Etäluettava pankki/luottokortti Transport of London maksuvälineenä

PSi

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
125
Käytiin Englannissa ja Lontoossa. Lähtöpäivän lähestyessä huomasin vasta että Visitors Oyster card olisi pitänyt pitää tilata hyvissä ajoin etukäteen ulkomailta, ja että se lähetetään ulkomaille. Vaihtoehtona olisi ollut ostaa tavan Oyster card. Wikipediasta luin, että etäluettavat pankki/luottokortitkin saattavat käydä matkakortista Lontoossa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oyster_card#Contactless_payment_cards

Heathrowssa kysyin henkilökunnan jäseneltä, että kelpaakohan tällainen etäluettava S-kortti matkakorttina. Hän sanoi että kokeile! Kortti lukijan lätkän päälle ja portti aukesi. Kolme päivää kuljettiin S-kortilla. Oyster-cardin päiväkohtainen hintakatto toimii, ja seuraavana aamuna matkat on laskutettu meidän Debit-puolelta, koska etäluku on ainakin meidän S-kortissa debit-puolen ominaisuus. Etuna Oyster Cardiin on että ei tarvitse ostaa korttia, kortille ei tarvitse erikseen ladata rahaa, vaan matkat laskutetaan yöllä kortin pankkitilitä, eikä näinollen ole mitään tarvetta karhuta Transport of Londonilta kortile jäänyttä saldoa. Maanalaisen asemalta saimme pyynnöstä Oyster Card taskut korteille, jolloin taskuvaras ei näe, että maksankin pankki/luottokortilla, enkä Oyster Cardilla, jolla todennäköisesti on vain vähän arvoa varkaalle.

Huonona puolena on tietysti se, että jos kortin varkaalle menettää, menee siinä siis pankki/luottokortti. Kanavaristeilylle ei pankki/luottokorttiyhdistelmällä päässyt, siinä piti olla aito Oyster card (olisi saanut pienen alennuksen matkaan).

pekka
 
Heathrowssa kysyin henkilökunnan jäseneltä, että kelpaakohan tällainen etäluettava S-kortti matkakorttina. Hän sanoi että kokeile! Kortti lukijan lätkän päälle ja portti aukesi. Kolme päivää kuljettiin S-kortilla. Oyster-cardin päiväkohtainen hintakatto toimii, ja seuraavana aamuna matkat on laskutettu meidän Debit-puolelta, koska etäluku on ainakin meidän S-kortissa debit-puolen ominaisuus. Etuna Oyster Cardiin on että ei tarvitse ostaa korttia, kortille ei tarvitse erikseen ladata rahaa, vaan matkat laskutetaan yöllä kortin pankkitilitä, eikä näinollen ole mitään tarvetta karhuta Transport of Londonilta kortile jäänyttä saldoa. Maanalaisen asemalta saimme pyynnöstä Oyster Card taskut korteille, jolloin taskuvaras ei näe, että maksankin pankki/luottokortilla, enkä Oyster Cardilla, jolla todennäköisesti on vain vähän arvoa varkaalle.
Ihan hyvä vinkki, kiitos!

Seuraavaksi tyhmä kysymys: Veloitetaanko kortilta rahaa matkan pituuden mukaan vai aina sama summa/matka? Pitääkä leimata painamalla jotain tiettyä nappia lukulaitteella kuten HSL:ssä ? Leimataanko myös metrosta poistuttaessa?

t. Rainer
 
Ihan hyvä vinkki, kiitos!

