Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/22

Viestiketju: Helsinki-Vantaan lentokentän asematason bussikuljetukset

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6391

    oletus Helsinki-Vantaan lentokentän asematason bussikuljetukset

    Kun Finnairin lento parkkeeraa ständille, niin kuka operoi terminaalirakennuksen ja koneen väliset bussit? Kuka ne omistaa ja kuka maksaa kuljettajien palkan? Onko kullakin ground handlaajalla omat bussit?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.09.2014 kello 10:35. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    kuka operoi terminaalirakennuksen ja koneen väliset bussit? Kuka ne omistaa ja kuka maksaa kuljettajien palkan?
    Eikös ne ole Finavian busseja? Jos tarkoitat näitä?

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6391

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Noitapa noita. Kiitos! Eli ilmeisesti lentoaseman pitäjä huolehtii sitten bussikuljetuksista, jos kone ei tule putkelle. Jotenkin erikoista sikäli, että ground handling on kuitenkin erikseen, yksityisten firmojen hallussa. Ulkomailla on tavallista, että nämä bussit ovat lentoyhtiön (oman ground handlingin) busseja, siis vaikka niin, että Espanjassa bussin kyljessä lukee Iberia tai USA:ssa American Eagle.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    211

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Noitapa noita. Kiitos! Eli ilmeisesti lentoaseman pitäjä huolehtii sitten bussikuljetuksista, jos kone ei tule putkelle. Jotenkin erikoista sikäli, että ground handling on kuitenkin erikseen, yksityisten firmojen hallussa. Ulkomailla on tavallista, että nämä bussit ovat lentoyhtiön (oman ground handlingin) busseja, siis vaikka niin, että Espanjassa bussin kyljessä lukee Iberia tai USA:ssa American Eagle.
    Aikoinaanhan tuolla oli Finnairilla itsellään omia busseja lentojaan varten ja John Nurmisella busseja muiden lentoyhtiöiden kuljetuksia varten. Kaikkien lentoyhtiöiden suhteen homma ei kuitenkaan ole aina kuulemma mennyt tasan asematasokuljetuksien suhteen niin kalusto on siirtynyt Finavialle.
    Laadukas joukkoliikenne perustuu tasavirtaulinaan ja virran ottamiseen virtakiskosta.

    BT-industries

  5. #5

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1658

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Värityshän ei sinänsä todista suuntaan taikka toiseen siitä kuka noita busseja operoi. Nehän saattavat olla vain tilaajavärityksessä...

  6. #6
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5712

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Värityshän ei sinänsä todista suuntaan taikka toiseen siitä kuka noita busseja operoi.
    Bussit ainakin omistaa Finavian tytäryhtiö Airpro Oy.

  7. #7

    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    4

    oletus Vs: Helsinki-Vantaan lentokentän asematason bussikuljetukset

    Bussit omistaa Finavia ja niillä operoi Finavian tytäryhtiö Airpro. Samainen järjestely on myös terminaalin ja pysäköintialueiden P4a ja P4b väliset kuljetukset.

  8. #8
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3390

    oletus Vs: Helsinki-Vantaan lentokentän asematason bussikuljetukset

    22.10

    Asematason kuljetuksia hoitava lentokenttäbussi törmäsi paikallaan seisseen FlyBe-yhtiön koneen moottoriin Keskiviikkoiltana. Jutussa mainitaan että koneessa olleen matkustajan mukaan bussissa ei törmäyshetkellä ollut kuljettajaa? Kuvan mukaan kyseessä oli bussi numero B16 (scania-ajokki)

    Lähde: YLE

  9. #9

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    559

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussiterminaali Näytä viesti
    Aikoinaanhan tuolla oli Finnairilla itsellään omia busseja lentojaan varten ja John Nurmisella busseja muiden lentoyhtiöiden kuljetuksia varten.
    Nämä Finskin bussit muistan minäkin. Ja nyt kun oikein puristin muistini äärimmilleen, muistelisin EFHK:lla olleen myös sellaisen Finnairin "perävaunun" plattakuljetuksia varten. Eli siis vähän niin kuin rekan puoliperävaunu, mutta mikä kuitenkin oli tehty pokan roudaamista varten. Tätä sitten vedettiin jollain traktorityyppisellä härvelillä. Jollain on tästä varmasti lisätietoja.

