Mutta Suomessa on vielä vallalla se käsitys että töihin tulo autolla on parempaa kuin joukkoliikenteellä, ja että ruuhka-ongelmat pitää korjata rakentamalla lisää moottoriteitä. Otin tämän "eräiden Keilaniemen johtajien lausunnot" puheeksi siksi että on ilahduttavaa että sentään löytyy joitakin johtajia jotka ovat joukkoliikenten kehittämisen kannalla, ei pelkästään autoilun. Minun työpaikkani eräs korkea-arvoinen johtaja kannusti eräässä seminaarin aloituspuheenvuorossa "tekemään ahkerasti töitä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi, niin ettei tarvitse olla sellainen onneton reppana joka joutuu kulkemaan bussilla töihin ja seisomaan pysäkillä kun vettä sataa kuin aisaa ja katsomaan vierestä kun naapurit huristavat autolla töihin". Ja tämä juttu on ihan tosi. Kun työnantajatkin levittävät tällaista propagandaa niin ei ole ihme että ollaan tällaisessa tilanteessa.Alunperin kirjoittanut Antero Alku
Ei kukan ole ehdottanut että isojen firmojen pitäisi yksin rakentaa esim koko metroa, mutta jollain tavalla osallistua. Yksi tapa on perustaa osakeyhtiö jonka osakkaina on joukkoliikenneinvestoinnin varrella olevat yritykset, mutta se edellyttää että sen on aina tuotettava voittoa, joka pitää jakaa osinkona osallistujien kesken. Toinen keino olisi jos kunta rakentaisi koko homman mutta saisi periä investoinnin nauttijoista kiinteistöveroa suhteessa odotettuun tuottoon. Miten tämä vero lasketaan oikeudenmukaisesti on sitten varmaan vähän vaikeampi juttu määritellä. Ei taida oikein lainsädäntömme sallia sitä, mutta teoriassa olisi mahdollista ja toimisi suurkaupunki-oloissa jossa autoilusta alkaa olla riesaa.Alunperin kirjoittanut Antero Alku
t. Rainer