Kysymyksiä busseista

Mahdatko Rattivaunu muistaa oliko noissa VL 221-225 vippiovet, ei varmaan(?) Liekö ensimmäinen vippiovellinen sitten joku Tammelundin Mersu.. Mystinenportaali-palvelussa ei näy tietoa siitä mikä vaihteisto noissa 221-225 -autoissa on ollut, mutta jotenkin hatarasti muistelisin että äänen perusteella Voith?
Poistumisovetkin olivat kääntöovia tuossa sarjassa, muistin virkistämiseksi kuva VL 224:stä Tikkurilassa. Jossain 1990-luvun melko alun TLL-Mersussa oli tosiaan vippiovet, ainakin yhdessä autossa vippiovet oli jopa etuovinakin. HKL:llä ensimmäiset vippiovet (keskellä ja takana) taisivat olla vuonna 1994 tulleissa Scanioissa 9402 - 9411. Sitä pidän jonkinlaisena päänavauksena, jonka jälkeen vippiovia alkoi vähitellen näkyä muuallakin. Toisaalta joissakin 2000-luvun Ikaruksissa oli kääntöovia poistumisovillakin. Vippiovet koettiin hankaliksi ainakin joillakin korotetuilla pysäkeillä.

Ajatus siitä, että ovet avautuvat matkustajavirtojen kulkusuuntien mukaan, on tainnut rantautua ulkomailta. USA:laisen esikuvan mukaan tehdyissä Scania-Vabis Metropoleissa ja Capitoleissa etuovet avautuivat sisäänpäin ja keskiovet ulospäin jo 1950-luvulla. Amerikkalaiset esikuvabussit toimivat tuolla periaatteella jo 1930-luvulla. Muutamat vuosikymmenet ehtivät vierähtää, että omaksuttiin vastaava periaate tänne Suomeenkin. Ehti Vantaanjoessa sinä aikana virratan jokunen kuutio vettä...
 
Ehti Vantaanjoessa sinä aikana virratan jokunen kuutio vettä...

OFF TOPICS: Vantaanjoen virtaama tulvahuippuja lukuunottamatta on suorastaan lapsellisen pieni ja sen vuoksi piti aikoinaan järjestää lisävettä Hiidenvedestä (!), jotta Helsingin vesihuolto olisi turvattu.

Rattivaunun kuvat on rautaa.
 
Kirjoitin tosiaan syksyn 1992 tilanteesta. 226 tuli käyttöön vasta kevättalvella 1993, jolloin sijoituksia vähän muutettiin. 223:n kiertely yhteen aikaan perustui ilmeisesti mainossopimukseen, sen haluttiin näkyvän hieman laajemmin kuin vain yhden linjan toiminta-alueella.
Pieni muistelo tuli mieleen autoista 221 ja 222. Muistaakseni niiden ensiesiintyminen julkisuudessa oli Tikkurilan maalaismarkkinat syksyllä 1992. Toinen busseista oli paikallaan esiteltävänä markkinoilla kävijöille ja toisen kyytiin pääsi pienelle lenkille. En vain tähän hätään muista kumpi busseista oli kummassa roolissa...
 
Pieni muistelo tuli mieleen autoista 221 ja 222. Muistaakseni niiden ensiesiintyminen julkisuudessa oli Tikkurilan maalaismarkkinat syksyllä 1992. Toinen busseista oli paikallaan esiteltävänä markkinoilla kävijöille ja toisen kyytiin pääsi pienelle lenkille. En vain tähän hätään muista kumpi busseista oli kummassa roolissa...
Tuo on voinut olla ensimmäinen kerta, kun ne ovat olleet esillä niin että olivat jo rekisterissä. Itse noteerasin 221:n Tampere-talolla 10.9.1992. Siellä oli silloin Paikallisliikennepäivät näyttelyineen. Tuossa vaiheessa VL 221:ssä oli koristerekkari. Kuva tilaisuudesta.
 
Takaisin
Ylös