Sivu 8 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45678
Näytetään tulokset 106-113/113

Viestiketju: Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne

  1. #106

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    331

    oletus Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne

    Laitetaanpa tähän viestiketjuun seuraavanlainen linkki:

    Eli YLE:n jutun https://yle.fi/uutiset/3-11195970 loppupuolella löytyy kuntakohtainen taulukko henkilöautojen lukumääristä ja asukasluvuista sekä näiden suhteista, jota listaa pääsee myös otsikkorivistä lajittelemaan eri sarakkeiden mukaan.

    Eikä liene mikään yllätys, että suhteellisesti vähiten henkilöautoja on Suomen asutuimpien kaupunkialueiden kunnissa järjestyksessä Helsinki, Tampere, Turku, Espoo, Oulu, Kauniainen jne.

    Pääkaupunkiseudun ja sen lähiympäristön osalta on kuitenkin syytä huomata esim. se, että Espoon ja Kauniaisten maine autokaupunkeina on melko perätöntä legendaa, sillä jos YLE:n listasta poimii Helsingin seudun ja kehyskuntien ”henkilöautot/1000 asukasta”-suhdelukuja, on järjestys pienimmästä suurimpaan alemman taulukon mukainen.

    Eli varsinaisen pk-seudun merkittävin henkilöautokaupunki onkin Vantaa, mutta toki pinta-alaltaan laajempien kehyskuntien suuremmat lukemat kertovat siitä, että ns. Nurmijärvi-ilmiön käsitys yksityisautoilevista pientaloasukkaista ei ainakaan tämän listan perusteella ole aivan virheellistä kuvitelmaa.

    Helsinki 329
    Espoo 422
    Kauniainen 445
    Kerava 446
    Vantaa 468
    Järvenpää 478
    Kirkkonummi 486
    Nurmijärvi 545
    Vihti 551
    Sipoo 559
    Tuusula 572

    Viimeisin muokkaaja Autoton espoolainen; 10.02.2020 kello 16:38.

  2. #107
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4076

    oletus Vs: Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne

    Tuo tilasto kertoo autojen määrän, mutta toisaalta ei sitä, minkä verran autoilla ajetaan. Viimeksi mainittu varsinkin olisi sangen mielenkiintoinen tieto.

  3. #108
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    3176

    oletus Vs: Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tuo tilasto kertoo autojen määrän, mutta toisaalta ei sitä, minkä verran autoilla ajetaan. Viimeksi mainittu varsinkin olisi sangen mielenkiintoinen tieto.
    Traficomin avoimesta datasta kyllä löytyy katsastuksen yhteydessä tallennettu viimeisin km-tieto. Kuntatieto ja ajoneuvotyyppi kun sieltä löytyvät myös, niin eihän tuo olisi ongelma verrata uusinta aineistoa vaikkapa reilua vuotta vanhempaan kuntatasolla.
    Bussikirjasto | Suomen kirjastoautot

    Nämä ovat vakioita.

  4. #109
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4076

    oletus Vs: Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Traficomin avoimesta datasta kyllä löytyy katsastuksen yhteydessä tallennettu viimeisin km-tieto. Kuntatieto ja ajoneuvotyyppi kun sieltä löytyvät myös, niin eihän tuo olisi ongelma verrata uusinta aineistoa vaikkapa reilua vuotta vanhempaan kuntatasolla.
    Tuolla tavoin tosiaan voisi saada suuntaa-antavaa tietoa. Nykyään uusia ja uudehkoja henkilöautoja ei enää katsastetakaan vuosittain, joten melko karkealle tasolle tieto noista materiaaleista taitaisi jäädä. Tänä vuonna esimerkiksi neljä vuotta täyttävät henkilöautot on tarvinnut katsastaa tähän mennessä vain kerran ja sen jälkeen seuraava katsastuskerta tulee vasta ensi vuonna.

    Mutta tyhjää parempaa tietoa toki noinkin voisi joku innokas lähteä kaivamaan.
    Viimeisin muokkaaja Rattivaunu; 10.02.2020 kello 18:40.

