin nurkassa oleva A5-kokoinen linjanumero on aivan riittävä, jos ei yleisö ole parempaan tottunut. Vaikka olisi kuinka hienot linjakilvet, niin joku kuitenkin kysyy: "Meneeks tää Keskustorille?". Ja kilvessä lukee 30 cm korkeilla häikäisevän kirkkailla kirjaimilla koko tuulilasin leveydeltä: "KESKUSTORI".
 
Tuulilasin nurkassa oleva A5-kokoinen linjanumero on aivan riittävä, jos ei yleisö ole parempaan tottunut. Vaikka olisi kuinka hienot linjakilvet, niin joku kuitenkin kysyy: "Meneeks tää Keskustorille?". Ja kilvessä lukee 30 cm korkeilla häikäisevän kirkkailla kirjaimilla koko tuulilasin leveydeltä: "KESKUSTORI".
Hyvin sanottu siellä perällä... Joskus käynyt mielessä ajatus, jotta koko keulan levyiseen leditauluun kirjoittaisi "HAISTA P"... Todennäköisesti pysäkillä viittaisivat ihan entiseen malliin :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hyvin sanottu siellä perällä... Joskus käynyt mielessä ajatus, jotta koko keulan levyiseen leditauluun kirjoittaisi "HAISTA P"... Todennäköisesti pysäkillä viittaisivat ihan entiseen malliin :)
Ainakin Heltechin (nyk. Stadin ammattiopiston) sinisiin busseihin pyrittiin usein kyytiin, vaikka edessä luki isolla leditaululla "KOULUTUSAJO". Kaikki eivät sentään istuneet suoraan paikoilleen, vaan osa tivasi ensin kuskilta, että meneekö tämä linja nyt esim. Kamppiin vai ei.
 
Ainakin Heltechin (nyk. Stadin ammattiopiston) sinisiin busseihin pyrittiin usein kyytiin, vaikka edessä luki isolla leditaululla "KOULUTUSAJO". Kaikki eivät sentään istuneet suoraan paikoilleen, vaan osa tivasi ensin kuskilta, että meneekö tämä linja nyt esim. Kamppiin vai ei.
Juu, mutta osa tuli kyytiin kyselemättä mitään. Parin minuutin kuluttua tuli kysymyksiä, mikä bussi tämä on ja mihin tämä menee.
Myös autokoulun kuorma-autolle viitottiin usein pysähtymismerkkiä pysäkeillä, se ihmetytti oppilaita.
Kaikki matkustajat eivät vain näe kovin kaukaa lähestyvien bussien kilpiä.
 
Busseilla sopisi nähdä luotettavat ja reaaliaikaiset pysäkillä olevat lähtötiedot, lähtökuulutukset ja pakolliset pysäkkikäynnit. Eivät ne ole metrojen etuoikeuksia, vaan hyvän palvelun peruskivet. Tätä vähempi pysäkkipalvelu on sellaista syrjäkylien ja maanteiden karvalakkipalvelua, jota ei kaupungin vilkkailla ja monilinjaisilla pysäkeillä sopisi lainkaan sietää.
 
Jalankulkijoilla ei ole pakollista näkökoetta. Liikenteessä on paljon eri-ikäisiä huononäköisiä, joista osa ei käytä silmälaseja ulkona syystä tai toisesta.
 
Takaisin
Ylös