Transtechille uusi omistaja

Uusi omistaja hakee laajentumista kansainvälisesti. Tiedä sitten, voisiko tämä tarkoittaa parhaassa tapauksessa, että esim. Transtechin raitiovaunuille löytyisi ostajia Euroopasta laajemminkin? Oman (melko vähäisen) kokemuksen perusteella ne vaikuttavat matkustajan kannalta ihan hyvältä tuotteelta (Helsingin olosuhteisiin), mitä nyt penkkien verhoilun designia olisi voinut vielä kehitellä, joten siinä mielessä passaisivat muuallekin. Osaako joku sanoa, kuinka kilpailukykyisiä ovat hinnan puolesta? Niin tai näin, minusta hyvä jos tämä takaa Transtechin toiminnan taloudelliset resurssit ja kenties jopa investoinnit kehittämiseen.
 
Bombardier aikoinaan osti perinteikkään sveitsiläisen veturitehtaan SLM:n (joka esimerkiksi suunnitteli ja aloitti rakentamaan meikäläiset Sr2-veturit). Mitä kävikään? Bombardier otti itselleen SLM:n tietotaidon, sulki tehtaan, ja päätti vuosisataisen sveitsiläisen sähköveturiteollisuuden.

Toivottavasti ei käy samoin.
 
Toivottavasti ei käy samoin.

Transtechin talousongelmista on kerrottu tälläkin foorumilla ja Transtechin pääluottamusmies kommentoi kauppaa suoraan sanomalla "köysi ei enää kiristä kaulalla". Myynti vaikuttaa siis joka tapauksessa paremmalta vaihtoehdolta kuin mitä tulevaisuus olisi ollut ilman sitä (se tulevaisuus olisi ollut lyhyt).
 
Tuskin Skoda näkee kovin paljon arvoa yrityksellä, joka on pysynyt maailmankartalla lähinnä poliittisilla hankintapäätöksillä. Nyt on Skodalla yksi kilpailija vähemmän, ja tällä kaupalla se kahmaisi itselleen ne vähäiset asiakkaat, mitä Transtechillä oli. Tietotaito, toimivat alihankintaketjut ym. löytyvät Tsekistä ja siellä hitsipuikko sulaa vähän Suomen tuotantokustannuksia edullisemmin. Oma veikkaus on, että max 2 vuotta ja Transtech / Skoda työllistää Suomessa korkeintaan 20 henkeä.
 
Tiedä sitten, voisiko tämä tarkoittaa parhaassa tapauksessa, että esim. Transtechin raitiovaunuille löytyisi ostajia Euroopasta laajemminkin?

Tietääkseni Skoda ei ole onnistunut viemään vaunuja Länsi-Euroopan maihin. Yhteisyrityksenä Yhdysvaltoihin jokusen vaunun kylläkin. Ranskalaiset ja saksalaiset ovat ainakin ratikkahankinnoissa suosineet kotimaista sanoisinko räikeästi, tai siltä tuo ainakin ulospäin näyttää. Skoda taisi valittaa Helsinginkin hankinnasta. Tietty onhan markkinaa entisessä itäblokissakin.
 
Takaisin
Ylös