Solaris Urbino uudistuu

Menee aika rankasti offtopicciin mutta ei minusta kannata bussien hienoon ulkonäköön panostaa niin kauan kuin bussipysäkit ovat huomaamattoman maastoutuvia. Pysäkit ovat se matkustajan ensikosketus joukkoliikenteeseen, ja niiden pitäisi olla sen arvoisia. Metroasemasta mallia.
 
Jaaha, nyt on sitten tämä(kin) malli menty pilaamaan aivan totaalisesti. Tuon muotoilu kun on mielestäni ennennäkemättömän järkyttävä ja karmaiseva! Keula ei ole mistään kotoisin ja perä tuo mieleen lähinnä jonkun deedeeärräläisen auton. No, Itä-Euroopassahan nuo valmistetaan. Vielä 2000-luvun puolivälissä Urbino-malli oli tyylikäs, varsinkin kaareva muotoilu auton yläosasta. Mutta kai se on nykyaikaa tää kaiken yltiöpäinen rumentaminen.
 
Asiakasnäkökulmasta alkoi mietityttämään, paljonkohan mahtaa tulla tuulilasille hintaa, jos tuon auton mukana tulevan saa vaihtokuntoon? Harvemmin näillä eksoottisilla muodoilla päästään ainakaan kilpailukykyisiin hintoihin.
 
Asiakasnäkökulmasta alkoi mietityttämään, paljonkohan mahtaa tulla tuulilasille hintaa, jos tuon auton mukana tulevan saa vaihtokuntoon? Harvemmin näillä eksoottisilla muodoilla päästään ainakaan kilpailukykyisiin hintoihin.

Numeerisesti ohjatut valmistuslaitteet ovat tuntuvasti laskeneet "vaikeiden" muotojen tekemisen hintaa, eli se ei välttämättä enää ole aivan "älyttömän" kallis sen takia, että kaaria ja linjoja on kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Mutta onhan tuo iso ikkuna ja semmonen aina maksaa. Jaetut tuulilasit ovat siinä mielessä paljon ihanampia osia.
 
Urbinossa oli keskisillan yhdessä tolpassa tällainen USB-pistoke. Liekö ensimmäinen malli, jossa sellainen on?

 
Tästä voi olla montaa mieltä, omasta mielestä aika tylsä tuo Tampereen väritys on, ei se sovi mihinkään autoon. Olisi siellåkin aika uusia bussien ilme.
Nimenomaan. Nythän se olisi hyvä laittaa uusiin puihin, kun on juuri saatu tuottajat maalaamaan kymmenittäin vanhojakin autoja "uusiin" väreihin :D

Se nyt on aivan yks pas*an hailee, minkä värisiä ne autot on. Jos halutaan yhtenäinen pilaajaväritys, niin mennään sitten sillä samalla edes pikkuisen pitempään...
 
Minä tykkään erityisesti tuosta, että mittarit ja painonapit on korvattu kosketusnäytöillä. Jos vielä saa itse valita niille sopivan järjestyksen, niin olisi aika täydellistä, ainakin niin kauan, kunnes vikaantuvat.
 
Minä tykkään erityisesti tuosta, että mittarit ja painonapit on korvattu kosketusnäytöillä.

Mitään usein käytettyjä painonappeja ei pitäisi korvata kosketusnäytöllä. Mekaaninen painike on kertaluokkia parempi keksintö tiheään paineskeluun.
 
Mitään usein käytettyjä painonappeja ei pitäisi korvata kosketusnäytöllä. Mekaaninen painike on kertaluokkia parempi keksintö tiheään paineskeluun.

Onhan siinä tosiaan sekin seikka, että mekaanisia painikeita pystyy käyttämään tuntoaistin perusteella. Kosketusnäyttöön pitää katsoa, että voi tökkäyksen voi tähdätä oikeaan paikkaan. (Siinä mielessä myönnän, että olet oikeassa.)

Ajatus, jota kannatan, ja jota noillakin kosketusnäytöillä haettaneen, on bussin kojetaulun valo- ja nappulaviidakon vähentäminen. Siihen tietysti on muitakin keinoja kuin kosketusnäytöt: Miten olisi esimerkiksi mekaaninen näppäimistö, jonka näppäimet voisivat vaihtaa toimintoa ja symbolia tilanteen mukaan?

En myönnä olevani nappulakammoinen, vaan tämä nappuloiden vähentämis- ja loogiseen järjestykseen sijoitteluhalu lähtee jokapäiväisestä työstä. Varsin säännöllisesti joudun ajamaan busseja, joissa ovitoiminnoille on yhdeksän nappulaa ja kaksi valoa. Senkään valo- ja nappulaviidakon vähentämiseksi ei tarvitsisi tehdä muuta kuin vähentää valo- ja nappulaviidakkoa...

Etu-, keski- ja takaovelle on nappula kullekin, ja lisäksi nk. urakkanappi, josta toimivat kaikki ovet kerralla. Jos nyt ei mennä takaoviautomatiikan syövereihin, niin minulle riittäisi kaksi nappia, eli etuovelle omansa ja keski- ja takaovelle omansa. (Kosketusnäytön kanssa lämmönsäästäjät voisivat itse valita kolmi- tai nelipainikkeisen mallin.)

Etuoven puolitusnappi, josta voi valita aukeaako etuovesta etummainen puolisko vai kummatkin, on mielestäni turha. Jos joku sen kokee tärkeäksi, niin johonkin välilehtien tai valikoiden syövereihin sen voisi sijoittaa.

Päätepysäkkipainike, jolla sallitaan tai estetään matkustajien ovienavaus- ja sulkunappuloiden toiminta päätepysäkeillä. Senkään ei tarvitsisi olla esillä joka hetki, mutta kuitenkin se voisi olla helpommin saatavilla kuin puolituspainike.

Lastenvaunumerkinannon merkkivalo ja kuittausnappi sekä tavan merkinannon merkkivalo ja kuittausnappi. Näiden merkkivalo ja nappi pitäisi yhdistää, eli joko merkinanto kuitattaisiin merkkivaloa painamalla, tai merkinannonkuittausnappiin syttyisi valo, kun merkki on annettu.

Nappula ovijarrun kytkemiseksi ovia avaamatta. Tämäkin on turha; ovijarrun saa jo nyt "siinä toisessa bussimallissa" kytkettyä jarrupoljinta syvään painamalla.
 
Olen ymmärtänyt, että Solarikseen on mahdollista valita peräti viidestä erilaisesta kojetaulusta.
Solariksen/Continentalin kojetaulu, Actian kojetaulu, VDO/Continentalin kojetaulu versiot vanhempi ja tämä uudempi ja sitten tämä kosketusnäyttö kojetaulu, jossa tosiaan kuljettaja voi siirrellä "painikkeet" raahaamalla mieleisiinsä paikkoihin. Vähän kuten älypuhelinten kuvakkeiden paikkoja voi muutella. Tähän kosketusnäytölliseen saa myös mekaanisia nappuloita tilattua. Vaikkapa juuri ovinapit. Nekin voivat olla sekä että. Siis siirrettävät kosketusnäytöllä ja mekaaniset niiden lisäksi. Ja ohjauspyöriä on sitten vielä mahdollista valita monia erilaisia.
 
Takaisin
Ylös