Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

Liittynyt
15 Syyskuu 2013
Viestit
197
Jos kaupunkiliikenteen auto liikkuu tietyllä reitillä arkipäivänä, arkiyönä tai sunnuntai/pyhäpäivänä kuinka suuri kustannusero näitten välille muodostuu?
 
Ero tulee palkkakustannuksista. Kilsat ja kaluston huolto + kuoletus maksaa tietysti pyhänä saman verran kuin muulloinkin, mitä nyt siivouksessa voi olla ero, joka kai kuitenkin on aika mitätön per auto. Palkkojen prosenteissa voi olla pientä heittoa, mutta suunnilleen niin, että lauantai on +20 %, su +100 %, yö +40 % ja ilta +15 %.

Periaatteessa laskenta- ja laskutustavan mukaan erossa voi olla vaihtelua, jos käytetään sitä kolmijako-oppia, josta täällä on usein puhe. Silloin nimittäin vaunun kuoletus jaetaan vuoden aikana käytössä olleiden päivien mukaan, ns. vaunupäivä. Summa on tietysti kiinteä ja päiväkohtainen hinta on sitten se kiinteä hinta jaettuna ajopäivien määrällä. Jos vaunu seisoo la–su, niin viikonpäivinä sen liikenne on kalliimpaa kuin silloin kun se vaunu on ajossa joka päivä.
 
Ero tulee palkkakustannuksista. Kilsat ja kaluston huolto + kuoletus maksaa tietysti pyhänä saman verran kuin muulloinkin, mitä nyt siivouksessa voi olla ero, joka kai kuitenkin on aika mitätön per auto. Palkkojen prosenteissa voi olla pientä heittoa, mutta suunnilleen niin, että lauantai on +20 %, su +100 %, yö +40 % ja ilta +15 %.

Periaatteessa laskenta- ja laskutustavan mukaan erossa voi olla vaihtelua, jos käytetään sitä kolmijako-oppia, josta täällä on usein puhe. Silloin nimittäin vaunun kuoletus jaetaan vuoden aikana käytössä olleiden päivien mukaan, ns. vaunupäivä. Summa on tietysti kiinteä ja päiväkohtainen hinta on sitten se kiinteä hinta jaettuna ajopäivien määrällä. Jos vaunu seisoo la–su, niin viikonpäivinä sen liikenne on kalliimpaa kuin silloin kun se vaunu on ajossa joka päivä.

Jos kukaan ei kiistä 339-DF:n arvioita hinnasta voidaan esittää seuraava kysymys: Miksi peritään yölisää muttei sunnuntailisää?
 
Jos kukaan ei kiistä 339-DF:n arvioita hinnasta voidaan esittää seuraava kysymys: Miksi peritään yölisää muttei sunnuntailisää?

Jonkun antiikin aikaisen jutun vuoksi. Itse en ole sitä koskaan ymmärtäny ja HSL:ltä saanut vastaukseksi ettei porukan tarvitse yöllä liikkua. Mitään kunnollista vastausta en oo ikinä itse ainakaan kuullut. Eihän Matkahuolto tai VR peri mitään erillistä yömaksua. VR:llä on rajoitettu lippusaatavuus lähiliikenteessä yöllä, mutta mitään järjetöntä lisämaksua ei ole.
 
Jos kukaan ei kiistä 339-DF:n arvioita hinnasta voidaan esittää seuraava kysymys: Miksi peritään yölisää muttei sunnuntailisää?
Ainakin Kuopiossa oli vielä jokunen aika sitten käytössä pyhälisä:
http://suomenkuvalehti.fi/rajalla/2014/06/10/pyhalisa/
Muistaakseni kausilippulaisilta tuota pyhälisää ei kuitenkaan veloitettu erikseen. Mutta nyt tuo pyhälisä näyttää poistuneen käytöstä:
http://joukkoliikenne.kuopio.fi/lipputyypit-ja-hinnat
 
Ainakin Kuopiossa oli vielä jokunen aika sitten käytössä pyhälisä:
http://suomenkuvalehti.fi/rajalla/2014/06/10/pyhalisa/
Muistaakseni kausilippulaisilta tuota pyhälisää ei kuitenkaan veloitettu erikseen. Mutta nyt tuo pyhälisä näyttää poistuneen käytöstä:
http://joukkoliikenne.kuopio.fi/lipputyypit-ja-hinnat

Paikallisena alkuasukkaaana voin sanoa, että tuo on ihan paikkaansa pitävä tieto. Se poistui samassa rytäkässsä, kun siirryttiin kaupungin järjestämään joukkoliikenteeseen ja siirtoliput jäi pois ja sen tilalle tuli 1h vaihto-oikeus. Yötaksa on edelleen. Kausikorttien kohdalla asiaa tsekatessa oli vielä jäänyt muinaismuisto pyhälisistä. Kausikorteista ei niitä veloiteta ja sarjakorteista menee yölisäaikana kaksi matkaa. 10 matkan kortilla jää pikalaskulla arviolta euron tappiolle. Waltin osalta ei ollut mitään tietoa, kun uteliaisuuttani tarkastaessa tutkin asiaa. Jos veikata pitäisi, niin aika samalla tavalla varmastikin mennee. Se selviää kesäkuun alussa, kun Waltti tulee vihdoinkin tännekin myyntiin.
 
