Olen vieraillut monessa kaupungissa, mutta nyt maailman paras joukkoliikennekaupunki taitaa olla löytynyt. En ole koskaan aikaisemmin törmännyt mihinkään vastaavaan. Euroopan korkein joukkoliikenteen käyttöaste ei ole sattumaa, vaan täällä vaan kaikki natsaa.
Tässä Wienin joukkoliikenteen vahvuuksia.
1) Kaupunkirakenne
Wienissä erittäin laaja umpikortteli kivitalokaupunki. Se on hiukan lähestyttävämpi ja pienipiirteisempi kuin Berliinissa tai Pariisissa, joissa on myös paljon vastaavaa ympäristöä.
2) Huima U- ja S-bahn verkko
Wienin seutu on asukasluvultaan noin 1,5 kertaa Helsingin seutu, mutta seudulla on käytännössä noin 5 kertaa enemmän raskasraiteita asemien ja kattavuuden yhdistelmänä ja koko ajan rakennetaan lisää.
3) Tiheä raitiovaunuverkko.
Wienin alueella on tiheä raitiovaunuverkko, jossa kulkee valtavasti raitiolinjoja.
4) Loistavat vaihtojärjestelyt
Wienin joukkoliikenne perustuu erittäin paljon vaihtamiseen ja vaihdot on tehty erittäin helpoksi ja nopeaksi. Kun vaihdat U- tai S-bahn asemalta ratikkaan tai bussiin lähes joka paikassa vaihtojärjestelyt toimivat melkein kuin Huopalahden asemalla junasta Jokeri-bussiin. Ratikoiden välillä taas vaihdot muistuttavat Hakaniemeä, jos samalla raiteelle ei mahduta.
5) Matkustajainformaatio
Joka pysäkillä on näyttötaulu, jossa näkyvät tulevat vuorot. Myös poikkeustilanteiden tiedotus toimii. Vietin viikon ratikkalinja 49 varrella ja kun käytin Moovit-appia, kuten Helsingissäkin, kolmantena päivänä tuli tiedotus, että ratikka oli tipahtanut raiteilta ja viidentenä päivänä tiedotus muusta häiriöstä. (Helsingissä asun raitiolinja 3 vieressä eikä HSL ole koskaan pystynyt ilmoittamaan mistään tuntikausia lyhyemmästä häiriöstä tai poikkeusreitistä. HSL:n kyky ilmoittaa poikkeuksista näet kokemukseni mukaan rajoittuu ilmoituksiin, joissa kansallinen kissaparaati tai joku muu äärimmäisen tärkeä tapahtuma sulkee Aleksanterinkadun liikenteen suunnilleen viideksi tunniksi ja ajaa kolmosen poikkeusreitille.)
6) Aikatauluista voi tarkistaa kellon
Ratikat pysähtyvät Wienissä joka pysäkillä, odottelevat usein aikataulun mukaista lähtöaikaa, pysähtelevät matkalla eivätkä ole järin nopeita, mutta kellon voi niiden avulla tahdistaa. Jos poikkeustiedotetta ei tule, ratikka on Moovitin näyttämässä aikataulussa. Tämä on aivan käsittämätöntä Punavuorelaisen ratikkakäyttäjän vinkkelistä.
Tässä Wienin joukkoliikenteen vahvuuksia.
1) Kaupunkirakenne
Wienissä erittäin laaja umpikortteli kivitalokaupunki. Se on hiukan lähestyttävämpi ja pienipiirteisempi kuin Berliinissa tai Pariisissa, joissa on myös paljon vastaavaa ympäristöä.
2) Huima U- ja S-bahn verkko
Wienin seutu on asukasluvultaan noin 1,5 kertaa Helsingin seutu, mutta seudulla on käytännössä noin 5 kertaa enemmän raskasraiteita asemien ja kattavuuden yhdistelmänä ja koko ajan rakennetaan lisää.
3) Tiheä raitiovaunuverkko.
Wienin alueella on tiheä raitiovaunuverkko, jossa kulkee valtavasti raitiolinjoja.
4) Loistavat vaihtojärjestelyt
Wienin joukkoliikenne perustuu erittäin paljon vaihtamiseen ja vaihdot on tehty erittäin helpoksi ja nopeaksi. Kun vaihdat U- tai S-bahn asemalta ratikkaan tai bussiin lähes joka paikassa vaihtojärjestelyt toimivat melkein kuin Huopalahden asemalla junasta Jokeri-bussiin. Ratikoiden välillä taas vaihdot muistuttavat Hakaniemeä, jos samalla raiteelle ei mahduta.
5) Matkustajainformaatio
Joka pysäkillä on näyttötaulu, jossa näkyvät tulevat vuorot. Myös poikkeustilanteiden tiedotus toimii. Vietin viikon ratikkalinja 49 varrella ja kun käytin Moovit-appia, kuten Helsingissäkin, kolmantena päivänä tuli tiedotus, että ratikka oli tipahtanut raiteilta ja viidentenä päivänä tiedotus muusta häiriöstä. (Helsingissä asun raitiolinja 3 vieressä eikä HSL ole koskaan pystynyt ilmoittamaan mistään tuntikausia lyhyemmästä häiriöstä tai poikkeusreitistä. HSL:n kyky ilmoittaa poikkeuksista näet kokemukseni mukaan rajoittuu ilmoituksiin, joissa kansallinen kissaparaati tai joku muu äärimmäisen tärkeä tapahtuma sulkee Aleksanterinkadun liikenteen suunnilleen viideksi tunniksi ja ajaa kolmosen poikkeusreitille.)
6) Aikatauluista voi tarkistaa kellon
Ratikat pysähtyvät Wienissä joka pysäkillä, odottelevat usein aikataulun mukaista lähtöaikaa, pysähtelevät matkalla eivätkä ole järin nopeita, mutta kellon voi niiden avulla tahdistaa. Jos poikkeustiedotetta ei tule, ratikka on Moovitin näyttämässä aikataulussa. Tämä on aivan käsittämätöntä Punavuorelaisen ratikkakäyttäjän vinkkelistä.
Viimeksi muokattu: