Kadonneet reitit

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Aikoinaan museokatua pikin kulki raitiolinja ja Töölönkatua pitkin ajoi seurasaaren bussit niin mitä muita sellaisia katu osuuksia ja reittejä on joista joukkoliikenne on poistunut pääkaupunkiseudulla.
 
Resiina sanoi:
Aikoinaan museokatua pikin kulki raitiolinja ja Töölönkatua pitkin ajoi Seurasaaren bussit niin mitä muita sellaisia katuosuuksia ja reittejä on joista joukkoliikenne on poistunut pääkaupunkiseudulla.
Todellisuudessa tuollaisia on hyvin paljon. Otetaan nyt toinen esimerkki kantakaupungin raitioteiltä eli ratikkarata Kalevankatu - Annankatu - Eerikinkatu - Lapinlahden puistikko. Siitä vanha kuutonen jatkoi Lapinlahdenkatua Marian sairaalalle osaksi bussin h55 reittiä.
Iso Roobertinkadulta on myös loppunut raitioliikenne. Sitten on linjojen uudelleenjärjestelyiden yhteyksissä tipahtanut pois pieniä pätkiä sieltä täältä, mutta ehkä aivan sitä tässä ei ajettu takaa.
 
Kadut ja reitit joista joukkoliikenne on poistunut joko linjojen lakkauttamisen, linjojen uudelleen järjestelyiden tai katujen sulkemisen takia. Reiteistä Esim espoossa Sorvalammelle pääsi vielä 1990-luvulla ja Velskolaan 1980-Luvulla ja kaduista Keskuskatu jossa on kulkenut raitiovaunut ja viimeksi bussilinja 17.
 
Noitahan on paljon. Uusimpana ratikkapuolella Linjojen raitiotie. 2. linjaa kulkee sentään bussi.

Mielenkiintoisempi on Pasilan raitiotie. Länsi-Pasilaan (silloin vain Pasilaan) kulki raitiotie vuosina 1928-1952, mutta vuodesta 1985 sinne o taas päässyt ratikalla, tosin aivan erilaista rataa pitkin.

Haagan ja Kulosaaren raitiotiet ovat ehkä pisimpiä esimerkkejä, ja miksei tavallaan myös Lauttasaari. Yksittäisistä kaduista mieleen tulee Ramsaynranta ja koko Saunalahdentie Munkkiniemessä ja Elimäenkatu Vallilassa. Sturenkadun loppupäässäkin oli linjaliikennettä ja pysäkit vielä vuonna 1984.
 
Kasarmitorille ei taida kulkea enää mitään bussia, vai kulkeeko? Kaisaniemenrantakaan ei ole kai mikään virallinen bussireitti mutta kyllähän sitä kautta jotkin koukkaavat.
Mielenkiintoisempi kadonnut bussireitti on Ehrenströmintie-Suomenlinnan jäätie.
 
Resiina sanoi:
Reiteistä Esim espoossa Sorvalammelle pääsi vielä 1990-luvulla.

Tämä olikin erikoinen poikkeama.
Kesäaikataulun 95 mukaan Sorvalammelle pääsi linjalla 67 3 kertaa päivässä - arkisin kesäajalla ja viikonloppuisin ajettiin lokakuun alkuun asti. 95-kesänä poikkeamalla ei ollut kirjaintunnusta vaikka Kunnarlasta ajettiin Sorvalammelle ja sieltä samaa reittiä takaisin Leppävaaraan eli Röylässä ja Bodomilla(Kivipylvääällä) ei käyty ollenkaan, joten vähän väliä Röylän lenkille oli 2 tunnin vuoroväli.
Muistaakseni vuotta myöhemmin kesällä 96 Sorvalammella poikettiin siten, että kierrettiin vielä Röylän lenkki ja käytössä olisi ollut tunnus 67K. Vuodesta97 lähtien ei Sorvalammella olla käyty YTV:n bussien toimesta, mutta pysäkkitolppa siellä on säilynyt pitkään ja saattaa olla vieläkin.
 
Safka sanoi:
Kasarmitorille ei taida kulkea enää mitään bussia, vai kulkeeko?
Kasarmintorille kulki loppuaikoina linja jopa Keravalta, linja 738S joka ei ollut seutuliikennettä (Numeroinnista huolimatta) se oli varmaan ainoa ei Helsingin sisäinen linja jolla oli päättäri siellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Safka sanoi:
Kaisaniemenrantakaan ei ole kai mikään virallinen bussireitti mutta kyllähän sitä kautta jotkin koukkaavat..
Vieläkinkö? Siihen aikaan kun takavuosina Kaisaniemen bussipysäkki oli vain HKL:n linjojen pysäkki, YLH:n bussit usein tungosaikoina "oikaisivat" ruuhkan Kaisaniemen ravintolan kautta. Niiden viimeinen pysäkkihän ennen päätettä Rautatientorilla oli Hakaniemessä. Ja RT:n poistumispysäkki oli Läntisellä Teatterikujalla.
 
Foorumin "vesipaikallisliikenneosiosta" kopioitua:

Kesällä 1973 liikennöitiin linjaa 11 Eteläsatama-Santahamina vesibusseilla Terhi II ja Katarina. Linja kuului yhteistariffiin. Aluksi linja oli täysin vapaa kaikille kulkijoille, mutta Puolustusvoimat muutti käytännön jossain kesän vaiheessa sellaiseksi, että vesibussiin pääsyn edellytyksenä piti näyttää Santahaminan kulkulupa. Liikennettä oli ruuhka-aikoina ja pääliikennesuunta aamulla Sandiksesta kaupunkiin ja iltapäivällä takaisin.
 
Onko Kehä I pitkin (Hagalundintie) välillä Tapiolantie - Kalevalantie liikennöinty joskus? Innopolin kohdalla Kehä I:llä on pysäkkipari, joten jotain linjaliikennettä on täytynyt olla.
 
Jufo sanoi:
Onko Kehä I pitkin (Hagalundintie) välillä Tapiolantie - Kalevalantie liikennöinty joskus? Innopolin kohdalla Kehä I:llä on pysäkkipari, joten jotain linjaliikennettä on täytynyt olla.

Nykyäänhän siinä on siniset kaukoliikennepysäkit jäljellä mutta aikoinaan siitä on kulkenut ainakin Espoon linja 26 (Etelä-Espoo - Vermo, ravibussi) ja muistaakseni joitain satuunnaisia Veikkolan suuntaan ajettavia vuoroja on ajettu Länsiväylän ja Kehä 1:sen kautta.
 
Olympialaituri - Suomenlinna, eli Suomenlinnan jäätie - Iso Mustasaari.
Bussilinja 19.
 
Compact sanoi:
Vieläkinkö? Siihen aikaan kun takavuosina Kaisaniemen bussipysäkki oli vain HKL:n linjojen pysäkki, YLH:n bussit usein tungosaikoina "oikaisivat" ruuhkan Kaisaniemen ravintolan kautta.

Kyllä vieläkin, ainakin 600-sarjalaiset Connexin bussit joskus ajavat tuota reittiä. Tietääkseni Hakaniemi on edelleenkin viimeinen pysäkki ennen Rautatientoria. Kaisaniemen rannan kautta oikaistessa reitti on pari sataa metriä pidempi, mutta parit liikennevalot sillä voi ohittaa. Tietääkö kukaan, miksi tämä käytäntö loppui?
 
Kaisaniemi

Ainakin lähilinjojen varikolle tuli sellainen ukaasi ettei läntiselle teatterikujalle saa enään pysäköidä tai pysähtyä jättääkseen asiakkaat.
 
Takaisin
Ylös