Kysymyksiä busseista

Kiitos hyvistä vastauksista, yritin etsiä tietoa Googlesta enkä löytänyt. Voi olla, että asiasta ei paljon puhuta tai etsin väärillä hakusanoilla.

Kysymykset koski lähinnä enemmänkin Volvo 8700LE ja Scania Scala merkkiä bussimalleja (mitä mm. Turussa on).

Löysin itse asiassa aika loistavan kuvan näistä Turun uusista 8900LE:sta http://vm1.1g.fi/kuvat/2014/Kesäkuu/IMG_8068.jpg/_full.jpg
Eli onko tuo oikealla oleva (tuo nappi) mikä ja tuo vasemmalla joku on tuolla vähän ylempää on taas mikä?

Miten muuten tuo telinkevennin toimii busseissa käytännössä?


Tuo musta nappi vapauttaa kojelaudan lukituksen jotta sitä voi säätää ja tuo toinen on telinkevennys.

Telinkevennin päästää teliakselin jousituksen ilmatyynyt tyhjäksi ja paino siirtyy vetävälle akselille, jolloin saadaan enemmän pitoa liukkaille. Vanhemmissa busseissa joissa telipyörät eivät kääntyneet, telinkevennys auttoi myös jyrkässä käännöksessä, kun telipyörät eivät pistäneet niin paljoa hanttiin siirtyessään sivusuunnassa.
 
Onnibussin takaosan "laatikko"?

Mitä sisältää uusien Onnibussien takaosassa oleva "laatikko"?
 
Uuden bussin hinta?

Missä hintaluokassa liikkuu uuden kaksiakselisen pikavuorobussin hinta? Kuinka suuri osa hinnasta on suunnilleen korin osuus?
 
Vs: Onnibussin takaosan "laatikko"?

Missäs siinä on ilmastointilaite?
Monesti kaksikerrosbussissa ilmastointilaite on bussin takaosassa.

Kuten vaikkapa tässä:
http://www.showbus.com/p2010/Megabus Astromega DD424453.JPG

Koska Onnibussin tapauksessa takaosassa on tämä "suksiboxi", joka peittäisi nämä takaosan ritilät, oma oletukseni on, että heidän Astromegoissaan on joku toinen ratkaisu (ainakin ovettomalla puolella, takapyörien edessä on yksi "ylimääräinen" ritilä).
 
Viimeksi muokattu:
Astromegan kylmäilmastointi näyttäisi olevan hieman "upotettuna" katolla

---------- Viestit yhdistetty klo 20:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:51 ----------

Missä hintaluokassa liikkuu uuden kaksiakselisen pikavuorobussin hinta? Kuinka suuri osa hinnasta on suunnilleen korin osuus?

Varusteista riippuen noin 350 000 e alvilla, tosin koria laskemalla saa aina kymmeniä tuhansia pois, ja jos ottaa penkeistä nahat pois ja roskakorit pois ja stoppi nappi summerit pois, varusteita riisumalla ehkä 30 000 e saa pudotettua hintaa
 
Viimeksi muokattu:
Minun mielestäni näissä Onnibussin Astromegoissa näkyy suksiboksin takana ritilät, kuten Vriston linkittämässä kuvassa
Bussifriikin kuvista Tässä ja Tässä
 
Vs: Onnibussin takaosan "laatikko"?

Monesti kaksikerrosbussissa ilmastointilaite on bussin takaosassa.

Kuten vaikkapa tässä:
http://www.showbus.com/p2010/Megabus Astromega DD424453.JPG

Koska Onnibussin tapauksessa takaosassa on tämä "suksiboxi", joka peittäisi nämä takaosan ritilät, oma oletukseni on, että heidän Astromegoissaan on joku toinen ratkaisu (ainakin ovettomalla puolella, takapyörien edessä on yksi "ylimääräinen" ritilä).

Voi pojat kyllä se ilmastointilaitteisto on katolla.Katselkaapa joskus vaikka autoja sillanpäältä niin näätte paljon uusia juttuja. Ei tartte arvailla ihmetellä.
 
Vs: Onnibussin takaosan "laatikko"?

Voi pojat kyllä se ilmastointilaitteisto on katolla.Katselkaapa joskus vaikka autoja sillanpäältä niin näätte paljon uusia juttuja. Ei tartte arvailla ihmetellä.

Tarkoitatko yleisellä tasolla vai vain Astromegan tapauksessa?
Näissä Berliinin Manneissa on ilmastointi juurikin tuolla takana.
 
Vs: Onnibussin takaosan "laatikko"?

Voi pojat kyllä se ilmastointilaitteisto on katolla.Katselkaapa joskus vaikka autoja sillanpäältä niin näätte paljon uusia juttuja. Ei tartte arvailla ihmetellä.
Nyt sitten kuva Onnibussin Astromegasta niin, että katto näkyy, kiitos. Sillä se selviää.
 
1. Olen huomannut bussilla matkustattaessa, että vasemman jalan lähettyvillä on jokin nappi, poljin tai vastaavaa minulle tuntematon esine.
Mikä on tuon funktio ja onko kaikissa edes tuollainen ja sama funktio, jos tuo ylipäätänsä on jotain?

Lisätään vielä että joissain autoissa äänitorvi toimii jalkanapilla.
 
Takaisin
Ylös