Pyhässä ja täydellisessä vapaassa markkinataloudessa bussipysäkillä tietty olisi sekuntitaksa, jota perittäisiin automaattisen luennan avulla, julkisilta ja yksityisiltä toimijoilta. Säännöllisten aikojen varaaminen olisi tyyriimpää kuin pysähtyminen silloin kun vapaata sattuu olemaan, ja ruuhkatunnit tietysti kalliimpia kuin muut. Toisen vuorolla pysähtymisestä armoton sanktio. Ja Helsingin bussipysäkkijohdannaisia pitäisi saada myydä maailman pörsseissä.
STA:n osti Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy, joka ei kuitenkaan fuusioinut STA:ta (ajankohta oli 1971). Helsingin kaupunki osti pari vuotta myöhemmin HML-STA-konsernin. Sitäkään ei useista suunnitelmista huolimatta yhdistetty kaupungin liikennelaitokseen (sitävastoin HML-STA fuusioitiin Suomen Turistiauto Oy:ksi). Vasta 2000-luvulla HKL-Bussiliikenne yhdistettiin Suomen Turistiauto Oy:hyn ja yhtiön nimeksi tuli Helsingin Bussiliikenne Oy. Tilausajoyksikön aputoiminimeksi tuli tuttu Suomen Turistiauto. Sittemmin yksityistettiin tilausajoyksikkö (myytiin Lehtimäen Liikenteelle) ja lopulta 2015 itse HelB siirtyi Koiviston Auto Oy:lle.
Aiheesta löytyy tietoutta: http://www.kooen202.com/69
Esim yöliikenne voisi olla kokonaan näiden markkinavatoisten bussien hoitama, koska HSL:n yöliikenne on hanurista. Metro ja monet raitiolinjat ei kulje klo 23:30 jälkeen ollenkaan ja varsinaisilla yöbussilinjoilla on kamala tungos ja tarjotaan eioota, ja reitit kiemurtelee niin että sama matka joka päivällä kestää puoli tuntia, kestää yöllä tunnin.
t. Rainer
Pikkuhiljaa alkaa liikennekaari realisoitumaan myös rajapintavaatimusten osalta.
Tämä taitaa olla ensimmäinen iso juttu, kun määrätään uhkasakkoa ellei avoin rajapinta aukea.
https://www.traficom.fi/fi/ajankohta...ssa-rajapinnat
HSL:n lipunmyyntirajapinta onkin ollut useassa käsittelyssä, ja HSL on sitä korjannut vaatimusten mukaiseksi.
Sen sijaan valtion omistamalla VR:llä ei tietääkseni ole mitään lipunmyyntirajapintaa, mutta reittitiedot löytyvät kuitenkin Digitransitista ja ehkäpä jostain GTFS-muodossakin jos itselle ne haluaisi.