Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne

Laitetaanpa tähän viestiketjuun seuraavanlainen linkki:

Eli YLE:n jutun https://yle.fi/uutiset/3-11195970 loppupuolella löytyy kuntakohtainen taulukko henkilöautojen lukumääristä ja asukasluvuista sekä näiden suhteista, jota listaa pääsee myös otsikkorivistä lajittelemaan eri sarakkeiden mukaan.

Eikä liene mikään yllätys, että suhteellisesti vähiten henkilöautoja on Suomen asutuimpien kaupunkialueiden kunnissa järjestyksessä Helsinki, Tampere, Turku, Espoo, Oulu, Kauniainen jne.

Pääkaupunkiseudun ja sen lähiympäristön osalta on kuitenkin syytä huomata esim. se, että Espoon ja Kauniaisten maine autokaupunkeina on melko perätöntä legendaa, sillä jos YLE:n listasta poimii Helsingin seudun ja kehyskuntien ”henkilöautot/1000 asukasta”-suhdelukuja, on järjestys pienimmästä suurimpaan alemman taulukon mukainen.

Eli varsinaisen pk-seudun merkittävin henkilöautokaupunki onkin Vantaa, mutta toki pinta-alaltaan laajempien kehyskuntien suuremmat lukemat kertovat siitä, että ns. Nurmijärvi-ilmiön käsitys yksityisautoilevista pientaloasukkaista ei ainakaan tämän listan perusteella ole aivan virheellistä kuvitelmaa.

Helsinki
329
Espoo
422
Kauniainen
445
Kerava
446
Vantaa
468
Järvenpää
478
Kirkkonummi
486
Nurmijärvi
545
Vihti
551
Sipoo
559
Tuusula
572

 
Viimeksi muokattu:
Tuo tilasto kertoo autojen määrän, mutta toisaalta ei sitä, minkä verran autoilla ajetaan. Viimeksi mainittu varsinkin olisi sangen mielenkiintoinen tieto.
 
Tuo tilasto kertoo autojen määrän, mutta toisaalta ei sitä, minkä verran autoilla ajetaan. Viimeksi mainittu varsinkin olisi sangen mielenkiintoinen tieto.

Traficomin avoimesta datasta kyllä löytyy katsastuksen yhteydessä tallennettu viimeisin km-tieto. Kuntatieto ja ajoneuvotyyppi kun sieltä löytyvät myös, niin eihän tuo olisi ongelma verrata uusinta aineistoa vaikkapa reilua vuotta vanhempaan kuntatasolla.
 
Traficomin avoimesta datasta kyllä löytyy katsastuksen yhteydessä tallennettu viimeisin km-tieto. Kuntatieto ja ajoneuvotyyppi kun sieltä löytyvät myös, niin eihän tuo olisi ongelma verrata uusinta aineistoa vaikkapa reilua vuotta vanhempaan kuntatasolla.
Tuolla tavoin tosiaan voisi saada suuntaa-antavaa tietoa. Nykyään uusia ja uudehkoja henkilöautoja ei enää katsastetakaan vuosittain, joten melko karkealle tasolle tieto noista materiaaleista taitaisi jäädä. Tänä vuonna esimerkiksi neljä vuotta täyttävät henkilöautot on tarvinnut katsastaa tähän mennessä vain kerran ja sen jälkeen seuraava katsastuskerta tulee vasta ensi vuonna.

Mutta tyhjää parempaa tietoa toki noinkin voisi joku innokas lähteä kaivamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo tilasto kertoo autojen määrän, mutta toisaalta ei sitä, minkä verran autoilla ajetaan. Viimeksi mainittu varsinkin olisi sangen mielenkiintoinen tieto.

Erittäin hyvä kommentti, mutta toisaalta samaan tapaan kuin ilman tilastojakin olisi voinut arvata henkilöautojen suhteellisesti pienempää lukumäärää suurissa kaupungeissa, joissa tarjolla on ainakin jotakuinkin kohtuulliset joukkoliikennepalvelut ja moni ehkä pystyy hoitamaan päivittäiset työ-, harraste- ja asiointimatkansa jopa pelkästään kävellen tai pyöräillen, niin kaupunkien ja maaseudun välillä voisi ajettujen matkojen osalta olettaa erojen olevan likimain seuraavanlaisia:

Eli toki tapauksen mukaan ajellaan kaupunkiseuduilla henkilöautoilla kuitenkin melko paljon esim. joitakin suhteellisen lyhyitä 5-20 km matkoja, koska työpaikat, lasten päiväkodit, marketit ja harrastepaikat usein löytyvät tällaisilla etäisyyksillä (vaikkakin ruuhkien, liikennevalojen, asutuskeskusten alhaisten nopeusrajoitusten ym. vuoksi matka-ajat voivat etäisyyteen verrattuna olla hyvinkin pitkiä).

Sen sijaan harvaan asutulla pitkien etäisyyksien maaseudulla ovat omalla autolla ajetut matkat todennäköisesti huomattavasti pidempiä, sillä kun omalla työpaikallanikin on asiakkaina mm. Lapin prosessiteollisuuden laitoksia, niin sikäläiset työntekijäthän saattavat pohjoisen tyhjillä maanteillä huristella päivittäin vaikkapa 50-100 km työmatkoja, koska mieluiten asuvat esim. sukunsa perinteisessä omassa kotikylässä.
 
Oulunkylässä muiden ongelmien lisäksi uudelleen sijoitetun bussipysäkin käyttäminen kuljettajien vaihtopysäkkinä kärjistää yksityisautoilu vastaan joukkoliikenne-asetelmaa. Määrääkö HSL mitä pysäkkejä saa käyttää kuljettajien vaihtopysäkkeinä vai onko asia liikennöitsijöiden työnjohdon harkinnan varassa?

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006542008.html

Liikennöitsijät suunnittelevat ne jo siinä vaiheessa, kun kilpailukohteen tarjouspyyntöön tehdään tarjous.
 
Liikennöitsijät suunnittelevat ne jo siinä vaiheessa, kun kilpailukohteen tarjouspyyntöön tehdään tarjous.

Pääsääntöisesti HSL:n tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole rajoitettu kuljettajanvaihtokäytäntöjä, joten periaatteessa liikennöitsijät voivat yleensä valita vaihtopaikkansa miten haluavat ja toki myös vaihtaa niitä. Kuljettajanvaihtoja on tähän mennessä rajoitettu lähinnä runkolinjoilla sekä tulevassa Ojangon varikon liikenteessä.
 
Takaisin
Ylös