KKO:n päätös bussin päästämisestä pysäkiltä?

Liittynyt
7 Elokuu 2015
Viestit
3
Kaikki tiedämme liikennesäännön joka velvoittaa päästämään bussin pysäkiltä liikenteeseen. Tietääkö joku onko lakia käsitelty joskus korkeimmassa oikeudesssa? Minulle kerrottiin että Hkl olisi joskus muinoin saanut linja-auton pysäkki-kolariin KKO:n ennakkopäätöksen. En mistään ole löytänyt päätöstä.
Kerro jos tiedät ennakkopäätöksen numeron tai muistat minä vuonna se on annettu.
Minä vuonna tuli voimaan laki joka käskee antamaan tietä pysäkilta lähtevälle bussille.
 
Tässä säännös ja voimaantulo

Tieliikennelaki

22 §

Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

109 §

Voimaantulosäännös

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 1982.

Alunperin säännös on ollut voimassa jo vuonna 1976
 
Siis 1976, kiitokset siitä. Jos mainittuun lakiin liittyvä, etsimäni KKO:n päätös on olemassa, se löytynee aikaisintaan vuodelta 1979.
Jos tiedät ennakkopäätöksen olevan olemassa niin kerro siitä.
 
Siis 1976, kiitokset siitä. Jos mainittuun lakiin liittyvä, etsimäni KKO:n päätös on olemassa, se löytynee aikaisintaan vuodelta 1979.
Jos tiedät ennakkopäätöksen olevan olemassa niin kerro siitä.

Tässä on ainakin yksi KKO:n päätös. http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1980/19800104t
----
Kysymys TieliikenneA 14a §:n tulkinnasta. -A:n ohjaama linja-auto oli lähtenyt linja-autoille varatulla kaistalla olevalta pysäkiltä liikkeelle ja pysähtynyt heti sen jälkeen punaista valoa näyttävän liikenneopastimen eteen sekä valon vaihduttua vihreäksi ryhtynyt vaihtamaan ajokaistaa. Tällöin linja-auto oli törmännyt sen vasemmanpuoleisella ajokaistalla sanotun opastimen eteen niin ikään pysähtyneenä olleeseen ja jo liikkeelle lähteneeseen henkilöautoon, jolloin molemmat autot olivat vaurioituneet. A tuomittiin rangaistukseen varomattomuudesta liikenteessä.
----

Lisää löytyy muilla hakusanoilla verkosta http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/
 
Olen selannut finlexin listan ennakkopäätöksistä pari kertaa läpi. Mainitsemasi jutun olen sieltä bongannut ja siinä kuski on selvästi pysäkiltä lähdön jälkeen vaihtanut kaistaa törmäten toisen auton kylkeen.
Etsin ennakkopäätöstä pysäkiltä lähtevän bussin kolarista. Työkaverini on 1980-luvulla aloittanut bussikuski-uransa Helsingissä. Hän muistaa että koulutustilaisuudessa kerrottiin HKL:n vieneen yhden tapauksen korkeimpaan oikeuteen saaden aikaiseksi asiasta ennakkopäätöksen.
Jos löytyisi joku vanhempi kuski joka muistaa jopa 40v vuotta vanhoja asioita niin voisi kysellä.
 
Luulisi, että sivistyneeseen liikennekulttuuriin kuuluisi itsestäänselvyytenä, että joukkoliikenneväline päästetään pysäkiltä esteettömästi lähtemään. Valitettavasti näin ei ole. Mahdollisia kolareita on todella vaikeaa selvittää, kun on sana sanaa vastaan. Minusta on todella itsekästä, että henkilöautoilijan oma eteneminen ajaa kymmenien matkustajien edelle.
 
Luulisi, että sivistyneeseen liikennekulttuuriin kuuluisi itsestäänselvyytenä, että joukkoliikenneväline päästetään pysäkiltä esteettömästi lähtemään. Valitettavasti näin ei ole. Mahdollisia kolareita on todella vaikeaa selvittää, kun on sana sanaa vastaan. Minusta on todella itsekästä, että henkilöautoilijan oma eteneminen ajaa kymmenien matkustajien edelle.

Kun tuulilasikamerat yleistyvät, näyttöä saadaan. Syytä tietysti on niin sysissä kuin sepissäkin. Lakipykälä on verraten selkeä, muun muassa rinnalla oleva henkilöauto ei ole väistämisvelvolinen. Ei tuolla liikenteessä hirveän kauan tarvitse ajella, kun törkeitä liikkellelähtöjä kertyy muistikortille koko joukko. Niitä voi sitten jaella juutuubissa tai niiden pohjalta voi käydä jättämässä rikosilmoituksia. Eiköhän viidakon laki rauhoitu.
 
Luulisi, että sivistyneeseen liikennekulttuuriin kuuluisi itsestäänselvyytenä, että joukkoliikenneväline päästetään pysäkiltä esteettömästi lähtemään.

Luulisi, että sivistyneeseen liikennekulttuurin kuuluisi itsestäänselvyytenä, että sadan metrin päästä tulevat kolme autoa päästettäisiin menemään ja sitten vasta lähdettäisiin pysäkiltä. Seitsemän sekunnin odotuksella välttää kolme turhaa jarrutusta. Tää on samaa kohteliaisuutta, mitä hankalissa risteyksissä ja ahtaissa paikoissa bussinkuljettajat toivoisivat näkevänsä. Molemminpuolisena se toimisi paremmin.
 