  5. #110

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    331

    oletus Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tuo tilasto kertoo autojen määrän, mutta toisaalta ei sitä, minkä verran autoilla ajetaan. Viimeksi mainittu varsinkin olisi sangen mielenkiintoinen tieto.
    Erittäin hyvä kommentti, mutta toisaalta samaan tapaan kuin ilman tilastojakin olisi voinut arvata henkilöautojen suhteellisesti pienempää lukumäärää suurissa kaupungeissa, joissa tarjolla on ainakin jotakuinkin kohtuulliset joukkoliikennepalvelut ja moni ehkä pystyy hoitamaan päivittäiset työ-, harraste- ja asiointimatkansa jopa pelkästään kävellen tai pyöräillen, niin kaupunkien ja maaseudun välillä voisi ajettujen matkojen osalta olettaa erojen olevan likimain seuraavanlaisia:

    Eli toki tapauksen mukaan ajellaan kaupunkiseuduilla henkilöautoilla kuitenkin melko paljon esim. joitakin suhteellisen lyhyitä 5-20 km matkoja, koska työpaikat, lasten päiväkodit, marketit ja harrastepaikat usein löytyvät tällaisilla etäisyyksillä (vaikkakin ruuhkien, liikennevalojen, asutuskeskusten alhaisten nopeusrajoitusten ym. vuoksi matka-ajat voivat etäisyyteen verrattuna olla hyvinkin pitkiä).

    Sen sijaan harvaan asutulla pitkien etäisyyksien maaseudulla ovat omalla autolla ajetut matkat todennäköisesti huomattavasti pidempiä, sillä kun omalla työpaikallanikin on asiakkaina mm. Lapin prosessiteollisuuden laitoksia, niin sikäläiset työntekijäthän saattavat pohjoisen tyhjillä maanteillä huristella päivittäin vaikkapa 50-100 km työmatkoja, koska mieluiten asuvat esim. sukunsa perinteisessä omassa kotikylässä.

  6. #111

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    643

    oletus Vs: Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne

    Oulunkylässä muiden ongelmien lisäksi uudelleen sijoitetun bussipysäkin käyttäminen kuljettajien vaihtopysäkkinä kärjistää yksityisautoilu vastaan joukkoliikenne-asetelmaa. Määrääkö HSL mitä pysäkkejä saa käyttää kuljettajien vaihtopysäkkeinä vai onko asia liikennöitsijöiden työnjohdon harkinnan varassa?

    https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/...006542008.html

  7. #112
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    615

    oletus Vs: Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Oulunkylässä muiden ongelmien lisäksi uudelleen sijoitetun bussipysäkin käyttäminen kuljettajien vaihtopysäkkinä kärjistää yksityisautoilu vastaan joukkoliikenne-asetelmaa. Määrääkö HSL mitä pysäkkejä saa käyttää kuljettajien vaihtopysäkkeinä vai onko asia liikennöitsijöiden työnjohdon harkinnan varassa?

    https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/...006542008.html
    Liikennöitsijät suunnittelevat ne jo siinä vaiheessa, kun kilpailukohteen tarjouspyyntöön tehdään tarjous.

  8. #113
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1509

    oletus Vs: Yksityisautoilu vs. joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Liikennöitsijät suunnittelevat ne jo siinä vaiheessa, kun kilpailukohteen tarjouspyyntöön tehdään tarjous.
    Pääsääntöisesti HSL:n tarjouspyyntöasiakirjoissa ei ole rajoitettu kuljettajanvaihtokäytäntöjä, joten periaatteessa liikennöitsijät voivat yleensä valita vaihtopaikkansa miten haluavat ja toki myös vaihtaa niitä. Kuljettajanvaihtoja on tähän mennessä rajoitettu lähinnä runkolinjoilla sekä tulevassa Ojangon varikon liikenteessä.

Sivu 8 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45678

Vastaavia viestiketjuja

  1. USA:n joukkoliikenne
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 103
    Viimeisin viesti: 07.01.2020, 15:50
  2. Kauppakeskukset ja joukkoliikenne
    kirjoittanut Vekku foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 273
    Viimeisin viesti: 01.05.2014, 13:15
  3. Ympärivuorokautinen joukkoliikenne
    kirjoittanut Safka foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 47
    Viimeisin viesti: 22.05.2008, 07:07
  4. Joukkoliikenne vs. yksityisautoilu Helsingin kehyskunnissa
    kirjoittanut Hartsa foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 13.05.2008, 22:56
  5. Asennemaailma ja joukkoliikenne
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 11.09.2006, 15:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •