Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

  1. #1

    Liittynyt
    15.09.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    197

    oletus Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Jos kaupunkiliikenteen auto liikkuu tietyllä reitillä arkipäivänä, arkiyönä tai sunnuntai/pyhäpäivänä kuinka suuri kustannusero näitten välille muodostuu?
    Pikku Antin autosta on kumi puhjennut.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Ero tulee palkkakustannuksista. Kilsat ja kaluston huolto + kuoletus maksaa tietysti pyhänä saman verran kuin muulloinkin, mitä nyt siivouksessa voi olla ero, joka kai kuitenkin on aika mitätön per auto. Palkkojen prosenteissa voi olla pientä heittoa, mutta suunnilleen niin, että lauantai on +20 %, su +100 %, yö +40 % ja ilta +15 %.

    Periaatteessa laskenta- ja laskutustavan mukaan erossa voi olla vaihtelua, jos käytetään sitä kolmijako-oppia, josta täällä on usein puhe. Silloin nimittäin vaunun kuoletus jaetaan vuoden aikana käytössä olleiden päivien mukaan, ns. vaunupäivä. Summa on tietysti kiinteä ja päiväkohtainen hinta on sitten se kiinteä hinta jaettuna ajopäivien määrällä. Jos vaunu seisoo la–su, niin viikonpäivinä sen liikenne on kalliimpaa kuin silloin kun se vaunu on ajossa joka päivä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    15.09.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    197

    oletus Vs: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ero tulee palkkakustannuksista. Kilsat ja kaluston huolto + kuoletus maksaa tietysti pyhänä saman verran kuin muulloinkin, mitä nyt siivouksessa voi olla ero, joka kai kuitenkin on aika mitätön per auto. Palkkojen prosenteissa voi olla pientä heittoa, mutta suunnilleen niin, että lauantai on +20 %, su +100 %, yö +40 % ja ilta +15 %.

    Periaatteessa laskenta- ja laskutustavan mukaan erossa voi olla vaihtelua, jos käytetään sitä kolmijako-oppia, josta täällä on usein puhe. Silloin nimittäin vaunun kuoletus jaetaan vuoden aikana käytössä olleiden päivien mukaan, ns. vaunupäivä. Summa on tietysti kiinteä ja päiväkohtainen hinta on sitten se kiinteä hinta jaettuna ajopäivien määrällä. Jos vaunu seisoo la–su, niin viikonpäivinä sen liikenne on kalliimpaa kuin silloin kun se vaunu on ajossa joka päivä.
    Jos kukaan ei kiistä 339-DF:n arvioita hinnasta voidaan esittää seuraava kysymys: Miksi peritään yölisää muttei sunnuntailisää?
    Pikku Antin autosta on kumi puhjennut.

  4. #4

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut anttipng Näytä viesti
    Jos kukaan ei kiistä 339-DF:n arvioita hinnasta voidaan esittää seuraava kysymys: Miksi peritään yölisää muttei sunnuntailisää?
    Jonkun antiikin aikaisen jutun vuoksi. Itse en ole sitä koskaan ymmärtäny ja HSL:ltä saanut vastaukseksi ettei porukan tarvitse yöllä liikkua. Mitään kunnollista vastausta en oo ikinä itse ainakaan kuullut. Eihän Matkahuolto tai VR peri mitään erillistä yömaksua. VR:llä on rajoitettu lippusaatavuus lähiliikenteessä yöllä, mutta mitään järjetöntä lisämaksua ei ole.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut anttipng Näytä viesti
    Jos kukaan ei kiistä 339-DF:n arvioita hinnasta voidaan esittää seuraava kysymys: Miksi peritään yölisää muttei sunnuntailisää?
    Ainakin Kuopiossa oli vielä jokunen aika sitten käytössä pyhälisä:
    http://suomenkuvalehti.fi/rajalla/2014/06/10/pyhalisa/
    Muistaakseni kausilippulaisilta tuota pyhälisää ei kuitenkaan veloitettu erikseen. Mutta nyt tuo pyhälisä näyttää poistuneen käytöstä:
    http://joukkoliikenne.kuopio.fi/lipputyypit-ja-hinnat
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  6. #6
    Thunderi avatar
    Liittynyt
    09.07.2014
    Sijainti
    Kuopio
    Viestejä
    24

    oletus Vs: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Ainakin Kuopiossa oli vielä jokunen aika sitten käytössä pyhälisä:
    http://suomenkuvalehti.fi/rajalla/2014/06/10/pyhalisa/
    Muistaakseni kausilippulaisilta tuota pyhälisää ei kuitenkaan veloitettu erikseen. Mutta nyt tuo pyhälisä näyttää poistuneen käytöstä:
    http://joukkoliikenne.kuopio.fi/lipputyypit-ja-hinnat
    Paikallisena alkuasukkaaana voin sanoa, että tuo on ihan paikkaansa pitävä tieto. Se poistui samassa rytäkässsä, kun siirryttiin kaupungin järjestämään joukkoliikenteeseen ja siirtoliput jäi pois ja sen tilalle tuli 1h vaihto-oikeus. Yötaksa on edelleen. Kausikorttien kohdalla asiaa tsekatessa oli vielä jäänyt muinaismuisto pyhälisistä. Kausikorteista ei niitä veloiteta ja sarjakorteista menee yölisäaikana kaksi matkaa. 10 matkan kortilla jää pikalaskulla arviolta euron tappiolle. Waltin osalta ei ollut mitään tietoa, kun uteliaisuuttani tarkastaessa tutkin asiaa. Jos veikata pitäisi, niin aika samalla tavalla varmastikin mennee. Se selviää kesäkuun alussa, kun Waltti tulee vihdoinkin tännekin myyntiin.

  7. #7
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus Vs: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut anttipng Näytä viesti
    Miksi peritään yölisää muttei sunnuntailisää?
    Koska hinnoittelu ei perustu täysin tuotantokustannuksiin - ei edes kysyntäperusteisesti hinnoitellussa kaukoliikenteessä, jossa taksat voidaan määritellä erilaisiksi vaikka jokaikiselle lähdölle ja jossa hinnoittelu on markkinavoimien käsissä eikä poliittinen päätös.

    Myöhäisyön joukkoliikenne on monissa Suomen kaupungeissa suhteellisen tuore ilmiö. Sunnuntailiikennettä on ollut ties kuinka kauan, myöhäisyön liikenne taas viimeisten vuosikymmenten aikana syntynyt juttu. Helsingin sisäinen aamuyöliikenne kai alkoi joskus 1980-luvulla (viisammat korjatkoon, jos olen väärässä) ja pääkaupunkiseudun seutuliikenteessä vasta 1990-luvun lopulla, kun yksityinen Yökiitäjä oli ensin aloittanut Espooseen kokonaan lipputuloilla pyörivän yöliikenteen. Tampereellakin myöhäisyön liikenne aloitettiin muistaakseni joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla.

    Kun liikenteeseen on lisätty tuollaista kokonaan uutta tarjontaa, on sen poikkeava hinnoittelu ollut asiakkaille ja päättäjille ymmärrettävissä. Pyhälisän käyttöönotto ei olisi helppoa, koska kaikki ovat tottuneet matkustamaan pyhisin normihinoilla ja sen muuttaminen olisi saavutettuun etuun puuttumista.

