Helsinki-Vantaan lentokentän asematason bussikuljetukset

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Kun Finnairin lento parkkeeraa ständille, niin kuka operoi terminaalirakennuksen ja koneen väliset bussit? Kuka ne omistaa ja kuka maksaa kuljettajien palkan? Onko kullakin ground handlaajalla omat bussit?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

Noitapa noita. Kiitos! Eli ilmeisesti lentoaseman pitäjä huolehtii sitten bussikuljetuksista, jos kone ei tule putkelle. Jotenkin erikoista sikäli, että ground handling on kuitenkin erikseen, yksityisten firmojen hallussa. Ulkomailla on tavallista, että nämä bussit ovat lentoyhtiön (oman ground handlingin) busseja, siis vaikka niin, että Espanjassa bussin kyljessä lukee Iberia tai USA:ssa American Eagle.
 
Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

Noitapa noita. Kiitos! Eli ilmeisesti lentoaseman pitäjä huolehtii sitten bussikuljetuksista, jos kone ei tule putkelle. Jotenkin erikoista sikäli, että ground handling on kuitenkin erikseen, yksityisten firmojen hallussa. Ulkomailla on tavallista, että nämä bussit ovat lentoyhtiön (oman ground handlingin) busseja, siis vaikka niin, että Espanjassa bussin kyljessä lukee Iberia tai USA:ssa American Eagle.

Aikoinaanhan tuolla oli Finnairilla itsellään omia busseja lentojaan varten ja John Nurmisella busseja muiden lentoyhtiöiden kuljetuksia varten. Kaikkien lentoyhtiöiden suhteen homma ei kuitenkaan ole aina kuulemma mennyt tasan asematasokuljetuksien suhteen niin kalusto on siirtynyt Finavialle.
 
Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

Värityshän ei sinänsä todista suuntaan taikka toiseen siitä kuka noita busseja operoi. Nehän saattavat olla vain tilaajavärityksessä...
 
Bussit omistaa Finavia ja niillä operoi Finavian tytäryhtiö Airpro. Samainen järjestely on myös terminaalin ja pysäköintialueiden P4a ja P4b väliset kuljetukset.
 
22.10

Asematason kuljetuksia hoitava lentokenttäbussi törmäsi paikallaan seisseen FlyBe-yhtiön koneen moottoriin Keskiviikkoiltana. Jutussa mainitaan että koneessa olleen matkustajan mukaan bussissa ei törmäyshetkellä ollut kuljettajaa? Kuvan mukaan kyseessä oli bussi numero B16 (scania-ajokki)

Lähde: YLE
 
Vs: Lentokentän Finnair-bussi ja liikenneluvat

Aikoinaanhan tuolla oli Finnairilla itsellään omia busseja lentojaan varten ja John Nurmisella busseja muiden lentoyhtiöiden kuljetuksia varten.

Nämä Finskin bussit muistan minäkin. Ja nyt kun oikein puristin muistini äärimmilleen, muistelisin EFHK:lla olleen myös sellaisen Finnairin "perävaunun" plattakuljetuksia varten. Eli siis vähän niin kuin rekan puoliperävaunu, mutta mikä kuitenkin oli tehty pokan roudaamista varten. Tätä sitten vedettiin jollain traktorityyppisellä härvelillä. Jollain on tästä varmasti lisätietoja.

Sitten toinen kysymys EFHK:n plattadösistä: olisiko jengillä kuvia niistä tarkemmin? Ainakin osassa autoista on ovet molemmin puolin dösää.
 
Jotkut foorumin jäsenet ovat ymmärtääkseni ajaneet kyseisiä busseja työkseen. Itse en heihin kuulu, mutta aiheesta kiinnostuneena tuon esille muutaman jutun:

Kyllä vain, 1970-luvulla ainakin kyseisellä kentällä liikkui puoliperävaunurakenteella toteutettuja henkilökuljettimia. Ellen ihan väärin muista, ainakin yhdessä sellaisessa takapäässäkin oli ovet (siis oviaukko oli takaseinustalla). Jossain vaiheessa kyseiseen liikenteeseen tuli HKL:n vanhoja kaupunkibusseja, mm. Vanaja VLK4-68 -katureita Wiiman korilla.

1980-luvulla hankituissa Ajokeissa oli mielenkiintoisia piirteitä vaikkapa entisiin HKL:n busseihin verrattuna: Pituutta oli bussiksi hurjasti, samoin leveyttä. Ovia oli paljon, myös vasemmalla kyljellä oli ovia. Myöhemmin Ajokkeja tuli nivelinäkin. Nivel-Ajokit taitavat olla ajossa edelleen.

Uudemmasta kalustosta osaavat kertoa parhaiten tietenkin kyseisiä autoja työkseen ajavat. Itse olen nykyisin käytössä olevalla kalustolla mennyt asiakkaan ominaisuudessa lukuisia kertoja.
 
Minkäköhän takia Suomessa on lentoasemien liikenne hoidettu tavallisista katureista muunnetuilla autoilla. Tiistaina viimeksi mietin asiaa kun matkustin Ajokki nivelellä, mikä sinänsä on aivan upea peli, koneelta. Monella asematasolla käytetään kenttäkäyttöön suunniteltuja busseja, kuten esimerkiksi Cobusta. Matkustajana koen sen tilavammaksi, eli mukavammaksi ja oviratkaisun toimivammaksi vasemmalla kyljellä. Onkohan muita syitä kuin hinta?
 
Käsitykseni on monella lentoasemalla on tehty päätös millainen kuljetuskalusto on malliltaan ja väritykselttään, on sama kuka liikennöi siellä.
 
Minkäköhän takia Suomessa on lentoasemien liikenne hoidettu tavallisista katureista muunnetuilla autoilla. Tiistaina viimeksi mietin asiaa kun matkustin Ajokki nivelellä, mikä sinänsä on aivan upea peli, koneelta. Monella asematasolla käytetään kenttäkäyttöön suunniteltuja busseja, kuten esimerkiksi Cobusta. Matkustajana koen sen tilavammaksi, eli mukavammaksi ja oviratkaisun toimivammaksi vasemmalla kyljellä. Onkohan muita syitä kuin hinta?

Lentokenttäkalustolla on eroa katukalustoon käytännössä ovien määrä ja mitoitus. Aika sama se on, onko bussi katurista muokattu vai lentokenttäkäyttöön alusta asti suunniteltu. Kustannustehokkuus ratkaisee.
 
Finavia on ostamassa Helsinki-Vantaalle 11 uutta bussia asematason kuljetuksiin. Hankintailmoitus

Busseihin pitäisi mahtua 100 matkustaja (4 seisojaa / neliö) eli ihan pienistä busseista ei ole kyse. Bussien pitää myös olla sarjavalmisteisia ja valmistettu lentomatkustajien kuljetukseen terminaalien ja asematasolla seisovien lentokoneiden välillä, joten eiköhän tässä haeta jotakin kansainvälisiä lentokenttäbusseja (esim. Contrac Cobus).

Hankintailmoituksen liitteenä on myös pohjapiirros uudesta bussiterminaalista, jolta bussit liikennöisivät. Lentopostin uutinen uudesta bussiterminaalista
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös