Kysymyksiä busseista

Pystyykö muuten nuo ilmastointilaitteet lämmittämään vai toteutuuko lämmitys ainoastaan noiden lattiapuhaltimien ja pattereiden kautta (Miten lämmin vesi on lämpimänä piirissä?). Ainakin Scaloissa kerran kuumana päivänä muistaakseni (voi olla että kuulin väärin) lattiapuhallin oli toiminnassa (vissiin puhaltamassa viileää ilmaa?

Miten muuten vanhoissa busseissa, joissa ei ole tuota ilmastointia eikä noita neljää kiertoilmapuhallin-laatikkoa katolla, miten niissä tuuletus/kattokanavatuuletus toteutuu esim. tässä: http://rvleino.kuvat.fi/kuvat/2013/Elokuu/jalo_91.jpg/_full.jpg

Ilmastoinnin yhteydessä on lähes poikkeuksetta myös lämmitysmahdollisuus.

Lämmin vesikierto on samaa vettä kun moottorin jäähdytinneste. Hanoilla sitten säädellään lämpötilaa.

Kuvan bussissa kattopuhaltimet löytyvät kanavien sisältä. Ne sijaitsevat kyljessä katon korkeudella näkyvien ritilöiden kohdilla
 
Kyllä siellä jonkinlaista puhallustakin tapahtuu, kun ilmaa kierrätetään matkustamosta ilmastointilaitteeseen ja takaisin.
Toki puhallustakin tapahtuu, mutta ei katossa olevien kiertoilmaritilöiden kautta. Jäähdytetty tai lämmitetty ilma puhalletaan matkustamoon kattokanavien kautta.
 
Toki puhallustakin tapahtuu, mutta ei katossa olevien kiertoilmaritilöiden kautta. Jäähdytetty tai lämmitetty ilma puhalletaan matkustamoon kattokanavien kautta.

Selvä. Mietin vain kun tänäänkin oli aika lämmin päivä ja Volvo 8700LE:sta selkeästi puhalsi viileää ilmaa ja oli muutenkin bussissa viileää, eteenkin ikkunoiden vierestä selkeästi havaitsi miten viileää ilmaa puhaltaa (vissiin kattokanavien reiät on juuri siinä ikkunan puolellakin?). Mutta taas Scania Scalassa oli ihan heikkoa, lämmintä vaikka jotain ilmastoinnin hurinaa tai vastaavaa kuluui, erityisesti bussin takaosassa. Jossain keskioven kohdalla jotain ilmaa puhalsi ylhäältä, mutta heikosti. Luulis että tuossa olisi ihan oikeesti puhaltunut kunnolla, kun katossa on reikiä aika paljon, vai onko niillä jokin muu funktio eikä toimi niinä kattokanavien puhaltimina? Onko niiden ilmastoinnit oikeesti tehottomia vaiko huonosti hoideltuja?

Tässä myynti-ilmoituksessa lukee http://busmarket.fi/content/bussi/160314/scania-scala-6x4 ettei ilmastointia ole edes, mutta kattolämmityslaite löytyy, eli olisiko se tuo laite katolla?
 
Ohi aiheen ->
Täytyy itsekin ottaa kantaa tähän keskusteluun mutta en niinkään kysymyksiin vastaamaan vaan näihin myynti ilmoituksiin. Ne tehdään kait kiirreellä hosuen koska niissä hyvin useasti on "virheitä"... Itse en luottaisi noihin kaikkiin tietoihin. En käsittele ed. mainittua myynti ilmoitusta vaan yleisellä tasolla.
 
Noista ritilöistä jotka katossa näkyvät (4 kpl) EI puhalleta mitään ilmaa autoon sisään. Niistä imetään auton sisäilmaa ilmastointilaitteelle, joka sitten sitä vielä jäähdyttää ja/tai kuivaa puhaltaen sen ilman edelleen takaisin autoon kattokanavien kautta. Kuumalla hellesäällä käytännössä vain kierrätetään auton sisällä olevaa ilmaa, viileämmällä kelillä käytetään pääsääntöisesti raitista ulkoilmaa. Helteellä ei näiden Suomessa käytettävien ilmastointilaitteiden teho riittäisi alkuunkaan, ellei jo kerran jäähdytettyä sisäilmaa uudelleenkierrätettäisi edelleen jäähdytettäväksi.

