Kysymyksiä busseista

Mahtaako kukaan muistaa mikä HKL:n auto oli osallisena Myllypuron risteyksessä Kehä I:llä sattuneessa kuolonkolarissa marraskuussa 1998?
 
Onko kellään vanhalla kehäketulla muistikuvaa siitä millä linjoilla Vantaan Liikenteen, sittemmin Linjebussin ”taidebussit” 221-223, ja samalla ensimmäiset matalalattia-scaniat, pyörivät vakituisesti tuolloin 90-luvulla? Itse muistan niiden olleen säännöllisesti h71:llä aivan 2000-luvun alussa kun Linjebuss muuttui linjan liikennöijäksi (syksyllä -98?)
 
Onko kellään vanhalla kehäketulla muistikuvaa siitä millä linjoilla Vantaan Liikenteen, sittemmin Linjebussin ”taidebussit” 221-223, ja samalla ensimmäiset matalalattia-scaniat, pyörivät vakituisesti tuolloin 90-luvulla? Itse muistan niiden olleen säännöllisesti h71:llä aivan 2000-luvun alussa kun Linjebuss muuttui linjan liikennöijäksi (syksyllä -98?)
Taidebusseja olivat VL 221 ja 222. Niiden ensimmäinen sijoituskohde oli silloinen Vantaan sisäinen linja 53. VL 223 oli mainosasussa, siinä mainostettiin ovattomalla kyljellä Nesteen City diesel -polttoainetta ja ovipuolella Scanian matalalattiabussia. Aivan uutena 223 liikkui jopa jollain seutulinjalla, itse matkustin sillä Rautatientorilta Mäkelänkadun kautta jonnekin. Mahtoiko linja olla silloinen 623? VL 224 ja 225 liikkuivat uusina vakituisesti Vantaan silloisella linjalla 72.

Syysliikenne 1998 toi uudet kuviot noillekin busseille. 221 - 225 sijoitettiin Pihlajamäen pakettiin eli Helsingin linjoille 71, 71V ja 73B. Niillä linjoilla näkyi saman liikennöintisopimuksen aikana myös Tanskasta tuotuja Scania MaxCi -busseja, ja taisipa ruuhkassa joskus näkyä Malmöstä tuotuja CN113CLB:itäkin. Malmön Scaniat olivat tavallisimpia kuitenkin linjalla 54.
 
Taidebusseja olivat VL 221 ja 222. Niiden ensimmäinen sijoituskohde oli silloinen Vantaan sisäinen linja 53. VL 223 oli mainosasussa, siinä mainostettiin ovattomalla kyljellä Nesteen City diesel -polttoainetta ja ovipuolella Scanian matalalattiabussia. Aivan uutena 223 liikkui jopa jollain seutulinjalla, itse matkustin sillä Rautatientorilta Mäkelänkadun kautta jonnekin. Mahtoiko linja olla silloinen 623? VL 224 ja 225 liikkuivat uusina vakituisesti Vantaan silloisella linjalla 72.

Itse asiassa 225 oli vakisijoitettuna linjalle 84. Linjan 72 toisena matalalattia-autona oli muistaakseni auto 223. Pian näiden Scanioiden jälkeen tuli ajoon vielä ensimmäinen matalalattia-Volvo eli auto 226, joka sekin sijoitettiin Peijaksen linjalle 53. Nuo autot 221 - 225 olivat Vantaan Liikenteen Volvo-Wiimoihin tottuneelle nuorelle bussiharrastajalle suuri järkytys. Ne olivat ahtaita, täriseviä ja meluisia. Volvo 226 olikin sitten ihan eri maata. Onnekseni tuosta Volvo B10BLE Carrus CityL -yhdistelmästä sitten muodostuikin seuraava pääkaupunkiseudun perusbussi.
 
Itse asiassa 225 oli vakisijoitettuna linjalle 84. Linjan 72 toisena matalalattia-autona oli muistaakseni auto 223. Pian näiden Scanioiden jälkeen tuli ajoon vielä ensimmäinen matalalattia-Volvo eli auto 226, joka sekin sijoitettiin Peijaksen linjalle 53. Nuo autot 221 - 225 olivat Vantaan Liikenteen Volvo-Wiimoihin tottuneelle nuorelle bussiharrastajalle suuri järkytys. Ne olivat ahtaita, täriseviä ja meluisia. Volvo 226 olikin sitten ihan eri maata. Onnekseni tuosta Volvo B10BLE Carrus CityL -yhdistelmästä sitten muodostuikin seuraava pääkaupunkiseudun perusbussi.
Kirjoitin tosiaan syksyn 1992 tilanteesta. 226 tuli käyttöön vasta kevättalvella 1993, jolloin sijoituksia vähän muutettiin. 223:n kiertely yhteen aikaan perustui ilmeisesti mainossopimukseen, sen haluttiin näkyvän hieman laajemmin kuin vain yhden linjan toiminta-alueella.

Noista Scanioista oli varmaan olemassa hyvin monenlaisia subjektiivisia käsityksiä. Vantaan Liikenteen silloinen toimitusjohtaja Lahdenranta kuvaili niiden tekniikkaa varsinkin päästöjen osalta "parhaaksi saatavilla olevaksi". Aina firmojen ylimmän johdon ja harrastajien mielipiteet eivät käy yksiin.
 
