Kiinalainen jättibussi

Vs: Raide-Jokeri

Taloussanomat: Onko tämä metro vai bussi? Kiina ratkoo ruuhkia 1 200:n matkustajan vempeleellä
http://www.taloussanomat.fi/autot/2...a-1-200n-matkustajan-vempeleella/20166116/304

Voi olla että aiheuttaisi pientä hermostumista autoilijoissa Kehä I:llä kun raide-jokeri toteutettaisiin tuollaisella :lol:

Onko tästä jotain tietoa? Hurjalta kuulostaa jos muutakin kuin visio.

Katselinpa tuon videon minäkin. Taisi olla päivitetty versio jostain parin vuoden takaisesta vastaavasta. Siinä on vielä paljon kaikenlaista hassua: nelikaistaisella tiellä tuo vempele kulkee kahden kaistan yllä eikä rataa ole eristetty mitenkään, joten jos joku henkilöautoista vaihtaa kaistaa, niin huonosti käy. Myös matkustajien poistuminen lentokoneiden hätäpoistumisliukumäkiä muistuttavien liukukäytävien kautta on aika hupaisaa.

Nopeasti ajatellen on vaikea kuvitella, miten perusidean voisi jalostaa käyttökuntoon ilman, että tilankäyttöetu menetetään. Tuossahan suurin etu on se, että motarin päälle ei tarvitse rakentaa el-rataa (siis sellaista Chicagosta tai Nykistä tuttua metrorataa, joka kulkee kadun yllä), vaan kiskot ovat maassa ja kulkuneuvo on korkea, joten infra on halpaa (ja vaunu kallis). Mutta miten tuosta edusta voi nauttia muuallakin kuin täysin liittymävapaalla moottoritiellä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vihdoin jotain konkreettista tästä jutusta läntisessä mediassa - yritin jonkun verran hakea tietoa silloin muutama vuosi sitten, mutta muuta ei löytynyt kuin noita mainosvideoita. Nyt prototyyppi on oikeasti saatu rakennettua. Videon kumilankaniveliä vaunussa ei kylläkään näy. Koerataa on luemma 300 metriä.

http://gizmodo.com/china-actually-built-that-crazy-traffic-straddling-bus-1784724612

http://shanghaiist.com/2016/08/02/straddling_bus_launch.php

teb_launch2.jpg
 
Vihdoin jotain konkreettista tästä jutusta läntisessä mediassa...

Kiinassa on rahaa ja tilaisuuksia kokeilla kaikenlaista. Hyvä että tämäkin on nyt sitten kokeiltu, niin ei tarvitse olla ukson varassa.

Tässä nyt yhdistyvät suunnilleen kaikki joukkoliikenteelle mahdolliset huonot ominaisuudet. En näe oikeasti mitään hyötyä verrattuna saman kapasiteetin ratikkaan. Sellainen ei ole edes kovin pitkä, kun ei aiota tarjota kuin seisomapaikkoja. Sisäkuvien perusteella tässä kiskoilla kulkevassa ”bussissa” kun on 300 matkustajapaikasta ehkä 30 istuimia vaunun seinillä pitkittäin.

Jos tuota toteutusta arvioi, niin ensimmäiseksi ihmettelen, miksi tästä on tehty näin matala. Korkeus ei näytä riittävän kuin henkilöautojen yli ajamiseen. Mutta ehkäpä siinä paljastuukin koko laitteen idea: Jälleen kerran yritetään keksiä joukkoliikenneratkaisu, joka tekee mahdollisimman paljon tilaa autoilulle.

Antero
 
Jos tuota toteutusta arvioi, niin ensimmäiseksi ihmettelen, miksi tästä on tehty näin matala.

Eiköhän tuo ole aika ilmeistä - tarkoituksena lienee mahtua olemassa olevaan katuympäristöön, ainakin enimmäkseen. Kiinan uusien kaupunkien tolkuttoman leveiden pääkatujen yllä lienee kumminkin jokunen silta, vaikka melko avoimia kenttiä ovatkin. Mutta tosiaan, varmaan tuohon tarvitaan joku korkeutta rajoittava portti autoille, jotka ajavat tuon vehkeen haarovälikaistoille.

Tilan varaaminen henkilöautoiluille vaikuttais menneen sikäli hutia, että kiskot näyttävät vaativan yhteensä yhtä paljon tilaa kuin tavanomainen ratikkakaista, ja tässä viritelmässä autoilijoiden pitäisi tottua auton yli humahtavaan jättivaunuun. Vaikea kuvitella, että se ei häiritsisi ajamista. Tietty auton ajaminen käsin on kuulemma jäämässä vanhanaikaiseksi.
 
Tilan varaaminen henkilöautoiluille vaikuttais menneen sikäli hutia, että kiskot näyttävät vaativan yhteensä yhtä paljon tilaa kuin tavanomainen ratikkakaista, ja tässä viritelmässä autoilijoiden pitäisi tottua auton yli humahtavaan jättivaunuun.

Ja jotenkin autojen on päästävä sinne kiskojen väliin ja sieltä pois. Onnistuuhan se, mutta jos se tehdään tasossa, niin vaatii liikennevaloja tms., jolloin jättibussi alkaakin häiritä autoliikennettä (jos tarkoitus oli, ettei se sitä häiritse).
 
Takaisin
Ylös