Minusta on todella itsekästä, että henkilöautoilijan oma eteneminen ajaa kymmenien matkustajien edelle.

Täällä päin taitaa kyllä yli 50 % tilanteista olla sellaisia, että mun autossani on enemmän porukkaa kuin siinä pysäkiltä lähtevässä bussissa.
 
Tuli tämä topikki mieleen tänään tuolla tien päällä. Pysäkkisyvennyksestä lähtevä bussi kun alkoi tunkea itseään autokaistalle ennen suuntavilkkua. Vilkku tuli sitten hyvän matkaa perässä.

Tavallisempaahan tuo on toisin päin – vilkku pannaan päälle autojonoa pysäyttämään jo siinä vaiheessa, kun viimeinen matkustaja on vasta astumassa bussiin. Siinä sitten autot odottavat kiltisti jonossa, että se matkustaja nousee sinne bussiin, ovi pannaan kiinni ja pysäkkijarru heltiää.
 
Ei voi välttyä ajatukselta, että asia nähdään niin, että linja-autonkuljettaja ikäänkuin siellä yksinään ajelisi kiusaa muille tehden. Yli 20 vuoden kokemuksella voin kertoa, että valtaosa ko. tilanteen ongelmista johtuu nimenomaan siitä, että takaatuleva ei noudata väistämisvelvollisuuttaan. Kolaria e olei sattunut, joten en kai ihan mahdottomalla rytinällä eteen ole sittenkään tullut. Kun itse ajan henkilöautolla, päästän linja-autot pysäkeiltä aina. Todella harvoin on tullut sellaisia tilanteita, että jonkun muun ajama linja-auto olisi tullut eteen lähestulkoon vilkuttamatta. Ihmetyttää, miten näin yksinkertainen asia voi olla vaikea? En edes odota, että maaseudulla 60 rajoituksella lakia noudatettisiin, mutta keskellä vilkasta kaupunkiliikennettä se olisi suotavaa - ja fiksua myös linja-auton matkustajia kohtaan!
 
Todella harvoin on tullut sellaisia tilanteita, että jonkun muun ajama linja-auto olisi tullut eteen lähestulkoon vilkuttamatta.

Tottakai et "näe" sellaisia tilanteita, itse kun bussikuski ilmeisesti puheistasi päätellen olet. Itse olen juurikin HSL-alueella sekä bussin matkustajana että auton matkustajana nähnyt tilanteita, joissa tullaan niin vain eteen. Vaikka autoilijan kuuluisi väistää pysäkiltä lähtevää linja-autoa, ei se tarkoita sitä että bussikuskit kiilaavat siihen eteen vaikka ei näe kenenkään hidastavan tai antavan tietä. Liian monta "minäminäminä" ja läheltä piti tilanteita olen nähnyt bussikuskin aiheuttamina, toki myös henkilöauton aiheuttamina, mutta yllättävän paljon ensimmäisen.
 
Yli 20 vuoden kokemuksella voin kertoa, että valtaosa ko. tilanteen ongelmista johtuu nimenomaan siitä, että takaatuleva ei noudata väistämisvelvollisuuttaan.

Ei väistämisvelvollisuus ole voimassa silloin, jos bussilla ei ole suuntavilkku päällä. Eikä tuostakaan tullut "ongelmaa", ei peltikään kolissut, kun autoilija on oppinut varomaan pysäkillä olevaa dösää kuin ruttoa, se kun voi tehdä ihan mitä tahansa. Tuulilasikamerasta olisi kyllä monesti iloa.
 
Ei väistämisvelvollisuus ole voimassa silloin, jos bussilla ei ole suuntavilkku päällä. Eikä tuostakaan tullut "ongelmaa", ei peltikään kolissut, kun autoilija on oppinut varomaan pysäkillä olevaa dösää kuin ruttoa, se kun voi tehdä ihan mitä tahansa. Tuulilasikamerasta olisi kyllä monesti iloa.

Aikaisemmin pystyi pysäkiltä lähteävän bussin päättelemään ja ennakoimaan siitä että tämän jarruvalot sammuivat. Nykyään kun bussi seisoo ovijarrun varassa pysäkillä ei monessakaan autossa toimi jarruvalot ovijarrun kanssa. Harmi.
 
Usein kuljettajat kuitenkin toimivat ihan järkevästi ja ennakoitavasti. Kun vaihdetaan matkustajia pysäkillä, on vilkku oikealle koko ajan päällä. Sitten vilkku sammuu hetkeksi sillä aikaa kun ovia suljetaan ja valmistaudutaan liikkeellelähtöön. Se toimii ainakin minulle henkilöautoilijana hyvänä merkkinä siitä, että nyt mennään ripeästi ohi jos ollaan riittävän lähellä, tai hidastetaan valmiiksi, jos ollaan kauempana. Ennen pysäkiltä poistumista syttyy sitten vilkku vasemmalle, kohdalla olevat autot päästetään ohi ja odotetaan taaempana tulevien autojen pysähtymistä.

Kurjaa on se, että muutama mätämuna pilaa herkästi koko ammattikunnan maineen autoilijan silmissä.
 
Takaisin
Ylös