Lentokoneko junaa ekologisempi?

Vs: Transtech sai VR:n makuuvaunutilauksen

"Henkilöliikenteen energiatehokkuus vuonna 2007 oli 119 Wh/hkm. "

Lasketaanpa vähän. Tuossa on mukana myös lähiliikenne. Ja makuuvaunu on ihan eri vaunu ja autokin oli mukana junassa, joten laskelmaa pitää tarkentaa.

Kun makuuvaunuissa on noin kolmannes tavallisen henkilöjunan matkustajista, joten arvioidaan, että makuuvaunumatka kuluttaa 350 Wh/hkm.

En tiedä, minkälaisilla laskentametodeilla ja lähtöarvoilla tuollaisia tuloksia on saatu, mutta aika hurjilta määriltä nuo kuulostavat. Tarkoitan, että kohtuullisen täynnä matkustajia oleva pikajuna kuluttaa matkustajaa kohden huomattavasti vähemmän energiaa kuin nuo mainitut arvot ovat.

Koko junan energiankulutuksen laskemisessa osviittaa antaa mm. toisessa ketjussa pohdittu Tampere-Helsinki pikajunien satunnainen vetäminen Dv 12 -veturilla. Matkan kokonaiskestoaika oli 2.07 h ja siitä ajasta veturi veti suuren osan täydellä teholla eli 1000 kW ja osan ajasta tietenkin rullaili asemille. Junan kokoonpano oli noin viisi teräsvaunua. Neljään päivävaunuun mahtuu noin 320 matkustajaa.

Jos tehon käyttöaika oli 1,5 h, käytti veturi energiaa päämoottorissaan noin 1500 kWh; tästä junan vetämiseen jäi häviöiden jälkeen noin 1000-1100 kWh. Ja kun tämä jaetaan 320 matkustajan kesken, saadaan kulutukseksi reilu 3 kWh matkustajaa kohden Tampere-Helsinki -välillä eli kilometriä kohden noin 20 Wh.

Economy - driving -keskusteluissa on Tpe- Hki IC-junan kulutukseksi mainittu karkeasti samaa luokkaa olevia kWh-lukemia ja mukana on tällöin neljä kaksikerrosvaunua á noin 110 matkustajaa. Jos kulutus olisi 1500 kWh, tulisi siitä matkustajaa kohden laskettuna 440 matkustajan mukaan noin 18 Wh per km.

Makuuvaunussa on toki vain noin 30-40% päivävaunun matkustajamääristä, mutta kaikissa laskelmissa on huomioitava se, että juna on vain harvoin täynnä ja tämähän vaikuttaa melko lailla matkustajaa kohden laskettavaan energiankulutukseen.
 
Vs: Transtech sai VR:n makuuvaunutilauksen

Makuuvaunussa on toki vain noin 30-40% päivävaunun matkustajamääristä, mutta kaikissa laskelmissa on huomioitava se, että juna on vain harvoin täynnä ja tämähän vaikuttaa melko lailla matkustajaa kohden laskettavaan energiankulutukseen.
Mikä onkaan Suomen henkilöjunaliikenteen tarjottujen ja käytettyjen paikkakilometrien suhde? Helsingin osalta se on paikallisjunaliikenteessä 40 %.

Antero
 
Takaisin
Ylös