Mielenkiintoista, kiitos teille molemmille. Nopean googlaamisen perusteella tuo ensimmäinen matala Volvo on ilmeisesti palanut 2003..

Tuota Rattivaunun mainitsemaa CN113CLB -Scaniaa en jostain syystä muista ollenkaan. Niitä ei ilm. ollut kuin muutama? Väritys oli aika eksoottinen lila ja yksi tilkku lisää tuon ajan pks-liikenteen bussien värimaailmaan.

”Tanskandoggeja” oli muistaakseni kahta erilaista mallia jotka erosivat ainakin istuinmuotoilultaan.
 
Tuota Rattivaunun mainitsemaa CN113CLB -Scaniaa en jostain syystä muista ollenkaan. Niitä ei ilm. ollut kuin muutama? Väritys oli aika eksoottinen lila ja yksi tilkku lisää tuon ajan pks-liikenteen bussien värimaailmaan.
Niitä malmöläisiä oli vain neljä kappaletta, ja niissä esiintyi täällä kahta eri väritystä. Toisessa kahdessa säilyi Malmön alueen tilaajaväritys, ja toiset kaksi maalattiin Linjebussin väreihin, joita alkoi esiintyä 1990-luvun loppupuolella Suomeen uutenakin hankituissa LB:n busseissa. En nyt muista miten Malmössä tai sen seudulla bussiliikenne oli hallinnollisesti noihin aikoihin järjestetty, mutta en keksinyt parempaakaan termiä kuin tilaajaväritys. Malmön kaupungissa itsessään bussit olivat pitkään vihreitä, laajemmalla alueella läänissä tuon esimerkin mukaisessa asussa tiettyyn aikaan.
 
Niitä malmöläisiä oli vain neljä kappaletta, ja niissä esiintyi täällä kahta eri väritystä. Toisessa kahdessa säilyi Malmön alueen tilaajaväritys, ja toiset kaksi maalattiin Linjebussin väreihin, joita alkoi esiintyä 1990-luvun loppupuolella Suomeen uutenakin hankituissa LB:n busseissa. En nyt muista miten Malmössä tai sen seudulla bussiliikenne oli hallinnollisesti noihin aikoihin järjestetty, mutta en keksinyt parempaakaan termiä kuin tilaajaväritys. Malmön kaupungissa itsessään bussit olivat pitkään vihreitä, laajemmalla alueella läänissä tuon esimerkin mukaisessa asussa tiettyyn aikaan.

Nuo autot taisivat myös kadota varsin pian 2000-luvulle tultaessa? Ilmeisesti aivan 90-luvun alun malleja. Tuota mallia oli näköjään myös aikoinaan Vantaan Liikenteen käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Toimitettiinko muuten Volvo B7RLE*City L-autoja eli niitä ns. "facelift-Carruksia" tai "polakki-Carruksia" Suomen Concordian, Connexin ja Savonlinjan lisäksi myös jonnekin Ruotsiin, minne ja löytyykö kuvaa? satun vain tietämään että legendaarista Carrus City L-mallia (myös U:ta ja korkeaa Cityä) toimitettiin jonkin verran Ruotsiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 02:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:52 ----------

Toimitettiinko muuten Volvo B7RLE*City L-autoja eli niitä ns. "facelift-Carruksia" tai "polakki-Carruksia" Suomen Concordian, Connexin ja Savonlinjan lisäksi myös jonnekin Ruotsiin, minne ja löytyykö kuvaa? satun vain tietämään että legendaarista Carrus City L-mallia (myös U:ta ja korkeaa Cityä) toimitettiin jonkin verran Ruotsiin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_City_L Wikipedia muuten väittää että tätä mallia olisi kasattu Puolan lisäksi myös Säfflen tehtaalla Ruotsissa, jota hieman kyllä ihmettelen, kun ei mallilla ollut mitään tekemistä Säfflen kanssa. :lol:
 
Nuo autot taisivat myös kadota varsin pian 2000-luvulle tultaessa? Ilmeisesti aivan 90-luvun alun malleja. Tuota mallia oli näköjään myös aikoinaan Vantaan Liikenteen käytössä.
Suurin osa siirtyi Connex Finlandilta muualle vuonna 2002 (suurin osa tai kaikki Tarttoon paikalliselle Connexille). Nuo CN113CLB:t olivat alunperin vuodelta 1991, Suomeen saapuivat marras - joulukuussa 1997. "Vantaan Liikenteen" käyttöön yksi varsin pitkälle samanlainen CN113CLB tuli 1991 lopulla sillä tavoin, että Oy Liikenne Ab -konserni myytiin ja pilkottiin. Hakunilan Liikenteen puolella ollut kalusto siirtyi Vantaan Liikenne -konserniin. Hakunilan Liikenteellä oli tosiaan osaksi melko kirjavankin kaluston joukossa yksi CN113CLB, joka oli alkujaan ollut esittelyauto. Se oli alunperin vuodelta 1989, mutta rekisteröity vasta vähän myöhemmin. Kuva.
 
Mahdatko Rattivaunu muistaa oliko noissa VL 221-225 vippiovet, ei varmaan(?) Liekö ensimmäinen vippiovellinen sitten joku Tammelundin Mersu.. Mystinenportaali-palvelussa ei näy tietoa siitä mikä vaihteisto noissa 221-225 -autoissa on ollut, mutta jotenkin hatarasti muistelisin että äänen perusteella Voith?
 
Takaisin
Ylös