    Sitten toinen kysymys EFHK:n plattadösistä: olisiko jengillä kuvia niistä tarkemmin? Ainakin osassa autoista on ovet molemmin puolin dösää.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2859

    oletus Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti

    Sitten toinen kysymys EFHK:n plattadösistä: olisiko jengillä kuvia niistä tarkemmin? Ainakin osassa autoista on ovet molemmin puolin dösää.
    Finavian kalustoa näkyy jotkut tahot tallettaneen ainakin phototransiin http://phototrans.eu/24,2032,0,Finavia_Oyj.html
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    Raitiovaunuliikenteen elinkaari oli yhtä pitkä kuin sosialistipuolueen vaalikampanja. – Koko raitiovaunuprosessi on täynnä absurdeja piirteitä ja julkisen rahan tuhlausta.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3209

    oletus Vs: Helsinki-Vantaan lentokentän asematason bussikuljetukset

    Jotkut foorumin jäsenet ovat ymmärtääkseni ajaneet kyseisiä busseja työkseen. Itse en heihin kuulu, mutta aiheesta kiinnostuneena tuon esille muutaman jutun:

    Kyllä vain, 1970-luvulla ainakin kyseisellä kentällä liikkui puoliperävaunurakenteella toteutettuja henkilökuljettimia. Ellen ihan väärin muista, ainakin yhdessä sellaisessa takapäässäkin oli ovet (siis oviaukko oli takaseinustalla). Jossain vaiheessa kyseiseen liikenteeseen tuli HKL:n vanhoja kaupunkibusseja, mm. Vanaja VLK4-68 -katureita Wiiman korilla.

    1980-luvulla hankituissa Ajokeissa oli mielenkiintoisia piirteitä vaikkapa entisiin HKL:n busseihin verrattuna: Pituutta oli bussiksi hurjasti, samoin leveyttä. Ovia oli paljon, myös vasemmalla kyljellä oli ovia. Myöhemmin Ajokkeja tuli nivelinäkin. Nivel-Ajokit taitavat olla ajossa edelleen.

    Uudemmasta kalustosta osaavat kertoa parhaiten tietenkin kyseisiä autoja työkseen ajavat. Itse olen nykyisin käytössä olevalla kalustolla mennyt asiakkaan ominaisuudessa lukuisia kertoja.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    204

    oletus Vs: Helsinki-Vantaan lentokentän asematason bussikuljetukset

    Minkäköhän takia Suomessa on lentoasemien liikenne hoidettu tavallisista katureista muunnetuilla autoilla. Tiistaina viimeksi mietin asiaa kun matkustin Ajokki nivelellä, mikä sinänsä on aivan upea peli, koneelta. Monella asematasolla käytetään kenttäkäyttöön suunniteltuja busseja, kuten esimerkiksi Cobusta. Matkustajana koen sen tilavammaksi, eli mukavammaksi ja oviratkaisun toimivammaksi vasemmalla kyljellä. Onkohan muita syitä kuin hinta?

  13. #13

    Liittynyt
    08.01.2011
    Viestejä
    51

    oletus Vs: Helsinki-Vantaan lentokentän asematason bussikuljetukset

    Käsitykseni on monella lentoasemalla on tehty päätös millainen kuljetuskalusto on malliltaan ja väritykselttään, on sama kuka liikennöi siellä.

  14. #14

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1948

    oletus Vs: Helsinki-Vantaan lentokentän asematason bussikuljetukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Minkäköhän takia Suomessa on lentoasemien liikenne hoidettu tavallisista katureista muunnetuilla autoilla. Tiistaina viimeksi mietin asiaa kun matkustin Ajokki nivelellä, mikä sinänsä on aivan upea peli, koneelta. Monella asematasolla käytetään kenttäkäyttöön suunniteltuja busseja, kuten esimerkiksi Cobusta. Matkustajana koen sen tilavammaksi, eli mukavammaksi ja oviratkaisun toimivammaksi vasemmalla kyljellä. Onkohan muita syitä kuin hinta?
    Lentokenttäkalustolla on eroa katukalustoon käytännössä ovien määrä ja mitoitus. Aika sama se on, onko bussi katurista muokattu vai lentokenttäkäyttöön alusta asti suunniteltu. Kustannustehokkuus ratkaisee.

  15. #15
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5712

    oletus Vs: Helsinki-Vantaan lentokentän asematason bussikuljetukset

    Finavia on ostamassa Helsinki-Vantaalle 11 uutta bussia asematason kuljetuksiin. Hankintailmoitus

    Busseihin pitäisi mahtua 100 matkustaja (4 seisojaa / neliö) eli ihan pienistä busseista ei ole kyse. Bussien pitää myös olla sarjavalmisteisia ja valmistettu lentomatkustajien kuljetukseen terminaalien ja asematasolla seisovien lentokoneiden välillä, joten eiköhän tässä haeta jotakin kansainvälisiä lentokenttäbusseja (esim. Contrac Cobus).

    Hankintailmoituksen liitteenä on myös pohjapiirros uudesta bussiterminaalista, jolta bussit liikennöisivät. Lentopostin uutinen uudesta bussiterminaalista
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.10.2015 kello 22:53.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Lentokentän liikenne öisin
    kirjoittanut Knightrider foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 31.10.2011, 19:01
  2. Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat
    kirjoittanut ilpo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 52
    Viimeisin viesti: 28.10.2011, 20:38
  3. Helsinki-Vantaan lentoaseman yhteydet
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 10.02.2010, 23:30
  4. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 14:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •