HSL:n surkeat junien aikataulutiedot

Liittynyt
26 Syyskuu 2006
Viestit
3,859
Junien aikataulutiedot taas sekaisin

Tänään on kun suurin osa lähijunista peruutettu, esimerkiksi pysäkkiaikataulupalvelut ovat taas säälittävästi yössä ja näyttävät aivan vääriä tietoja. Pysäkkiaikataulut ja reaaliaikaisesti päivittyvät kulkutiedot ovat yksi keskeinen osa joukkoliikenteen palvelua, jota ihmiset seuraavat tai mielellään seuraisivat, jos HSL pystyisi sitä päivittämään. Nyt ne ovat sekaisin ja lopputuloksena suurin osa erilaisista reittisovelluksista (esimerkiksi pysäkkiaikataulut, Google, Moovit ja Ankidroid) näyttää junien osalta sitten ihan vääriä tietoja, päivänä jolloin reittipalveluita kaikkein eniten tarvittaisiin.

Tämä tilanne on tuskin yllätys, koska vaikka sama tilanne on ollut jo vuosikausia, sille ei ole vaan tehty mitään. Sitä onko kyse saamattomuudesta, kyvyttömyydestä tai siitä, että asian merkitystä ei vaan ymmärretä voi vain arvailla.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:02 ----------

Yritetään löytää tietoa, milloin P-juna lähtee, järjestelmillä, joita yleensä käytän.

Helsingin aseman pysäkkiaikataulut - Näyttää että kaikki junat kulkevat aikataulussa
VR:n Helsingin aseman lähtöaikatiedot - Ei ollenkaan tietoja P- ja I-junista
Moovit - Näyttää että kaikki junat kulkevat aikataulussa.
Google - Näyttää että kaikki junat kulkevat aikataulussa.
Ankidroid - Näyttää että kaikki junat kulkevat aikataulussa.

Ilmeisesti ainoa järjestelmä, jossa peruutetut junat näkyvät oikein on HSL:n reittioppaan poikkeusversio. Reittioppaan pääversioon tai muuhunkaan yleisesti käytettävään dataan ei toki ole poikkeusaikatauluja päivitetty. Miksi tämä on tilanne aina kun junaliikenne tökkii, vuosi toisensa perään?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Junien aikataulutiedot taas sekaisin

Ilmeisesti ainoa järjestelmä, jossa peruutetut junat näkyvät oikein on HSL:n reittioppaan poikkeusversio. Reittioppaan pääversioon tai muuhunkaan yleisesti käytettävään dataan ei toki ole poikkeusaikatauluja päivitetty. Miksi tämä on tilanne aina kun junaliikenne tökkii, vuosi toisensa perään?
Onko tosiaan niin että poikkeustilanteita varten perustetaan erillinen aikataulutietokanta? Silloinhan ei ole ihmekään että tiedot ei näy ulkopuolisten palveluissa oikein, kun ne eivät välttämättä ole tietoisia rinnakkaisdatasta. Kysymys tietysti kuuluu miksi niitä tietoja ei päivitetä sinne pääversioon?
 
Hulluinta tilanteessa on, että asemilla junien lähtöajat näkyvät nyt oikein, mutta niitä ei saada päivittymään moniin muihin järjestelmiin tai webbiin! Mikä vuosi nyt onkaan? Tällaiset ongelmat olivat yleisiä esimerkiksi vuonna 2006. Mutta nythän on vuosi 2016! Onko VR:n ja HSL:n IT täysin kyvytön vai onko johto täysin kyvytön vai mikä mättää?
 
Onko VR:n ja HSL:n IT täysin kyvytön vai onko johto täysin kyvytön vai mikä mättää?

Tässä sopassa tarpoo vielä Liikennevirasto, jonka järjestelmä tuo (tällä kertaa oikeinta tietoa näyttänyt) laituri- ja asemanäyttöjärjestelmä on.
 
Kappas, tuohon en ollut törmännytkään. Aikataulujen löytäminen alkaa jo olla aikamoista salatiedettä. Eipä ainoaa webissä toimivaa reaaliaikataulusivua toki kukaan ole tajunnut seuraavaan HSL:n tiedotteeseenkaan linkittää. Kuka sellaista nyt tarvitsisikaan, kun junat kulkevat milloin sattuu on vaan hauskaa värjötellä asemilla sen sijasta että katsoisi netistä tiedot.

https://www.hsl.fi/uutiset/2016/lah...oksia-keskiviikkona-131-lumipyryn-vuoksi-7860

Tuota tiedotetta lukiessa tulee kyllä mieleen, onko HSL:n tiedotus tilanteen tasalla, ymmärtävätkö tiedotteita kirjoittavat kunnolla asiakkaiden tarpeita vai tehdäänkö tiedotusta vaan vanhasta muistista sen kummemmin miettimättä. Se, että suuri osa yleisesti käytetyistä aikataulujärjestelmistä ei nyt toimi, kun aikatauluja on eniten syytä tarkistaa, on asia, joka kiusaa käyttäjiä ihan kunnolla, vielä enemmän kuin tosi harva tietää, mihin järjestelmiin voi nyt luottaa.

Jos asiakkaita haluttaisiin palvella, tiedotteessa lukisi seuraavasti:

Ikävä kyllä monet reittipalvelut näyttävät junaliikenteen poikkeustilanteen aikana väärää tietoa ja myös asemien pysäkkiaikataulut HSL:n sivuilla ovat virheelliset. HSL:n reittiopas ja liikenneviraston asemien aikataulut näyttävät kuitenkin junaliikenteen aikataulut oikein.

Niiden linkit ovat:

http://www.reittiopas.fi/
http://aikataulut.liikennevirasto.fi/junalahdot/web

---------- Viestit yhdistetty klo 23:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:20 ----------

Tässä sopassa tarpoo vielä Liikennevirasto, jonka järjestelmä tuo (tällä kertaa oikeinta tietoa näyttänyt) laituri- ja asemanäyttöjärjestelmä on.

Joo. Aikamoinen soppa nuo aikataulut. Toimijoita on paljon ja vastuuta on helppo pallotella sinne tänne.

Lisäksi taustalla on koko ajan kummitellut lippu- ja informaatiojärjestelmien uudistusprojekti, joka on ollut vireillä tai suunnitteilla kohta vuosikymmenen, jota tehty vuosia ja jonka olisi kai pitänyt jo valmistuakin. Usein uutta järjestelmää kehittäessä vanhan järjestelmän kehitys jää taka-alalle. Nyt vielä viime vuosina aikataulupalveluiden kysyntä on ihan viime vuosina räjähtänyt ja vaatimustaso noussut eli tarpeen ovat ihan erilaiset kuin vuosia sitten. Tulee vaan mieleen valmistuuko uusi järjestelmä milloin ja jos valmistuu, millainen se on alkuperäisiin suunnitelmiin verrattuna ja onko siitä mitä osia jo otettu käyttöön?

Sinänsä ajatus, että lippu- kja informaatiojärjestelmä uusittaisiin kerralla on nykypäivän monimutkaisuustasolla varsin hurja. Aikoinaan se saattoi vaikuttaa hyvältä idealta, mutta nykyisellä erilaisten sovellusten ja liittymien määrällä järjestelmiä pitäisi vaan kehittää vaiheittain ja palasissa, muuten kehitysprojekteista tulee niin laajoja, että niitä on vaikea saada ikinä valmiiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin päärautatieaseman asemahallin juuri uusittu iso aikataulunäyttö näytti tänäaamuna lähteviä K-junia klo 6.04 ja 6.24 vaikka todellisuudessa näitä junia ei ilmeisesti ajettu. N-junia taulussa ei näkynyt lainkaan. Sen sijaan heti ovien ulkopuolella, Elielinaukion kulmalla oleva vanhempi lähijunien lähtöaikanäyttö antoi oikeaa tietoa, Näkyi lähtevät N-junat eikä lainkaan peruttuja K-junia. Ihmettelen myös miksi HSL:n poikkeusinfoon pitää syöttää yksittäin jokaikinen peruttu junavuoro tilanteessa jolloin peruttuja lähtöjä on kymmeniä tai jopa satoja. Tällaisessa tilanteessa olisi fiksumpaa ilmoittaa vain yhdellä infolla "kaikki A, -E, -K -ja Y-junat on peruttu Keskiviikkona 13.1"
 
Martinlaakson asemalla oli tänään aikataulunäytöt mielenkiintoisessa tilassa, ensin kauppakeskuksella oli näyttö, jonka mukaan kaikki I-junat olivat aikataulussa eli 10 minuutin vuorovälillä. Lähtöjen edessä oli vielä tähti osoittamassa reaaliaikaista lähtötietoa. Kun sitten siirtyi asemalle päin ulkona portaiden luona olleen näytön mukaan junia ei kulje ollenkaan. Kun meni asemarakennukseen löytyi sitten näyttö, jossa junien vuoroväli oli 20 minuuttia ja joka näytti samoja tietoja kuin näyttö laiturilla.

Kuinka monta eri tavalla tiedot väärin tai joskus jopa oikein näyttävää järjestelmää onkaan? Tilanne tuskin voi olla HSL:lle mikään yllätys, kun peruutetut junavuorot ovat kummitelleet eri järjestelmissä jo vuosikausia eikä asiaa ole viitsitty, osattu tai haluttu korjata. Onkohan nyt kyse siitä, ettei matkustajainformaation laadusta vastaa kukaan?
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan nyt kyse siitä, ettei matkustajainformaation laadusta vastaa kukaan?

Pikemminkin siitä, ettei se oikeasti kiinnosta ketään, eivätkä matkustajat vaadi mitään. Meillähän on Euroopan paras joukkoliikenne jo nyt, mitä sitä turhaan parantamaan.
 
Liikenneviraston avoimesta datasta on keihitetty vaikka mitä mielenkiintoista.

Jos haluat oman aseman junalähdöt omalle näytölle tai vaikkapa kännykkään niin voit kokeilla tätä linkkiä (esimerkkinä Martinlaakso):

http://junat.dy.fi/liikenne/naytto/mrl

Loppuun vaihdat vain halutun aseman tunnuksen.

Saapuvat näkee kun laittaa loppuun vielä /s

http://junat.dy.fi/liikenne/naytto/mrl/s

Lisää keskustelua aiheesta löytyy vaunut.org:ista.
 
Pikemminkin siitä, ettei se oikeasti kiinnosta ketään, eivätkä matkustajat vaadi mitään. Meillähän on Euroopan paras joukkoliikenne jo nyt, mitä sitä turhaan parantamaan.

Eikä tämä koko surkeus oikeastaan koske pelkästään junaliikennettä. Ainakin raitiovaunujen pysäkkinäytöt tuntuvat katsovan almanakasta sen, milloin seuraava vaunu tulee. Viime viikon maanantaina odottelin aamulla kutosta. Pysäkkinäyttö kertoi ilman matomerkkiä (~) että seuraava vaunu tulee 2 minuutin päästä. No, ei tullut, koska oli ollut häiriöitä jossain, josta se sama näyttö ei viitsinyt ilmoittaa. Ilmeisesti sen tiedon jakaminen on ihan mahdotonta. Vaunua ei siis kuulunut, vaan pysäkkinäyttö hyppäsi suoraan seuraavaan vuoroon, jota sitäkään ei tullut eikä sitä seuraavaa. Ilmeisesti se on mahdotonta, että joka vaunu saataisiin näkymään järjestelmässä ja kertomaan sijaintinsa.
 
Eikä tämä koko surkeus oikeastaan koske pelkästään junaliikennettä. Ainakin raitiovaunujen pysäkkinäytöt tuntuvat katsovan almanakasta sen, milloin seuraava vaunu tulee. Viime viikon maanantaina odottelin aamulla kutosta. Pysäkkinäyttö kertoi ilman matomerkkiä (~) että seuraava vaunu tulee 2 minuutin päästä. No, ei tullut, koska oli ollut häiriöitä jossain, josta se sama näyttö ei viitsinyt ilmoittaa. Ilmeisesti sen tiedon jakaminen on ihan mahdotonta. Vaunua ei siis kuulunut, vaan pysäkkinäyttö hyppäsi suoraan seuraavaan vuoroon, jota sitäkään ei tullut eikä sitä seuraavaa. Ilmeisesti se on mahdotonta, että joka vaunu saataisiin näkymään järjestelmässä ja kertomaan sijaintinsa.

Tuli tuosta mieleen tapaus U-juna klo 16.51 tänään (20.01.2016) Leppävaarasta Kirkkonummen suuntaan (8533): Tulin Turusta IC 962:lla ja matkustin takaisin välin Leppävaara-Kauniainen ja kun tuo U-juna 8533 saapui Leppävaaraan kolme minuuttia myöhässä, niin laiturinäytöt eivät tienneet asiasta mitään, mutta Liikenneviraston julkaisemaan avoimeen dataan perustuva sivusto: http://junat.dy.fi/liikenne/naytto/lpv tiesi tuosta myöhästymisestä jo muutamaa minuuttia ennen junan saapumista Leppävaaraan.
 
Tuli tuosta mieleen tapaus U-juna klo 16.51 tänään (20.01.2016) Leppävaarasta Kirkkonummen suuntaan (8533): Tulin Turusta IC 962:lla ja matkustin takaisin välin Leppävaara-Kauniainen ja kun tuo U-juna 8533 saapui Leppävaaraan kolme minuuttia myöhässä, niin laiturinäytöt eivät tienneet asiasta mitään, mutta Liikenneviraston julkaisemaan avoimeen dataan perustuva sivusto: http://junat.dy.fi/liikenne/naytto/lpv tiesi tuosta myöhästymisestä jo muutamaa minuuttia ennen junan saapumista Leppävaaraan.

Ellen aivan väärin ole käsittänyt, niin laiturinäytöt noudattavat samoja myöhästymisrajoja kuin on muutoinkin määritelty. Lähiliikenteessä ne siis eivät näytä alle 3 minuutin myöhästymisiä. Ehkä kyse oli tästä.
 
Vaunua ei siis kuulunut, vaan pysäkkinäyttö hyppäsi suoraan seuraavaan vuoroon, jota sitäkään ei tullut eikä sitä seuraavaa. Ilmeisesti se on mahdotonta, että joka vaunu saataisiin näkymään järjestelmässä ja kertomaan sijaintinsa.

Näin on, valitettavasti. Pysäkkinäytöt toimivat suunnilleen oikein vain silloin kun kaikki vaunut ovat omilla reiteillään ja omilla paikoillaan. Jos vuorot menevät keskenään väärään järjestykseen tai poikkeavat reitiltään, näytöt ovat täysin hukassa - juuri silloin kun niitä eniten tarvittaisiin.

Odotan paljon uudelta lippu- ja informaatiojärjestelmältä!
 
Takaisin
Ylös