    Toisaalta myöhäisyön liikenteen aloittaminen on ollut paljon helpompaa, kun korkeammalla hinnoittelulla sen vaatima subventio on saatu alemmaksi, jolloin julkista rahoitusta on tarvittu vähemmän tai joissakin tapauksissa ei ollenkaan. Joillakin päättäjillä on myös sellaisia ajatuksia, että koska myöhäisyöllä matkoista hyvin suuri osa on alkoholia nauttineiden juhlijoiden kotimatkoja, ei yhteiskunnalla olisi vastaavaa perustetta subventoida näitä matkoja kuin muita matkoja. Tämän suhteen yleinen asenneilmasto on muuttumassa, mistä esimerkkinä oli mm. yötaksan poistuminen HSL-alueella kausilipulla matkustavilta vuoden 2013 alussa.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Toisaalta myöhäisyön liikenteen aloittaminen on ollut paljon helpompaa, kun korkeammalla hinnoittelulla sen vaatima subventio on saatu alemmaksi, jolloin julkista rahoitusta on tarvittu vähemmän tai joissakin tapauksissa ei ollenkaan. Joillakin päättäjillä on myös sellaisia ajatuksia, että koska myöhäisyöllä matkoista hyvin suuri osa on alkoholia nauttineiden juhlijoiden kotimatkoja, ei yhteiskunnalla olisi vastaavaa perustetta subventoida näitä matkoja kuin muita matkoja. Tämän suhteen yleinen asenneilmasto on muuttumassa, mistä esimerkkinä oli mm. yötaksan poistuminen HSL-alueella kausilipulla matkustavilta vuoden 2013 alussa.
    Itsekin noita myöhäisyön bussipalveluja joskus käyttäneenä koin kaksinkertaisen matkalipun hinnan kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin mahdollisen taksimatkan. Ja siinä olen samaa mieltä, että jos on varaa kaataa kurkustaan alas alkoholipitoisia juomia, bussilipun hinta ei pitäisi olla mikään mielipahan aiheuttaja.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Helsingin sisäinen aamuyöliikenne kai alkoi joskus 1980-luvulla (viisammat korjatkoon, jos olen väärässä)
    Muistelen, että syksyllä 1989. Jotenkin mulla on takaraivossa 1.11.1989, mutta se olisi kyllä vähän outo aloituspäivä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Joillakin päättäjillä on myös sellaisia ajatuksia, että koska myöhäisyöllä matkoista hyvin suuri osa on alkoholia nauttineiden juhlijoiden kotimatkoja, ei yhteiskunnalla olisi vastaavaa perustetta subventoida näitä matkoja kuin muita matkoja. Tämän suhteen yleinen asenneilmasto on muuttumassa, mistä esimerkkinä oli mm. yötaksan poistuminen HSL-alueella kausilipulla matkustavilta vuoden 2013 alussa.
    Jep, eiköhän tämän lisämaksun ydinajatus ole sellainen periluterilainen ajatusmaailma, että kunnon ihmiset ahkeroivat päivällä ja nukkuvat yöllä. Jos joku sitten kehtaa riekkua yöt kaiket kaupungilla ja vielä kaljapäissään, niin on ikään kuin ihan oikeutettua vaatia tällaiselta ihmiseltä lisämaksua. Joka kaiken lisäksi tekee matkustamisesta sen verran kallista, että porukalle taksi alkaa olla kilpailukykyinen. Ja kaupanpäällisinä rahastamisesta hidasta, kun jokaiselle pitää myydä lippu erikseen.

    Muistelen, että yöllä työmatkoja kulkevat ovat joskus herätelleet tuosta yölisästä keskustelua, ja ehkä osin sen tuloksena se onkin sitten kausilippulaisilta poistunut. Hyvä niin.

    Senkin uhalla, että se lisää kustannuksia, olisin valmis lisäämään Helsinginniemen läpiyönliikennettä arki-iltoihin ja poistamaan siltä lisämaksut. Jos me unelmoimme siitä, että joukkoliikenteen tarjonnan pitää mahdollistaa aidosti autoton elämäntapa, niin silloin joukkoliikennettä on kyettävä tarjoamaan myös silloin, kun ei ole joukkoja liikkeellä. Mieluummin antaisin rahani käytettäväksi siihen kuin johonkin Kutsuplussaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Itsekin noita myöhäisyön bussipalveluja joskus käyttäneenä koin kaksinkertaisen matkalipun hinnan kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin mahdollisen taksimatkan.
    Yksin matkustavalle näin. Porukassa tilanne muuttuu.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Ja siinä olen samaa mieltä, että jos on varaa kaataa kurkustaan alas alkoholipitoisia juomia, bussilipun hinta ei pitäisi olla mikään mielipahan aiheuttaja.
    Eihän se bussilippu ole kallis osa baari-iltaa. Mutta ei se ole kallis osa työpäivää tai shoppailuiltapäivääkään. Periaate on minusta pielessä. Se on vähän sama juttu kuin että jokaisessa bussissa kuljettaja kuulustelisi jokaiselta matkustajalta, että mitäs sä täällä teet. Sairaalareissu -> pääset ilmaiseksi. Töihin -> maksa kertalippu. Baariin -> maksa tuplamaksu. Menossa pornofilmiä vuokraamaan -> maksa viisinkertainen maksu?

