Wien - maailman parasta joukkoliikennettä

Liittynyt
26 Syyskuu 2006
Viestit
3,859
Olen vieraillut monessa kaupungissa, mutta nyt maailman paras joukkoliikennekaupunki taitaa olla löytynyt. En ole koskaan aikaisemmin törmännyt mihinkään vastaavaan. Euroopan korkein joukkoliikenteen käyttöaste ei ole sattumaa, vaan täällä vaan kaikki natsaa.

Tässä Wienin joukkoliikenteen vahvuuksia.

1) Kaupunkirakenne

Wienissä erittäin laaja umpikortteli kivitalokaupunki. Se on hiukan lähestyttävämpi ja pienipiirteisempi kuin Berliinissa tai Pariisissa, joissa on myös paljon vastaavaa ympäristöä.

2) Huima U- ja S-bahn verkko

Wienin seutu on asukasluvultaan noin 1,5 kertaa Helsingin seutu, mutta seudulla on käytännössä noin 5 kertaa enemmän raskasraiteita asemien ja kattavuuden yhdistelmänä ja koko ajan rakennetaan lisää.

3) Tiheä raitiovaunuverkko.

Wienin alueella on tiheä raitiovaunuverkko, jossa kulkee valtavasti raitiolinjoja.

4) Loistavat vaihtojärjestelyt

Wienin joukkoliikenne perustuu erittäin paljon vaihtamiseen ja vaihdot on tehty erittäin helpoksi ja nopeaksi. Kun vaihdat U- tai S-bahn asemalta ratikkaan tai bussiin lähes joka paikassa vaihtojärjestelyt toimivat melkein kuin Huopalahden asemalla junasta Jokeri-bussiin. Ratikoiden välillä taas vaihdot muistuttavat Hakaniemeä, jos samalla raiteelle ei mahduta.

5) Matkustajainformaatio

Joka pysäkillä on näyttötaulu, jossa näkyvät tulevat vuorot. Myös poikkeustilanteiden tiedotus toimii. Vietin viikon ratikkalinja 49 varrella ja kun käytin Moovit-appia, kuten Helsingissäkin, kolmantena päivänä tuli tiedotus, että ratikka oli tipahtanut raiteilta ja viidentenä päivänä tiedotus muusta häiriöstä. (Helsingissä asun raitiolinja 3 vieressä eikä HSL ole koskaan pystynyt ilmoittamaan mistään tuntikausia lyhyemmästä häiriöstä tai poikkeusreitistä. HSL:n kyky ilmoittaa poikkeuksista näet kokemukseni mukaan rajoittuu ilmoituksiin, joissa kansallinen kissaparaati tai joku muu äärimmäisen tärkeä tapahtuma sulkee Aleksanterinkadun liikenteen suunnilleen viideksi tunniksi ja ajaa kolmosen poikkeusreitille.)

6) Aikatauluista voi tarkistaa kellon

Ratikat pysähtyvät Wienissä joka pysäkillä, odottelevat usein aikataulun mukaista lähtöaikaa, pysähtelevät matkalla eivätkä ole järin nopeita, mutta kellon voi niiden avulla tahdistaa. Jos poikkeustiedotetta ei tule, ratikka on Moovitin näyttämässä aikataulussa. Tämä on aivan käsittämätöntä Punavuorelaisen ratikkakäyttäjän vinkkelistä.
 
Viimeksi muokattu:
Wien on tosiaan todella kova siitä huolimatta, että se ei ole asukasluvultaan mikään jättiläinen.

Yksi keskeinen tekijä on tuo mainitsemasi kaupunkirakenne. Wienin ei ole annettu hajautua peltolähiöiksi kuten esim. Pohjoismaissa on tapahtunut vähän jokaisessa kaupungissa. Silloin on hyvät edellytykset kattavalle joukkoliikennetarjonnalle. Ja toki se tarjonta on toteutettu Wienissä todella hienosti.
 
Wienin joukkoliikenne on tehnyt vaikutuksen myös minuun. Todella kattava linjaverkko ja tiheät vuorovälit. U- ja S-Bahnin asemien todella hyvä informaatiojärjestelmä, asemilla ei voi eksyä. Vaihtoyhteyden löytäminen on helppoa. Raitiotien risteyspaikoilla ja muilla tärkillä pysäkeillä on hyvät linjakartat. Loistavat pysäkkikuulutukset jotka kertovat seuraavan pysäkin/aseman vaihtoyhteydet. Moni matkailijalle tärkeä kohde, kuten museot kertovat jo mainoksissaan lähimmän pysäkin nimen ja sille tulevat linjat. Samoin isot kaupat.
itse pidän Wienin joukkoliikennejärjestelmää parhaana, tasoa jonka ottaisin suunnittelun tähtäimeksi.
 
Wienin ei ole annettu hajautua peltolähiöiksi kuten esim. Pohjoismaissa on tapahtunut vähän jokaisessa kaupungissa.

Tämmöinen selittävä käppyrä Wikipediasta: Wienin väkiluku 1590-2013. Wien on entinen imperiumin pääkaupunki ja kasvanut aivan eri aikaan ja eri tavalla kuin Helsinki.

800px-Population_of_Vienna.svg.png
 
Takaisin
Ylös