Seuraavaksi tyhmä kysymys: Veloitetaanko kortilta rahaa matkan pituuden mukaan vai aina sama summa/matka? Pitääkä leimata painamalla jotain tiettyä nappia lukulaitteella kuten HSL:ssä ? Leimataanko myös metrosta poistuttaessa?

t. Rainer

Maksut perustuvat vyöhykkeisiin ja ruuhka-aikana matkustaminen on kalliimpaa, myös päivälipulla on kaksi hintaa riippuen siitä, haluaako myös ruuhka-ajan mukaan. Rautateillä ja metrossa leimataan lippu ulosmennessä ja veloitus tapahtuu vasta sitten. Linja-autot ovat raideliikennettä edullisempia ja niissä kortin veloitus perustuu matemaattiiseen arvioon siitä, kuinka pitkän matkan kortin käyttäjä todennäköisesti tekee. Kortti leimataan siis vain sisään astuttaessa. Mallinnus perustuu kortin käyttäjän aikaisempiin matkoihin. Eli esimerkiksi on vähän tuuristä kiinni, joutuuko bussia vaihtaessa maksamaan lisää, vai tulkitseeko järjestelmä vaihdon maksuttomaksi vaihdoksi. Toisaalta voi turistina edullisesti tehdä kiertoajelun kaupungin läpi, sillä busseilla kuljetaan normaalisti aika lyhyitä matkoja. Mutta kun laskutus vaihtuu päivämaksuun aika pian, niin tällä ei ole niin suurta merkitystä. Näin meille ainakin kerrottiin TfL:ltä, kun kävimme ekskursiolla Lontoossa.

Eli missään ei painella mitään, eikä voikaan, sillä järjestelmä menisi sellaisesta heti tukkoon. Liikennejärjestelmän kriittinen kohta on metroasemien välityskyky, ei niinkään metrojunien, ja matkustajavirtojen pitää päästä kulkemaan mahdollisimman jouhevasti.

TfL pyrkii pitemmän päälle Oyster Cardeista eroon ja korvaamaan ne etäluettavilla luottokorteilla. Oyster-järjestelmä tarkoittaa käytännössä sitä, että liikennelaitos joutuu pyörittämään aika isoa pankkia ja liikennelaitoksen mielestä luottolaitoksen ylläpito ei kuulu sen ydinliiketoimintaan.
 
Linja-autot ovat raideliikennettä edullisempia ja niissä kortin veloitus perustuu matemaattiiseen arvioon siitä, kuinka pitkän matkan kortin käyttäjä todennäköisesti tekee. Kortti leimataan siis vain sisään astuttaessa. Mallinnus perustuu kortin käyttäjän aikaisempiin matkoihin. Eli esimerkiksi on vähän tuuristä kiinni, joutuuko bussia vaihtaessa maksamaan lisää, vai tulkitseeko järjestelmä vaihdon maksuttomaksi vaihdoksi. Toisaalta voi turistina edullisesti tehdä kiertoajelun kaupungin läpi, sillä busseilla kuljetaan normaalisti aika lyhyitä matkoja. Mutta kun laskutus vaihtuu päivämaksuun aika pian, niin tällä ei ole niin suurta merkitystä. Näin meille ainakin kerrottiin TfL:ltä, kun kävimme ekskursiolla Lontoossa.

TfL pyrkii pitemmän päälle Oyster Cardeista eroon ja korvaamaan ne etäluettavilla luottokorteilla. Oyster-järjestelmä tarkoittaa käytännössä sitä, että liikennelaitos joutuu pyörittämään aika isoa pankkia ja liikennelaitoksen mielestä luottolaitoksen ylläpito ei kuulu sen ydinliiketoimintaan.

Bussi- ja raitiovaunumatka maksaa £1.50 ja päivittäinen katto on £4.40, joten raideliikenteeseen verrattuna bussilla ja raitiovaunulla matkustaminen on tosiaan joka tapauksessa varsin edullista. Ja busseilla ja raitiovaunuilla ei ole vyöhykkeitä, joten matka on samanhintainen vaikka matkustaisi vyöhykkeeltä 1 vyöhykkeelle 9.

Olen ymmärtänyt, että Oyster jää käyttöön, koska esim. alennushintaisia lippuja ei voi maksaa etäluettavalla maksukortilla ja kaikkia Britannian ulkopuolisia kortteja ei hyväksytä. Tosin pidemmällä aikajänteellä voi tämänkin osalta tapahtua muutoksia.
 