Miksi peritään yölisää muttei sunnuntailisää?

Koska hinnoittelu ei perustu täysin tuotantokustannuksiin - ei edes kysyntäperusteisesti hinnoitellussa kaukoliikenteessä, jossa taksat voidaan määritellä erilaisiksi vaikka jokaikiselle lähdölle ja jossa hinnoittelu on markkinavoimien käsissä eikä poliittinen päätös.

Myöhäisyön joukkoliikenne on monissa Suomen kaupungeissa suhteellisen tuore ilmiö. Sunnuntailiikennettä on ollut ties kuinka kauan, myöhäisyön liikenne taas viimeisten vuosikymmenten aikana syntynyt juttu. Helsingin sisäinen aamuyöliikenne kai alkoi joskus 1980-luvulla (viisammat korjatkoon, jos olen väärässä) ja pääkaupunkiseudun seutuliikenteessä vasta 1990-luvun lopulla, kun yksityinen Yökiitäjä oli ensin aloittanut Espooseen kokonaan lipputuloilla pyörivän yöliikenteen. Tampereellakin myöhäisyön liikenne aloitettiin muistaakseni joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla.

Kun liikenteeseen on lisätty tuollaista kokonaan uutta tarjontaa, on sen poikkeava hinnoittelu ollut asiakkaille ja päättäjille ymmärrettävissä. Pyhälisän käyttöönotto ei olisi helppoa, koska kaikki ovat tottuneet matkustamaan pyhisin normihinoilla ja sen muuttaminen olisi saavutettuun etuun puuttumista.

Toisaalta myöhäisyön liikenteen aloittaminen on ollut paljon helpompaa, kun korkeammalla hinnoittelulla sen vaatima subventio on saatu alemmaksi, jolloin julkista rahoitusta on tarvittu vähemmän tai joissakin tapauksissa ei ollenkaan. Joillakin päättäjillä on myös sellaisia ajatuksia, että koska myöhäisyöllä matkoista hyvin suuri osa on alkoholia nauttineiden juhlijoiden kotimatkoja, ei yhteiskunnalla olisi vastaavaa perustetta subventoida näitä matkoja kuin muita matkoja. Tämän suhteen yleinen asenneilmasto on muuttumassa, mistä esimerkkinä oli mm. yötaksan poistuminen HSL-alueella kausilipulla matkustavilta vuoden 2013 alussa.
 
Toisaalta myöhäisyön liikenteen aloittaminen on ollut paljon helpompaa, kun korkeammalla hinnoittelulla sen vaatima subventio on saatu alemmaksi, jolloin julkista rahoitusta on tarvittu vähemmän tai joissakin tapauksissa ei ollenkaan. Joillakin päättäjillä on myös sellaisia ajatuksia, että koska myöhäisyöllä matkoista hyvin suuri osa on alkoholia nauttineiden juhlijoiden kotimatkoja, ei yhteiskunnalla olisi vastaavaa perustetta subventoida näitä matkoja kuin muita matkoja. Tämän suhteen yleinen asenneilmasto on muuttumassa, mistä esimerkkinä oli mm. yötaksan poistuminen HSL-alueella kausilipulla matkustavilta vuoden 2013 alussa.
Itsekin noita myöhäisyön bussipalveluja joskus käyttäneenä koin kaksinkertaisen matkalipun hinnan kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin mahdollisen taksimatkan. Ja siinä olen samaa mieltä, että jos on varaa kaataa kurkustaan alas alkoholipitoisia juomia, bussilipun hinta ei pitäisi olla mikään mielipahan aiheuttaja.
 
Helsingin sisäinen aamuyöliikenne kai alkoi joskus 1980-luvulla (viisammat korjatkoon, jos olen väärässä)

Muistelen, että syksyllä 1989. Jotenkin mulla on takaraivossa 1.11.1989, mutta se olisi kyllä vähän outo aloituspäivä.

Joillakin päättäjillä on myös sellaisia ajatuksia, että koska myöhäisyöllä matkoista hyvin suuri osa on alkoholia nauttineiden juhlijoiden kotimatkoja, ei yhteiskunnalla olisi vastaavaa perustetta subventoida näitä matkoja kuin muita matkoja. Tämän suhteen yleinen asenneilmasto on muuttumassa, mistä esimerkkinä oli mm. yötaksan poistuminen HSL-alueella kausilipulla matkustavilta vuoden 2013 alussa.

