Aamulehden juttu
Pessimistinä veikkaan, että koko homma on konkurssissa ennen kuin yhtäkään bussia on valmistettu tahi myyty.
Pikku Antin autosta on kumi puhjennut.
Kyllähän tuosta on luettavissa, että kyseessä on Linkker, joka tosiaan on täysin uusi firma, ei yhtään autoa vielä valmistettuna. Sehän perustuu siihen eBus-tutkimushankeeseen, jonka prototyyppi on ollut Espoossa kokeiltavana.
http://www.linkkerbus.com/upload/leh..._6_10_2014.png
Tiedotteissa tosiaan kerrotaan, että sähköjärjestelmät toimittaa lappeenrantalainen Visedo, ja että alumiinikorin on kehittänyt Kabus. Siitä ei ole näkynyt mainintaa, onko Kabusilla joku rooli tuotannossa, vai ovatko vain myyneet korin piirustukset. Onko niillä enää tehdastakaan, vai ajettiinko se alas?
Minulle on jäänyt käsitys, että tuo kulkine on toiminut erittäin hyvin testiensä aikana. Toisaalta Kabushan ei ole tuossa mukana kuin kopan tekijänä, mutta ilmeisesti ovat onnistuneet toteuttamaan aika kevyen korin.
(tietysti voi tuntea jotain iloa siitäkin, että omakin työnantajani on mukana tuossa projektissa)
Tässä juttua bussista
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/...ussit/a1018031
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.11.2014 kello 22:59. Syy: iso kuva linkiksi
HSL on tilannut 12 sähköbussia Linkker Oy:ltä. Suorahankintaa koskeva ilmoitus
Tämähän on mielenkiintoista. Siis HSL alkaa omistaa kalustoa. Aikooko operoida itse vai kilpailuttaa näille operaattorin? Luonteva paikka näille voisi olla kantakaupungin bussilinjoilla, siellä olisi iloa lähipäästöttömyydestä. Onko tietoa siitä, milloin nämä tulevat liikenteeseen ja minne? Mitä koko projekti maksaa ja mistä rahat tulevat?
Tämä "Kyse on kokeilu -ja kehityshankkeesta, jolla rakennetaan sähköisen bussiliikenteen ekosysteemiä. Sähköbussit valmistetaan yksittäiskappaleina vain tilaajalle, eikä niitä tehdä kaupallista menekkiä silmällä pitäen sarjatuotantona." on jotenkin huvittava argumentti. Minulla ei ole mitään suorahankintaa vastaan, ainakaan jos hinta pysyy kohtuullisena. Mutta tuolla argumentilla voisi tilata vaikka Tampereen raitiovaunut tai melkeinpä mitä tahansa muuta. Saas nähdä keksiikö joku sähköbussivalmistaja valittaa päätöksestä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
HSL hankkii sähköbussit osana uutta ePELI-hanketta, ja vuokraa ne edelleen liikennöitsijöille. Näin toimitaan sen vuoksi, että liikennöitsijöillä olisi matalampi kynnys lähteä kokeilemaan sähköbusseja. Tarkemmin tästä voi lukea HSL:n hallituksen pöytäkirjasta.
Kiitos, tuo selvensi asiaa! Ihan hyvä hanke, vaikka tulee aika kalliiksi meille. Parempi silti kuin HutsuMiinus.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Eikös Vaasassa ole samantyyppinen kokeilu? Kaupunki hommasi kamppeet ja liikennöitsijä ajelee niillä...
Kauppalehden juttu tänään: HSL hankkii sähköbusseja miljoonilla euroilla
HSL:n tarkoituksena on hankkia ensi vaiheessa 12 sähköbussia. Julkisen bussiliikenteen sähköistämisessä HSL:n tavoitteet ovat kuitenkin huomattavasti korkeammalla.
"Tavoitteena on, että vuonna 2025 pääkaupunkiseudun liikenteessä olisi 400 sähköbussia, 200-300 hybridiä ja noin 400 dieselbussia", sanoo HSL:n liikennepalvelut -osaston johtaja Reijo Mäkinen.
Arkiaamuisin pääkaupunkiseudun liikenteessä on noin 1 300 bussia.
HSL:n ensimmäiset sähköbussit tilataan Linkkeriltä, ja ne valmistetaan entisellä Lahden Autokorin Villähteen tehtaalla. Myöhemmin tuotanto siirretään Sastamalaan Fortacolle.
ESS:n uutinen aiheesta
Piste kuukauden perässä – katoavaa kansanperinnettä, mutta aina yhtä tärkeä.