Tässä on vissi perä mutta pieni lisäys vielä; Kyllä sitä ulkoilmaakin (kuumaa) jäähdytetään koska "lakipykälät" vaatii, että matkustamoon johdetaan tietty määrä raitista ilmaa. En sen tarkemmin osaa kertoa mutta suuntaa-antavasti sanoisin että esimerkiksi "x määrä (m3) ilmaa / 1h", tuosta varmaan idea selviää. Vastaavasti kylmillä ilmoilla myös "jo lämmitettyä ilmaa lämmitetään uudestaan" energian säästämiseksi mutta raitista (kylmää) ilmaa otetaan sekaan samalla "lakipykälä" periaatteella.
 
Tässä on vissi perä mutta pieni lisäys vielä; Kyllä sitä ulkoilmaakin (kuumaa) jäähdytetään koska "lakipykälät" vaatii, että matkustamoon johdetaan tietty määrä raitista ilmaa. En sen tarkemmin osaa kertoa mutta suuntaa-antavasti sanoisin että esimerkiksi "x määrä (m3) ilmaa / 1h", tuosta varmaan idea selviää. Vastaavasti kylmillä ilmoilla myös "jo lämmitettyä ilmaa lämmitetään uudestaan" energian säästämiseksi mutta raitista (kylmää) ilmaa otetaan sekaan samalla "lakipykälä" periaatteella.
Tottakai pitää ottaa sisään myös raitista ilmaa. Mutta tuo lakipykälä ilmanvaihdosta täyttyy hyvin vähäiselläkin raittiin ilman otolla. Jos vain kierrätetään 24/7 periaatteella samaa sisäilmaa, siitä loppuu happi. Tuo kertomani todellisuus sisäkierrosta liittyi vain siihen, että laitteiden teho riittää paljon paremmin kierrättämällä sama ilma jäähdytettäväksi usempaan kertaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tietäisikö kukaan Tampereen tilaajavärityksen sinisen värin rgb-lukuja?

EDIT:
Selvitinkin tuon jo. (33, 96, 181)
 
Viimeksi muokattu:
Tuli toukokuussa käytyä Kuopiossa Korttelimuseon linja-autonäyttelyssä. Opas kertoili erinäisiä seikkoja, kuten sen, että ennen muinoin bussi ei läpäissyt katsastusta, mikäli se oli matkustamon puolella likainen. Mahtoiko tuo pitää paikkansa? Nykyään katsastajat eivät taida kiinnittää huomiota likaan/pölyyn. Kantapään kautta opin viime vuonna, ettei penkille laskeutunutta hyttystä kannata tappaa mätkimällä. Sellainen pölypilvi irtosi penkistä, että kaasunaamarille olisi ollut käyttöä.
 
Olisiko kenelläkään tarkempaa tietoa tästä bussista? Rekisterinumero on AB 567 47, kuvattu Viipurissa 200x, ollut Skånetrafikenin alueella värityksestä ja teksteistä päätellen.
 
Olisiko kenelläkään tarkempaa tietoa tästä bussista? Rekisterinumero on AB 567 47, kuvattu Viipurissa 200x, ollut Skånetrafikenin alueella värityksestä ja teksteistä päätellen.
http://fotobus.msk.ru/vehicle/38843/#n44053
Kyseessä on ex. Swebusin auto 3185. Se saapui Viipuriin 2005, ja poistettiin käytöstä 2009, kun auto paloi käyttökelvottomaksi.
Autolla ajettiin määränpääkilpien perusteella Viipurin ja Pietarin välistä linjaa.
 
Kiitokset tästä! :) Haeskelin kyllä fotobusista tuota, mutten löytänyt.
Tuo oli kyllä vaikea löydettävä... Itse yritin aluksi löytää pikahaulla, mutta lopulta jouduin katsomaan jokaisen viipurilaisen liikennöitsijän kalustoluettelot erikseen, koska pikahaku ei antanut tulosta. Tämä yksilö oli tietenkin listan viimeisen liikennöitsijän listassa :D
 
Ulkonäöllisesti aika karskin näköinen. JV bussigroupilla makoili tällainen valko harmaa puna raitaisena v. 2008. Löytyy Jastin kuvastosta.
 
Takaisin
Ylös