Jep, eiköhän tämän lisämaksun ydinajatus ole sellainen periluterilainen ajatusmaailma, että kunnon ihmiset ahkeroivat päivällä ja nukkuvat yöllä. Jos joku sitten kehtaa riekkua yöt kaiket kaupungilla ja vielä kaljapäissään, niin on ikään kuin ihan oikeutettua vaatia tällaiselta ihmiseltä lisämaksua. Joka kaiken lisäksi tekee matkustamisesta sen verran kallista, että porukalle taksi alkaa olla kilpailukykyinen. Ja kaupanpäällisinä rahastamisesta hidasta, kun jokaiselle pitää myydä lippu erikseen.

Muistelen, että yöllä työmatkoja kulkevat ovat joskus herätelleet tuosta yölisästä keskustelua, ja ehkä osin sen tuloksena se onkin sitten kausilippulaisilta poistunut. Hyvä niin.

Senkin uhalla, että se lisää kustannuksia, olisin valmis lisäämään Helsinginniemen läpiyönliikennettä arki-iltoihin ja poistamaan siltä lisämaksut. Jos me unelmoimme siitä, että joukkoliikenteen tarjonnan pitää mahdollistaa aidosti autoton elämäntapa, niin silloin joukkoliikennettä on kyettävä tarjoamaan myös silloin, kun ei ole joukkoja liikkeellä. Mieluummin antaisin rahani käytettäväksi siihen kuin johonkin Kutsuplussaan.

Itsekin noita myöhäisyön bussipalveluja joskus käyttäneenä koin kaksinkertaisen matkalipun hinnan kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin mahdollisen taksimatkan.

Yksin matkustavalle näin. Porukassa tilanne muuttuu.

Ja siinä olen samaa mieltä, että jos on varaa kaataa kurkustaan alas alkoholipitoisia juomia, bussilipun hinta ei pitäisi olla mikään mielipahan aiheuttaja.

Eihän se bussilippu ole kallis osa baari-iltaa. Mutta ei se ole kallis osa työpäivää tai shoppailuiltapäivääkään. Periaate on minusta pielessä. Se on vähän sama juttu kuin että jokaisessa bussissa kuljettaja kuulustelisi jokaiselta matkustajalta, että mitäs sä täällä teet. Sairaalareissu -> pääset ilmaiseksi. Töihin -> maksa kertalippu. Baariin -> maksa tuplamaksu. Menossa pornofilmiä vuokraamaan -> maksa viisinkertainen maksu?

Mun mielestä oikea ratkaisu on se, että vuorokaudenajasta ja viikonpäivästä riippumatta aina samasta matkasta sama maksu. Toinen, teoreettinen, vaihtoehto olisi sitten kirjavampi (ja sekavampi) kustannusperusteinen hinnoittelu, jolloin esimerkiksi arjen ruuhkaratikkamatka maksaisi muutaman kymmenen senttiä, mutta sunnuntaiaamun metromatka todennäköisesti kolmatta euroa.
 
Yksin matkustavalle näin. Porukassa tilanne muuttuu.
Useasti porukkaan myös osuu ainakin yksi, joka ei edes halua kulkea bussilla eli taksi on ainoa vaihtoehto.

Eihän se bussilippu ole kallis osa baari-iltaa. Mutta ei se ole kallis osa työpäivää tai shoppailuiltapäivääkään. Periaate on minusta pielessä. Se on vähän sama juttu kuin että jokaisessa bussissa kuljettaja kuulustelisi jokaiselta matkustajalta, että mitäs sä täällä teet. Sairaalareissu -> pääset ilmaiseksi. Töihin -> maksa kertalippu. Baariin -> maksa tuplamaksu. Menossa pornofilmiä vuokraamaan -> maksa viisinkertainen maksu?
Omien kokemusteni mukaan hyvin harva käyttämieni yövuorojen matkustajista oli sellaisessa kunnossa, että voisi olla menossa töihin - tai olla tulossa sieltä.:D

Mutta ideasi voisi olla toteuttamiskelpoinen. Itse laajentaisin sitä myös päiväliikenteeseen: tervejalkaisille yhden pysäkinvälin matkustajille erillinen taksa. Liian usein nuo yhden pysäkinvälin matkustajat tekevät matkustamispäätöksensä viime tingassa ja hyppäävät juuri lähdössä olevan joukkoliikennevälineen kyytiin hidastaen sen kulkua. ;)
 
Muistelen, että syksyllä 1989. Jotenkin mulla on takaraivossa 1.11.1989, mutta se olisi kyllä vähän outo aloituspäivä.
RAITIO 2 / 1990 kertoo että 1.10.1989. Kutakuinkin yhtä "outo" aloituspäivä kuin lainauksessa arveltu marraskuun ensimmäinen päivä.
 
RAITIO 2 / 1990 kertoo että 1.10.1989. Kutakuinkin yhtä "outo" aloituspäivä kuin lainauksessa arveltu marraskuun ensimmäinen päivä.

Sopisi hyvin "pikkujoulukauden" alkuun, kun yöliikenteen matkustajamäärät ovat korkeita. eikös metroakin kokeiltu ns. pikkujoulukauden myöhennetyssä liikenteessä?
 
Takaisin
Ylös