    Mun mielestä oikea ratkaisu on se, että vuorokaudenajasta ja viikonpäivästä riippumatta aina samasta matkasta sama maksu. Toinen, teoreettinen, vaihtoehto olisi sitten kirjavampi (ja sekavampi) kustannusperusteinen hinnoittelu, jolloin esimerkiksi arjen ruuhkaratikkamatka maksaisi muutaman kymmenen senttiä, mutta sunnuntaiaamun metromatka todennäköisesti kolmatta euroa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #10
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Yksin matkustavalle näin. Porukassa tilanne muuttuu.
    Useasti porukkaan myös osuu ainakin yksi, joka ei edes halua kulkea bussilla eli taksi on ainoa vaihtoehto.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eihän se bussilippu ole kallis osa baari-iltaa. Mutta ei se ole kallis osa työpäivää tai shoppailuiltapäivääkään. Periaate on minusta pielessä. Se on vähän sama juttu kuin että jokaisessa bussissa kuljettaja kuulustelisi jokaiselta matkustajalta, että mitäs sä täällä teet. Sairaalareissu -> pääset ilmaiseksi. Töihin -> maksa kertalippu. Baariin -> maksa tuplamaksu. Menossa pornofilmiä vuokraamaan -> maksa viisinkertainen maksu?
    Omien kokemusteni mukaan hyvin harva käyttämieni yövuorojen matkustajista oli sellaisessa kunnossa, että voisi olla menossa töihin - tai olla tulossa sieltä.

    Mutta ideasi voisi olla toteuttamiskelpoinen. Itse laajentaisin sitä myös päiväliikenteeseen: tervejalkaisille yhden pysäkinvälin matkustajille erillinen taksa. Liian usein nuo yhden pysäkinvälin matkustajat tekevät matkustamispäätöksensä viime tingassa ja hyppäävät juuri lähdössä olevan joukkoliikennevälineen kyytiin hidastaen sen kulkua.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Muistelen, että syksyllä 1989. Jotenkin mulla on takaraivossa 1.11.1989, mutta se olisi kyllä vähän outo aloituspäivä.
    RAITIO 2 / 1990 kertoo että 1.10.1989. Kutakuinkin yhtä "outo" aloituspäivä kuin lainauksessa arveltu marraskuun ensimmäinen päivä.

  12. #12

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    351

    oletus Vs: Kuinka paljon kalliimpaa on ajattaa linja-autoa yöllä kuin päivällä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    RAITIO 2 / 1990 kertoo että 1.10.1989. Kutakuinkin yhtä "outo" aloituspäivä kuin lainauksessa arveltu marraskuun ensimmäinen päivä.
    Sopisi hyvin "pikkujoulukauden" alkuun, kun yöliikenteen matkustajamäärät ovat korkeita. eikös metroakin kokeiltu ns. pikkujoulukauden myöhennetyssä liikenteessä?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Eläimen kuljettaminen junassa 267 %:ia kalliimpaa kuin ihmisen
    kirjoittanut joht. Nyman foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 04.04.2013, 00:27
  2. Lehtiuutinen: nainen on käyttänyt linja-autoa työmatkoillansa jo 13 vuotta!
    kirjoittanut Compact foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 11.10.2011, 19:06
  3. HSL: Lähijunaliikenteessä paljon peruttuja junia 16.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.08.2011, 23:10
  4. Paljon ajetut bussit
    kirjoittanut TAKAMOOTTORI foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 09.06.2007, 20:32
  5. VR ajattaa kaukojunia suurienkin taajamien ohi
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 09.01.2007, 12:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •