Kysymyksiä busseista

Millaisia hyviä kaukobussimalleja on olemassa? Entä millaisia kannattaa välttää?
Mitä ominaisuuksia olisi hyvä olla? Onko mitään matalalattiaisia kaukobusseja?

Voiko kaupunkibussia (matalalattia) käyttää kaukoliikenteessä?
:D
 
Millaisia hyviä kaukobussimalleja on olemassa? Entä millaisia kannattaa välttää?
Mitä ominaisuuksia olisi hyvä olla? Onko mitään matalalattiaisia kaukobusseja?

Pitkän matkan bussien varustelu ja ominaisuudet riippuvat melko paljon siitä, millaiseen ajoon auto hankitaan.

Minun mielestäni peruskaukoliikennelinja-autossa pitäisi olla tavaratilaa rahtia ja matkalaukkuja varten, säädettävät, pehmeät istuimet ja WC. Ovia riittää kaksi, koska kaukobussit pysähtyvät harvemmin, ja matkustajia vaihtuu vähemmän pysäkeillä. Alustassakin on yleensä eroa kaupunkibusseihin nähden ainakin jousituksen ja vaihteiston suhteen.

Hienommissa turistibusseissa voi olla sitten vaikka keittiötä ja DVD- tai muuta viihdelaitteistoa, ja yksi ovikin riittäisi, mutta en nyt taas muista, onko se säädösten valossa mahdollista. Tietty määrä (vara)uloskäyntejähän pitää olla.

Toisaalta "lyhyessä pitkän matkan ajossa", eli seutu- tai lähiliikenteessä, riittäisi aivan hyvin Scala hattuhyllyin ja turistipenkein, ja onhan sellaisia tehtykin. Voisin hyvin kuvitella sellaisella matkustavani Helsingistä Nurmijärvelle tai jopa Lahteen.

Voiko kaupunkibussia (matalalattia) käyttää kaukoliikenteessä?
:D

Ei kai sille mitään suoranaista estettä ole, etteikö katuria voisi pitemmällä matkalla käyttää hätätapauksessa. Matkustusmukavuus ei välttämättä ole kovin hyvä, ja kaupunkibussien maksiminopeus on yleensä vain 80 km/h (kaukobusseissa yleensä 100 km/h).
 
Olen kauan miettinyt, että mistä johtuu, että uudemmissa busseissa (mm. Volvo 8900LE, Omniexpress, VDL, uusi Iveco jne.) ei ole lainkaan jäähdyttimen puhallinta, joka alkais huutamaan kun moottori on ylikuumentunut? kun taas vanhemmissa busseissa se alkaa helposti mölisemään, kun moottori kuumentuu. HSL-alueella ei taida olla yhtäkään ZF Ecolife-vaihteista bussia, jossa jäähdyttimen puhallin alkais huutamaan moottorin lämmetessä. En oo ainakaan ite nähnyt. Kaikki taitavat olla 2012 vanhempia.
 
Ei kai sille mitään suoranaista estettä ole, etteikö katuria voisi pitemmällä matkalla käyttää hätätapauksessa. Matkustusmukavuus ei välttämättä ole kovin hyvä, ja kaupunkibussien maksiminopeus on yleensä vain 80 km/h (kaukobusseissa yleensä 100 km/h).

Miten toimitaan silloin, kun joku katuri siirretään vaikka Helsingistä Kuopioon? Ajetaanko sillä se 400 kilometrin rupeama vai viedäänkö se lavetilla?
 
Millaisia hyviä kaukobussimalleja on olemassa? Entä millaisia kannattaa välttää?
Mitä ominaisuuksia olisi hyvä olla? Onko mitään matalalattiaisia kaukobusseja?

Voiko kaupunkibussia (matalalattia) käyttää kaukoliikenteessä?
:D

Nobinalla näyttää olevan uusia autoja, joissa tosi hyvät korkeat ja pehmeät penkit. Ajossa ainakin Turuntietä pitkin Espooseen.
 
Voiko kaupunkibussia (matalalattia) käyttää kaukoliikenteessä?
:D
Mikä sitten on kaukoliikenteen määritelmä nykyään, kun esim Tampere Pyynikintori – Kuhmoinen ajetaan vallan matalalattiakalustolla, matkaa on hieman vajaa 90 km ja ylittää maakuntarajankin. Vastaavasti 10 km lyhyempi väli esim Tampereelta Hämeenlinnaan harjoitetaan asiakaslähtöisemmin korkeampitasoisemmilla autoilla.

Jos vaan ko matalalattiabussi on päässyt katsastuksesta läpi, niin kyllähän sillä voi tosiaan liikennöidä siinä missä oikeilla kaukobusseilla. Siinä vaan voi olla asiakastyytyväisyys vähän koetuksella.
 
Osaatko sanao, miksi nuo siirrettiin Iisalmeen? Messut vai lyhytaikainenen käyttö?
Iisalmessa oli Erikoiskori-niminen koritehdas, joka teki tarpeen tullen linja-autojen korikorjauksiakin. HKL teetti tällaisia korikorjauksia muutamiin busseihin Iisalmessa saakka. Suurin osa näistä nk. välikorjauksista toki tehtiin pk-seudulla, etenkin HKL:n omalla keskuskorjaamolla Ruskeasuolla.
 
Miten bussin penkit vaihdetaan turistitason penkeiksi?

Irrottamalla vanhat penkit ja kantamalla ne ulos ja sitten kannetaan uudet tilalle ja kiinnitetään ne. Hikinen urakka siis.

On tietysti ensin tarkistettava, että molemmat penkkimallit sopivat samoihin kiinnitysuriin lattialla ja kiinnityskiskoihin seinässä.

Bussi ei kuitenkaan muutu turistimalliseksi pelkällä penkkien vaihdolla, esim hattuhylly ilmasuulakkeineen ja lukuvaloineen puuttuu ja todennäköisesti paljon muutakin. Matkustusmukavuutta pidemmille linjasivuille toki voidaan näin lisätä.
 
Missä kaukoliikennebussissa on suurin polttoainetankki? Katselin hieman Googlella ja 500 ja 600 litran tankkeja mainosteltiin. Löytyykö vielä isompia? Olen pitkiäkin matkoja bussilla matkustanut ja kertaakaan en ole vielä huoltoasemalle tankkaustauolle päätynyt. Luulisi, että tuolla olisi merkitystä ainakin kansainvälisessä liikenteessä jossa matka vie edullisempien dieselhintojen maista läpi..
 
Takaisin
Ylös