En tiedä, minkälaisilla laskentametodeilla ja lähtöarvoilla tuollaisia tuloksia on saatu, mutta aika hurjilta määriltä nuo kuulostavat. Tarkoitan, että kohtuullisen täynnä matkustajia oleva pikajuna kuluttaa matkustajaa kohden huomattavasti vähemmän energiaa kuin nuo mainitut arvot ovat.
Koko junan energiankulutuksen laskemisessa osviittaa antaa mm. toisessa ketjussa pohdittu Tampere-Helsinki pikajunien satunnainen vetäminen Dv 12 -veturilla. Matkan kokonaiskestoaika oli 2.07 h ja siitä ajasta veturi veti suuren osan täydellä teholla eli 1000 kW ja osan ajasta tietenkin rullaili asemille. Junan kokoonpano oli noin viisi teräsvaunua. Neljään päivävaunuun mahtuu noin 320 matkustajaa.
Jos tehon käyttöaika oli 1,5 h, käytti veturi energiaa päämoottorissaan noin 1500 kWh; tästä junan vetämiseen jäi häviöiden jälkeen noin 1000-1100 kWh. Ja kun tämä jaetaan 320 matkustajan kesken, saadaan kulutukseksi reilu 3 kWh matkustajaa kohden Tampere-Helsinki -välillä eli kilometriä kohden noin 20 Wh.
Economy - driving -keskusteluissa on Tpe- Hki IC-junan kulutukseksi mainittu karkeasti samaa luokkaa olevia kWh-lukemia ja mukana on tällöin neljä kaksikerrosvaunua á noin 110 matkustajaa. Jos kulutus olisi 1500 kWh, tulisi siitä matkustajaa kohden laskettuna 440 matkustajan mukaan noin 18 Wh per km.
Makuuvaunussa on toki vain noin 30-40% päivävaunun matkustajamääristä, mutta kaikissa laskelmissa on huomioitava se, että juna on vain harvoin täynnä ja tämähän vaikuttaa melko lailla matkustajaa kohden laskettavaan energiankulutukseen.