Kysymyksiä busseista

Liittynyt
17 Toukokuu 2014
Viestit
7
Ajattelin luoda tällaisen aiheen, jos jollakin on jotain kysyttävää busseihin ym.

Minulla on heti näin muutama kysymys:

1. Olen huomannut bussilla matkustattaessa, että vasemman jalan lähettyvillä on jokin nappi, poljin tai vastaavaa minulle tuntematon esine. Olen yrittänyt etsiä kuvia tästä Googlesta ja löysin tässä yhden: https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net...x720/1391434_652802571427290_1933248524_n.jpg

Mikä on tuon funktio ja onko kaikissa edes tuollainen ja sama funktio, jos tuo ylipäätänsä on jotain? Löytyykö tuo esim. Turun ja Helsigin käyttämistä Volvoista ja Scanoista? Onko tuolla jokin nimi?
 
Telinkevennystä käytetään usein vasemmalla jalalla, joissain autoissa tuo voi olla myös kuulutusmikrofonin nappula.
 
Ajattelin luoda tällaisen aiheen, jos jollakin on jotain kysyttävää busseihin ym.

Minulla on heti näin muutama kysymys:

1. Olen huomannut bussilla matkustattaessa, että vasemman jalan lähettyvillä on jokin nappi, poljin tai vastaavaa minulle tuntematon esine. Olen yrittänyt etsiä kuvia tästä Googlesta ja löysin tässä yhden: https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net...x720/1391434_652802571427290_1933248524_n.jpg

Mikä on tuon funktio ja onko kaikissa edes tuollainen ja sama funktio, jos tuo ylipäätänsä on jotain? Löytyykö tuo esim. Turun ja Helsigin käyttämistä Volvoista ja Scanoista? Onko tuolla jokin nimi?

Telinkevennystä käytetään usein vasemmalla jalalla, joissain autoissa tuo voi olla myös kuulutusmikrofonin nappula.

Salon linkkaamassa kuvassahan on painetoiminen mikrofonin jalkakytkin. Vasemmallahan voi olla myös pakokaasujarru tai citybusin mainitsema telinkevennin. Volvossahan säädetään joissain malleissa kojetaulua polkimella vasemmalta puolelta.
 
Ivecoissa/Irisbusseissa on mielestäni hyvin samannäköinen painike, jolla ohjaustangonrakenteen "lukitus" vapautetaan hetkeksi sen asennon säätämistä varten. Se taitaa tosin useimmiten olla ohjaustangon juuressa, mitä olen nähnyt?
 
Tietyissä vanhahkoissa linja-automalleissa myös vaihtaminen lähi- ja kaukovalojen välillä tapahtuu jalkapainikkeen avulla. Muutamassa SLHS:n 1960-lukulaisessa bussissa tämmöinen toiminto ainakin on.
 
Ivecoissa/Irisbusseissa on mielestäni hyvin samannäköinen painike, jolla ohjaustangonrakenteen "lukitus" vapautetaan hetkeksi sen asennon säätämistä varten. Se taitaa tosin useimmiten olla ohjaustangon juuressa, mitä olen nähnyt?

Volvoissakin toimii jalkakytkimellä, mutta sekään ei kaikesta huolimatta ole lattiassa.
 
Volvoissakin toimii jalkakytkimellä, mutta sekään ei kaikesta huolimatta ole lattiassa.

Euro6 8900 Volvossa kojetaulun säätö tapahtuu lattian napista. Telinkevennin on sitten sen vieressä.

Ivecossa, Vdl:ssä ja ainakin myös Man:ssa ratin säätönappi on keskellä ohjaamon lattiaa
 
Kertokaapa viisaat, miksi tässä Helbin autossa oli tällainen "pätkäkilpi"? Kuva on otettu 9.5.2008. Mahtaako olla vielä liikenteessä, sitä en tiedä.

--

09052008179.jpg
 
Kertokaapa viisaat, miksi tässä Helbin autossa oli tällainen "pätkäkilpi"?

Liikenteessä ei enään ole, poistettu viime vuoden alussa. Syytä en tiedä miksi oli tuollainen rekisterikilpi mutta niitä oli myös kaksi muuta,

#9939, JOM-34
#9938, JOM-39
 

Ihan mukavaa, että on laitettu linkki aikanaan kirjoittamilleni rekisterikilpisivuille. Siellähän on kuvakin STA:n JOM-39-kilvestä. Noita viisimerkkisiä J-alkuisia ja aikaisemmin N-alkuisia kilpiähän annettiin niille autoille, joissa rekisterikilvelle varattu tila oli liian pieni normaalikilvelle (yleisimmin amerikkalaiset autot). Noissa STA:n busseissa ei kuitenkaan ole kysymys tilanpuutteesta, leveyttä riittää normaalikilvelle. Varsinainen kysymys jää siis edelleen vastausta vaille. Miksi noihin muutamaan bussiin piti laittaa pikkukilvet?
 
IVarsinainen kysymys jää siis edelleen vastausta vaille. Miksi noihin muutamaan bussiin piti laittaa pikkukilvet?

Lyhyen kilven sai myös keväällä 2000 rekisteröity Satakunnan Liikenteen auto 62 JLC-16, joka on ihan tavanomainen pikavuoroauto Carrus Star 502 -korilla. Tuonkin sisarautot saivat normaalit kilvet. Olisiko noita lyhyitä kilpiä jäänyt jonnekin jemmaan 90-luvun lopulla ja jämäkilvet on sitten jaettu sellaisiin autoihin, joissa tila riittäisi normaalille 6-merkkiselle kilvellekin.
 
Kiitos hyvistä vastauksista, yritin etsiä tietoa Googlesta enkä löytänyt. Voi olla, että asiasta ei paljon puhuta tai etsin väärillä hakusanoilla.

Kysymykset koski lähinnä enemmänkin Volvo 8700LE ja Scania Scala merkkiä bussimalleja (mitä mm. Turussa on).

Löysin itse asiassa aika loistavan kuvan näistä Turun uusista 8900LE:sta http://vm1.1g.fi/kuvat/2014/Kesäkuu/IMG_8068.jpg/_full.jpg
Eli onko tuo oikealla oleva (tuo nappi) mikä ja tuo vasemmalla joku on tuolla vähän ylempää on taas mikä?

Miten muuten tuo telinkevennin toimii busseissa käytännössä?
 
Takaisin
Ylös