Olen ymmärtänyt, että Oyster jää käyttöön, koska esim. alennushintaisia lippuja ei voi maksaa etäluettavalla maksukortilla ja kaikkia Britannian ulkopuolisia kortteja ei hyväksytä. Tosin pidemmällä aikajänteellä voi tämänkin osalta tapahtua muutoksia.

Tuskin Oystereista tosiaankaan luovutaan nopealla aikataululla ja vaihtoehtona sen lopettamiselle on tietysti sen kehittäminen vaikkapa yleisluontoisemmaksi turistikortiksi. Kun turismi kuitenkin on tärkeä elinkeino Lontoossa ja muutenkin kaupungissa paljon ihmisiä ympäri maailmaa enemmän tai vähemmän väliaikaisesti kaupungissa asumassa, niin tuskinpa Lontoossa hölmöillään tässä asiassa. Jo nyt tarjolla on pre paid -tyyppisiä luottokortteja. Jos näihin saadaan myös etäluentaominaisuus, niin sitten Oyster Card muuttuu tarpeettomaksi. Riittäisi, että pre paid -luottokortteja tai muita maksukortteja on myynnissä asemilla.
 
Tuskin Oystereista tosiaankaan luovutaan nopealla aikataululla ja vaihtoehtona sen lopettamiselle on tietysti sen kehittäminen vaikkapa yleisluontoisemmaksi turistikortiksi.

Matthew Hudson Tfl:ltä kertoi InformNorden-konferensissa 2012 Oysterien korvaamisesta, että nimenomaan turistikorttina Oyster halutaan korvata etäluettavilla luottokorteilla. Oysterin olisi tarkoitus silloisten suunnitelmien mukaan jäädä historiaan kunhan etäluettavat luottokortit yleistyisivät riittävästä. Oysterin toiminnallisuudet olisi mahdollista toteuttaa etäluettavilla luottokorteillakin kunhan Tfl saisi säilyttää luottokorttien numerot tiedossaan cappingiä, maksukattoa varten.

Niille asiakkaille, joilla ei luottotietojen puutteesta johtuen olisi mahdollisuutta saada luottokorttia, Tfl tarjoaisi mahdollisuuden hankkia Tfl:n myöntämän debit-kortin matkustamista varten. Tämän kortin tarkoitus oli siis lopulta korvata Oyster.

Mielenkiintoisena anekdoottina Matthew HUdson kertoi Tfl:n ja luottokorttiyhtiöiden välisistä neuvotteluista, että aluksi korttiyhtiöt eivät olisi halunneet antaa Tfl:lle lupaa tallettaa korttinumeroita omiin tietokantoihinsa. Useiden neuvotteluiden jälkeen korttiyhtiöt ymmärsivät, miten suuresta busineksesta nyt puhutaan ja lupa Tfl:lle heltisi. Tfl ei ollut halutas NFC-sovelluksiin, koska niiden luku- ja kirjoitusnopeus eivät riittäneet Tfl:n tarpeisiin ja neuvottelukumppaneiksi olisi pitänyt saada useita mobiilioperaattoreita. Korttilafkoista mukaan otettiin suurimmat kaksi: Visa ja Mastercard.
 
Maksut perustuvat vyöhykkeisiin ja ruuhka-aikana matkustaminen on kalliimpaa, myös päivälipulla on kaksi hintaa riippuen siitä, haluaako myös ruuhka-ajan mukaan.
Joskus muinoin Lontoon seudulla oli tarjolla edullisempia päivälippuja, joiden voimassaoloaika alkoi aamuruuhkan jälkeen. Nuo päiväliput olivat toki voimassa iltaruuhkankin ajan. Onko nykyään siis myös iltaruuhka hinnoiteltu kalliimmaksi?

Sivuseikkana mainittakoon, että Heathrow:n aseman lipunmyyjistä ei saanut ainakaan reilu vuosi sitten kovin hyvää ensivaikutelmaa kaupungista. Olivat jotenkin elämäänsä kyllästyneen oloisia. :D
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös